Auteur Topic: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens  (gelezen 3916 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2009, 21:17:00 »
Het is uiteindelijk een Sigma 15-30 geworden, MET een Pentax ist D + grip, tamron 28-200 macro, Pentax AF 400 ftz en een tas  ;D
Na het weekend krijg ik de spullen binnen!!
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2009, 13:04:53 door bbwijdieks »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2009, 21:17:00 »

bbwijdieks

  • Gast
Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2009, 16:58:13 »
Citaat

Wat moet een landschapsfotograaf met een lichtsterke lens? Een landschapsfotograaf heeft een groot diafragma niet nodig vanwege de geringe scherptediepte, lijkt me.

Klinkt logisch, voor landschappen gebruik je kleine diafragma's maar een groot diafragma is altijd wel handig voor onverwachte situaties en verhoogd daarmee de veelzijdigheid  ;) .
In dit prijs segment heb je nu eenmaal F2.8 lensen want dat verkoopt beter  :)

Toch besluit ik om nog even te wachten voor een leuke aanbieding/tweedehandsje of dat ik doorspaar voor een 10-20mm objectief.
De Tamron neem ik uiteraard ook nog in overweging.
Bedankt voor de adviesen en als je nog een leuke aanbieding tegenkomt laat het mij ff weten!

Offline hjs

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Man
Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2009, 09:13:06 »
Je zou ook nog aan de Sigma 17-70 kunnen denken ;)
K200D & Sigma 17-70

Ik ben donorgeregistreerd, en jij ?

Hythloday

  • Gast
Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2009, 09:00:35 »
Citaat
Hallo forum leden ik ben op zoek naar een groothoeklens voor o.a. landschap fotografie.
Ik vind de 18-55 kitlens niet scherp genoeg metname op de 18mm stand en de lichtsterkte mag ook wel wat beter.
Het bereik hoeft niet groot te zijn, zolang er maar een iets grotere groothoek op zit, een betere lichtsterkte en dat hij scherper is dan de kitlens.

Wat moet een landschapsfotograaf met een lichtsterke lens? Een landschapsfotograaf heeft een groot diafragma niet nodig vanwege de geringe scherptediepte, lijkt me.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2009, 00:11:47 »
Citaat
Digitalstreet in Beuningen heeft de TAMRON voor 326 euro, scheelt toch 50 euro.
Helaas past die van [ch8364]326 alleen maar op een Nikon voor Pentax kost die [ch8364]339 scheelt toch nog [ch8364]40 maar is wel een stukje rijden.
Verzend kosten zijn zoals gezegt waarschijnlijk rond de [ch8364]5.50
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2009, 15:16:02 »
Citaat
Hallo forum leden ik ben op zoek naar een groothoeklens voor o.a. landschap fotografie.
Ik vind de 18-55 kitlens niet scherp genoeg metname op de 18mm stand en de lichtsterkte mag ook wel wat beter.
Het bereik hoeft niet groot te zijn, zolang er maar een iets grotere groothoek op zit, een betere lichtsterkte en dat hij scherper is dan de kitlens.

Tja, ik sta toch nog steeds een beetje in dubio: wil je nu een groothoek of een vervanger van je kitlens? Zo te zien een vervanger...

Alle lenzen die je noemt hebben, zoals je zelf al opmerkt, hun voor en tegen.. De Pentax 16-45 zou ook mijn keus niet zijn... De 16-50 is veel beter, maar buiten het prijsbereik...(+/- 600 euro)

Ik ga altijd voor snellere/betere AF ten kosten van CA e.d. maar bij landschappen kan ik me voorstellen dat je het omgekeerd doet. TAMRON staat dan beter bekend dan SIGMA.

Persoonlijk zou ik de filter weglaten. Dat is in tegenspraak met eerdere posts van mijn hand, maar ik fotografeer de laatste tijd toch steeds meer zonder filter. Alleen bij water (zwembad, regen) zet ik er een filter op...

Digitalstreet in Beuningen heeft de TAMRON voor 326 euro, scheelt toch 50 euro.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2009, 15:17:10 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

bbwijdieks

  • Gast
Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2009, 15:05:21 »
Ik heb vandaag de pentax 16-45, tamron 17-50 f2.8 en de sigma 18-50 f2.8 bekeken bij een tweetal fotozaken in Emmen.
De 16-45 word het wat mij betreft niet.
De constante F4 heeft niet een grote indruk op mij gemaakt en de scherpte op 16mm is redelijk als je verder inzoomt is hij prima.
Het is een goed objectief daar niet van maar hij voldoet niet aan mijn eisen.

