Auteur Topic: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?  (gelezen 4769 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bijssie

  • Gast
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #16 Gepost op: 4 juni 2009, 21:24:09 »
Vincent,ik heb vorig jaar een kleine maand door Namibië gezworven en heb spijt dat ik niet in RAW geschoten heb.Het knalharde licht kan wel wat nabewerking gebruiken.De zonsondergangen en vroeg in de ochtend is het wel te doen[op 5500K].

gr.bijssie

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #16 Gepost op: 4 juni 2009, 21:24:09 »

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #15 Gepost op: 4 juni 2009, 18:09:40 »
evt ander opties zijn:

-de sigma 70-200 hsmII/tamron 70-200 :deze lens heeft interne  focus en wordt bij het zoomen ook niet groter of kleiner. het heeft wel hetzelfde bereik als wat je nu hebt maar zal wat scherper zijn en dus heb je iets meer crop mogelijkheid. helaas zijn de tc's voor deze lens zeldzaam en een kenko tc scheen niet zo goed ermee te kunnen werken. echter als ik jouw foto's of picassa zie dan kom jij al goed dichtbij de dieren en vraag mij af of jij wel zoveel mm nodig hebt.

-de da* 300mm ; uitstekende prime lens water en dustproof en if alleen dus niet geschikt voor portret maar werkt prima met een tc.deze zou je dan kunnen combineren met b.v. de da* 16-50 (ook water en dust proof)

gr Jos

K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2009, 06:21:26 »
Ik twijfelde niet aan je, Frederik ;)

Ik heb zelf geen Bigma maar wel andere SIGMA zooms en daar was het mij nooit opgevallen. Ik was het in reviews over de 120-400 en 150-500 nooit tegengekomen (of er overheen gelezen).

Ik hoop dat SIGMA dit probleem bij de nieuwe lenzen onder controle heeft gebracht,
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline frederik9111

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
  • Geslacht: Man
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

vinschutte

  • Gast
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #12 Gepost op: 3 juni 2009, 20:46:28 »
Ik ga wel eens op safari maar mijn echte passie is portretfotografie. Vandaar dat ik wel graag die 55 in het bereik houdt... anders wordt het toch nog lenzen wisselen.

Weet iemand waar ik in Amsterdam een winkel kan vinden waar ze Pentax verkopen en ook de 55-300 hebben, voor het gevoel?

Gr. Vincent,

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #11 Gepost op: 3 juni 2009, 20:12:07 »
Even afgezien van het stofprobleem (had ik nog nooit van gehoord), is de sigma 120-400 of 150-500 niet iets voor jou? werken met de Kenko 1.4TC.

Test oa op: http://www.popphoto.com/Reviews/Lenses/Sigma-120-400mm-f-4.5-5.6-DG-OS-HSM-Lens-Test
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2009, 19:21:36 »
Is de SMC Pentax-FA* 250-600mm F5.6 ED [IF] niks voor je?  ::) Die is wel erg prijzig en zwaar...

Zie hier voor wat reviews van de Pentax 55-300.

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2009, 18:50:56 »
Interne focus objectieven herken je meestal aan IF in de naam.  :)

vinschutte

  • Gast
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2009, 17:17:58 »
Hoi,
Welke lenzen hebben een intern focussing systeem?
Is de 55-300 van Pentax met evt een TC een stofgevoelige combinatie?
Dank voor je reactie.

Offline frederik9111

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
  • Geslacht: Man
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2009, 17:07:08 »
Toch even een aanvulling:

Eind vorig jaar heb ik mijn Bigma verkocht omwille van de omvang, ZEKER niet omwille van de beeldkwaliteit want die is uistekend, zéker in prijs/kwaliteit.

Deze lens weegt echter een ton en heeft ook die omvang. Desalniettemin is ze zeer stabiel vanuit de hand te gebruiken. Sowieso vermoed ik dat (in een rijdende truk) focussen makkelijker zal gaan vanuit de losse hand, dan hotsend en klotsend op het dashboard of een deurstijl van een jeep (zelfs met een bean bag).

Maar! Van de Sigma is geweten dat ze bijzonder stofgevoelig is! Ik zou je dus absoluut afraden met deze lens naar de woestijn of andere stoffige safari-landschappen te trekken! Je kijkt beter uit naar een zoom met een intern focussing-systeem!! (Jammergenoeg duur en in zoomkeuze vrij beperkt).
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2009, 14:14:39 »
Hi Vincent, zo als je ziet heeft Jos al de nodige antwoorden gegeven. Even wat die Pentax 55-300 betreft, in de fotohoek zijn verschillende foto's te vinden die met die 55-300 gemaakt zijn. Ik heb hem zelf niet maar de vrijwel iedereen die hem heeft is er heel tevreden over.
Een voordeel van de Pentax lenzen is hun quick-shift optie. Dit betekent dat als je de lens op AF hebt staan en  hij staat niet goed scherp gesteld je direct met de hand kan scherpstellen zonder schuifjes of zo te moeten verstellen.
Hier een paar voorbeelden uit de fotohoek:
http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1241360896
http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1243204257


grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2009, 21:14:29 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2009, 23:35:33 »
Is er nog een verschil in communicatie tussen de body en lens als je een Pentax lens gebruikt ipv een Tamron of Sigma lens?

nee, in ieder geval niet merkbaar

Zou je een 55-300 plus TC verkiezen boven een 55-500 lens?

ik heb ze beide niet maar ik zou idd voor op reis zoals jij gaat kiezen voor de 55-300; die is stukken compacter en lichter en dus makkelijker en sneller uit de hand te gebruiken

Is mijn ist-DL achterhaald omdat deze maar 6 megapixels heeft?
niet persé er zijn nog zat mensen die zweren bij de 6mp van de ist-dl zeker omdat je voor de meeste prints meestal toch niet verder gaat de a4 formaat

 Destijds werd mij verteld dat dit niet zoveel uitmaakte en dat Pentax hier bewust voor had gekozen... maar ondertussen hebben nieuwere camera's van Pentax uiteindelijk wel veel meer megapixels... Terwijl het bij kleinbeeld digtale camera's ook vaak als verkoop praatje wordt gebruikt... 10 megapixels, dus veel beter... Maar dan met een lensopening van een halve centimeter...

klopt gedeeltelijk, de technologie is beter geworden waardoor er toch nog weer wat meer mp op de sensor gepropt kunnen worden zodat je wel weer wat extra ruimte hebt om te snijden echter heeft pentax aangegeven dat 14mp voorlopig de max is.

Kan de Pentax K7 wel werken met een motorgestuurde lens... en kost dat niet onwijs veel energie?

uiteraard kan hij met sdm en hsm lenzen overweg; het stroomverbruik valt m.i. reuze mee. vergeet niet dat jouw 18-200 scherpstelt m.b.v. de in-body motor

Is het beter om standaard in Raw te fotograferen? Ik heb geen photoshop op mijn computer (moet ik binnenkort wel aan denk ik) en doe niet zoveel met beeldbewerking. Alleen een beetje croppen en de gamma bewerken. Dus gebruik ik gewoon jpg-fine.

ja en nee voor de meeste foto's is jpeg voldoende. kom je echter in een situatie met veel verschil in licht (o.a. zonsondergang) dan kun je met raw vaak meer details uit de foto halen.


gr Jos
« Laatst bewerkt op: 1 juni 2009, 23:36:31 door yester »
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

vinschutte

  • Gast
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2009, 23:06:49 »
Hoi Andre,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Op mijn website staan bij Kenia en Tanzania wat aardige foto's. Zou je hier op aan kunnen geven wat er bijvoorbeeld minder aan is door het gebruik van mijn lens? Hoewel ik er natuurlijk geen foto's op heb gezet die ik minder geslaagd vind, welke misschien mooier zouden zijn geworden met een andere lens, zelfde shot...  ;)

Weet jij of zo'n 55-300 sneller scherp stelt dan mijn 18-200? Dat is soms wel eens een probleem. Dat ik een prachtig shot heb maar mijn lens niet scherp wil stellen en dan het moment voorbij is. Vooral ook met mensen fotograferen, bijvoorbeeld op een drukke markt.
Is er nog een verschil in communicatie tussen de body en lens als je een Pentax lens gebruikt ipv een Tamron of Sigma lens?
Zou je een 55-300 plus TC verkiezen boven een 55-500 lens?

Is mijn ist-DL achterhaald omdat deze maar 6 megapixels heeft? Destijds werd mij verteld dat dit niet zoveel uitmaakte en dat Pentax hier bewust voor had gekozen... maar ondertussen hebben nieuwere camera's van Pentax uiteindelijk wel veel meer megapixels... Terwijl het bij kleinbeeld digtale camera's ook vaak als verkoop praatje wordt gebruikt... 10 megapixels, dus veel beter... Maar dan met een lensopening van een halve centimeter...

Kan de Pentax K7 wel werken met een motorgestuurde lens... en kost dat niet onwijs veel energie?

