Auteur Topic: Tegen beperkingen ISTDL aanlopen of...  (gelezen 1101 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline arjen

  • Junior Member
  • Berichten: 42
  • Pentax rules!
Re:Tegen beperkingen ISTDL aanlopen of...
« Reactie #8 Gepost op: 4 december 2009, 13:34:17 »
Momenteel gebruik ik mijn ist nog, maar vanwege vergelijkbare redenen wil ik ook binnenkort overstappen naar de k-7. De ist is een leuke camera maar wel voor 'slow' fotografie je moet de tijd hebben om je belichting op orde te hebben, om te focussen en te kaderen. In matige lichtomstandigheden functioneert het AF systeem behoorlijk slecht. Ik gebruik vrijwel alleen de MF stand om die reden. Toch is het te doen hoor, maar je moet de camera door en door kennen om te weten waar de zwakke punten liggen.
Toevallig heb ik gisteren op mijn werk Sinterklaas gevierd. Ik heb alles gefotografeerd met een Sigma 17-70 en de pentax SMC 50 1.7
De beste resultaten behaalde ik met de 50mm lekker scherpe opnamen, en lichtsterk! Ook gebruikte ik mijn Metz 48 flitser in sommige gevallen. Eindresultaat 98 foto's waarvan zeker 70 (technisch gezien) bruikbaar zijn. Overigen zijn bewogen/onderbelicht/slecht gefocust.

Helaas mag ik de foto's niet publiceren vanwege privacy regels (ik werk in de GGZ)

A civilization which leaves so large a number of its participants unsatisfied and drives them into revolt neither has nor deserves the prospect of a lasting existence.
-Sigmund Freud-
 

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Tegen beperkingen ISTDL aanlopen of...
« Reactie #8 Gepost op: 4 december 2009, 13:34:17 »

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Tegen beperkingen ISTDL aanlopen of...
« Reactie #7 Gepost op: 4 december 2009, 04:08:43 »
hmmmmmmm.......

en ja hoor; er staat een snoepje op MP

http://link.marktplaats.nl/301807408

hier zit de 28mm/3.5 bij, die hoger ingeschat wordt dan de 2.8  :)

Voor de 2 pentax-objectieven alleen is 100 euro een mooie prijs, nu staat'ie op 40, dus rustig meebieden, ik heb ze al  ;)

Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Tegen beperkingen ISTDL aanlopen of...
« Reactie #6 Gepost op: 4 december 2009, 03:33:47 »
een monopod onder je toestel monteren, je kunt dan langere belichtingstijden gebruiken, zoals 1/20, 1/40, en tocht scherp blijven............

en een lichtsterke prime gaan gebruiken. de 28mm/2.8 smc-m is goedkoop te koop, 40 euro maximaal, maar beter even op MP zoeken naar een oude pentax camera, zit vaak een 28/2.8 en een 50/1.7 bij, sla je 2 vliegen............

succes ermee
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Tegen beperkingen ISTDL aanlopen of...
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2009, 19:58:59 »
De zaal die jij beschrijft heeft eigenlijk te weinig licht voor de camera en lens die je hebt, denk ik. Maar volgens mij heb je wel goed gedaan. Als de IST vergelijkbaar is met de K100d Super die ik heb, dan geldt:
- AWB is heel slecht met kunst licht, zowel TL als gloeilampen dus behoeft altijd aanpassing achteraf. Ook als ik mijn Pentax handmatig op kunstlicht zet, is het resultaat veel minder dan wanneer ik het achteraf op de RAW foto doe.
- Als het licht slecht is, dan maar de grootste mogelijke diafragma (3.5 op 18mm, 5.6 op 55mm). Ja, met F6 wordt de potentiële scherpte en contrast beter maar als de foto daardoor bewogen is heeft dat toch geen nut.
- ISO op 800. 1600 is - vind ik op mijn K - onacceptabel, 800 te doen.
- Nu kijken welke sluitertijd je overhoudt. 1/125 voor pasjes lijkt me het minimum, voor een groep dat stilstaat kan je geluk hebben met 1/15 op 18mm. Sowieso met een kortere brandpuntsafstand kan je een langere sluitertijd veroorloven dus de 50-200 zou ik zelf niet proberen. Die luxe is er in deze omstandigheden niet.

De vraag is of je met een 2.8 lens wél genoeg licht zou hebben; dan win je 1 á 2 stops. Maar ja, de korte scherptediepte wordt ook een probleem. Met een nieuwere camera, en ik denk dan met name aan de K-x, win je 2 tot 3 stops aan kwaliteit.
Verliefd op de K-1

Offline Werner

  • Newbie
  • Berichten: 17
Re:Tegen beperkingen ISTDL aanlopen of...
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2009, 19:47:25 »
Zonder flits wordt het natuurlijk moeilijk om binnen te fotograferen. Je hebt dan lichtsterke objectieven nodig. Het beste is om manueel je camera in te stellen. Sluitertijden van 1/60 zijn nog te doen uit de hand, Diafragma zo groot mogelijk open en ISO omhoog. Op de Pentax had ik vaak max ISO 800 wanneer ik binnen fotografeerde. Maar had dan wel redelijke lampen en een lichtsterk objectief.

Maar waarom heb je niet de interne flitser gebruikt. Het is wel niet vergelijkbaar met een externe flitser, maar vaak in RAW ook nog wel wat te doceren.

Witbalans kun je altijd herstellen als je in RAW schiet ..

Ik ben nogal redelijk handvast :) maar bij die dansende beentjes zou 60 wat weinig zijn daarom 90 en 125 ook genomen. En ik heb zeker ook wel de interne flits wel gebruikt.... al vind ik het veel fijner om iemand op plaat te zetten zonder flitser, in deze was de bedoeling de (kleuter) dansertjes zo min mogelijk te storen.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Tegen beperkingen ISTDL aanlopen of...
« Reactie #3 Gepost op: 3 december 2009, 18:35:01 »
Wat ik zou doen:
- alleen met de 18-55mm werken, niet wisselen, kost te veel tijd;
- een externe flitser kopen :)
- Werken op Av
- Diafragma op F6 zetten: dan hou je ongeacht zoom dezelfde instelling;
- Altijd in RAW: witbalans is dan minder spannend
- Testshots maken met verschillende ISO tot je een sluitertijd van ca 1/250e (zonder flits) haalt
 
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Sandra

  • Gast
Re:Tegen beperkingen ISTDL aanlopen of...
« Reactie #2 Gepost op: 3 december 2009, 18:34:59 »
Zonder flits wordt het natuurlijk moeilijk om binnen te fotograferen. Je hebt dan lichtsterke objectieven nodig. Het beste is om manueel je camera in te stellen. Sluitertijden van 1/60 zijn nog te doen uit de hand, Diafragma zo groot mogelijk open en ISO omhoog. Op de Pentax had ik vaak max ISO 800 wanneer ik binnen fotografeerde. Maar had dan wel redelijke lampen en een lichtsterk objectief.

Maar waarom heb je niet de interne flitser gebruikt. Het is wel niet vergelijkbaar met een externe flitser, maar vaak in RAW ook nog wel wat te doceren.

Witbalans kun je altijd herstellen als je in RAW schiet ..

Offline Werner

  • Newbie
  • Berichten: 17
Tegen beperkingen ISTDL aanlopen of...
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2009, 18:14:49 »
Tegen die van het mannetje achter de camera  :)

De situatie even schetsen: een parochiezaaltje waar de Sint met zijn zwarte pieten op bezoek zou komen voor een uitgelaten groep meisjes van een dansgroep, uiteraard zijn er enkele dansjes gedaan.
Zaaltje slecht verlicht, hoog tegen de muren wat TL lampen en in het midden enkele grote bollen met gelig gloeilamp licht.
Naast de 50-200 lens enkele dagen terug een tweedehands kitlensje( eerste generatie) op de kop kunnen tikken.
programmakeuze stond meestal op tv, veelal op 60 tot 90 en 125 voor de snellere danspasjes.
Wat me erg opviel is de focus die niet snel genoeg was, vermoedelijk door het armtierige licht.
Daardoor zijn heel wat fotos echt heel donker (wel in RAW gemaakt)(ze staan nog niet op de pc, dus enkel op schermpje zelf kunnen kijken.
Witbalans stond op automatisch en ik denk dat ik die beter ook in de toekomst altijd? zo laat staan, ik was eerlijk gezegd vergeten om de witbalans aan te passen  ::)  nadien toch gedaan op lamplicht met als resultaat behoorlijk blauwe foto's.
Hier valt het voor mezelf op dat ik mijn toestel nog niet voldoende beheers(te weinig ervaring nog) en bij snel wisselen van lens of onderwerp mijn keuze van instellingen niet altijd de beste is  :(
Op de plaats waar ik zat, vlakbij de dansvloer tot waar de sint op zijn troon op het podium zat was de 18/55 te kort... dus meerdere malen snel gewisseld met de 50-200,op het podium was het licht zowaar nog bedroevender, heb nog geen flits dus  met de ingebouwde moeten werken....aan het spelen geweest met de iso hoger te zetten(ipv automatisch) tot 400-800-1600 maar met de ruis op deze laatste...

Hoe zouden jullie zo'n omgevingsituatie aanpakken, qua lens, flits, programmakeuze?