Auteur Topic: Efficiente opslag foto's  (gelezen 3103 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ruud

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #41 Gepost op: 6 november 2008, 17:16:00 »
Citaat
Ruud, eens voor alle digitaal gemaakte foto's. maar als je ook een set gescande foto's hebt, gaat dat mi niet meer op. Zo heb ik vanuit het analoge (dia) tijdperk nog negatieven / dia's en CD's. Die data kloppen niet helemaal.

Daar heb je gelijk in, Harry, maar je kunt de datum wel aanpassen in het menu Metadata/edit capsure time. Bij veel foto's is dat veel werk maar je hebt het wel goed dan.

ps Als ik de exacte datum niet meer weet, maar nog wel het jaartal kies ik gewoon een datum in het betreffende jaar waarbij ik waar mogelijk wel kijk naar de natuur voor het seizoen.
« Laatst bewerkt op: 6 november 2008, 17:28:17 door Ruud »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #41 Gepost op: 6 november 2008, 17:16:00 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #40 Gepost op: 6 november 2008, 15:15:48 »
Citaat
Het in mappen per jaar en maand stoppen in Lightroom 2 heeft niet zoveel zin. Ook als alle foto's in 1 map zitten kun je alle foto's supermakkelijk terugvinden op datum.

Ruud, eens voor alle digitaal gemaakte foto's. maar als je ook een set gescande foto's hebt, gaat dat mi niet meer op. Zo heb ik vanuit het analoge (dia) tijdperk nog negatieven / dia's en CD's. Die data kloppen niet helemaal.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #39 Gepost op: 6 november 2008, 14:59:52 »
Citaat
@ Johan: Met CS3 bedoel je Photoshop?


Yep Photoshop CS3.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Sandra

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #38 Gepost op: 6 november 2008, 14:53:32 »
@ Johan: Met CS3 bedoel je Photoshop?
@ Ruud: Bedankt voor de tip van de shortcuts!
« Laatst bewerkt op: 6 november 2008, 14:54:42 door Sandra »

Ruud

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #37 Gepost op: 6 november 2008, 13:56:55 »
Citaat
Ik vind het wel nog moeilijk hoe lightroom precies werkt. Hoe voeg je vlaggen toe bijvoorbeeld, hoe selecteer je (een kruis of sterren, heb ik inmiddels ontdekt).

Sandra
In het Help-menu van Lr staat een onderwerp Library Shortcuts. Daar staat alles netjes bij elkaar, hoe je dat kan doen.

Selecteren door aanklikken natuurlijk, shift eerste en laatste klikken geeft een opeenvolgende serie. Cmd aanklikken geeft serie losse plaatjes als selectie.

PS Onderwerp hoort eigenlijk inmiddels meer thuis onder Software!

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #36 Gepost op: 6 november 2008, 12:57:48 »
Citaat
Kun je overigens in Lightroom Raw-foto's gelijk bewerken?


Ja hoor geen probleem. Het is in LR2 dezelfde raw-editor als die van CS3. Versie 4.4 als ik het goed heb.

Ik gebruik LR2 in combinatie met CS3. Na de nodige raw bewerkingen ga ik over naar CS3 middels 'edit in photoshop' of 'smart object in photoshop'.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Sandra

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #35 Gepost op: 6 november 2008, 12:33:01 »
Het is denk ik voor op je harde schijf dat je geordende mappen achter de hand wil hebben. Ik durf nooit iets over te geven aan één programma'tje ... ik vindt die mappen structuur ook prettig om het zo voor iemand (misschien later de kinderen) mee te kunnen geven. Of wie weet wat er in de toekomst ontwikkeld wordt, dan heb je alles gestructureerd bij elkaar.

Kun je overigens in Lightroom Raw-foto's gelijk bewerken? Dat vroeg iemand aan me op een ander forum waar ik dezelfde soort vraag gesteld heb (geen fotoforum, maar een Amerika (reis/expats forum).

Ik vind het wel nog moeilijk hoe lightroom precies werkt. Hoe voeg je vlaggen toe bijvoorbeeld, hoe selecteer je (een kruis of sterren, heb ik inmiddels ontdekt).

Sandra

PS. interessant topic inderdaad, je verzamelt zo duizenden foto's ..

Ruud

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #34 Gepost op: 6 november 2008, 11:09:58 »
Het in mappen per jaar en maand stoppen in Lightroom 2 heeft niet zoveel zin. Ook als alle foto's in 1 map zitten kun je alle foto's supermakkelijk terugvinden op datum. In de Librarymodule met het centrale venster op grid zie je bovenin het venster de woorden text/Attribute/Metadata/None.
Als je op Metadata klikt krijg je standaard vier kolommen waarbinnen je selecties kunt maken op basis van de metadata van je foto's. De datum, waarop de foto geschoten is, is daar een van. Gegroepeerd per jaar, maand of dag als je de indeling hierarchical kiest. Daar kan geen mappenindeling tegenop. Overigens kunnen deze kolommen worden uitgebreid of verminderd en kunnen heel veel selectiecriteria worden toegepast
Zie onderstaande schemkopie:
.


Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #33 Gepost op: 6 november 2008, 10:01:23 »
Ik volg dit belangstellend omdat ik sinds kort ook LR 2.1 heb. Aangeschaft als uitgebreidere RAW editor tov de PSE6 plugin.
Moet me er nog helemaal ingooien, dus nog geen ervaring met LR.

Ik volg ook de methode camera-jaar-maand-gebeurtenis. Qua basis wijk ik denk ik wel af van jullie werkwijze.

Tijdens een shoot sorteer ik al bruikbare opnames, de rest gaat al direct weg. De overgeblevene gaan in de map 'bewerken' in de juiste maand. Bij het bewerken van de RAW opnames wordt er wederom een sortering aangebracht van wat ik de moeite waard vind, de rest gaat linea recta weg.

Het restant wordt keurig gesorteerd in RAW-PSD- en JPEG voor huis, keuken en tuingebruik.

Deze 3 categorieën worden dagelijks meegenomen in de backup naar mijn externe harddisk en periodiek voor een extra backup op CD (Jpeg) en DVD (RAW en PSD). Op een RW tijdelijk en op een R zodra er voldoende is voor een permanente opslag.  

In PSE6 werk ik vervolgens per gebeurtenis met een 'stapel' (stack) in de organiser met een herkenbare foto van de gebeurtenis bovenop.
Open zo'n stapel en de reeks wordt in zijn geheel zichtbaar.

Individueel kun je ook nog sorteringen maken met labels, tags, sterrren, etc. maar daar is de laatste tijd wat de klad in gekomen.

Op deze wijze hou ik voor mezelf de 'goede' foto's over en vind alles snel en overzichtelijk terug.

« Laatst bewerkt op: 6 november 2008, 10:11:43 door Hen »
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #32 Gepost op: 5 november 2008, 19:13:20 »
He Sandra,

Inderdaad heeft het nut van het organiseren van de manier waarop je je foto's bewaard zich al bewezen voor je. Het terug vinden van oude foto's is altijd een genot.

Voor wat betreft Lightroom: ik hoop dat je het programma beter doorgrond dan ik.
Met name als ik bewerkingen deed buiten lightroom om, was voor mij een ramp..........

greetz,
Erik

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #31 Gepost op: 5 november 2008, 17:08:27 »
Thnx Andre, ik had al gezocht op backup maar deze liet zich niet zien.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #30 Gepost op: 5 november 2008, 17:06:13 »
Blij te horen dat je de zaak een beetje op orde krijgt Sandra. Het feit dat je door deze actie ook weer al die verloren gewaande foto's hebt terug gevonden is een extra bonus voor al je tijd die je erin gestoken hebt.
De normen mbt scherpte e.d. voor je gezins en familie foto's worden heel anders ivm de extra parameter "emotionele waarde".

@C20v : backup is o.a aan de orde geweest in dit draadje veilig bewaren van je foto's

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 5 november 2008, 17:08:16 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #29 Gepost op: 5 november 2008, 16:49:58 »
Als het goed is heb ik vanavond ook LR (hier is ook meer structuur nodig). Bovenstaande tips komen goed van pas :)

Slightly offtopic maar nu we toch over archiveren bezig zijn: hoewiewatenwaar gebruiken jullie als backup?


-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #28 Gepost op: 5 november 2008, 16:13:11 »
Top!!!

En bewerken met LR is ook zeer gemakkelijk. Alle bewerkingen worden namelijk in de database opgeslagen. Er gebeurt dus niets met je origineel. Bij het exporteren van het bestand, b.v. naar JPG, worden de bewerkingen toegepast in het nieuwe bestand. Zo kan je dus ook een virtuele kopie maken van je foto en daar andere bewerkingen op los laten. Voordeel? Geen extra kopie v/h origineel dus scheelt een boel ruimte op je hdd.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Sandra

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #27 Gepost op: 5 november 2008, 16:06:09 »
Ik neig toch naar Lightroom ... Ik heb alle mappen gecategoriseerd en geimporteerd in Lightroom, waar ik de foto's aan het filteren ben. Alle dubbele, onscherpe, mislukte eruit. Je moet je voorstellen dat ik al mijn foto's (zo'n 150 a 200 foto's per keer) gewoon in een map met datum gooide, met diverse gebeurtenissen door elkaar. Ook alle mislukte foto's ertussen gelaten ... uiteindelijk is maar 1/3 bruikbaar. Onmogelijk om iets terug te vinden .. daar begint nu eindelijk orde in te komen. Ik heb inmiddels zo'n 1200 foto's weggegooid.  Lightroom is ideaal om te filteren en te verwijderen.

Maar daarnaast zie ik ook eindelijk het licht wat betreft de overige opties. Vooral het taggen van je foto's. Bij elke gebeurtenis of evenement waar foto's van mijn kinderen tussen staan... al zijn het maar een paar, kan ik een label aanhangen zodat ik ze later allemaal kan oproepen. Ook de mooie foto's die ik een publicatie of afdruk waard vindt, gaan in de Collection.  En zo is er nog meer wat jullie al geschreven hadden .. (maar soms moet je het eerst zelf zien).

Ik begrijp nog maar de helft, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Zoals het uploaden naar een map voor bewerken in Photoshop bijvoorbeeld.

Ik heb overigens ook een hoop oude foto's teruggevonden die ik kwijt was vanaf 2004 (toen had ik een sony compactcamera). Zoveel kostbare foto's van de kinderen. We hebben gisteren met tranen in de ogen (van het lachen) zitten kijken naar al die foto's. Ik ga die ook nog even uitzoeken hierna.

Pfff, werkje hoor .. maar blij eindelijk een systeem te hebben. Ik heb ook gemerkt dat ik niet te veel moet weggooien. De foto's van de kinderen van een aantal jaar geleden, zijn toch wel heel kostbaar. Ookal zijn ze niet perfect of superscherp.

Sandra

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #26 Gepost op: 5 november 2008, 01:04:00 »
Klopt: als je een foto op deze manier verwijdert uit een deelmap, blijft ze in bibliotheek nog staan.
In een deelmap heeft de foto een bestandsnummer en dit is in de bibliotheek vlug teruggevonden (numerieke volgorde) en verwijderd.
Dan is de foto op de 2 plaatsen weg.
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Sandra

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #25 Gepost op: 5 november 2008, 00:37:34 »
Jawel, maar verdwijnt het dan ook uit de bronmap? Want dat wil ik dus ... alle overbodige foto's verwijderen...

Bedankt voor het compliment Serpiente .. zal het binnenkort waarschijnlijk wel weer wisselen  : )

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #24 Gepost op: 4 november 2008, 23:59:36 »
Sandra,

Foto's verwijderen uit iPhoto:
Sleep de foto naar de iPhoto-prullenmand (links boven iets onder Bibliotheek) en ga in de menubalk uiterst links naar "iPhoto" en
"leeg prullenmand".

Simpel?
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Serpiente

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #23 Gepost op: 4 november 2008, 23:37:57 »
Ik gebruik Lightroom 2.1.. Ik ben alleen laks met tags geven  ;) Ik doe het alleen bij foto's die ik bewerk. Vooral als ik er veel van één gebeurtenis heb.

@Sandra.. mooie foto trouwens  ;)
« Laatst bewerkt op: 4 november 2008, 23:38:32 door Serpiente »

Sandra

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #22 Gepost op: 4 november 2008, 23:06:28 »
Ik moet iPhoto echt even uitvogelen hoe het precies werkt.

Ik heb voor 2007 en 2008 alle foto's gecategoriseerd pffff.  Vervolgens zat ik met het probleem hoe ik alle 'mislukte' foto's kon verwijderen. Uiteindelijk heb ik elke map geupload naar Lightroom en van daaruit foto's verwijderd. Voordeel van lightroom is wanneer je foto's verwijderd  uit de catalogus, dat het ook automatisch uit de bronmap wordt verwijderd. 2008 is zo goed als af ... 2007 moet nog gebeuren. Misschien vannacht, ik twijfel nog of ik opblijf voor de verkiezingen. Ik vind het toch wel heel spannend!

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #21 Gepost op: 4 november 2008, 22:12:21 »
Sandra,

Ik heb zelf ook een Mac en rangschik alle foto's in iPhoto (iPhoto '08: versie 7.1.4).
Alle foto's gaan van de camera in de bibliotheek, maar worden dan onmiddellijk (tenminste als er niet teveel aan scheelt = prullenmand)
in een nieuwe of oude map gecopieerd.
Bij voorbeeld:
Voor de macro's van insecten: een map per beestje : "2008 + naam beestje"
Foto's van kleinkinderen en andere kinderen:
een map voor : "2008 Louis"
een map voor : "2008 Charlotte" (ben sinds enkele weken opa-bis en met Sinterklaas komt er nog iets)
een map voor : "2008 kinderen"
Foto's van eenmalige gelegenheden: een map per gelegenheid.
Foto's proeven diamant: een map proeven diamant.
enz.
In jouw geval trip naar Terracotta- beelden: nieuwe map "Terracotta-beelden" met alle foto's.
De foto's van dochter ook copiëren naar map "2008 Dochter"

Dan, de foto's uit elke map die ik heel mooi vind, worden eventueel verder uitgesneden en bewerkt in iPhoto en als dit niet lukt exporteren
naar Bibblepro, daar verder bewerken, een kader aanmaken en terug importeren in iPhoto en daar verder copiëren naar mappen:
SELECTIE LOUIS 2008
SELECTIE BEESTJES 2008
SELECTIE LANDSCHAPPEN 2008
enz.

Foto's die verkleind moeten worden voor het forum doe ik ook in iPhoto en exporteer ze naar het bureaublad.
Na upload bij Photobucket gaan deze in "DOCUMENTEN" in een map "Pentax-forum".

Misschien heb je er iets aan?

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

elkim

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #20 Gepost op: 4 november 2008, 21:30:11 »
Hey Sandra

ook Lightroom voor mij :) jammer genoeg nog wel 1.3
ik hanteer ook ongeveer de eerder besproken Kelby methode
-bij de import een map (windows / mac )aanmaken en de DWG's foto's inlezen, eventueel hernoemen met de map naam + volgnummer.
-een selectie maken met de 2 vlaggen X en P
-vervolgens de slechte X foto's wissen
-via keywords (tags ) bv architectuur, lynse, huisdieren de foto's onderverdelen.
-sterren geven bewerken.
-uitlezen van bewerkte jpeg's in een map SEND in mappen per item.
-van daaruit naar de bordermaker of Photoshop.  
-vanuit die map klaar voor publicatie of afduk.

ik moet toegeven dat het taggen niet altijd gebeurt dat moet een gewoonte worden.

als je echt geen raad meer weet is er altijd nog Picasa 2
handig voor de kids om mee te spelen om je foto's te delen via een webalbum, en om een "3D" weergave met tijdslijn voor de liefhebbers
als je je mappen met foto's goed laat scannen slaat hij niet een jepegje of dng over op je pc netjes onderelkaar in mapjes, komt er 1 jepegje bij op je pc hij zet hem automatich in de Picasa.
scrollen maar ;D

veel sorteer plezier. ;)
« Laatst bewerkt op: 4 november 2008, 21:32:37 door elkim »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #19 Gepost op: 4 november 2008, 17:04:49 »
Hi Sandra,
ik gebruik in grote lijnen dezelfde structuur als Erik en Harry, dus
2008
  2008-01-01 nieuwjaar
etc.
Je hebt intussen ook al wel ontdekt waarom de volgorde jjj-mm-dd gebruikt wordt.  ;)
In de mappen staan alleen de RAW van de foto's die ik na de eerste selectie aan wil houden plus de JPG van bewerkte foto's. Van een sportshoot gaat soms 50% zo de digitale prullebak in.

Ik heb alleen één of twee speciale mappen. o.a een voor de dochter van mijn petekind. Daar komen gewoon alle foto's van haar in. Die map ziet of zal er ongerveer er ongeveer zo uit zien:
Layna
   2007-12-07 geboorte
   2007-12-17
   2008-02-14 doop

De indeling van Erik gebruik ik dus voor al mijn foto activiteiten en via die speciale map kan ik snel die foto vinden als oma/tante/oom/etc opeens om een foto vragen.

Heb nu ook aparte mappen waar ik verkleiningen opsla, zoals bijv photbucket.
Succes met je reorginisatie  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #18 Gepost op: 4 november 2008, 16:22:37 »
Ik gebruik ook LightRoom 2.x

Mijn workflow:
- importeren in LR in een map met als structuur
Jaren - 2008
daarbinnen 12 mappen met maand - 10 Oktober
daarbinnen map per gebeurtenis / evenement bijvoorbeeld 20081011 - Verjaardag Pietje in Lutjebroek

Maak ik in Lutjebroek ook nog een paar mooie macro's, dan maak ik daar wel een extra map voor aan. Waarom zou ik bang zijn voor meer / veel mappen?
Door de mapstructuur blijf ik mi ook redelijk onafhankelijk van LR2.

In LR gebruik ik de methode van Scott Kelby: met een X de mislukte die wegkunnen en met P de foto's die ik top vind. De X worden daadwerkelijk verwijderd. De P gaan in een collectie met dezelfde naam als de folder.
Idee hierachter is dat je toch alleen wat met de toppers doet en uren denken of iets twee of drie sterren zou moeten zijn niet echt zinvol is.

Bij mij gaat 5% de prullebak in, 5% de collectie en de resterende 90% bewaar ik wel, maar doe ik zelden of nooit wat mee.

Exporteren gaat met LR2 en standaard instellingen erg makkelijk. Zou heb ik een preset Pentaxforum: verkleind naar 800px, optimalisatie voor scherm, omzetten naar jpg (ik fotografeer alleen in DNG), verscherpen, EXIF behouden.

Works for me...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Sandra

  • Gast
Re: Efficiente opslag foto's
« Reactie #17 Gepost op: 4 november 2008, 15:36:34 »
Ik ben mijn mappen aan het ordenen nu .. Eerst mappen naar jaar: in mijn geval 2007 en 2008 (daarvoor was voor de Pentax en valt onder de map Archief). In de mappen 2007 en 2008 heb ik weer een map gemaakt naar maand: januari 2008, februari 2008, maart 2008 enz., en hierin heb ik weer mappen gemaakt naar gebeurtenis. Bijvoorbeeld: 2008-10-04 Efteling. Ik vind het zo heel overzichtelijk.

Als ik daar mee klaar ben (ben al bijna klaar met 2008) dan ga ik de overbodige/dubbele/minder goede foto's eruit gooien. Ook ga ik even zoeken op de PC (ik werk zelf nu op de apple) of ik daar nog oude foto's van de kinderen heb en kijken of ik die foto's ook nog systematisch kan opbergen.

Plus ik ga me verdiepen in Lightroom, iPhoto of Aperture .. foto bibliotheek.