Auteur Topic: Waarom het grote prijsverschil?  (gelezen 2340 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #35 Gepost op: 25 maart 2010, 13:28:25 »
Ik betaal ook liever ietsje meer voor NL producten i.p.v. grijze import (met de mogelijke ongemakken als er iets niet in orde is...)
Waardevastheid is niet het belangrijkste aankoopargument, maar als je een redelijk gelijkwaardige keuze hebt is er niks mis mee te beseffen dat een Pentaxlens waardevaster is.
Mocht je later doorgroeien naar duurdere lenzen, dan is het prettig te weten dat je oude lens nog wat op zal brengen.
Eigenlijk gaat dit verhaal voor een auto kopen net zo goed op. Sommige merken zijn duurder in aanschaf maar schrijven na enkele jaren relatief minder af dan een andere, goedkopere auto, en blijk je na 3 jaar toch duurder uit te zijn geweest.  :evil:
@San: niet zo geringschattend zijn over jouw forumbijdragen, die worden n.l. zeer gewaardeerd!  :)

Gr. Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #35 Gepost op: 25 maart 2010, 13:28:25 »

patrick91

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #34 Gepost op: 24 maart 2010, 07:51:18 »
De tamron 28-75 presteert redelijk goed op FF, de sigma heeft Johan en die is supertevreden, misschien toch eens testen in de winkel?
Het waarde-vast zijn mag geen reden zijn om lens niet te kopen, daar koop je hem niet voor en is een handelaars gedachte naar mijn mening.
Dan zou je ook geen auto kunnen kopen.

Om nu uit de brand te zijn qua bereik zou ik dus rustig een sigma nemen, misschien kom je hem 2e hands tegen? Dan lever je niets in bij een overstap naar een nikon variant.

Fotobooms heeft de 50-135 die daar via de eerste koper vandaan kwam laten repareren en dat is zeer netjes afgehandeld.
Kameraexpress is natuurlijk ook bekend, heb er al veel gekocht, lijken problemen ook correct af te handelen.
Beide zijn winkels. KE is wel een dozenschuiver met winkel trouwens.
Hier vlakbij in Barendrecht is camera.nl een winkel gestart.. een echte winkel, je kunt alles vasthouden en proberen, werken wat ex werknemers van KE die het schuiven beu waren. Gaan mee met de prijzen van de andere grote aanbieders. Niet van digital street vanwege die buitenlandse exemplaren. Ik wil zelf altijd liever NL spul om eventuele problemen voor te zijn.
Die grijze import is trouwens een heel simpel verhaal: Pond is relatief weinig waard, ga naar Engeland, koop een stapel camera's en lenzen en verkoop deze hier voor de gangbare prijs. Je zit niet met invoerrechten vanuit de UK trouwens. Dit werd in de tijd van de gulden en de mark ook gedaan met Duitsland, cd's waren daar goedkoper.. veel dienstplichtigen kochten cd's als ze op kamp in Duitsland waren.

Affijn, dat die ene sigma het niet goed deed zegt niet zoveel. Rij naar Booms of KE of een andere shop en probeer hem gewoon, koop alleen als je zeker bent dat hij OK is. Spaar verder voor een 28-70 of 24-70 als je dat toch nodig vind.. maar als ik Johan zijn foto's zie dan twijfel ik of het allemaal wel moet..


Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2010, 21:13:48 »
Één reden dat ook een prijsverschil kan geven is paralelimport. Vraag me niet hoe dat precies werkt, maar winkels zoals Digitalstreet kopen vaak in via Rusland. Het product is hetzelfde, maar de garantie en inruilwaarde kunnen minder zijn. Bij garantie kan het ook zijn dat een product voor reparatie moet worden opgestuurd deze de halve wereld over moeten. Dat kost tijd...
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Sandra

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #32 Gepost op: 23 maart 2010, 12:27:12 »
:) Dit topic gaat over: Waarom het grote prijsverschil?

Ja klopt, dat was weer een andere zijdraad in dit topic  :D

bbwijdieks

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #31 Gepost op: 23 maart 2010, 11:29:19 »
 :) Dit topic gaat over: Waarom het grote prijsverschil?
Niet over tamron en sigma lenzen die goed en slecht zijn  :evil:

Het prijsverschil van lenzen onderling ligt puur ad inkoop contracten en het aanbod/verkrijgbaarheid vd leverancier.
Hoe meer lenzen je inkoopt des te lager de verkoopprijs p/eenheid word, hoe minder je inkoopt des te hoger de verkoopprijs p/eenheid word.
Dit heeft te maken met kortingen die je krijgt als je een bep. aantal lenzen inkoopt.
Het winstpercentage dat word berekend door de leverancier speelt ook een rol en is sterk afhankelijk van de economische situatie.






 

Sandra

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #30 Gepost op: 23 maart 2010, 08:35:42 »
Om even snel wat extra posts te maken om sneller een hogere ranking te krijgen bijvoorbeeld (zie ik jou niet voor aan hoor! :) ), maar de overzichtelijkheid van het topic wordt er ook niet beter van. Eigenlijk is er geen reden waarom wel als er maar weinig tijd en/of posts van anderen tussen zit.

Carel

Aha, ik heb liever niet zo veel posts op mijn naam staan of beter gezegd, ik sta liever niet in een rijtje van topposters. Inhoudelijk bestaat mijn bijdrage vaak grotendeels uit chatter, dan een echt inhoudelijke bijdrage op fotografisch gebied ;)

Back on topic, heb gister onze loopband verkocht (stond al te koop) en heb binnenkort een opdrachtje, daarvan had ik de Sigma kunnen kopen. Maar heb besloten om het nog maar even te uit te stellen. 'Haast' is vaak een slecht motief om een objectief te kopen.

elkim

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2010, 22:58:52 »
sorry mensen we verzieken dit onderwerp  8)

asplx

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2010, 18:01:42 »
Citaat
Pecunia non olet. Quod licet jovi, non licet bovi

Dat zei m'n zus ook altijd.

Wat het betekent weet ik nog steeds niet.
Maar ja, mijn Latijn past in een heel klein potje...
zgn. potjeslatijn  ;D

Wat betekent het?

Groetens,
Ruurd

Offline Jurrien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 318
  • Geslacht: Man
  • K 20, een uitdaging!
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2010, 15:20:32 »
ad javascript:void(0);1: Dat je hoger komt te staan in de quantitatieve Posting-Top-Tien.  :evil:

ad 2: Eeuwige roem op internet.... :good:

 ;D

Groetens, Avé
Rubentus Photographicus

Als dat alles is, ga ik niet de moeite nemen om bij elke geplaatste foto: "wat mooi" te roepen.

Pecunia non olet. Quod licet jovi, non licet bovi

Avé, Jurrienus.
DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL II | Sigma APO DG 1:4-5.6 70-300mm | Sigma 1:2.8 28mm | Sigma 1:4-5.6 70-210 | Petri 1:2.0 50mm | Petri 1:3.5-4.5 35-135mm | Kenlock 1:5.6 100-300 mm

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #26 Gepost op: 19 maart 2010, 14:33:43 »
En met deze discussie staan we allemaal weer wat hoger :)

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

asplx

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2010, 14:10:59 »
Wat is dat? En wat kun je daarmee bereiken?

ad 1: Dat je hoger komt te staan in de quantitatieve Posting-Top-Tien.  :evil:

ad 2: Eeuwige roem op internet.... :good:

 ;D

Groetens, Avé
Rubentus Photographicus

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2010, 14:02:17 »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Jurrien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 318
  • Geslacht: Man
  • K 20, een uitdaging!
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2010, 13:58:17 »
Om even snel wat extra posts te maken om sneller een hogere ranking te krijgen bijvoorbeeld (zie ik jou niet voor aan hoor! :) ), maar de overzichtelijkheid van het topic wordt er ook niet beter van. Eigenlijk is er geen reden waarom wel als er maar weinig tijd en/of posts van anderen tussen zit.

Carel

Wat is dat? En wat kun je daarmee bereiken?
DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL II | Sigma APO DG 1:4-5.6 70-300mm | Sigma 1:2.8 28mm | Sigma 1:4-5.6 70-210 | Petri 1:2.0 50mm | Petri 1:3.5-4.5 35-135mm | Kenlock 1:5.6 100-300 mm

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2010, 13:52:19 »
Aangepast ... maar zie vooralsnog het probleem niet zo van twee berichten achter elkaar, tenzij iemand het vaak doet misschien.
Om even snel wat extra posts te maken om sneller een hogere ranking te krijgen bijvoorbeeld (zie ik jou niet voor aan hoor! :) ), maar de overzichtelijkheid van het topic wordt er ook niet beter van. Eigenlijk is er geen reden waarom wel als er maar weinig tijd en/of posts van anderen tussen zit.

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2010, 13:44:04 »
Sandra, ik meen me te herinneren dat je in je Pentax tijd ook de Tamron 28-75 F2.8 gebruikte. Op een FF is die range mooi voor reportage en ook nog behoorlijk lichtsterk. Prijsverschil tussen Tamron en Nikkor is toch wel erg groot.
Hier een link naar Photozone test, wel Canon mount, maar geeft genoeg info.
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/418-tamron_2875_28_5d

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Sandra

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2010, 13:33:33 »
Aangepast ... maar zie vooralsnog het probleem niet zo van twee berichten achter elkaar, tenzij iemand het vaak doet misschien.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2010, 13:29:56 »
Als ik mijn loopband verkoop (die op marktplaats staat) en met mijn volgende opdracht(je) .. kan ik wel een nieuwe sigma kopen  ;)
« Antwoord #16 Gepost op: Vandaag om 10:24:46 »
« Antwoord #17 Gepost op: Vandaag om 10:27:49 »

Sandra, dit is nou typisch zo'n geval van "gebruik de Verander-knop" i.p.v. een nieuwe posting...  
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

elkim

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2010, 12:41:06 »
zo denken we allemaal denk ik  ;)
we hebben natuurlijk ook nog de boot die we kunne nverkopen he  :D :D :D

Sandra

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2010, 10:24:46 »
Waar ik mee zit is dat de Sigma niet zo scherp is met diafragma helemaal open. Uiteraard wil ik de lens ook gebruiken voor concert/sport. Ik heb toevallig binnenkort een opdrachtje (maar zal dan waarschijnlijk een lens huren). Voor sport/concert is de Nikon veel meer geschikt en ik twijfel of de Sigma goed presteert onder die lichtomstandigheden en snelheid. Dus wat dat betreft is het beter om te sparen voor de Nikon. Maar dat kan wel even duren ..  voor de tussentijd als allround lens zal de Sigma weer -zeker wat betreft prijs/kwaliteit verhouding- voldoende zijn.

Ik ga morgen naar de open dag van de fotovakschool, deze opleiding wil ik graag doen! En ik denk dat mijn Nikkor 50mm niet voldoende zal zijn voor alle opdrachten. Dus dat is ook een overweging. Anderzijds is die opleiding ook behoorlijk prijzig, dus kan de Nikkor 24-70 er dan ook wel bij (vrouwengedachtengang).  Dus zie .. een hoop overwegingen  ;)

PS. Als ik mijn loopband verkoop (die op marktplaats staat) en met mijn volgende opdracht(je) .. kan ik wel een nieuwe sigma kopen!
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2010, 13:32:48 door San »

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2010, 09:51:58 »
Het nadeel van 3th party lenzen is de waarde. Een Nikon lens blijft waarde houden, de Sigma is als je de winkel uit bent al 20% minder waard dan wat je ervoor betaald hebt.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

RonHendriks

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2010, 00:01:40 »
ik heb deze ook, hij is momenteel binnen bij Sigma voor AF correctie hoop hem binnen 14 dagen terug te hebben
lastig he

Tsja en zo'n lens gaat dan ook gewoon verkeerd de fabriek uit. Doen ze bij sigma niet moeilijk over. Zie ook de successen van de mooie dure sigma lenzen Esoxlucius die gewoon een lens van 5000 euro krijgt die helemaal in de emmer is.

elkim

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2010, 23:13:06 »
San hallo,

zou je de HSM nemen of de vorige versie, ik neem aan als ik naar jou link kijk de vorige
dan heeft Ron de verkeerde link door gestuurd

http://www.photozone.de/canon-eos/318-sigma-af-24-70mm-f28-ex-dg-macro-canon-lab-test-report--review

deze komt er een pak beter uit  :-*

ik heb deze ook, hij is momenteel binnen bij Sigma voor AF correctie hoop hem binnen 14 dagen terug te hebben
lastig he  :-\ :-\ :-\
ik heb de Sigma 70-200 al even bovenaan staan wilde hem bestellen vorige week is hij niet meer leverbaar
nieuwe versie met HSM en OS is vanaf april leverbaar maar wellicht zo'n 250€ duurder >:(


  

Sandra

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2010, 23:11:37 »
Overall rating van de Nikkor een 9,5, de geschreven reviews zijn ook erg overtuigend. Misschien toch nog even sparen?

Offline esoxlucius

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 321
  • Geslacht: Man
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2010, 23:03:19 »
Als gemiddelde een 8,7 is toch niet slecht.

Sandra

  • Gast
Re:Waarom het grote prijsverschil?
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2010, 22:55:07 »
Hier ook nog lens reviews: http://www.fredmiranda.com/reviews/

Ik las per ongeluk de reviews voor de Nikkor versie :(