Auteur Topic: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"  (gelezen 2267 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2009, 13:03:30 »
Het leek ons toch beter de topics te verplaatsen van 'Primes' naar 'Pentax Nieuws en Reviews'. Dit aangezien ook userreviews daar thuis horen. Bovendien is het verwarrend als er zoomlenzen besproken worden in Primes. Ook zijn de topictitels iets aangepast.

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2009, 13:03:30 »

asplx

  • Gast
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #19 Gepost op: 24 september 2009, 18:52:12 »
[size=24]Toppie.....[/size]

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #18 Gepost op: 24 september 2009, 17:26:29 »
Gezien de vraag van verschillende mensen hebben we besloten om het in elk geval op te pakken en een kans te geven. In het Prime board zijn 5 topics gestart voor de verschillende objectief series (P-draad, K, M, A en F/FA serie). Via een nog te maken sticky zal een overzicht met links naar die topics te vinden zijn. Mocht het een grote vlucht krijgen dan kunnen we in de toekomst de zaak eventueel onderbrengen in een aparte rubriek.

De Crew

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

  • Gast
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #17 Gepost op: 24 september 2009, 01:33:14 »
Citaat
Jos, graag gedaan  :)

En hoe heb jij die lenzen bijeen geteld?

Alleen aan Pentax lenzen heb ik er eh... 8 plus nog 4 niet-Pentax en een moderne nP-zoom.

Groeten, Ruurd

Inmiddels opgelopen naar 9 + 4 + 1

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #16 Gepost op: 23 september 2009, 21:06:22 »
Citaat
Ik zal de suggestie voor een extra board aan de crew voorleggen, ik vind het geen slecht idee overigens.
Carel

Tot op heden heb ik hier niets meer van gehoord of gezien, tenzij het plaatsen van een topic over "Pentax lens types en terminologie" door André en het reclame-topic voor de
FA 28-70 F4 door Carel. Dit laatste topic had al heel mooi kunnen passen in de door mij gesuggereerde rubriek over "Oude Pentax-lenzen", nl. in het topic "F- en FA-lenzen".
Hier zou men het vanzelf en regelmatig tegenkomen tussen voorbeeldfoto's en reviews van deze lenzen.

Mag ik nog hopen op een positieve reactie ?
We zitten hier toch op een Pentax-forum en dan kan alle informatie in woord en beeld over een groot pak Pentax-producten toch geen kwaad.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

asplx

  • Gast
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2009, 00:46:51 »
Citaat
Ik zie maar 1 nadeel t.o.v. de vergelijkbare rubriek op pentaxforums.com, die overigens heerlijk leesvoer is: wij zijn een wat kleiner clubje, dus de vraag is hoeveel input er zal komen.......

Verder leuk idee!

Dat gaat ook in het voordeel werken van het clubje, omdat men elkaar beter kent en de uitwisseling intensiever kan/zal zijn.

Bovendien heb ik niet altijd meer zin om allerlei zaken in het engels te doorkauwen.

En zo heb ieder nadeel ook weer zijn voordeel.

asplx

  • Gast
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2009, 00:43:49 »
Jos, graag gedaan  :)

En hoe heb jij die lenzen bijeen geteld?

Alleen aan Pentax lenzen heb ik er eh... 8 plus nog 4 niet-Pentax en een moderne nP-zoom.

Groeten, Ruurd

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2009, 23:48:45 »
@ Ruurd,

Bedankt voor de steun.


@ Carel en Hansli,

Nog niet te hard twijfelen vooraf.
Ik heb hier een board genomen en het onderschrift van de eerste 10 leden bekeken en ik telde 39 "oude Pentax-lenzen".

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

asplx

  • Gast
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2009, 21:28:14 »
Hier dan even een reactie van een oude-lenzen-gebruikert...

Ik deel de suggestie van Jos helemaal, juist omdat ik alleen maar oud-glaswerk tot mijn beschikking heb.

Ten eerste kan ik uit die ervaring putten naar jullie toe,
ten tweede zit ik in de praktijk nog met vragen betreffende dit glaswerk op de DSLS's en het omgaan met groene knopjes en lichtmeting. En ik heb heel weinig zin om het halve forum te moeten afstruinen naar informatie hieromtrent.

Nu kun je een fotograaf met een K10D zien rondsjouwen met een Gossen Profisix bij zich,  :o omdat....

Wat de indeling betreft: Wees niet bang om je aan koud water te branden.
Streng modereren is hierin een niet leuke, maar wel effectieve mogelijkheid. ( eh... ja, ik ben bereid om hier aan mee te werken nu ik een snelle verbinding heb  :D)

Groet, Ruurd

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2009, 20:43:25 »
Is al goed!  ;) Behalve dat ik het zeker een serieus te overwegen idee vind, heb ik ook de lichte twijfel van Hansli...

Gr, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2009, 19:03:22 »
Citaat
Ik zal de suggestie voor een extra board aan de crew voorleggen, ik vind het geen slecht idee overigens.
Wellicht had dit topic eigenlijk in de Ideeënbus geplaatst moeten worden...

Carel

Bedankt voor de moeite, Carel.
Voor wat de plaatsing van het topic betreft heb je gelijk. Maar ik zag hier het suggestie-topic van Mharda en dacht: nog maar een suggestie, zonder verder te zoeken waar het eigenlijk
hoorde te staan.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2009, 18:15:10 »
Ik zie maar 1 nadeel t.o.v. de vergelijkbare rubriek op pentaxforums.com, die overigens heerlijk leesvoer is: wij zijn een wat kleiner clubje, dus de vraag is hoeveel input er zal komen.......

