Auteur Topic: K20D: end-of-life  (gelezen 4012 keer)

kdj4

• Gast
Re: K20D: end-of-life
« Reactie #27 Gepost op: 19 oktober 2009, 17:59:34 »
Citaat
De K20D is inderdaad EOL, maar voorlopig is deze camera nog redelijk goed verkrijgbaar. Maar voor hoelang....?

ja hoelang nog, cameranu.nl heeft vorige week de laatste verkocht krijgen ook niks meer binnen.  zijn wel meer die hem nog hebben maar weer de vraag hoelang  ;)

kees.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2009, 18:01:01 door kdj4 »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 19 oktober 2009, 17:59:34 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
« Reactie #26 Gepost op: 18 oktober 2009, 20:31:57 »
De K20D is inderdaad EOL, maar voorlopig is deze camera nog redelijk goed verkrijgbaar. Maar voor hoelang....?
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline BobB

• Junior Member
« Reactie #25 Gepost op: 18 oktober 2009, 19:45:23 »
Komt er dan een K30. Ik was net van plan mijn K10 in te ruilen voor een K20. Ik kijk wel verder op de forum. Er staat vast iets erover....
K10D, Super Program, Sigma 10-20mm DC, Sigma 18-200mm DC, Pentax-A 50mm f1.7, 24-50 f4, 70-210 f4

patrick91

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 15 september 2009, 22:32:31 »
De FA 50 1.4 is naar me onderweg evenals de FA 135 2.8. De tamron 28-75 blijft.
Aanvulling zoek ik nog in een breedhoek, dat wordt dan de 10-20 of 12-24 (die ik al eerder had) en ik denk aan een iets grotere hoek dan de 50mm, wellicht de FA28 maar het kan ook zomaar de 31ltd worden als ik hem 2e hands leuk kan kopen, de nieuwprijs betaal ik er in elk geval niet voor. Die 40 pancake krijgt natuurlijk ook veel bijval door een van onze leden en die kost maar iets rond de 300 euro, dus wellicht die wel.
Mocht ik voor de 50-135 niet krijgen wat ik wil (650) dan blijft die gewoon.  Ga voor de aanschaf van een K7 met grip.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 15 september 2009, 22:23:24 »
Citaat
Dat je fors moet betalen voor flippers of keuze van materiaal vind ik logisch.. verder heb ik er geen verstand van.

Het laatste verhaal.. de K7 presteert als je de verhalen mag geloven slechter dan de k20 (laat ik dan even ruisniveau noemen). Dus dat die sensor steeds beter wordt.. ik weet het niet als ik eerlijk ben.

Met welke lenzen ga je fotograferen eigenlijk nu je alles te koop hebt staan?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 15 september 2009, 22:21:38 »
Voor de AF is weer een apart systeem. Daar moet dus wel het nodige verandert zijn om de nieuwe snelheid te halen.

Uit het boek Pentax DSLR system K20D:
Er is een tweede spiegelsysteem aan de onderkant van de kamera waarheen ook het beeld gespiegeld wordt. Hier wordt gemeten of de verschillende punten van het AF systeem scherp zijn of niet en dus bijgesteld moeten worden. (heel verhaal, korte samenvatting)

De uitlezing van de bits en bytes van de sensor gebeurde eerst in een 2-weg systeem en nu in een 4-weg systeem. Is dus gewoon sneller en het schijnt dat hoe sneller dat gebeurd hoe minder kans op ruis er is die ontstaat op de sensor. Technisch brengt dat weer een hoop met zich mee, want dat gaat weer allemaal door de PRIME-II processor die dus veel sneller moet functioneren dan de voorganger. (ter vergelijking heeft de Canon eos 7D een 8-weg uitlezing om die 8fps mogelijk te kunnen maken)

Ook daarover veel te lezen in o.a. een boek van Michael Freeman, Digitale Fotografie De Spiegelreflexcamera. Een handig boek met allerhande onderwerpen belicht in de verschillende hoofdstukken.

patrick91

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 15 september 2009, 21:34:53 »
Goed zoekwerk Carel  :D

Dat 4 kanalen verhaal zegt me ook niet zoveel, technisch ontbreekt me de relevante kennis gewoon. Koop hem natuurlijk toch wel :)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #20 Gepost op: 15 september 2009, 21:30:16 »
Even 'geleend' van Dpreview, alle veranderingen:

The headline changes: (K7 t.o.v. K20D)

* 720p/1080i HD video recording
    * Smaller magnesium/steel alloy body
    * Revised viewfinder (less magnified but with greater coverage)
    * Updated sensor with four-channel readout
    * 3.0" VGA (920,000 dot) LCD
    * New shutter mechanism with 1/8000th shutter speed
    * Faster continuous shooting (up to 5.2 fps)
    * 77 segment exposure metering sensor
    * Revised autofocus algorithms
    * AF illumination lamp
    * New dust removal system
    * HDMI output

De sensor van de K7 kan 2x zoveel/zo snel informatie verwerken dan die van de K20D, die sensor heeft 2 channel readout.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

patrick91

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 15 september 2009, 21:08:47 »
Klopt natuurlijk wat je zegt maar klinkt voor mij als allemaal softwarematige oplossingen die zijn gevonden.. in ek geval de burstrate. AF zit dat hem in de sensor? Of is dat aansturing van de lens op info uit een andere hoek?
Display heeft in elk geval niets te maken met de sensor, dat heeft gewoon meer pixels dan de oude (920K).
Maar ik weet er veel te weinig van (technisch inhoudelijk) om alles juist uit te leggen, op schermpje na dan :)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2009, 19:40:35 »
Citaat
Het laatste verhaal.. de K7 presteert als je de verhalen mag geloven slechter dan de k20 (laat ik dan even ruisniveau noemen). Dus dat die sensor steeds beter wordt.. ik weet het niet als ik eerlijk ben.
Alleen qua ruis op >800 iso. (wat ik ook heel vreemd vind)
Verder is de K7 superieur ->
- snellere burstrate
- veel nauwkeurigere AF, zeker in low-light situaties
- sterk verbeterde live-view
- display is veel scherper

De prijs/kwaliteitsverhouding van de K20D is voorlopig wel gunstiger.

Groet, Carel

« Laatst bewerkt op: 15 september 2009, 19:41:21 door Vulcan »

patrick91

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 15 september 2009, 19:19:40 »
Dat je fors moet betalen voor flippers of keuze van materiaal vind ik logisch.. verder heb ik er geen verstand van.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 12 september 2009, 17:05:03 »
Citaat
Hallo allemaal,

Ik ben het er ook mee ens dat zowel het top- als het massasegment bedient te worden. Canon en Nikon brengen echt niet alleen voor de professionele fotografen de topmodellen uit, maar ook als marketingstrategie. De kwaliteit van de topproducten straalt af naar de meeer gangbare modellen, dit zie je ook bij automerken.
Denk bijvoorbeeld aan de Bugatti Veyron die door VW gebouwd wordt, correct me if I'm wrong, maar ik heb ooit gehoord dat de auto inclusief ontwikkelingsinspanningen per auto 2x zoveel kost als de verkoopprijs. VW vindt dit aceptabel, omdat de hele wereld weet dat het in wezen een VW is en dat het op dit moment in een rechte lijn de snelste productieauto ter wereld is.

Groeten, John.

Offtopic:
Het buggatti verhaal klopt niet helemaal.
De prijzen die Bugatti noemt zijn excl. BTW, tel daarbij op dat je dan een kale bolide krijgt want er is ook nog een enorme optielijst (voor alles moet je fors bijbetalen zelfs voor de kleinste dingen, schakelflippers, materiaalkeuze (magnesium, alluminium etc.).

De auto moet ook nog eens bij jouw thuis langsgebracht worden + hij moet speciaal verzekerd worden voor schade & diefstal.
Dat laatste kan niet bij een normale verzekerings maatschappij  :P dat kun je alleen regelen met bugatti zelf, en dat kost wel wat p/maand  ;D
Onderhoud moet je er ook nog bij optellen (olie, de speciaal ontworpen banden, onderdelen)
VW maakt wel winst met deze auto (en eigenlijk weet niet iedereen dat hij door VW gemaakt word, alleen de kenners weten dat)

Dit heb ik onderzocht met een project voor school, was best interessant  ;)

Ontopic:
Pentax gaat niet de hele markt bedienen (FF enzo) daar krijgen ze het budget niet voor.
En waarom zouden ze dat doen? Als die samsung APS-C sensoren steeds beter worden waarom zou je dan zo'n dure fulle frame sensor in een lomp grote behuizing plaatsen.
Het struikelblok van de meeste consumenten is juist de grootte van de behuizing, zwart-wit gezegd: niet iedereen wil zo'n lomp ding meesjouwen.
Met een APS-C sensor kun je de body kleiner maken, kijk maar naar de K-M (die opzich kleiner kan) en de K-7
Laat Pentax eerst maar wat meer klanten binnenhalen in het instap segment.
Die mensen bepalen de koers en toekomst van Pentax, en helaas niet de Die-Hard Pentaxians
« Laatst bewerkt op: 12 september 2009, 17:08:51 door bbwijdieks »

