Auteur Topic: Probleem met camera en/of lens.  (gelezen 1163 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #10 Gepost op: 18 april 2010, 01:53:00 »
Tja, elk nadeel heb ze voordeel volgens de heer J.C. te A en B,
maar elk voordeel heb ook een nadeel....

Dit is zo'n nadeel....  :(

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #10 Gepost op: 18 april 2010, 01:53:00 »

Offline CyberJack

  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re:Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #9 Gepost op: 18 april 2010, 00:28:59 »
Zeker. Ook de pentax 16-45 heb ik geprobeerd maar het is toch 17-50 geworden.
Camera: K5
Objectieven: Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD Asph | Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO OS HSM | Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO
Toebehoren: Metz 48 AF-1 digital
Flickr gallery

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2010, 00:22:17 »
Dus na wat verder kijken heb ik er voor gekozen om gisteren maar gelijk de Tamron 17-50 2.8 te kopen.

Voor de aankoop even getest neem ik aan?  ;)
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline CyberJack

  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re:Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2010, 00:14:25 »
Na wat juiste plannen (tja ligt niet bepaald naast de deur) ben ik gisteren in Urk langs geweest.
hij wordt opgestuurd naar Sigma waar ze hem na gaan kijken.

Toch geeft het een raar gevoel... een lens die vanaf het begin niet doet wat je er van verwacht.
En ondanks dat er helemaal niets met de lens aan de hand hoeft te zijn (als deze terug is) blijft het toch een vreemd gevoel waar ik helaas niet 123 vanaf kom.
Dus na wat verder kijken heb ik er voor gekozen om gisteren maar gelijk de Tamron 17-50 2.8 te kopen.
Als de Sigma terug is kan ik er altijd nog voor kiezen de 1 of de ander in de verkoop te zetten.
Camera: K5
Objectieven: Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD Asph | Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO OS HSM | Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO
Toebehoren: Metz 48 AF-1 digital
Flickr gallery

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #6 Gepost op: 3 maart 2010, 05:36:16 »
Tja, ik woon ook niet naast de deur. Maar persoonlijk zou ik met camera en lens een dagje vrij nemen en naar Urk gaan. Eerst even bellen en alles uitleggen, wellicht afspraak mogelijk?

Heel veel succes!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2010, 01:20:39 »
Ten eerste: zelf kun je er niets aan doen, er is niets in te stellen aan lens of camera waar jij bij zou willen komen.

Op de K10 kun je front/ back-focus, want dat is wel zeker het probleem, niet instellen per lens, dat kan op de K20.

Je moet een setje foto's met verschillende brandpuntsafstandenen maken, wellicht dat het probleem niet over het hele bereik zit, volgens mij kan dat voorkomen.

En dan terug naar de handelaar, bij cameranu zijn ze niet dom, die erkennen dat probleem wel.

Succes ermee.
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline CyberJack

  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re:Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2010, 23:02:28 »
Ik heb de lens gekocht bij cameranu (Urk) en woon zelf in Heerlen... is helaas niet naast de deur...

Front en Back focus probleem heb ik ook aan gedacht, maar dan zou het altijd moeten zijn (geloof ik) maar dat is niet het geval.
Ik heb de camera in debug mode staan zodat ik de focus test kon doen.
Daaruit kreeg ik een correctie van -30 (geen idee wat -30 is maar dat was het punt waarop mijn fotos scherp waren in het midden).
Maar toen ik daarna gewone foto's ging maken klopte er helemaal niets van en heb ik hem maar weer terug naar 0 gezet. Dit gaf toch het beste resultaat.
Camera: K5
Objectieven: Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD Asph | Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO OS HSM | Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO
Toebehoren: Metz 48 AF-1 digital
Flickr gallery

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2010, 22:55:52 »
Frontfocus / backfocus problemen hoor je wel vaker als het over Sigma-objectieven gaat (zeker in combinatie met Pentax).

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2010, 22:16:50 »
Ronduit vervelend. Ik weet niet waar je de lens hebt aangeschaft, maar je kunt er natuurlijk even mee terug gaan, en vragen of ze je daar even kunnen helpen. Of de lens op een van hun pentaxen kunnen proberen. Dan weet je in ieder geval of het al of niet aan de lens ligt. Ik woon in het uiterste noorden des lands, dus voor jou helaas geen optie. Ik heb zelf een K20 en volgens mij kun je daar iets instellen omtrend het focuspunt, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Misschien kan een ander forumgenoot daar iets uitleg over geven. In ieder geval hoop ik dat je wat hulp krijgt!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline CyberJack

  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Probleem met camera en/of lens.
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2010, 21:43:48 »
Ik loop nu al een tijd met een probleem waardoor ik helaas steeds minder foto's maak en ik kom er zelf niet uit.
Vandaar hier mijn vraag voor hulp zeker omdat ik het liefst steeds meer foto's wil gaan maken maar dit probleem haalt voor mij de fun in het fotograferen behoorlijk weg.

Met de kitlens op mijn K10D kan ik prima foto's maken, goed scherp (voor zover ik kan zien) en werkt altijd. Ook mijn Tamron 70-300 is voor zover ik kan zien goed in focus.
Met mijn Sigma 17-70 daarin tegen loop ik vaak tegen het probleem aan dat niet het onderwerp maar de achtergrond in focus is. Ik zeg vaak omdat het niet altijd het geval is.
Nu zijn mijn foto kunsten nog niet zo goed dat ik helaas vaak op de auto focus stand aangewezen ben... en als je foto's dan niet goed uit de bus komen geeft dat toch snel een vervelend gevoel.

Nu zou het denk ik aan 3 dingen kunnen liggen
1. mijn foto kunsten (maar ja auto focus zou toch moeten werken zou je zeggen)
2. de lens
3. de camera
of een combinatie van het bovenstaande.

Nu vroeg ik me af of er iemand in het zuiden des landes woont die samen met mij eens naar dit probleem zou willen kijken? (hoeft natuurlijk niet voor niets).

Ik heb de lens nog niet op een andere pentax kunnen proberen omdat niemand in mijn directe omgeving een pentax camera heeft.
Op de lens zit nog garantie, dus als daar het probleem blijkt te zitten kan ik deze nog opsturen.

Groeten,
Peter
Camera: K5
Objectieven: Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD Asph | Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO OS HSM | Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO
Toebehoren: Metz 48 AF-1 digital
Flickr gallery