Auteur Topic: garantie termijn  (gelezen 530 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: garantie termijn
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2009, 06:31:31 »
Verhaal van Ron ken ik. Vaak kan je bij produkten ook "extra" garantie kopen. Dat lijkt onzin, maar heeft als voordeel dat de bewijslast bij de winkelier ligt. En je jezelf erg veel discussie, moeite en ergernis kan besparen...

Verder is er ook een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen: met name bij wat oudere apparaten is het vaak een moeilijk verhaal. De winkelier van bijvoorbeeld witgoed zal zelden of nooit meewerken met een vergoeding voor een vijf jaar oude wasmachine...

Oh ja: met de fabriek en/of fabrieksgarantie heb je in principe *niets* te maken. Je sluit een overeenkomst met de *verkoper* (winkelier).

Tot zover mijn niet juridische kennis...  
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: garantie termijn
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2009, 06:31:31 »

RonHendriks

  • Gast
Re: garantie termijn
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2009, 18:07:02 »
De wettelijke garantie is in Nederland 1 jaar. Echter dat wil niet zeggen dat je na verloop van dat jaar geen rechten meer hebt. De consumentenbond heeft daar ook onderzoek naar gedaan. Uitgangspunt is de redelijk te verwachten levensduur van hetgeen je gekocht hebt. Bij een camera kon je daarbij uitgaan van een termijn van zo'n 2-3 jaar. Dus als iets te vroeg defect gaat zonder dat daar een aanleiding voor is moet je daarop kunnen declameren. Zeker als de fabrikant daar indicaties voor geeft.

BV voor de Pentax K-7: Aangegeven te nemen foto's met de sluiter is 100.000. Dus als het shuttersysteem binnen 3 jaar stuk gaat voordat die 100.000 foto's gemaakt zijn dan zou je daarop garantie moeten kunnen claimen. Het wil niet zeggen dat dat altijd even makkelijk is uiteraard.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: garantie termijn
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2009, 17:28:50 »
Is er een advokaat consumentenrecht in de zaal ?
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
garantie termijn
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2009, 17:22:24 »
Ik lees in diverse topics, dat je soms maar 1 jaar garantie hebt.
Volgens mij is het zo, dat ALLES wat je in Nederland (nieuw) koopt, een WETTELIJKE garantie heeft van 2 jaar.
Ongeacht wat de verkoper zegt.
Verder is er dan nog, dat je van product x in prijsklasse y, een verwachte levensduur mag hebben, en als product x binnen die tijd kapot gaat, de verkoper je naar behoren "schadevrij" moet stellen.

Wie weet hier meer van?


Ron
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan