Auteur Topic: Exposure-blend (géén HDR!)  (gelezen 1365 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Exposure-blend (géén HDR!)
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2009, 00:22:41 »
Mooie foto, interessant onderwerp. Deze techniek is voor mij nog helemaal nieuw.
Ga zo door newmikey .

Ik vind de gele bollen juist mooi contrasteren met de andere vormen en kleuren, waardoor het lijkt, alsof de raampartij gedragen wordt op de lantaarnarmen.
Leuk gezien.

Citaat
vertekening opgeheft (opgeheven??  Onbeslist )
2e is goed: Opgeheven.

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Exposure-blend (géén HDR!)
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2009, 00:22:41 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exposure-blend (géén HDR!)
« Reactie #8 Gepost op: 9 december 2009, 20:32:24 »
Dankjewel Mikey,
Ik begrijp het nu. :)
Tonemapping is één manier om HDR naar LDR the converteren maar er zijn ook andere methodes en die komen zeer dicht in de buurt die je met exposure blending, daarom dat ik het vraag.

Als je bijvoorbleed HDR doet in photoshop dan wordt er geen tonemapping gebruikt.
Hier zijn wat voorbeelden van wat ik bedoel
http://photoshoptutorials.ws/photoshop-tutorials/general/basics/hdr-photos-and-photoshop.html
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/high-dynamic-range.htm

De meest "hdr" foto's met tonemapping vindt ik niet zo mooi, zijn een beetje te overdreven meestal.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

newmikey

  • Gast
Re:Exposure-blend (géén HDR!)
« Reactie #7 Gepost op: 9 december 2009, 14:49:17 »
Heel mooi, vindt de compositie goed.

Mag ik vragen wat het vershil is tussen exposure blending & HDR?
HDR staat alleen maar voor high dynamic range dus als je exposure blend dan vergroot je toch je dynamisch bereik, in dit geval met 4 stops toch?

Hoe is je Engels? http://www.hdrsoft.com/support/faq_photomatix.html#differences geeft een goede uitleg. Héél kort door de bocht:
Met exposure-blending voeg je de correct belichte delen uit meerdere LDR (=Low Dynamic Range) plaatjes samen tot een nieuw LDR plaatje waar je als het ware de beste delen van al die voorgaande afbeeldingen samenvoegt.
HDR bestaat uit het samenvoegen van meerdere LDR afbeeldingen tot één 32-bits HDR bestand, wat vervolgens d.m.v. tonemapping wordt "vertaald" in een LDR bestand. Er vinden allerlei manipulaties plaats, niet alleen met de individuele kleur van pixels maar ook met lokale contrasten.

Ik vind persoonlijk exposure-blending vaak een iets realistischer resultaat geven maar ik geef grif toe dat dat een geheel individuele zaak van smaak is. Beide technieken zijn interessant.

Vaak is het zelfs een goed idee om het HDR(getonemap-ped) bestand als 50% dekkende laag bovenop de originele afbeelding te leggen om het resultaat als het ware "bij te sturen".

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exposure-blend (géén HDR!)
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2009, 22:14:31 »
Heel mooi, vindt de compositie goed.

Mag ik vragen wat het vershil is tussen exposure blending & HDR?
HDR staat alleen maar voor high dynamic range dus als je exposure blend dan vergroot je toch je dynamisch bereik, in dit geval met 4 stops toch?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Exposure-blend (géén HDR!)
« Reactie #5 Gepost op: 5 november 2009, 19:57:08 »
Eigenlijk passen die saaie lantarens helemaal niet bij zo'n prachtig raampartij. Mooi vereeuwigd!
Verliefd op de K-1

patrick91

  • Gast
Re:Exposure-blend (géén HDR!)
« Reactie #4 Gepost op: 5 november 2009, 19:26:00 »
Ik bekijk hem nu voor de 3e keer en ik vind het ook wel wat.. moest even wennen, het is natuurlijk weer eens iets anders maar erg leuk!
Wellicht de gele lantaarns nog iets minder fel zodat je meer naar de achtergrond kijkt

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:Exposure-blend (géén HDR!)
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2009, 19:12:15 »
Super de luxe. Mooi gedaan. Deze techniek biedt veel mogelijkheden.
Ik zou de foto wel groter willen zien.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Exposure-blend (géén HDR!)
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2009, 19:06:51 »
Mooie opname en perfect afgewerkt. Heel erg strak en prima belicht.
Een kunstwerk...

Cees

newmikey

  • Gast
Exposure-blend (géén HDR!)
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2009, 16:25:54 »
K20D met een serie van drie bracketed opnamen (-2, 0 en +2) die met het exposure-blend(http://tir.astro.utoledo.edu/jdsmith/code/exposure_blend.php) script in Gimp "aan elkaar geplakt" zijn. Ik heb wel eerst de lagen goed op elkaar uitgelijnd aangezien ik het belichtingstrapje uit de hand geschoten had. Het wijde formaat is gewoon een crop, bepaald aangezien het dak van het Gare du Nord niets toevoegde aan de compositie, eerder het tegenovergestelde.



[Edit]Oh, ja: aangezien dit met de DA16-45mm op zijn wijdste stand was heb ik met een plugin nog wat vertekening opgeheft (opgeheven??  :-\ ) zodat de rechte lijnen onderin ook echt recht zijn.
« Laatst bewerkt op: 5 november 2009, 16:28:00 door newmikey »