Dan de Tamron 17-50 f2.8, voelt degelijk aan, heeft evenals de 16-45 een vast diafragma alleen dan F2.8.
De 17mm stand is wide-open best goed en als je hem verder dichtknijpt word hij een tikkeltje beter.
Het bereik is mooi evenals de kleuren en het contrast. De AF is wat nerveus bij weinig licht en veel(fel) licht, dus handmatige correcties zijn zo nu en dan nodig wat niet zo'n probleem is.
De prijs vind ik alleen fors, de goedkoopste in Emmen is 379 euro en dan wil ik er ook nog een filter op plaatsen, dan zitten wij al gauw rond de 400 euro  :(   .
Bij deTamron word het sparen dus

Dan de Sigma 18-50 F2.8, lijkt veel op de Tamron maar qua scherpte een tandje minder.
AF is iets beter en heeft een Macro stand wat best handig is.
Op 18mm valt de scherpte tegen tov de tamron en de prijs is een 10je lager, 369 euro dus........
De Tamron heeft dus tot nog toe de beste kaarten.

Totdat ik op het internet nog op zoek ging naar wat meer info over de sigma 17-35:
http://www.ephotozine.com/article/Sigma-1735mm-f284-EX-DG-4455
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=125
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/20178-sigma-17-35mm-vs-21-3-2-a.html

In de reviews worden de nieuwe en oude versie door elkaar heen gehaald (nieuwe heeft 77mm filter en geen diafragma ring etc.)
En als ik de review van ePhotozine mag geloven (dat de sigma op 17mm op zijn best is! ) dan neig ik toch naar de Sigma 17-35.

Offline Rainking

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 72
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2009, 23:30:12 »
Hoi ik heb de 16-45 en ben er wel heel erg tevreden over. Ik heb  hem in die tijd gekocht bij winkel.nl ze zaten toen nog in Meppel. Nu zitten ze in Beilen dicht bij jouw in de buurt. Hier even een link http://www.dewinkel.nl/Pentax_SMC_DA_16-45mm_f-4.0_ED_AL-p-661.html
Ander kan je ook naar De Ham dicht bij Ommen is voor jouw ook nog wel, te doen volgens mij http://www.fotokonijnenberg.nl/product/7999/pentax_da_16-45mm_f_40_ed_al_67.html
Oke veel succes.
Pentax K20D, D-BG2,
Pentax smc DA 55 mm f/1.4 SDM, DA smc 16-45, DA smc 55-300, Pentax AF-540 FGZ, Benro en Berlebach Uni 7.

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2009, 20:41:15 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2009, 20:29:41 »
Voor net ietsje meer kan de Tamron AF 17-50mm F/2.8 misschien ook wel een mooie optie zijn. Helaas kon ik effe niet zo snel een winkel in de buurt van Emmen vinden Dit is de goedkoopste en er komt [ch8364]5.50 verzendt kosten bij volgens mijn http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=7448

Het is een duurde lens dan de rest maar zijn bereik is groter en heeft een constante f/2.8, hij schijnt ook heel scherp te zijn.
Het enigste nadeel wat ik heb gehoord is dat de auto focus soms niet precies.
Ik hebt er zelf ook aan gedacht om er eentje te kopen maar ben er niet aan toe gekomen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

bbwijdieks

  • Gast
Hulp nodig bij het kiezen van een groothoeklens
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2009, 15:50:45 »
Hallo forum leden ik ben op zoek naar een groothoeklens voor o.a. landschap fotografie.
Ik vind de 18-55 kitlens niet scherp genoeg metname op de 18mm stand en de lichtsterkte mag ook wel wat beter.
Het bereik hoeft niet groot te zijn, zolang er maar een iets grotere groothoek op zit, een betere lichtsterkte en dat hij scherper is dan de kitlens.
Ik heb op het internet gezocht en kwam terecht bij deze 3 objectieven:

Sigma 17-35 f2.8-4 EX DG (euro 265)
Tamron 17-35 f2.8-4 Di Ld ( euro 299)
Sigma 15-30 f3.5-4.5 (euro 309)

Ik twijfel nog over de optische kwaliteiten van de 2 17-35's.
Van de sigma zijn 2 versies in omloop, de DG en non DG versie waarvan de laatste sowieso al afvalt omdat die slecht presteert.
De nieuwere versie schijnt beter te zijn maar ik kan hier niet zoveel over vinden.

De Tamron daarentegen is duurder maar word door menig "gebruiker beter" beoordeeld.

De 15-30 vind ik eerlijk gezegd wat prijzig en groot maar hij presteert wel goed volgens de reviewer van photozone.
Een groot nadeel vind ik dat er een groot filter op moet die ook weer flink wat centen kost.

Tot slot mijn budget mag niet veel hoger zijn dan 300 euro het liefst goedkoper.
2e hands lensen zijn ook een optie dus als iemand zijn/haar groothoek kwijt wil misschien kunnen wij wel tot een overeenkomst komen  8-)
Alvast bedankt voor de belangstelling en ik zie jullie ideeën hierover met belangstelling tegemoet!
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2009, 17:24:59 door bbwijdieks »