Auteur Topic: Zoekt en gij zult vinden!  (gelezen 867 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marinus84

  • Gast
Re: Zoekt en gij zult vinden!
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2008, 00:48:34 »
Hehe, heb twee foto's van zijn uiteraard favoriete kleinkinderen geprint op mijn werk, op 40x30 uitgesneden en achter een glasplaat gehangen :) Ze waren dolblij.

En ik ook, kan in ieder geval verklappen dat er een Asahi Pentax SMC 50mm F1.7 bij zit. Weer een stapje mooier dan de F2 die ik al had. Verder een Macro-adapter en een heel grappig opzetstuk zodat je je lens als 'verrekijker' kan gebruiken. Een soort zoeken die je direct op je lens kan zetten. Het 28mm lensje van Tokina dat erbij zit (F2.8) is ook niet zo heel veel soeps, althans, de scherpte is wat minder. Hij is wel leuk voor closeup werk, maar niet voor overzichtsfoto's.

Zal de precieze specs later even neerzetten + wat foto's van de lenzen zelf in mijn mini-homestudio.

Heb er ook zijn oude Pentax ME bij gekregen. Mooi ding, lekker klein en werkt erg soepel. Jammer dat de telling van aantal resterende foto's het niet meer doet.  :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Zoekt en gij zult vinden!
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2008, 00:48:34 »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Zoekt en gij zult vinden!
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2008, 18:42:55 »
Citaat

Een cadeautje meenemen is natuurlijk nooit verkeerd, maar neem vooral je fototoestel mee. Neem van foto's van hem (en haar?) en laat hem, als hij dat leuk vindt, ook een paar foto's maken met zijn eigen lenzen! Als hij vroeger heeft gefotografeerd vindt hij dat wellicht heel leuk. Misschien heb je er een fotomaatje bij <grin>.
 
....maar dan kan je wel mooi fluiten naar z'n mooie lenzen!  :D
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Zoekt en gij zult vinden!
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2008, 10:34:17 »
Citaat
Daarom krijg je juist die mail. Het is de bedoeling dat je komt! Je opa is ook jong geweest en zal het echt wel begrijpen. Leuk idee om wat foto's mee te nemen.

Mee eens: Opa's en Oma's zijn vergevingsgezinder dan je denkt  ;D

Een cadeautje meenemen is natuurlijk nooit verkeerd, maar neem vooral je fototoestel mee. Neem van foto's van hem (en haar?) en laat hem, als hij dat leuk vindt, ook een paar foto's maken met zijn eigen lenzen! Als hij vroeger heeft gefotografeerd vindt hij dat wellicht heel leuk. Misschien heb je er een fotomaatje bij <grin>.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Zoekt en gij zult vinden!
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2008, 11:51:57 »
Daarom krijg je juist die mail. Het is de bedoeling dat je komt! Je opa is ook jong geweest en zal het echt wel begrijpen. Leuk idee om wat foto's mee te nemen.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2008, 11:53:16 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Marinus84

  • Gast
Re: Zoekt en gij zult vinden!
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2008, 23:17:06 »
Citaat
Vergeet echter niet dat je mm's met de cropfactor moet vermenigvuldigen ,dus je 50mm wordt 72 mm ,die 28mm(groothoek )is dan plots ook geen groothoek meer, de telebereiken worden dan weer wel langer 8-) dus veel plezier ermee

Yeah i know, maar ik hoop vooral stiekem dat er heel erg lichtgevoelige objectiefjes bij zitten. De f-waarden heeft hij er niet bij vermeld!! Durf alleen niet te snel langs te gaan want ik kom al niet zo vaak op bezoek...  :-[  Achja, dit jaar gewoon heel druk gehad, begin dit jaar ben ik verhuisd, nieuwe baan, eindelijk een vriendin, motorrijbewijs gehaald etc etc etc :P Dan voel ik me erg lullig om meteen langs te gaan zodra ik hoor dat hij lensjes heeft liggen!!

