Auteur Topic: Lichtmeting met oude Zeiss Ikon  (gelezen 543 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: Lichtmeting met oude Zeiss Ikon
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2009, 22:21:25 »
Ook volgens mij gaat dat werken. Ik denk zelfs dat je ook de K10D kunt gebruiken om de lichtmeting uit te voeren. Je stelt de ASA-waarde van de film als ISO-waarde op je K10D in (en dezelfde diafragmawaarde of sluitertijd en leest de andere waarde af).

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lichtmeting met oude Zeiss Ikon
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2009, 22:21:25 »

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re: Lichtmeting met oude Zeiss Ikon
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2009, 18:52:09 »
Citaat
Ik zat er zelf aan te denken mijn K1000 te pakken, die in te stellen op de asa van de film, en dan gewoon te meten en die instelling te gebruiken, maar gaat dat wel werken met een ander formaat film?
Dat zou heel goed moeten werken volgens mij.

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Lichtmeting met oude Zeiss Ikon
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2009, 17:14:14 »
Beste mensen.

Ik heb in mijn bezit een in goede staat verkerende Zeiss Ikon Ikonta, de bekende 6X6 camera, was mijn vader's 1e camera, na zijn overlijden bij mij terecht gekomen.

Nu wil ik graag eens met dat toestel gaan fotograferen, ben hem al aardig aan het "droog"-gebruiken, het sluitermechaniek begint steeds soepeler te werken, het diafragma en de sluitertijd lijken te kloppen, en inmiddels heb ik rolfilm gekocht, maar.......

Hoe ga ik de belichtingstijd uitrekenen die ik nodig heb als ik geen belichtingsmeter heb (nieuw zijn ze me veel te duur, en op MP kan ik niks betaalbaars vinden.......

Ik zat er zelf aan te denken mijn K1000 te pakken, die in te stellen op de asa van de film, en dan gewoon te meten en die instelling te gebruiken, maar gaat dat wel werken met een ander formaat film?

ohja: voor de liefhebbers: het gaat om dit fraais: (niet mijn exemplaar overigens)

http://www.flickr.com/photos/n6nkn/147144228/

Alvast bedankt voor de tips
« Laatst bewerkt op: 24 september 2009, 17:20:34 door hansli »
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)