Auteur Topic: Focus K10  (gelezen 1217 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Focus K10
« Reactie #6 Gepost op: 2 december 2009, 15:41:34 »
Johan, je hebt hier al flink wat motor sport foto's laten zien inclusief panning en die waren net zoals #1 hier echt wel scherp. Met fietsers die op je afkomen is panning natuurlijk niet mogelijk. Ik denk dat Albert het goed ziet en dat de AF al heeft scherpgesteld en dat scherpstel punt heeft aangehouden. De AF.C mode van de K10 heb ik nooit mee kunnen werken, is denk ik gewoon te langzaam.
Je kan bij onderwerpen die op je afkomen beter in manual mode werken met pre-focus. Stel dus vooraf scherp op een bepaald punt en druk op de ontspanknop net voordat de renners/lopers dat punt passeren.
Succes er mee.

grtz, Andre 

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Focus K10
« Reactie #6 Gepost op: 2 december 2009, 15:41:34 »

asplx

  • Gast
Re:Focus K10
« Reactie #5 Gepost op: 2 december 2009, 15:22:46 »
Citaat
• en volg het bewegende onderwerp met de kamera. Het onderwerp beweegt dan minder t.o.v. de sensor een bijkomend voordeel is dat de achtergrond wel beweegt t.o.v. de sensor en dat geeft een effect van beweging / snelheid, hoewel dit effect maar gering is bij een sluitertijd van een 1000ste en relatief langzaam bewegende fietsers.

Je gaat ons toch niet wijs maken, dat de achtergrond wazig wordt door bewegingsonscherpte bij 1/1000 seconde, als die sluitertijd gebruikt wordt om een bewegend voorwerp te bevriezen?  ??? ???

Of is dat een gevolg van de klimaatverandering?  ;D

Sorry voor mij sarcasme, maar dit ontschoot mij spontaan aan het toetsenbord.  :o

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 2 december 2009, 15:29:24 door asplx »

pimdelaparra

  • Gast
Re:Focus K10
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2009, 14:44:27 »
Johan,
je foto's zijn inderdaad net niet scherp, vooral de tweede niet.
de eerste foto heeft een sluitertijd van een 500 ste met een iso van 400
en de tweede een sluitertijd van een 350 ste met een iso van 800.

Je kiest bij het maken van deze foto's voor een vast diafragma (f4).
Je heb er een zoomlens op zitten die je gebruikt in 75 (foto1) en 60 mm (foto 2).

Ik weet niet hoe je je scherpstelmodus heb ingesteld. in de S; C of M stand.

Om je foto's te verbeteren geeft ik je het advies om bij het fotograferen van snel bewegende objecten (wielrenners) te kiezen voor:
• de spotmeting m.b.t. scherpstellen zo als Marda al schreef en je belichtings instelling in te stellen op de groen centrum meting.
• Je scherpstel modus op C te zetten, dan volgt de scherpstelling van de camera constant het onderwerp waar je op richt, mits je je onspanknop natuurlijk half ingedrukt houdt. dit is een oplossing voor het probleem wat Albert beschrijft.
• Verder kies voor een sluitertijd voorkeuze TV in plaats van AV en kies dan een sluiterlijd van minimaal een 1000 ste.
• stel je iso op automatisch, tot max 800 iso
• en volg het bewegende onderwerp met de kamera. Het onderwerp beweegt dan minder t.o.v. de sensor een bijkomend voordeel is dat de achtergrond wel beweegt t.o.v. de sensor en dat geeft een effect van beweging / snelheid, hoewel dit effect maar gering is bij een sluitertijd van een 1000ste en relatief langzaam bewegende fietsers.

succes er mee


Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Focus K10
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2009, 21:29:38 »
Beste Johan,

Mijn eerste ingeving :

Bij foto 1 zal de afstand tussen onderwerp en camera niet veel verschillen tussen moment van scherpstellen en het moment van afdrukken.
Bij foto 2 komt het onderwerp op de camera af, het kan zijn dat de camera scherpgesteld heeft en dat punt vasthoud (bij gedeeltelijk indrukken van de ontspanknop) tot op moment van afdrukken en dus verkeerde focus. Wat ook nog zou kunnen is een te trage scherpstelling.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Focus K10
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2009, 19:16:27 »
Inderdaad raar. Aan de sluitertijd kan het niet liggen.

Kijk eens met Photome in de originele file: daar zie je waar de AF op gericht was. Wellicht was dat even van slag...

Ik zag dat je spotmeting gebruikt: kan het zijn dat lichtmeting en AF gekoppeld zijn en je focus recompositie doet?

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
Focus K10
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2009, 19:09:39 »
Vandaag naar het veldrijden in Gieten geweest.bijna alle foto's op F4 gefotografeerd in de Av stand.de fietsers waren in de zoeker scherp, en nu ik ze terug kijk is het allemaal anders om? Nu heb ik ook panning foto's gemaakt en die zijn wel weer scherp.zal het aan mij liggen, aan de camera of de lens?


panningfoto





mvg Johan