Eerst ga ik op mijn werk wat foto's voor mijn opa uitprinten, die neem ik dan mee als verrassing ;)

Galamus

  • Gast
Re: Zoekt en gij zult vinden!
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2008, 14:57:33 »
Vergeet echter niet dat je mm's met de cropfactor moet vermenigvuldigen ,dus je 50mm wordt 72 mm ,die 28mm(groothoek )is dan plots ook geen groothoek meer, de telebereiken worden dan weer wel langer 8-) dus veel plezier ermee

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Zoekt en gij zult vinden!
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2008, 13:24:47 »
En soms krijg je een enorm frustrerende reactie. Laats nog bij een collega die tijdens de opruim voor een verhuizing simpelweg alles bij het groot vuil had gezet. Heel erg treurig. Dus jouw oproep om Pentax objectieven voor een dergelijk lot te behoeden heeft wel degelijk zin.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Zoekt en gij zult vinden!
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2008, 10:24:39 »
Bofkont!
Ik zou maar eens snel gaan kijken naar je opa's verzameling en de typen goed bestuderen. Kan idd veel goeds tussen zitten, maar ook minder materiaal. Een gegeven paard....ben benieuwd naar je ontdekkingen en hoop dat je er veel plezier van hebt.

Je weet dat deze lenzen deels handmatig ingesteld zullen moeten worden en dat afhankelijk van het type de belichting regelmatig de mist in zal gaan met meten. Het vergt dus wat handwerk, maar dan kunnen de resultaten verbluffend zijn.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Marinus84

  • Gast
Zoekt en gij zult vinden!
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2008, 04:47:58 »
Okee, ben dus op zoektocht gegaan in mijn kennissenkring. De oude buren van vroeger hebben nog een auto-lensje van pentax liggen die ze 'toch niet meer gebruiken'. Altijd welkom dus, misschien hebben jullie ook wel kennissen of familieleden die een oude pentax hebben liggen op zolder. Het is altijd de moeite waard om goed duidelijk te maken wat je allemaal doet met fotografie. Mijn opa is heel lang dia-enthousiast geweest en heeft een oude pentax camera met een boel lensjes:

Van mijn lieve opie:
Citaat
Wat betreft Pentaxlenzen met een K-bajonet geloof ik wel dat ik je aan een paar lenzen kan helpen.Je moet maar eens komen kijken of er wat voor je bij is. Ze horen bij mijn analoge Pentaxcamera maar ik doe er niets meer mee. De camera op zichzelf is nog wel goed maar hij geeft de nummering niet meer aan. De volgende lenzen heb ik hiervan: 1x 28mm, 1x 35-100mm autozoom, 1x 50mm, 1x 135mm  en 1x autozoom macrolens 1:10 t/m 1.5. Ze zijn niet allemaal origineel Pentax. Sommige zijn van Panagor en van Tokina maar alle met een K-bajonetvatting.

Reden dat ik hier neerzet is dat ik me afvraag of jullie misschien deze lenzen herkennen aan hun mm's. Ben benieuwd wat voor objectieven mijn opa voor me heeft liggen.
Verder ben ik erachter dat pentax vroeger gewoon al een topmerk was, en er zijn er zoooooveel lensjes voor gemaakt... Gewoon aan je familie en vrienden rondvragen, er is altijd wel iemand die nog wat heeft liggen!!

Ergens vind ik het ook wel zonde dat er op zolders in doosjes onder het stof nog lensjes verborgen liggen die gewoon prima bruikbaar zijn voor Pentax-/Foto- enthousiasten zoals wij. Als ik de lensjes eens heb opgehaald (hij is bijna jarig, dat moet dus een goed cadeau worden. Denk dat ik een paar full-scale printjes aan hem cadeau ga doen van foto's van mij!)

Okay, you get the point. Blijf zoeken, ze liggen ergens op je te wachten ;) (ben benieuwd wat mijn lieve opaatje precies heeft liggen, misschien wel een 50mm f1.4 ofzo  :P :P :P)