Auteur Topic: WA Australia IV  (gelezen 802 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart83

  • Gast
Re:WA Australia IV
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2009, 13:44:16 »
Wat je wel kunt doen, is een grijs-verloopfilter toepassen van Cokin.

Yap, de grijs- verloopfilter heb ik, maar ik denk niet dat ik daarmee iets kon aanvangen bij dergelijke lichtomstandigheden. Er is simpelweg niet genoeg licht.

De 7W is een grappig effect, wat is er de betekenis van?

Mmmm, geen betekenis jammer genoeg.. gewoon met m'n zaklamp te traag over deze plaatsen bewogen, en toevallig in  de vorm van een 7 W

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:WA Australia IV
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2009, 13:44:16 »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:WA Australia IV
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2009, 09:12:17 »
Prachtig gedaan. Dit geeft een erg mooie sfeer foto. Als je met een zaklamp kunt bijlichten dan zou het met een flitser ook zeker gelukt zijn (in meerdere richtingen flitsen). De 7W is een grappig effect, wat is er de betekenins van?

De sterren opname is zeker niet overdone bij een heldere nacht zie je er waarschijnlijk zelf nog veel meer.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

asplx

  • Gast
Re:WA Australia IV
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2009, 01:36:26 »
Voor zulke grote afstanden en objecten heeft een flitser ook geen zin.

Wat je wel kunt doen, is een grijs-verloopfilter toepassen van Cokin.
Zo'n filter is vierkant, wordt in een filterhouder geplaatst en is deels blank en deels grijs.
Door de zoeker kun je zien, hoe je het filter kunt/ moet plaatsen.
Het blanke deel plaats je voor het donkere deel in de foto, het donkere deel voor de lucht.
Omdat het een verloopfilter is, zie je geen overgang tussen blank en grijs.
De filters zijn in gradaties verkrijgbaar.

Succes,
Ruurd

asplx

  • Gast
Re:WA Australia IV
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2009, 01:29:47 »
Citaat
afzonderlijk genomen om deze fel te gaan oplichten via levels

FOEI
Dat mag niet... >:( >:(
Dat mogen alleen criminelen   ;D

Je zult opHELDEREN bedoelen...
Dat doen fotografen...  :D :D

GRoeten,
Ruurd

Bart83

  • Gast
WA Australia IV
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2009, 00:28:32 »
Ik weet niet of de eerste twee foto's bij digitale doka horen, maar ik heb ze toch maar hier geplaatst.
Normaal werk ik hier in een nachtshift, maar door een voorbijkomende cycloon liggen de werken even stil. Bijgevolg een volledige winderige nacht om foto's te nemen !!

1. Eerder in de vroege morgen, maar nog donker genoeg om een beetje te experimenteren. Met een zaklamp werden de stenen zo goed mogelijk bijgelicht. Jammer genoeg hier en daar nog niet goed genoeg, en let ook vooral op mijn mooie 7 W op de middelste steen. Desondanks vond ik hem mooi genoeg. Misschien kan ik de nodige dingen bijwerken in photoshop om een egalere belichting te krijgen, maar dat schuif ik voorlopig nog even aan de kant. Misschien ook wat het gele er nog uithalen.



2. Zelfde principe, maar meteen ook eens een poging gedaan om het water een ietwat doorschijnend effect te geven. Meteen hier eens geprobeerd om het gele weg te nemen. Dan lijkt het precies weer veel te rood, maar in werkelijkheid is het ook vrij rood. Deze foto is een stitch van 4 foto's, waarvan er een paar ook dubbelopnames zijn.



3. Lijkt misschien wat onecht, en dat is hij deels ook in volgende zin: Vanuit de foto heb ik de sterrenhemel afzonderlijk genomen om deze fel te gaan oplichten via levels, waardoor de kleinste sterretjes ook naar boven kwamen. Misschien iets te veel, want alle kleine sterretjes zijn hierdoor precies een soort felle ruis geworden. Geen idee wat jullie ervan vinden, maar ik vond hem de moeite waard, en zonder het oplichten kwamen veel minder sterren aan bod.



Mensen met ervaringen/ tips om gelijkmatige belichtingen te krijgen op deze manier, of andere tips of opmerkingen.. altijd welkom. Een externe flits heb ik voorlopig nog niet :p
« Laatst bewerkt op: 23 december 2009, 00:44:04 door curel »