Auteur Topic: K20D - problemen met autofocus  (gelezen 1943 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2009, 08:45:49 »
ja is nu weer net niet naast de deur. :-[

laat hier eens zien wat het geworden is ben erg benieuwd  ;)

succes

Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2009, 08:45:49 »

Bennieb10

  • Gast
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2009, 08:26:02 »
Oh! en die zou ik zooooooooo graag eens willen proberen! Ik woon in Alphen aan den Rijn, maar ga over zeven minuten de deur uit. Heel erg bedankt voor het aanbod! Ik neem de 55-200 kitlens mee en de Sigma 17-70, daar moet het maar mee lukken. Met dit weer zullen het toch wat sombere foto's worden, vrees ik.

Nogmaals dank voor jullie hulp.
Gr, Bernadette

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2009, 16:15:54 »
Als je slim bent post je even waar je woont. Wellicht kan je morgen bij iemand even een lens lenen....

Had ik ook al op gewezen ..... lijkt me zeker slim wie weet woont er iemand van ons in de buurt.....en mocht ik dat zijn mag je wel een keer de DA*50-135 proberen

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2009, 16:02:12 »
Garantie: ik weet er weinig van af, maar zou eens kijken op het web en, via internet, bij de winkel waar je hem kocht wat de regels zijn. Volgens mij kan je altijd bij de Beuk terecht, maar zonder garantie moet je uiteraard betalen...

Als je slim bent post je even waar je woont. Wellicht kan je morgen bij iemand even een lens lenen....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

  • Gast
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2009, 15:23:57 »
Even een kleine update: het ligt aan de lens. Foto's met andere lenzen zijn wel goed scherp. Dat had ik natuurlijk eerst moeten proberen.
Ik kan morgen in elk geval foto's nemen - helaas met wat minder zoom, maar wel scherp.

Nu kijken wat er met de lens aan de hand is en waar ik die eventueel zou kunnen laten repareren (heb 'm in de VS gekocht dus naar de winkel teruggaan is geen optie  ;D)

Nogmaals heel hartelijk dank voor alle goede adviezen, ik heb een hoop bijgeleerd.
Gr, Bernadette

Tsja dat is lastig, je hebt waarschijnlijk geen mogelijkheid om aanspraak te maken op garantie met een in de VS gekochte lens. Goed dat je camera in orde is.

Bennieb10

  • Gast
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2009, 11:38:49 »
Even een kleine update: het ligt aan de lens. Foto's met andere lenzen zijn wel goed scherp. Dat had ik natuurlijk eerst moeten proberen.
Ik kan morgen in elk geval foto's nemen - helaas met wat minder zoom, maar wel scherp.

Nu kijken wat er met de lens aan de hand is en waar ik die eventueel zou kunnen laten repareren (heb 'm in de VS gekocht dus naar de winkel teruggaan is geen optie  ;D)

Nogmaals heel hartelijk dank voor alle goede adviezen, ik heb een hoop bijgeleerd.
Gr, Bernadette

Bennieb10

  • Gast
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2009, 22:16:32 »
Super! Wat fijn zo snel reacties - en suggesties waar ik iets mee kan. Fabrieksinstellingen terugzetten: dat heb ik ook nog niet geprobeerd.
Morgen heb ik hopelijk een paar uurtjes om een en ander uit te proberen (moeten de Sinterklaassurprises nog maar even wachtn  ;)).

Alvast heel hartelijk dank allemaal!

Gr, Bernadette

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2009, 18:45:32 »
Kijk even naar deze posting waarin ik (mijn toenmalige) 55-300 op een K20D heb getest op front en backfocus.
 

