Auteur Topic: Sneeuw in Brabant  (gelezen 983 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Sneeuw in Brabant
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2009, 17:01:13 »
Leuk dat je een foto plaatst. Veel oefenen en veel plezier beleven met je K-x. Je tuin is er ook al een mooie plek voor om verschillende dingen uit te proberen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Sneeuw in Brabant
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2009, 17:01:13 »

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Sneeuw in Brabant
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2009, 20:46:27 »
Technisch is het meeste wel al gezegd. Van compo vind ik deze foto - hoewel druk - toch wel aardig. Een goed idee om wat planten op de voorgrond mee te nemen die je dan via een driehoek verbindt met het kunstwerk en het prieeltje.

Probeer zeker bij nachtopnames wel in raw te werken -de sneeuw oogt nu wat oranje (door de halogeenverlichting) en dat kan je in raw mooi bijwerken.

Ik ben wel zeker dat je oog hebt voor fotografie! Laat maar vlug meer zien.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Sneeuw in Brabant
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2009, 20:15:15 »
De Tv-stand is bij weinig licht en zonder flitser of statief nochtans een betere keuze dan Av omdat je (zelfs met shake-reduction) kiest in functie van de vastheid van jouw hand (bv. 1/30 sec).
Als er dan nog te weinig licht is, merk je dat in de zoeker (aan het knipperend diafragmagetal) sneller op dan bij Av (waar de automatiek zonder verpinken desnoods zal kiezen voor 1/2 sec of zo). Eventueel kan je dan (i.p.v. bewegingsonscherpte voor lief te nemen) nog tijdig de iso-waarde verhogen.

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:Sneeuw in Brabant
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2009, 13:07:02 »
:D
Oke, ik snap `m. Ik dacht dat je geen echte beginneling was, juist omdat je voor de Tv stand had gekozen...
hahaha, jawel een echte beginneling, die zien jullie hier niet zoveel zeker  :D :D

Mag ik aannemen dat je hier een 18-55 en een statief hebt gebruikt?
Dat heb je helemaal goed aangenomen.


De foto is op zich aardig maar ik denk wel dat de +1.3 belichtingscompensatie wat teveel van het goede was. De highlights (in dit geval de lichte plekken van de lampen) zijn behoorlijk uitgebeten.
Ik heb de lichtcompensatie terug gezet op 0.

Persoonlijk zou ik de Av stand (diafragma voorkeuze) eerst verkennen, hiermee bepaal je zelf de scherptediepte (DOF) en de camera rekent er automatisch de juiste sluitertijd bij. De belichtingscompensatie kan je even laten voor wat het is (0 dus) tenzij je onderwerp erg donker of licht wordt.
AV ga ik eerst eens mee stoeien. Thanks.

Ik kan zo even niet zien welke witbalans er is gebruikt maar het geheel lijkt me wat te veel aan Magenta (de paarsige kleurzweem) te bevatten.
witbalans stond op automatisch.
Grtz Jacco
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Sneeuw in Brabant
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2009, 11:19:53 »
 :D
Oke, ik snap `m. Ik dacht dat je geen echte beginneling was, juist omdat je voor de Tv stand had gekozen...


Mag ik aannemen dat je hier een 18-55 en een statief hebt gebruikt?
De foto is op zich aardig maar ik denk wel dat de +1.3 belichtingscompensatie wat teveel van het goede was. De highlights (in dit geval de lichte plekken van de lampen) zijn behoorlijk uitgebeten.
Persoonlijk zou ik de Av stand (diafragma voorkeuze) eerst verkennen, hiermee bepaal je zelf de scherptediepte (DOF) en de camera rekent er automatisch de juiste sluitertijd bij. De belichtingscompensatie kan je even laten voor wat het is (0 dus) tenzij je onderwerp erg donker of licht wordt.

Ik kan zo even niet zien welke witbalans er is gebruikt maar het geheel lijkt me wat te veel aan Magenta (de paarsige kleurzweem) te bevatten.

Grtz Jacco

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:Sneeuw in Brabant
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2009, 11:15:37 »
Hallo Mharda,

Dank je voor je reactie,
De overbelichting is inderdaad goed te zien.
Dit is dan wel geen kerstklok maar een RVS kunstwerk met sneeuw erop, maar wel leuk gevonden  ;) zeker in deze tijd.

Een cursus moet er zeker komen.

m.vr.gr Johan
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Sneeuw in Brabant
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2009, 11:08:14 »
Johan, zeker niet slecht voor een eerste probeersel.

Algemeen:
Tv gebruik je alleen als extreme sluitertijden nodig zijn. Denk aan sport waarbij je het beeld wil 'bevriezen';
Av gebruik je als je de scherptediepte zelf wil instellen.

Ik zou beginnen met of de automaat, die is heel vaak verbazend slim :) En daarna overstappen naar Av.

Mag ik verder een cursus en/of een goed boek aanraden? Fotograferen met een DSLR kan behoorlijk wat kennis vergen als je echt alles uit je toestel wil halen.

Qua foto is de kerstklok overbelicht, uitgebeten. Dat wil zeggen dat je geen 'structuur' meer ziet in de klok.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:Sneeuw in Brabant
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2009, 10:59:03 »
Hallo C20v

Nou dat weet ik eigenlijk niet, ik heb de camera net en ben als echte beginneling maar wat foto's gaan maken met diverse instellingen.

Ik hoop uiteraard om tips te krijgen hoe de meer ervaren shooters deze foto gemaakt zouden hebben.
Ik wilde niet flitsen.

groeten en thanks voor je reactie.
Johan
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Sneeuw in Brabant
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2009, 10:51:59 »
Wat was de reden dat je Tv en +1.3 EV hebt gebruikt?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Sneeuw in Brabant
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2009, 10:19:53 »
Hier mijn eerste foto die ik hier plaats.

Ik zelf vind hem wel redelijk, is genomen in mijn achtertuin. met een Pentax k-x.



Opmerkingen zeker welkom.
Groeten Johan
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1