Auteur Topic: voorstellen  (gelezen 768 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2009, 19:34:04 »
Welkom op het forum en eh...... welkom bij de nieuwe fotografie....

Daarmee bedoel ik dat je met digitale fotografie het hele proces van fotograferen tot en met ontwikkelen en zelfs afdrukken in de hand kunt hebben.

Voor het bewerken van RAW gebruik ik het gratis programma GIMP, en het bewerken van RAW is hiermee (na enige studie) heel erg simpel.

http://www.gimp.org

Wel zorgen dat je als bestandsformaat voor RAW DNG kiest, en niet PEF, dat kun je nl. alleen met Photo Laboratory openen, en Photo Laboratory is een matig programmaatje.......

Irfan View is idd een hele fijne tip als browser-software.......

veel plezier op het forum verder
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2009, 19:34:04 »

kdj4

  • Gast
Re: voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2009, 19:04:51 »
Welkom op dit forum meringue.
veel plezier gewenst op dit forum en we hopen snel wat werk van jou te zien hier.

mvg kees
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2009, 19:07:47 door kdj4 »

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re: voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2009, 17:42:07 »
Tja, wat heet digitale fotobewerking? Als je digitaal fotografeert hoort dat er gewoon bij. Je gaat daarin zo ver als je kan of wil, maar heel elementaire zaken, zoals foto's openen, eventueel roteren, bijsnijden, het contrast, de kleuren en de scherpte wat verbeteren, resizen, opslaan in een ander formaat ... zijn niet zo moeilijk en volstaan meestal om tot het gewenste resultaat te komen.
Met Rawtherapee of PhotoLaboratory kan je als je die dingen doen. Verder verdient - vooral om je foto's vlot te bekijken (maar ook fotobewerking, zelfs in batchmodus is mogelijk) - het gratis programma irfanview aanbeveling.
Veel plezier gewenst met je K20 en met het fotobewerken.

meringue

  • Gast
voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2009, 15:57:03 »
Hallo, ik hoop dat  ik het goed doe zo. Mij voorstellen. Ik heb van mijn man een k20d body gekregen. Lieve help. Het laatste waar ik mee gefotografeerd heb was een spotmatic II. Hij had ook nog een paar iets minder oude a-lenzen voor me. Af en toe fotografeerde hij wel, maar ook niet echt veel. Vroeger heb ik wel zelf zwart-wit afgedrukt, maar van digitale fotobewerking weet ik dus nog niks. Maar ik heb rawtherapee opgehaald en we zullen zien. Hoop ik. Zelf heb ik een lens gekocht. Toen nog een. (17-70: 60-250). En ik ben begonnen. Ik moet zeggen, af is schokkend. Ik moet me beheersen om zelf scherp te stellen. En als je wil wordt de belichting ook nog voor je geregeld. Zowel af als aut. bel. reg. met wisselend succes. Film was soepeler. Maar duur. Wat goed om zomaar zoveel foto's te kunnen maken. Nu nog genoeg tijd en gelegenheid vinden. Voorkeur: details, abstract, landschap, rondom-huis. Wie weet ... wordt het wat. Bye, bye.