RonHendriks

  • Gast
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2009, 17:41:12 »
Testjes doen is het beste en een foto plaatsen kan ook helpen. Kan naast genoemde problemen ook de shake reduction zijn.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2009, 16:24:12 »
Heet vreemde aan jouw probleem is dat het de laatste tijd is. Front of back focus is een verschijnsel waar je altijd last van gehad zou moeten hebben. Ik vermoed dat nu het wat donkerder wordt de AF moeite heeft met een traag objectief. Probeer het eens met een licht sterker exemplaar.

Sterkte, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2009, 13:47:47 »
Als de foto's van stilstaande objecten scherp zijn, ligt de oorzaak m.i. gewoon aan het trage AF-mechanisme van de K20+DA55-300/4.0-5.8.
Indien ook deze onscherp zijn is bewegingsonscherpte een mogelijke oorzaak. Test voornoemde combinatie dan eveneens op een statief.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2009, 13:38:15 »
Bernadette, ik sluit me bij mijn voorgangers aan. Eerst proberen vast te stellen wat het probleem is. Post hier eens een paar van die niet scherpe foto's, inclusief exif. Mischien kunnen we aan de hand van die info je verder op weg helpen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2009, 13:04:13 »
Ben het helemaal met Mharda eens je zult eerst moeten onderzoeken waar de fout zit en als het mee zit is het de focus instelling in de camera die eenvoudig met de focus charts is te herstellen.

Denk dat ik me wel kan voorstellen dat je enorm de pest erin hebt als je vlak voor zo'n kampioensschap met dit probleem zit, maak zelf namelijk ook elk weekend bij meerdere teams de foto's en als je dat dan met regelmaat doet verwachten ze (onbewust) dat dat een standaard word ;D

Weet niet waar je woont maar misschien kan iemand van het forum hier die bij je in de buurt woont eens een keer voor je inspringen bij deze belangrijke wedstrijd mocht het probleem niet opgelost worden voor die tijd.

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:K20D - problemen met autofocus
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2009, 12:53:25 »
Bernadette,

Volgens mij zijn er drie mogelijkheden:
1 - camera defect
2 - lens defect
3 - instellingen camera

Het moet toch redelijk eenvoudig zijn om met een andere lens wat foto's te maken? Zijn die allemaal wel goed, dan is het de lens. Zijn die ook slecht dan naar stap 3: een complete reset van je camera en alle fabrieksinstellingen terug zetten. Kijk met name of de AF aanpassingen ook weer op 0 staan!! Wellicht zijn die per ongeluk verkeerd ingesteld (je bent daarmee echt niet de eerste!).
Pas daarna zou ik aan de camera twijfelen...

Voor hulp bij het afstellen van de camera zijn focus charts. Kost iets meer tijd: initieel een half uurtje en 10min per lens. Dan kan je de AF prima afstellen....

Succes!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Bennieb10

  • Gast
K20D - problemen met autofocus
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2009, 12:42:38 »
Hallo,

De laatste tijd is 80% van mijn foto's niet scherp, helemaal niet scherp zelfs. Ik heb al van alles geprobeerd en opgezocht maar kan, behalve naar de speciaalzaak gaan en de camera na laten kijken, niets meer bedenken.
Ik heb door tijdgebrek uitsluitend bij de voetbalwedstrijden van mijn kinderen gefotografeerd, maar het resultaat is bedroevend.
Zaterdag a.s. wordt jongste waarschijnlijk kampioen en de leider heeft gevraagd of ik hier foto's van wil maken. Leuk, maar ik maak me ernstig zorgen of er wel wat fatsoenlijke foto's uit zullen komen.

Helaas heb ik deze week ook niet echt veel tijd om nog iets te ondernemen, vandaar dit bericht: heeft iemand een idee waar het aan kan liggen en wat ik er eventueel aan kan doen?
Ik heb eigenlijk momenteel alleen de Pentax 55-300 er op zitten, ik ga morgen in elk geval proberen of het met een andere lens beter gaat (en het probleem dus in de lens zit en niet in de camera) maar ik heb weinig hoop dat dit ergens toe leidt.

Alvast dank,
Bernadette