Auteur Topic: negatieven scannen  (gelezen 2214 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Erwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 145
  • Geslacht: Man
  • heerlijk
    • flickr acc
Re: negatieven scannen
« Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2008, 10:09:36 »
ik lees via de reclame zuil over inscannen door een bedrijf(je) voor een xx euro per negatief. Ik weet niet wat de kwaliteit is, men schrijft tot A3 vergrotingen. Dit lijkt mij wel ok.

Als ik nu een serie laat uitvoeren door dit bedrijf wie wil mij dan ondersteunen of de kwaliteit goed is?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: negatieven scannen
« Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2008, 10:09:36 »

Carel

  • Gast
Re: negatieven scannen
« Reactie #19 Gepost op: 1 oktober 2008, 13:18:13 »

Offline Erwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 145
  • Geslacht: Man
  • heerlijk
    • flickr acc
Re: negatieven scannen
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2008, 23:25:44 »
het gaat lekker met reacties. Uiteraard ben ik geen wizz kid op het gebied van scannen dus laat me graag adviseren door mensen die voor een goed resultaat gaan. Mochten er genoeg gegadigden zijn om een goede scanner aan te schaffen doe ik graag mee met de aanbieding  ::). Uiteraard vraag ik nog eens na bij enkele oud gedienden in het vak of zij iets weten op dit gebied.

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: negatieven scannen
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2008, 21:00:32 »
Citaat

Je moet ook niet AL je dia's laten inscannen: ik neem alleen de TOP dia's of dia's met een wetenschappelijke waarde of die waar je erg aan gehecht bent.  En je doet het ook niet in 1 keer.  Dan weer eens 100, dan weer eens 50.

Als je het scannen en verwerken een eind hebt geautomatiseerd, is het minder werk om maar blind alles te scannen, dan uit te zoeken van die wel, die twee weer niet etc.
Zo heb ik alle dia' van mijn ouders ingescanned, en dat was kleinbeeld en halfkleinbeeld, soms zelfs door elkaar.

George

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: negatieven scannen
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2008, 20:31:12 »
Ja Walter, de familie heeft als gevolg van het urenlang kijken naar alle dia's nog heel goed onthouden dat er ook nog twee dia's van Jantje bij zitten. Oh ja en ook drie van Marietje en twee van Klaas, enz.
Dat urenlange dia kijken is wel mijn eigen schuld  :'(

grtx, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Carel

  • Gast
Re: negatieven scannen
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2008, 18:17:18 »
Ja maar, de famile, Walter, de familie........die wil ALLE plaatjes, al staat er alleen een neus van hun baby op!

Offline Walter

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 198
  • Geslacht: Man
  • Pentax die-hard
Re: negatieven scannen
« Reactie #14 Gepost op: 29 september 2008, 12:36:59 »
Citaat
Laat ik nou net in Duitsland een vlakbedscanner (4800x9600 dpi, kleurdiepte 48 bits) hebben gekocht met een opzetstuk, waarmee je dia's zowel als negatieven kunt scannen. De twee laatste op maximaal 4800 ppi! Merk Tevion (Medion). Voor € 70 (inclusief verzendkosten). Ik heb alleen al bijna 2000 dia's!! Á €  0,4 per stuk?  Ik wil niet aan de bedelstaf geraken.......!

Je moet ook niet AL je dia's laten inscannen: ik neem alleen de TOP dia's of dia's met een wetenschappelijke waarde of die waar je erg aan gehecht bent.  En je doet het ook niet in 1 keer.  Dan weer eens 100, dan weer eens 50.
met vriendelijke groeten

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: negatieven scannen
« Reactie #13 Gepost op: 29 september 2008, 12:34:36 »
Asahiflex schreef:
Citaat
Heeft iemand al eens getest met een dia-duplicator? Zo'n ding dat je voorop je lens schroeft en waar je negatieven/dia's in kunt stoppen.
Ik heb nog zo'n oude dia duplicator ergens liggen volgens mij. Wat ik me er nog van herinner is dat het me verschrikkelijk veel tijd heeft gekost elke keer. Als belichting gebruikte ik wel een flitser, maar ik moest een hele serie maken om de goede belichtings instellingen et vinden.
Ik heb ook nog zo'n 2000+ dia's liggen  :-/.
Heb ook een Canon scanner met dia/negatief hulpstuk, maar ben daar nog niet echt mee bezig geweest.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Fotomarius

  • Gast
Re: negatieven scannen
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2008, 12:25:50 »
Mijn analoge negatieven en dia’s scan ik in met een van de eerste scanners.
De Minolta Dimage Scan Deal II AF-282OU, inmiddels zijn er weer nieuwere types en merken op de markt.
En het bevalt mij prima!  ;)

Carel

  • Gast
Re: negatieven scannen
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2008, 11:44:31 »
Citaat
Ik heb al van alles geporbeerd om maar geen dure negatiefscanner te hoeven aanschaffen en het was allemaal weggegooid geld (vwb negatief scannen dan). Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan:

1. Foto nemen van een geprojecteerde dia. Als er geen perspectief vertekening is heb je veel last van reflectie en vignetering. Het alternatief is veel werk om de scew te corrigeren per foto.

2. Een goedkope negatief scanner. In een woord waardeloos. Resolutie was te erg voor woorden.

3. Een goede flatbed scanner. Epson nog wat (9600x4800dpi) met digital ice en nog wat schitterende termen. De pixel afmeting van het resultaat was inderdaad hoog alleen de kwaliteit was niet om over naar huis te schrijven. Met name de scherpte liet sterk te wensen over. Ook het laden van de dia's en de scantijden wordt je niet vrolijk van. Enige lichtpuntje is dat het wel een goede scanner is voor gewone afdrukken.

4. Een gebruikte daglicht projectie scherm. De resolutie was OK (met een 90mm tamron macro). Alleen heel erg veel vignetering.

Na alle experiementen waren de resultaten van mijn eerste pogingen nog het beste (met de laagste investering!). Bottom line is dat ik het ei van columbus nog niet gevonden heb en mijn verzameling dia's nog steeds op een oplossing staat te wachten. Misschien moeten we hier op het forum eens wat koppen bij elkaar steken een (hele) goede scanner met lader kopen. Het apparaat circuleren en aan het einde van de rit verkopen.

Ik doe mee!

Groeten, Bob


Ik ook!!

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: negatieven scannen
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2008, 11:24:42 »
Citaat
euhh ik lees veel over dia's echter ik heb het over negatieven. Ik mag aannemen dat dit wel een verscil is, of is dit bij het scannen niet zo?

vergelijkbaar, alleen zijn negatieven meestal in strookjes geknipt, dus 'batch' mode is beperkt tot het aantal opnames in zo'n strookje voor een negatiiefscanner.
Bij flatbed scanners kun je natuurlijk zoveel neerleggen als je doorlichtunit toelaat.
Alleen bij flatbed scanners staat altijd wel een hoge resolutie (4800DPI etc.) maar de optiek is daar de begrenzing. Daar blijft misschien effectief iets van 1500DPI van over als je een goede hebt.

George

Offline Erwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 145
  • Geslacht: Man
  • heerlijk
    • flickr acc
Re: negatieven scannen
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2008, 11:17:57 »
euhh ik lees veel over dia's echter ik heb het over negatieven. Ik mag aannemen dat dit wel een verscil is, of is dit bij het scannen niet zo?

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: negatieven scannen
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2008, 11:05:05 »
Er is nog een mogelijkheid, foto's maken 1:2 met een diavoorzetstuk, zo nodig zelf met wat huisvlijt te maken uit een wc kokertje of zo.

Als belichting een witte achtergrond, desnoods belichten met een flitser.

Dit is natuurlijk alleen nog leuk bij kleine series.

grr, post asahiflex net voor mij met dezelfde hint.

(standaard diaduplicatoren zijn vaak 1:1, met aps-c krijg je dan een deelvergroting, om beeldvullend te werken kan dat wel eens buiten de instelruimte van de diaduplicator vallen.)


Zelf heb ik ooit lang geleden een smak geld uitgegeven en me een nikon ls2000 filmscanner aangeschaft.
Na een avondje dia's in en uit het apparaat halen, meteen daarna de automatische diavoeder erbij gekocht.
Dat ding heb ik nog steeds, en doet het nog, alleen het aansluiten op moderne PC's begint lastiger te worden.
Als je grote hoeveelheden wil scannen, moet je naar mijn mening gewoon een bulkvoeder hebben, EN een automatische stofwegpoetser zoals ICE.
Bakje met dia's erin, starten maar en zelf boodschappen of zo gaan doen.
Achteraf alles bekijken, en degenen die mis zijn gegaan met de automatiek, handmatig overdoen.

George
« Laatst bewerkt op: 29 september 2008, 11:14:45 door gdf »

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: negatieven scannen
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2008, 10:57:55 »
Heeft iemand al eens getest met een dia-duplicator? Zo'n ding dat je voorop je lens schroeft en waar je negatieven/dia's in kunt stoppen.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Erwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 145
  • Geslacht: Man
  • heerlijk
    • flickr acc
Re: negatieven scannen
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2008, 10:49:54 »
kijk dat is de feetback die ik wilde hebben.. ik zou me bijna hebben laten nemen door een verkoper van zon scanner... maar misschien inderdaad een goed alternatief met een aantal mensen een goede kopen en dan als alles gescand is verkopen.... ik hou me aanbevolen

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: negatieven scannen
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2008, 09:50:47 »
Ik heb al van alles geporbeerd om maar geen dure negatiefscanner te hoeven aanschaffen en het was allemaal weggegooid geld (vwb negatief scannen dan). Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan:

1. Foto nemen van een geprojecteerde dia. Als er geen perspectief vertekening is heb je veel last van reflectie en vignetering. Het alternatief is veel werk om de scew te corrigeren per foto.

2. Een goedkope negatief scanner. In een woord waardeloos. Resolutie was te erg voor woorden.

3. Een goede flatbed scanner. Epson nog wat (9600x4800dpi) met digital ice en nog wat schitterende termen. De pixel afmeting van het resultaat was inderdaad hoog alleen de kwaliteit was niet om over naar huis te schrijven. Met name de scherpte liet sterk te wensen over. Ook het laden van de dia's en de scantijden wordt je niet vrolijk van. Enige lichtpuntje is dat het wel een goede scanner is voor gewone afdrukken.

4. Een gebruikte daglicht projectie scherm. De resolutie was OK (met een 90mm tamron macro). Alleen heel erg veel vignetering.

Na alle experiementen waren de resultaten van mijn eerste pogingen nog het beste (met de laagste investering!). Bottom line is dat ik het ei van columbus nog niet gevonden heb en mijn verzameling dia's nog steeds op een oplossing staat te wachten. Misschien moeten we hier op het forum eens wat koppen bij elkaar steken een (hele) goede scanner met lader kopen. Het apparaat circuleren en aan het einde van de rit verkopen.

Ik doe mee!

Groeten, Bob

« Laatst bewerkt op: 29 september 2008, 09:52:46 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Carel

  • Gast
Re: negatieven scannen
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2008, 01:36:39 »
Laat ik nou net in Duitsland een vlakbedscanner (4800x9600 dpi, kleurdiepte 48 bits) hebben gekocht met een opzetstuk, waarmee je dia's zowel als negatieven kunt scannen. De twee laatste op maximaal 4800 ppi! Merk Tevion (Medion). Voor € 70 (inclusief verzendkosten). Ik heb alleen al bijna 2000 dia's!! Á €  0,4 per stuk?  Ik wil niet aan de bedelstaf geraken.......!

Offline Walter

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 198
  • Geslacht: Man
  • Pentax die-hard
Re: negatieven scannen
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2008, 22:20:26 »
Er zijn goede dia scanners, maar ze zijn duur en erg arbeidsintensief.
Ik liet mijn dia's inscannen bij de fotograaf voor 0,4 euro per stuk.  Ze werden goed gescand op 16 bits.
Jammer genoeg is deze zaak gestopt.  :(
Voorlopig heb ik nog geen andere fotozaak bezocht om na te gaan of er nog zijn die scannen.
met vriendelijke groeten

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: negatieven scannen
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2008, 21:17:03 »
Citaat
Uit mijn niet digitale tijdperk heb ik nogal wat negatieven (wie niet  ::)) wie heeft er ervaring met het scannen van negaltieven en zoja wat is het juiste apartaat hiervoor

bvd
Erwin van Halteren.

Een negatiefscanner, er werd er onlangs nog een aangeboden op de forum marktplaats.
Flatbed scanners geven over het algemeen een wat minder resultaat

George

Offline Erwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 145
  • Geslacht: Man
  • heerlijk
    • flickr acc
negatieven scannen
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2008, 21:09:07 »
Uit mijn niet digitale tijdperk heb ik nogal wat negatieven (wie niet  ::)) wie heeft er ervaring met het scannen van negaltieven en zoja wat is het juiste apartaat hiervoor

bvd
Erwin van Halteren.