Is het beter om standaard in Raw te fotograferen? Ik heb geen photoshop op mijn computer (moet ik binnenkort wel aan denk ik) en doe niet zoveel met beeldbewerking. Alleen een beetje croppen en de gamma bewerken. Dus gebruik ik gewoon jpg-fine.

Bedankt voor je reactie. Hier nog een aardige shot.
Groet,
Vincent

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2009, 14:24:18 »
Hallo Vincent. Welkom op het forum hier en wat een hoop vragen  :)
De ist-DL is zeker geen speelgoed camera, hij is alleen al wat ouder en in de digitale wereld gaat de ontwikkeling razend snel. De pas geannonceerde Pentax K7 is de top of the line, maar is pas vanaf juli beschikbaar en krijgt een prijskaartje van ca 1300 euri. Op dit moment kan je kiezen uit de K-m (instapmodel, body ca €300) en de K20 (huidige top, body ca €600). Die K20 heeft waether sealing, is spatwaterdicht en dat is erg handig in stoffige gebieden  ;)
Ik weet niet hoe groot je budget is en weet niet wanneer je met vacantie gaat, dus welke bij jou zou passen kan ik niet aangeven. Je snapt dat we in dit forum niet direct zullen kiezen voor de overstap naar een ander merk  ;D
De door jou gebruikte Tamron 18-200 is een prima all-round reis lens, maar heeft daarom ook zo zijn beperkingen, minder lichtsterk, wat minder scherp, enz.
De door jou genoemde 55-500 lens is de Sigma 55-500 lens ook bekend als de "Bigma". Zover ik weet heeft deze op dit moment nog geen ingebouwde motor. Jouw ist-DL kan overigens geen SDM of HSM lenzen (met ingebouwde motor) aansturen.  De 55-500 is flink aan de prijs, ca €1000, en weegt ook het nodige. Uit de hand schieten is mogelijk, maar de door jou genoemde bean-bag zou wel eens erg handig kunnen zijn.
Een optie zou ook nog de Pentax 55-300, eventueel met een TC, kunnen zijn. In het tele bereik is die aanzienlijk beter dan de Tamron op 200mm. In de fotohoek kan je bij "dieren" verschillende foto's vinden die met de 55-300, ook met een TC, zijn gemaakt.
Dit zijn zo wat eerste antwoorden, als je nog meer specifieke vragen hebt, ga gerust je gang.

grtz, Andre

« Laatst bewerkt op: 1 juni 2009, 16:20:58 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

vinschutte

  • Gast
foto site
« Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2009, 12:42:11 »
Op http://picasaweb.google.nl/vinschutte staat wat ik tot nu toe heb bereikt met mijn combinatie.

vinschutte

  • Gast
Wildlife fotografie met een 55-500 lens?
« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2009, 12:41:15 »
Hey, ik ben net nieuw aangemeld op het Pentax forum. Dus elk advies over hoe wel of niet dit forum te gebruiken is welkom. Don't mean to be rude...
Ik zoek wat informatie over een nieuw aan te schaffen lens.

Ik werk met een *ist-DL camera. Is dit in de wereld van Pentax adapts een speelgoed camera? Ik neem hem al zo'n 3 jaar mee op reis naar vele uithoeken, werk namelijk als reisleider, in combinatie met een Tamron 18-200 en ik ben erg tevreden over de resultaten. Alleen bij grote afdrukken wat minder... maar dat ligt misschien aan de kwaliteit van de afdruk of het papier?

Mijn favoriete onderwerp is culturele portret fotografie. Een zoomlens zorgt ervoor dat je snel kunt afkaderen en schieten. Vandaar dat ik niet met een vast oculair werk. Het enige nadeel van mijn 18-200 tamron is dat hij soms langzaam focust. Ik weet dat sommige Canon lenzen een motor in de lens hebben en veel snelle scherpstellen. Hoe gaat dit met een Sigma of Tamron 55-500?

Voor mijn aanstaande reis naar Namibië wil ik een groter zoom bereik aanschaffen. Ik denk over de Sigma 55-500. Of een 70-300 evt. met TC.

Wie weet er iets over de 55-500 lens? De meeste natuur foto's zal ik maken vanuit een truck met draaiende motor. Is hiervoor een pittenzak de best oplossing, qua statief?

Aangezien ik zojuist vakantie geld heb ontvangen en in mijn vakantie betaald op reis kan ik dat mooi besteden aan een investering in mijn fotografie.

Is het aanbevolen om mijn Pentax *ist DL in te wisselen voor een professionelere Pentax? Of Canon/Nikon?

Erg bedankt voor enige reactie.

Groet van Vincent,