Auteur Topic: Nieuw woord: foto'en.  (gelezen 2926 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #36 Gepost op: 3 oktober 2008, 12:16:58 »
Vuur je dan foto's af?
Moet je wel oppassen voor alle fans die je achter je aan krijgt, hoor.... ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #36 Gepost op: 3 oktober 2008, 12:16:58 »

Offline Erwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 145
  • Geslacht: Man
  • heerlijk
    • flickr acc
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #35 Gepost op: 3 oktober 2008, 10:16:11 »
niet dat ik een wereld verbeteraar ben, al hoewel een mooi streven toch...

maar het schieten van foto's mmmmm kijk als we nu de landen die als eerste genoemd worden Afganistan, Irak en noem maar op het (zijn er inmiddels best veel aan het worden in de wereld) i.p.v. het met kogels maar met foto's gaan doen. Dan wordt het woord schieten ineens weer positief.  ;)

Serpiente

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #34 Gepost op: 26 september 2008, 19:24:54 »
Citaat
Voor dec fiscalisten onder ons: Pentaxen, is dat het zelfde als: Legesgeld innen? Leges=schrijfkosten. De tax op het pennen.......
lol.. ik dacht ook al aan zoiets  ;D Een soort van pennenbelasting..

asplx

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #33 Gepost op: 26 september 2008, 11:04:13 »
Voor dec fiscalisten onder ons: Pentaxen, is dat het zelfde als: Legesgeld innen? Leges=schrijfkosten. De tax op het pennen.......

asplx

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #32 Gepost op: 26 september 2008, 11:01:53 »
Citaat
Ik ben er helemaal voor!
Leuk: pentaxen!!
 :)
Ik kreeg zojuist een pb van iemand. Die deed de suggestie om ipv de LX met de Pentax Hernia te gaan rondlopen.
Ik dacht meteen aan de reclame van Specsavers met omaatje.
Klap met een camera en dan de Pentax Hernia gebruiken.......

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #31 Gepost op: 26 september 2008, 10:59:28 »
mmmm....moet het dan niet Pentaxxen zijn ipv. Pentaxen ;D

Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

asplx

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #30 Gepost op: 26 september 2008, 10:58:34 »
Daar he'm we 't volgende op gevond'n: Een superlange tehelezoem, waarmee je zoë ver terug khunt khijkn, dat je oerknal nog khunt zien.....
En die's introduceert op Photo Kina Tweeduuzendach......

(Intonatie: Paul van Vliet, het mensen museum:)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #29 Gepost op: 26 september 2008, 10:46:49 »
To Pentax or not to Pentax!

Da's trouwens wel een vraag die bij sommige(n) onder ons wel speelt gelet op de weinige vernieuwingen bij pentax  ;)


greetz,
Erik

koor

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #28 Gepost op: 26 september 2008, 10:44:22 »
Ik ben er helemaal voor!
Leuk: pentaxen!!
 :)

Offline Mayflower

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 370
  • Geslacht: Man
  • C'est le ton qui fait la musique.
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #27 Gepost op: 26 september 2008, 09:21:05 »
Even een oud onderwerp uit de sloot halen. Wat dachten jullie van pentaxen. Ik ben vanmorgen vroeg wezen pentaxen.

Ik hoorde dat vorige week in een liedje op Arrow Jazz FM. Daar zong de zangeres iets van "you want to pentax me". Tenminste dat verstond ik. Toen dacht ik dat dit wel een leuk alternatief voor fotograferen is. Voor kopiëren gebruiken de Amerikanen ook wel to xerox. En blijkbaar to pentax voor fotoën.  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 september 2008, 09:21:42 door Mayflower »
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

asplx

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2008, 19:06:23 »
Citaat
Ik neig steeds minder naar foto-en of foto'en...
Weet het niet meer.

Platen vind ik wel leuk klinken...

Leuke plaat heb je geplaat
klinkt voor geen meter..... :-/

Gave kiek heb je gekiekt.... doet me denken aan
Aap, Mies, Noot en zo...



Voorlopig ben ik even uitgedacht.

 :)

En iemand die foto's van een ander jat is dan een kiekendief? Hmmm, valt wat voor te zeggen. Een vreemde vogel is tie in ieder geval wel.... ;)
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2008, 19:08:12 door asplx »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2008, 13:42:43 »
Citaat
Ik weet wat het is, maar aangezien ik MSN/SMS taal hier niet ben tegengekomen, vroeg ik me af wat jullie eronder verstonden ;)

Fo2n komt toch wel erg dicht in de buurt.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Sandra

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #24 Gepost op: 22 augustus 2008, 10:57:02 »
Citaat
[genadeloos generaliserend en sarcasme mode]
Ik weet wat het is, maar aangezien ik MSN/SMS taal hier niet ben tegengekomen, vroeg ik me af wat jullie eronder verstonden ;)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2008, 10:30:15 »
Citaat
Tja, het gaat mij om de foto, de afbeelding, de inhoud, de sfeer in de foto enz. 8-) ;)
En het taalgebruik vind ik minder relevant.  :)


Foto's zijn heel belangrijk, maar een forum is toch iets anders dan een fotoboek. Photobucket, Flicker en dat soort sites zijn in mijn ogen fotoboeken op internet, maar dit is een forum. En op een forum discussieer je. En bij voorkeur op een begriipelijke manier... <grin>.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

HK

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2008, 09:54:38 »
Tja.. een foto zegt sowieso meer dan 1000 woorden ;)


Fotomarius

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2008, 09:40:44 »
Tja, het gaat mij om de foto, de afbeelding, de inhoud, de sfeer in de foto enz. 8-) ;)
En het taalgebruik vind ik minder relevant.  :)


HK

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #20 Gepost op: 22 augustus 2008, 09:35:58 »
[genadeloos generaliserend en sarcasme mode]

MSN taal is officieel een soort van SMS taal: afkortingen gebruiken die bij uitspraak het echte, bedoelde woord laten klinken of zelf verzonnen acroniemen voor veelgebruikte termen.
Dit om het de hoeveelheid typewerk te verminderen en de berichten klein te houden.

Echter het is ook wel bekend als breezah taal en dan is dat het toonbeeld van absolute luiheid en gebrek aan zelfkritiek op taalkundig gebied. Het wordt veelal gebezigd in chats en op forums.
Het is helaas niet volledig los te zien van (gebrek aan) scholing en (jonge) leeftijd.

Breezah heeft iets weg van fonetisch schrift, namelijk iets uittypen zoals je het uitspreekt of denkt dat het uitgesproken wordt (de laatste levert de meest interessante combo's op).
Echter, fonetisch schrift is een standaard en er is hard over nagedacht.
Breezah taal is enkel standaard in het gegeven dat het verschrikkelijk is om te lezen en er wordt bijna niet bij nagedacht.

Enkele voorbeelden:
- TYPEN IN ENKEL HOOFDLETTERS, dit heeft weinig te maken met capslock vergeten uit te zetten, het is eerder om een boodschap over te schreeuwen
- alles aan elkaar typen zonder leestekens want dat doet er niet toe wanneer je een regel begint hoeft dat ook niet gewoon doorlezen heel simpel eigenlijk maar maakt niet uit want het gaat vaak nergens over
- onodige tiepvaouten die ze nie korrigzeren want ik hep gewoon geen opleidin gehat dus dat moet je me nie kwaluk neme
(nb: dat van die opleiding is wel degelijk een vaak gehoord excuus)

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het toppunt is dus een combo van alle stijlen.

Breezah taal zie ik ook regelmatig op het 205 forum langs komen. Als MOD probeer je dat zo snel mogelijk de kop in te drukken, omdat het mateloos veel irritatie opwekt bij de andere forumleden. En de discussies eindigen altijd in argumenten over opleiding en niet zo slim kunnen zijn. Heel lelijke discussies dus.

[/genadeloos generaliserend en sarcasme mode]



De echte MSN taal (dus de afkortingen, etc) vind ik persoonlijk wel creatief. Maar het is moeilijk te lezen voor niet ingewijden, net zoals stenografie.
Neem bijv w8 oftewel w+acht = wacht   :)
De woorden lijken veelal acroniemen: IMHO (in my humble opninion), LOL (Laughing Out Loud), btw (by the way), iig (in ieder geval) ....


Geinige link over SMS taal: http://www.sms-taal.nl/
Of lijstje met afkortingen: http://www.educos.nl/sms-taal/2006/paginas/nieuweafkos.htm

Groetjes  ;)

Henk

« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2008, 09:52:01 door HK »

Sandra

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2008, 08:15:04 »
Wat verstaan jullie onder MSN taal dan? Ik ben het hier nog niet tegen gekomen eerlijk gezegd.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2008, 08:05:46 »
Citaat
Niet zo somber, Bob. Jij bent degene die bepaalt wat jij schrijft en dat blijft altijd zo. En de komkommertijd op het forum is al weer aardig voorbij.

<BIG GRIN> Je hebt wat losgemaakt Ruud....

En ik ben het met Bob eens. Afgezien van typefauten <grin> probeer ik toch redelijk taalgebruik te hanteren... Ik moet zeggen dat als iemand "fotograferen" in een bericht zet, mijn lust om te reageren meteen al minder is. Berichten met SMS taal reageer ik al helemaal niet op...

Kortom, ik blijf fotograferen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mayflower

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 370
  • Geslacht: Man
  • C'est le ton qui fait la musique.
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2008, 06:41:38 »
Citaat
.... allerlei msn achtige afkortingen ....

MSN???  ;D
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

HK

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2008, 16:13:27 »
P'cies!

Mzls en grtn

Henk

;)

Ruud

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2008, 10:37:46 »
Citaat
Maar ik begrijp dat dit een trend is die niet is te stoppen. Dus over enige tijd zal ook ik wel met mijn lens gaan foto-en.
Groeten, Bob
Niet zo somber, Bob. Jij bent degene die bepaalt wat jij schrijft en dat blijft altijd zo. En de komkommertijd op het forum is al weer aardig voorbij.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2008, 08:12:50 »
Ondanks het grote aantal type fouten wat ik ongetwijfeld maak zie ik graag goed nederlands taalgebruik. Zeker op het vlak van fotografie is het in mijn ogen belangrijk om de zaken goed te benoemen. Zo heb ik ook een hekel aan het woord lens terwijl we een objectief bedoelen. Communicatie is al moeilijk genoeg zonder in allerlei msn achtige afkortingen te vervallen. Ook het even nalezen van de ingetypte teksten of ze wel bewoorden wat je bedoeld kost tijd. Dus het typen van het woord fotograferen valt daarbij toch wel in het niet.

Maar ik begrijp dat dit een trend is die niet is te stoppen. Dus over enige tijd zal ook ik wel met mijn lens gaan foto-en.

Groeten, Bob
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2008, 08:14:06 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Sandra

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2008, 19:44:29 »
Citaat
‘K heb niets tegen het woord “fotograferen” en ik doe het graag! 8-) ;D

Ditto!  :)

Serpiente

  • Gast
Re: Nieuw woord: foto'en.
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2008, 19:18:10 »
fotonen heeft ook wel wat, al heeft het al een betekenis, wat ook weer met licht te maken heeft  ;) :)