Auteur Topic: Monitor aanschaffen  (gelezen 1163 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elsignor

  • Gast
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2008, 09:15:14 »
Bedankt voor jullie reacties.

Als ik het zo lees, is een CRT monitor nog steeds verkieslijk boven een LCD/TFT monitor. Toevallig ken ik nog een zaakje in Amsterdam die 21 inch CRT's heeft staan, ik denk dat ik daar maar eens ga kijken.

Overigens ben ik nog best tevreden over mijn huidige Compaq 17 inch CRT: onlangs heb ik een Spider 3 Pro Colorimeter gekocht, en het verschil tussen voor en na calibratie is gering; ik ben net dat kleine beetje kleurzweem kwijt. Ik hem hem ook op mijn werk toegepast met een Eizo monitor, daar was het verschil een stuk groter  ;)

Het enige probleem met die Compaq is dat het scherm zo klein is. En wat ik inmiddels ook begrepen heb, is dat je met de meeste CRT monitoren toch beter kunt bewerken bij gedimd licht.

Ik ga eens even rondkijken met de info die jullie me hebben gegeven.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2008, 09:15:14 »

ToXiQ

  • Gast
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2008, 22:39:54 »
Voor beeldbewerking doeleinden is de betere CRT  (en nee niet van 10 jaar oud  ;) ) eigenlijk onverslaanbaar. Daarna komen de  S-PVA / MVA of de S-IPV panels.
Niet alleen Eizo heeft deze maar samsung had deze. Namelijk de 215tw. Ondanks dat TN panels goed lijken zijn deze niet echt geschikt voor beeldbewerking.

De samsung 215TW is nog te koop in Duitsland en dan krijg je ook nog eens 2 jaar garantie :-)

Samsung 215TW 22 inch Prijs tussen de 500 en 551 euro en erzendkosten zijn gemiddeld 17 euro.

Eizo S2031W = 20 Inch, is nog te koop en heeft een S-PVA panel en zit rond de 550 euro

Via een ander forum is er ook nog iemand die je van dienst kan zijn op zijn website.

Dell 2007fp ook 20 inch erg aantrekkelijk in prijs namelijk 349 euro

Deze heeft een S-IPV of een S-PVA panel en beiden zijn goed en deze is ook nog eens erg betaalbaar

Keuzes keuzes en nog eens keuzes  ;D

mvgr Walter

ps
ook CRT monitoren worden per jaar slechter in de weergave net zoals televisies dit probleem hebben en net zoals lampen in het algemeen hun kracht verliezen. Een grafishc bedrijf verwisseld vrijwel elke 3 jaar hun schermen en dat is niet alleen omdat deze dan is afgeschreven
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2008, 22:42:30 door ToXiQ »

patrick91

  • Gast
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2008, 22:08:58 »
Calibratiespin hebben we op de zaak.. die moet ik nog eens meenemen :)
Vind het qua bedrag altijd lastig om in te schatten wat je uit zou "moeten" geven voor een goed scherm.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2008, 19:31:20 »
Ik heb een 24" spva-breedbeeld monitor van Dell. Een prachtig scherm!
Als ik nu op nieuw een keuze zou moeten maken, zou ik voor dit scherm van HP HP LP 2475W gaan. Wel een calibratie-apparaatje aanschaffen.
Je bent dan in totaal wel ongeveer 6-700 Euro kwijt.

Succes met je keuze!

greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2008, 19:33:48 door EviZ »

patrick91

  • Gast
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2008, 15:00:40 »
Waar ik naar gekeken heb in de showroom is gewoon tekst, simpel kladblok openen, tik wat letters en kijk.(zorg dat schermafstelling goed staat qua formaat) Er waren echt veel schermen waar het zo verschrikkelijk hoekig was allemaal (lag niet aan instellingen).
Verkopers wilden me een film laten zien maar dat is niet interessant natuurlijk :)
Zo kwam ik ongeveer 2 jaar geleden uit bij de Acer AL2051W
Zou niet meer zonder willen!

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2008, 11:04:56 »
Het mooiste zou zijn als je ze in de showroom kan vergelijken. Ik had het makkelijk, bij alternate staan ze allemaal uitgestald en draaien ze met het zelfde plaatje. Is voor mij 10min rijden.


-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2008, 10:24:17 »
Ik heb twee samsung 226BW schermen staan. Calibratie met Spyder express. Bevalt prima. Ik heb toen ook testen gezocht en natuurlijk bestaat er beter, maar dit stond vorig jaar bekend als veel value voor relatief weinig money...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2008, 09:06:00 »
Citaat
De goedkopere schermen zijn vrijwel altijd TN-schermen. Voor fotobewerking zijn PVA schermen veel beter geschikt, zoals van Eizo en Lacie. Die zijn echter duur em kosten al gauw € 1000,- of meer. Daarbij komt dan ook nog een calibrator. Zolang het CRT scherm nog werkt zou ik dat maar houden.
True maar tegenwoordig worden de TN`s steeds beter. Als je geen geld teveel hebt of fotografie geen (deel van je) broodwinning is, volstaat een goed TN-panel ook wel.

Uiteraard is een goede en gecalibreerde CRT nog steeds ongeslagen maar als je toe bent aan iets nieuws en het is uitsluitend voor de hobby dan zou ik de huidige TN`s niet afraden.

Just my €0.02

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Serpiente

  • Gast
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2008, 00:19:30 »
Citaat
Ik weet dat ik hopeloos ouderwets ben, maar op mijn meer dan 10jaar oude CRT ging het volgende testje me heel wat beter af dan op mijn 6 jaar oude laptop lcd.

Deze kleurtest gevonden in een dpreview thread : http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

En ik draai op een CRT nooit van die lage (1024x768) resoluties, maar 1152x864 of 1280x1024 op 15 inch, tot 1600x1200 op 21 inch kijkbuizen.

George
Is die kleurtest niet meer voor je eigen ogen  ;)

Based on your information, below is how your score compares to those of others with similar demographic information.

    * Your score: 4
    * Gender: Male
    * Age range: 20-29
    * Best score for your gender and age range: 0
    * Highest score for your gender and age range: 1520

Offline huisfotograaf

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 272
  • Pentax, sinds 1974.
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2008, 00:01:03 »
De goedkopere schermen zijn vrijwel altijd TN-schermen. Voor fotobewerking zijn PVA schermen veel beter geschikt, zoals van Eizo en Lacie. Die zijn echter duur em kosten al gauw € 1000,- of meer. Daarbij komt dan ook nog een calibrator. Zolang het CRT scherm nog werkt zou ik dat maar houden.

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2008, 23:50:18 »
Ik weet dat ik hopeloos ouderwets ben, maar op mijn meer dan 10jaar oude CRT ging het volgende testje me heel wat beter af dan op mijn 6 jaar oude laptop lcd.

Deze kleurtest gevonden in een dpreview thread : http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

En ik draai op een CRT nooit van die lage (1024x768) resoluties, maar 1152x864 of 1280x1024 op 15 inch, tot 1600x1200 op 21 inch kijkbuizen.

George

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2008, 23:18:43 »
3 weken geleden heb ik onderstaande monitor gekocht:
Acer P223W X-Serie bij Alternate (klik)

Erg helder, erg scherp en erg mooie kleuren en imho een mooi design. Zeker tov de 17" Iiyama die ik hiervoor had. (staat er nu naast, is doorgeschoven naar de vrouw). Hij heeft 4 snelstanden, waaronder grafisch. Hij heeft trouwens ook nog een 24" broertje die ook betaalbaar is.

En zo te zien issie nog in prijs gezakt ook. >:(
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2008, 23:22:03 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Serpiente

  • Gast
Re: Monitor aanschaffen
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2008, 23:00:38 »
Voor betaalbare prijzen zijn Iiyama en Samsung erg goed. Ik raad je overigens een breedbeeld scherm aan! Is in photoshop handig met al die tools aan de flanken en genoeg ruimte voor je foto in het midden.

Als je het echte werk wilt dan moet je een Eizo nemen, maar die zijn erg duur. De 22" breedbeeld schermen zijn nog wel betaalbaar. Die zijn niet veel duurder dan wat ik destijds voor mijn 22" Iiyama heb betaald.

responstijd is niet zo belangrijk bij foto's. Zolang het maar onder de 12ms is.
Let vooral op het contrast. Kijkhoek is ook wel belangrijk, want anders heb je onder een bepaalde hoek geen goede weergave.
Verkies DVI-D of HDMI boven VGA, want dan kan je veel hogere resoluties draaien. Je moet dan wel een videokaart hebben die dat ondersteunt. Ik game wel, dus heb ik ook een redelijk snelle videokaart  ;)

elsignor

  • Gast
Monitor aanschaffen
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2008, 22:16:38 »
Ik maak al jaren gebruik van een 'ouderwetse' CRT monitor om mijn foto's en video's te bewerken. Ik merk alleen dat de optimale resolutie (1024*768) eigenlijk te klein is om te werken met hedendaagse software. Ik overweeg dus de aanschaf van een nieuwe monitor.

Ik zie LCD monitoren van 20-22 inch aangeboden voor verassend weinig geld (onder 200 euro). Nu wil ik best iets meer uitgeven voor een monitor die voor foto- en videobewerking goed uit de verf komt. Er hoef niet op gegeamed te worden.

Zijn er hier forumleden die hier een mening over hebben? Ik zou graag met wat concrete voorkennis naar de winkel(s) willen gaan, zodat me niet het eerste het beste aangesmeerd wordt.

Alvast dank.