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2009, 16:21:01 »
Hallo allemaal,

Ik ben het er ook mee ens dat zowel het top- als het massasegment bedient te worden. Canon en Nikon brengen echt niet alleen voor de professionele fotografen de topmodellen uit, maar ook als marketingstrategie. De kwaliteit van de topproducten straalt af naar de meeer gangbare modellen, dit zie je ook bij automerken.
Denk bijvoorbeeld aan de Bugatti Veyron die door VW gebouwd wordt, correct me if I'm wrong, maar ik heb ooit gehoord dat de auto inclusief ontwikkelingsinspanningen per auto 2x zoveel kost als de verkoopprijs. VW vindt dit aceptabel, omdat de hele wereld weet dat het in wezen een VW is en dat het op dit moment in een rechte lijn de snelste productieauto ter wereld is.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2009, 16:21:20 door John »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2009, 17:44:25 »
Van mij mag er ook de hele markt bediend worden. Als er markt is voor een FF en deze nog betaalbaar is zou ik hem wel nemen denk ik.

blaauw

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2009, 09:39:29 »
Het mag toch gewoon en/en zijn, ipv of/of? Gezien de volstrekt professionele kwaliteit van een aanzienlijk deel van het pentax glas, vind ik het een uitstekend idee dat men met top of the line spul blijft komen. Onlangs mijn eerste ervaringen opgedaan met de K7; op mijn K10D kwam mijn 31/1.8 LTD nooit helemaal uit de verf, op de K7 zag ik opeens waar zo'n combi toe in staat kan zijn, eenvoudigweg verbluffend... De pro all weather niche die Hoya probeert uit te snijden voor Pentax bevalt mij daarnaast ook uitstekend. Denk eens aan hoeveel impact de Wildlife as Canon sees it campagne heeft gehad voor het desbetreffende merk, moest men toch iets van kunnen leren?

Hythloday

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2009, 19:50:38 »
Citaat
Concentreren op een beperkt aantal modellen is daar natuurlijk wel een manier voor ::)

Maar Hoya moet zich niet concentreren op het duurdere segment. Daarvoor is het marktaandeel van Canon en Nikon te groot.

De strategie van Hoya begon goed in 2005/2006 met de introductie van de K100D. Pentax is altijd een prima amateur camera geweest. Met de K7 mikt Hoya op de verkeerde doelgroep. Hoya zal rap met een betaalbare amateurcamera moeten komen. Indien dit niet gebeurt, hoef het waarschijnlijk niet meer.

Serpiente

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2009, 15:28:02 »
Citaat

Inderdaad zeg, an-der-half-jaar-oud!!!! Mijn overgrootvader heeft geloof ik ooit nog eens een K20D geërfd, maar het kan zijn dat zijn geheugen hem in de steek laat, het gaat natuurlijk over een gebeurtenis uit zijn vroege jeugd ;)
Het is al best lang als een product (gadget) tegenwoordig 1,5 jaar in de schappen ligt ;D

blaauw

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2009, 17:01:09 »
Citaat
Op zich niet zo gek. de K20d is ondertussen gewoon oud.

Inderdaad zeg, an-der-half-jaar-oud!!!! Mijn overgrootvader heeft geloof ik ooit nog eens een K20D geërfd, maar het kan zijn dat zijn geheugen hem in de steek laat, het gaat natuurlijk over een gebeurtenis uit zijn vroege jeugd ;)

Offline Jacko

• Senior Member
  • **
  • Bestaat er iets anders dan Pentax..
« Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2009, 17:59:16 »
Wat ik vreemd vind dat Pentax is gestopt met de K-m. Ze leveren nu alleen nog de duure K-7 (het is niet echt een instap model).
Volgens mij was het slimmer geweest om de K-m nog te blijven voeren om zo nog wat markt (naamsbekendheid) te houden. Toen ik mijn vrienden kring melde dat ik een DSLR had gekocht kreeg ik de vraag of het Canon of Nikon was. Bij het antwoord Pentax werd er vreemd gekeken. :-? Het zelfde gehad in de winkel, "U wilt een DSLR, dan hebben we hier een mooie Canon, Nikon en ook leuk een Sony", bij Pentax kreeg ik net niet de vraag, maken die dan camera's.

