Auteur Topic: LBA onder controle brengen  (gelezen 1148 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kdj4

  • Gast
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #12 Gepost op: 3 april 2009, 20:29:29 »
Citaat

Hebben jullie thuis geen smoesjes nodig?  ;D ;D ;D

smoesjes,  ;D ik zorg dat ik iest liever ben dan normaal en veel in huis doen hier, scheeld ook wel ::).

en een lijn in kopen, nee niet echt als ik weer iets lees of zie dan denk ik ja dat lijkt me ook wel wat , daarom is mijn lijsje iedere keer anders.
heb deze week wel een lichtent gekocht en daar ben ik wel tevreden over en werkt ook prima.
mijn volgende koop zal zijn een macro of een metz.

gr kees

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #12 Gepost op: 3 april 2009, 20:29:29 »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2009, 17:33:06 »
En ik heb last van FBA ...flash buying addict ...
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2009, 14:50:55 »
Citaat

LBA = Lens Buying Addiction

LBA is een specifiek geval van G.A.S. (Gear Aquisition Syndrome)
 ;D
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2009, 23:32:46 »
Citaat
Mensen, ik heb een domme vraag. Waar staat de afkorting LBA voor?
Ik kom niet verder dan LBA.  ;)

André

LBA = Lens Buying Addiction

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2009, 23:11:12 »
Mensen, ik heb een domme vraag. Waar staat de afkorting LBA voor?
Ik kom niet verder dan LBA.  ;)

André
« Laatst bewerkt op: 2 april 2009, 23:25:19 door andrekok »
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2009, 12:06:38 »
Citaat

Hebben jullie thuis geen smoesjes nodig?  ;D ;D ;D

Nee!

Ik probeer uiteindelijk uit te komen op een doorlopende lijn van 10-500mm en zo lichtsterk mogelijk.
Ik ben al aardig gevorderd. Alleen in het middenbereik moet ik het nog doen met de kitlens en een lichtsterke telezoomlens ontbreekt ook nog (bijvoorbeeld een 70-200 F/2.8).
Daarnaast heb ik een 1:1 macro en enkele primes. De primes vanwege de lichtsterkte en het feit dat deze lensen vaak een mooiere bokeh hebben dan zoomlensen.
En een prime dwingt je beter te kijken naar je onderwerp en standpunt; dat is dan ook wel weer leuk en leerzaam.

greetz,
Erik

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2009, 06:27:55 »
Citaat

En zoals glasbak aangeeft, als je echt last hebt van LBA dan kijk je niet naar de mm om te controleren of ie in je lijn past ;D

grtz, Andre

Hebben jullie thuis geen smoesjes nodig?  ;D ;D ;D
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2009, 13:52:26 »
Ik zit een beetje tussen vvo en jou in wat lenzen aankoop betreft. Belangrijk is dat de lens te gebruiken is voor mijn primaire onderwerpen en dat is voor een groot deel sportfotografie. Voor binnensport is lichtsterkte een must voor buitensporten is ook een lange telezoom erg handig. Voor het huis, tuin, landschap (vacantie) en familie werk heb ik de 16-50. Dat is voor mij meer dan voldoende groothoek, ik kijk wel eens naar een 10-20 of 12-24, maar zal die niet aanschaffen aangezien ik die nauwelijks zal gebruiken. Zoals Bob zei is een echte macro noodzakelijk als je 1:1 werk wil doen.
Mijn range van zooms loopt nu van 16 to 400 mm. De oude M85 F2 en FA 50 F1.4 primes zijn te gebruiken bij binnensport vanwege hun grote lichtsterkte. De DA*300 F4 is een extra prime die ik naast sport in combinatie met de Kenko 1.5 TC ook voor vogels kan gebruiken.
Voor binnensport zou ik best nog wel een 70-200 F2.8 willen hebben, maar die kan wachten tot het buiten seizoen is afgelopen.

En zoals glasbak aangeeft, als je echt last hebt van LBA dan kijk je niet naar de mm om te controleren of ie in je lijn past ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2009, 11:11:40 »
Citaat
Ik merk nu dat ik beter een plan had kunnen maken over mooie, aaneensluitende series.
 

Tja,
het is natuurlijk fataal om een 'mm' niet in de range te hebben, croppen op de huidige (veel te lage resolutie) sensoren is vrijwel onmogelijk.
Dus mijn advies, koop alles wat je maar kunt krijgen....

George

P.S. voor zover ik weet, heeft LBA niets met aansluitende brandpunt bereiken te maken.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2009, 09:11:54 »
Ik sta eigenlijk helemaal niet stil bij een lijn/overlap qua objectieven.
Primair kijk ik wat ik nodig heb voor het type fotografie welke ik beoefen.
Zo gebruik ik eigenlijk alleen maar de 28-75mm van Tamron of de 50mm SMC-M. Een 28-200 en een 70-300 die ik heb liggen worden niet of nauwelijks gebruikt.

Sinds kort heb ik een leuke opdracht waarbij ik de voortgang van een nieuwbouw bedrijfspand moet vastleggen. Hiervoor gebruik ik nu de 18-55 kitobjectief die nu snel vervangen gaat worden voor een 10-20.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: LBA onder controle brengen
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2009, 08:36:39 »
Planning is een groot woord maar zo zal ik b.v. nooit de DA* 70-250 aanschaffen. Ik verwacht op zijn minst een goede planning bij een leverancier. Ietsje overlap is met verschillende merken niet te voorkomen maar er moet wel echt toegevoegde waarde zijn. Zo vindt ik de overlap bij een groothoek (b.v. 10-24 tamron met de DA*16-50) geen probleem. Maar bij een tele weer wel (zeker omdat de kilo's dubbel glas hier zwaar wegen). Voor mij dus de Sigma 120-400 op het lijstje.

Ook heb ik niet echt de hang meer naar een prime gezien de huidige kwaliteit van de zoom objectieven. Dat gezegd hebbende zit er wel een 90mm macro in mijn collectie maar die is voor het 1:1 werk on-ontbeerlijk.

Omdat ik altijd alles mee sjouw (je weet het maar nooit ;D) zalik mij niet snel laten verleiden voor iets wat in mijn ogen niet past. En dat is dan weer wel een plan.

Just my 2ct's

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
LBA onder controle brengen
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2009, 06:35:37 »
Door steeds maar weer zowel lenzen op marktplaats te kopen op basis van prijs als in de winkel op basis van testen, is mijn collectie welliswaar uitgebreid, maar niet consistent.

Ik merk nu dat ik beter een plan had kunnen maken over mooie, aaneensluitende series.

Voorbeeld: ik heb de 16-50 en 50-135. Toplenzen. Maar de 135 is wat aan kleine kant en een SIGMA 70-200 zou beter bij mij passen. Dan zou een 28-70 ook beter aansluiten... Kortom, of ik ga sterk overlappen, of ik zit met niet aansluitende series...

Probleem is dat je niet in de toekomst kan kijken: toen ik de 135 kocht bestond de SIGMA nog niet (althans niet met SDM).

Hoe doen jullie dat? Werk je naar een lijn toe, wil je best-of-best, blijf je bij een merk, alleen primes, alleen zooms of een combi...?
Roep maar...

Ikzelf accepteer dat ik wat overlap heb. Mijn goede lenzen verkopen zal ik alleen in geval van nood doen, dan maar wat overlap...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink