Auteur Topic: Uit het raam! *  (gelezen 988 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Uit het raam! *
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2010, 13:45:57 »
Waaruit maar weer eens blijkt hoe leerzaam dit forum is.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Uit het raam! *
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2010, 13:45:57 »

Offline Mikeeagle

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 58
  • SAAB: Born from Jets
Re:Uit het raam! *
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2010, 10:02:13 »
Hmmm, recompression shock. Oke, komt ie, hopelijk is het een beetje een duidelijk verhaal (en nog on-topic):

Op de foto zie je, links van en boven de gele zekerings ogen, een lijn lopen (tussen de 2 dikke zwarte lijnen in). Dit is een, in dit geval zichtbare, schokgolf die ontstaat als gevolg van de snelheids overgang van de luchtstroom over de vleugel van supersoon naar subsoon.

Nu weet ik niet hoe bekend men hier is met hoe het komt dat een vliegtuig kan vliegen, maar 1 van de redenen is dat, doordat men de vleugels door de lucht voort duwt (of trekt) d.m.v. de motoren, er een luchtstroom over en onder de vleugels door ontstaat. Door de vorm van de vleugel gaan de luchtdeeltjes aan de bovenkant sneller langs de huid dan aan de onderkant, dit zorgt voor een onderdruk waardoor de vleugel als het ware omhoog geduwt wordt en het vliegtuig wil vliegen.

Die lucht langs de huid kan niet continu blijven versnellen, op het eind van de vleugel (aan de achterkant, rechts op de foto) moet de snelheid weer de snelheid van het vliegtuig zijn. De luchtstroom moet dus op een gegeven moment langzamer gaan. Op het punt waar de snelheid van de luchtstroom overgaat van supersoon naar subsoon (en dit is allemaal heel erg lokaal) ontstaat een schokgolf(-je). Deze schokgolf is met de juiste lichtval zichtbaar, zoals hier.

Het is wat uitgebreider verhaald dan mijn bedoeling was, maar hopelijk duidelijk genoeg. Wikipedia heeft ook genoeg info. Bijvoorbeeld hier: Shock Wave - Recompression Shock.

Greetz,
Hans.

het is me helemaal duidelijk, thanks voor de uitleg. Je moet wel weten dat het bestaat om het ook te zien, scherp opgemerkt  :)

Gr,

Michiel.

Offline Ghanz

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 622
Re:Uit het raam! *
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2010, 07:19:48 »
Hmmm, recompression shock. Oke, komt ie, hopelijk is het een beetje een duidelijk verhaal (en nog on-topic):

Op de foto zie je, links van en boven de gele zekerings ogen, een lijn lopen (tussen de 2 dikke zwarte lijnen in). Dit is een, in dit geval zichtbare, schokgolf die ontstaat als gevolg van de snelheids overgang van de luchtstroom over de vleugel van supersoon naar subsoon.

Nu weet ik niet hoe bekend men hier is met hoe het komt dat een vliegtuig kan vliegen, maar 1 van de redenen is dat, doordat men de vleugels door de lucht voort duwt (of trekt) d.m.v. de motoren, er een luchtstroom over en onder de vleugels door ontstaat. Door de vorm van de vleugel gaan de luchtdeeltjes aan de bovenkant sneller langs de huid dan aan de onderkant, dit zorgt voor een onderdruk waardoor de vleugel als het ware omhoog geduwt wordt en het vliegtuig wil vliegen.

Die lucht langs de huid kan niet continu blijven versnellen, op het eind van de vleugel (aan de achterkant, rechts op de foto) moet de snelheid weer de snelheid van het vliegtuig zijn. De luchtstroom moet dus op een gegeven moment langzamer gaan. Op het punt waar de snelheid van de luchtstroom overgaat van supersoon naar subsoon (en dit is allemaal heel erg lokaal) ontstaat een schokgolf(-je). Deze schokgolf is met de juiste lichtval zichtbaar, zoals hier.

Het is wat uitgebreider verhaald dan mijn bedoeling was, maar hopelijk duidelijk genoeg. Wikipedia heeft ook genoeg info. Bijvoorbeeld hier: Shock Wave - Recompression Shock.

Greetz,
Hans.

Offline Mikeeagle

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 58
  • SAAB: Born from Jets
Re:Uit het raam! *
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2010, 22:00:34 »
ik vind het een hele gave serie, je moet me alleen even uitleggen wat een recrompression shock is   ::)

Gr,

Michiel.

Bartel

  • Gast
Re:Uit het raam! *
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2010, 20:19:15 »
Foto 1 vind ik lekker weird. Foto 4 had zo uit een slechte jaren 80 film kunnen kruipen ;)

RonHendriks

  • Gast
Re:Uit het raam! *
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2010, 20:10:35 »
De laatste twee vind ik wel aansprekend. Heb het ook wel eens geprobeert in het verleden, maar had nooit iets echt leuks (was nog met filmrolletje).

Offline Ghanz

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 622
Uit het raam! *
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2010, 20:07:24 »
(*vrij naar een item uit Ekstra Weekend!)   ;)

Alleen kan hier maar beter niks uitgegooid worden.

Nu weet ik niet hoe het bij anderen is, maar als ik vlieg zit ik, als het even kan, bij een raampje. Natuurlijk met de K10d bij de hand.

1.  Washington D.C. (Dulles) - Amsterdam (Schiphol)  (Mei 2009)
Zonsopkomst boven de Atlantic.


2.  Amsterdam (Schiphol) - Philadelphia  (Oktober 2009)
Langs de Oostkust v/d USA.


3.  Washington (Reagan) - Chicago (O'Hare)  (November 2009)
Zichtbaar op de vleugel: Recompression Shock.


4.  Amsterdam (Schiphol) - New York (Newark)  (December 2009)
Even het gangpad "oversteken". Het uitzicht op DE skyline was links, ik zat rechts.


5.  Napels (Capodichino) - Parijs (Charles de Gaulle)  (Autgustus 2010)
Matterhorn vanuit een 5 maanden oude Airbus van Air France (hele schone raampjes).



Greetz,
Hans.