Ik kan natuurlijk niet inschatten hoeveel voorraad er nog voor dit model (K-m / K20D) is, misschien wel zoveel dat ze het kunnen uitzitten totdat de opvolgers er zijn.
Pentax K200D - Pentax K20D - D-BGF3- Pentax 18-55 (Kit) - Pentax F 70-210 - Pentax SMC 28-105 - SMC F 28mm 2.8 - Sigma DL Zoom 75-300 - Metz 50 AF-1 Takumar 135mm 2.5 Pentax M 50mm 1.7 - Sigma 17-70
Kata 3N1-20 - Manfrotto 709BR

Serpiente

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2009, 13:20:43 »
Op zich niet zo gek. de K20d is ondertussen gewoon oud.
Het verschil tussen de K20d en K7 vind ik niet dermate groot dat er nog een model tussen komt. Ik denk eerder een gelijkwaardig model aan de K20d met een K-m achtige body.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 6 augustus 2009, 12:16:08 »
Het lijkt me wat vroeg dat Pentax de K20 nu al op EOL zet. Volgens het programma dat bekend gemaakt werd komt er eind dit jaar pas een opvolger voor de K20, mogelijk K30/K70.  De K7 is niet de opvolger van de K20 maar vormt de top van het programma.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2009, 08:13:27 »
Citaat
Er komen nieuwe modellen aan anders zou Pentax dat niet doen, bovendien zijn er nog genoeg voorraden omdat de prijzen ook dalen....
Pentax moet toch ergens omzet mee maken naast de K-7 en compactjes

Wat betreft de nieuwelingen, als Pentax de type aanduiding behoud verwacht ik de volgende modellen:
Kx         (K-7) Is er al
Kxx       (K-70) Misschien eind dit jaar (2009)
Kxxx     (K-700) Zo rond April (2010)
Kxxxx   (K-M2 of K-7000) Zo rond Juni-Augustus (2010)
/quote]

de k-700 komt er volgens mij niet. zoals ik het zie is de k-m de opvolger van de k200

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2009, 21:48:06 »
Citaat
Wellicht dat de opvolger van de K-m ook geseald is.
Dat is idd ook heel aannemelijk gezien de in andere thread geposte strategie.

Citaat
In digital camera products, we are using Pentax’s outstanding features that enable shooting in different environments—including water-, moisture- and shake-resistance and durability—to create unique products guided by the core concept of “outdoor” photography.
Verliefd op de K-1

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2009, 21:26:28 »
Wellicht dat de opvolger van de K-m ook geseald is.

Ik zat te denken ivm de 55mm/f1,4 lens die alleen SDM-only is. Zou Pentax komen met net zoiets als de Olympus Pen, waarvoor alleen SDM-lenzen gebruikt kunnen worden. Dat spaart ook ruimte.

Eerlijk gezegd denk ik dat als er een instap spiegelreflex is, een ding zoals de Pen en de K-7 dat je iedereen kunt bedienen. Hooguit dan nog een FF, maar daarvoor is niet genoeg markt denk ik.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2009, 20:22:30 »
Er komen nieuwe modellen aan anders zou Pentax dat niet doen, bovendien zijn er nog genoeg voorraden omdat de prijzen ook dalen....
Pentax moet toch ergens omzet mee maken naast de K-7 en compactjes

Wat betreft de nieuwelingen, als Pentax de type aanduiding behoud verwacht ik de volgende modellen:
Kx         (K-7) Is er al
Kxx       (K-70) Misschien eind dit jaar (2009)
Kxxx     (K-700) Zo rond April (2010)
Kxxxx   (K-M2 of K-7000) Zo rond Juni-Augustus (2010)

Het lijkt me stug dat Pentax die prachtige bodys van de K10/K20/K200/K-M links laten liggen, nieuwe bodies produceren kost immers ook weer veel geld (ontwikkelingskosten en dergelijke)
Een geupdate body is goedkoper om te produceren......

Ik vraag me trouwens af of Pentax de sony 10MP sensor blijft gebruiken het kan zomaar zijn dat samsung de sensoren aan de volledige Pentax/Samsung DSLR lijn wil leveren.........want die sony sensor word nu echt oud