Verder leuk idee!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2009, 16:48:19 »
Ik zal de suggestie voor een extra board aan de crew voorleggen, ik vind het geen slecht idee overigens.
Wellicht had dit topic eigenlijk in de Ideeënbus geplaatst moeten worden...

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2009, 13:21:22 »
Citaat
@ J@@P,

Met "oud" bedoel ik alle lenzen van voor het digitale tijdperk, of de 5 soorten die ik hierboven vermeld heb.


Helder.

Met name het plaatsen van foto's van een specifieke lens spreekt mij wel aan.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2009, 12:13:45 »
@ J@@P,

Met "oud" bedoel ik alle lenzen van voor het digitale tijdperk, of de 5 soorten die ik hierboven vermeld heb.


@ Mharda,

Ik denk dat jij het veel te ingewikkeld bekijkt. Het is niet de bedoeling om een strakke inventaris te maken.
Gewoon een nieuwe rubriek met daarin slechts 5 topics (voor elke soort lens één)  en hierin worden dan foto's en bevindingen met een dergelijke lens geplaatst, vragen over een hier
thuishorende lens gesteld, enz.... telkens in de vorm van een nieuwe "reactie".
M.a.w. een topic kan na een tijdje uitgroeien tot tientallen pagina's.
Voor de geïnteresseerden krijg je dan een soort bloemlezing met voorbeelden over een bepaalde soort lens.
Hiervan kan gewoon genoten worden of men kan er zijn voordeel mee doen als hulp bij een eventuele keuze. Meer bedoelde ik niet.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2009, 09:55:36 »
Het is altijd moeilijk een eenduidige indeling te vinden. Lensreviews zijn op www.pentaxforums.com naar type lens (DA, FA, M enz) en prime/zoom onderverdeeld. Op zich een goede indeling maar...

Er worden ook vaak vragen gesteld die cross lens soort gaan, zoals "ik wil graag een macrolens in het bereik van 30-70mm".  Die kan je dan moeilijk kwijt... Ook vergelijkingen plaatsen is lastig...

Moeilijk, moeilijk....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2009, 08:44:22 »
Goed voorstel, nu zit je vaak behoorlijk te zoeken als je iets zoekt omdat je bijvoorbeeld ergens een 2e hands lens gezien hebt en je wilt meer weten over de ervaringen daarme. De vraag is alleen hoe definiëren we "oud" en omgekeerd: hoe weet je hoe oud een lens is zodat je weet dat je in deze rubriek terecht zou moeten.

Groeten,
J@@P
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2009, 08:44:59 door jbvansteensel »
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Eppie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 444
  • Geslacht: Man
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2009, 12:49:12 »
Hier ga ik volledig in mee...ook ik gebruik regelmatig "oude pentax lenzen" Ik kan mijn ervaring en vragen dan op een mooi georganiseerde plaats delen / stellen

gr, Benno
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2009, 12:49:37 door eppie »
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

patrick91

  • Gast
Re: Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2009, 12:01:00 »
Is denk ik nooit gek om dat overzicht met gebruikerservaringen hier bij de hand te hebben.

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Suggestie: nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen"
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2009, 00:15:04 »
Toen ik 2 jaar geleden, na een fotografie-stop van 30 jaar, opnieuw gestart ben heb ik gekozen voor een Pentax K10D met de kitlens DA 18-55.
Vooral de verhouding prijs en mogelijkheden hebben toen mijn keuze beïnvloed. Een van de mogelijkheden was de toepasbaarheid van alle oude Pentax-lenzen.
Na een jaar ben ik begonnen met de aanschaf van 2dehandse A-lenzen (4stuks), FA- en F-lenzen (2stuks) en M-lenzen (2stuks).
En sinds dit jaar gaat mijn belangstelling vooral naar Takumar-lenzen met M42-schroefdraad. Het zijn er ondertussen al 6 en 7 is op komst.
Veel informatie voor mijn aankopen heb ik gehaald op het lenzenforum van het internationale Pentaxforums.com en vooral uit de diverse clubs, zoals de "Takumar club", enz.

Daarom mijn voorstel om hier op het Nederlands Pentaxforum een soortgelijke rubriek te starten in de afdeling "Hardware en Software".
Dus naast de "Primes" en de "Zooms" (zouden in de toekomst vooral gaan over nieuwe lenzen en lenzen van 3de merken) een nieuwe rubriek "Oude Pentax-lenzen". En hierin dan een opdeling in 5 topics voor Takumar-lenzen, K-lenzen, M-lenzen, A-lenzen en FA- en F-Lenzen.
Iedereen kan dan in elk topic foto's bijplaatsen om zijn voldoening (of teleurstelling) over een bepaalde lens kenbaar te maken. Er kan natuurlijk ook gewoon gereageerd worden op de foto's
en er kunnen ook meer informatieve vragen gesteld worden.
Het is dus niet de bedoeling om het belang van de FotoHoek te verdringen, maar wel om een "eerste hulp bij aankoop" te maken voor eventuele kopers die aan de hand van foto's en
ervaringen van andere leden hun keuze kunnen laten beïnvloeden.

Als hiervoor belangstelling bestaat dan vraag ik aan de forumleiding deze "rubriek" in te lassen. Zelf zal ik dan onmiddellijk starten met enkele topics.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen