Auteur Topic: welke fotocursus voor gebruik van flitser en ander kunstlicht locatie/studio  (gelezen 775 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:welke fotocursus voor gebruik van flitser en ander kunstlicht locatie/studio
« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2010, 23:02:57 »
Voor de vervolgcursus moet je eerst de basis hebben gedaan, de losse modules gaan in principe uit van geen ervaring volgens mij, als ik het goed lees.
O nou als er nog plek is dan wil ik wel meedoen. Ik heb er geen basiscursus gedaan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:welke fotocursus voor gebruik van flitser en ander kunstlicht locatie/studio
« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2010, 23:02:57 »

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:welke fotocursus voor gebruik van flitser en ander kunstlicht locatie/studio
« Reactie #4 Gepost op: 2 september 2010, 22:53:17 »
Ik denk dat CKE zeker al snel waar geeft voor de paar euro's. Moet je niet eerst de basis cursus gedaan hebben voordat je deze modules mag volgen? Anders wil ik die ook wel gaan doen, 5 avonden onder de pannen en gezellig leerzaam bezig zijn.

Voor de vervolgcursus moet je eerst de basis hebben gedaan, de losse modules gaan in principe uit van geen ervaring volgens mij, als ik het goed lees.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

RonHendriks

  • Gast
Re:welke fotocursus voor gebruik van flitser en ander kunstlicht locatie/studio
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2010, 17:54:08 »
Ja een van de dingen bij zulke workshops is het introdeel, laten zien wie er les geeft en wat basis zaken aangaande de camera. Ik denk dat je dat er altijd bij zult hebben er dus tijd aan kwijt bent.

Ik denk dat CKE zeker al snel waar geeft voor de paar euro's. Moet je niet eerst de basis cursus gedaan hebben voordat je deze modules mag volgen? Anders wil ik die ook wel gaan doen, 5 avonden onder de pannen en gezellig leerzaam bezig zijn.

Bij John Geven ben ik wel eens geweest. Zeker mooi en lerzaam, maar als je zelf niet over een redelijke leuke studioflitset (instapper is ook goed) beschikt dan doe je daar verder niks mee denk ik.

Buksbeest

  • Gast
Re:welke fotocursus voor gebruik van flitser en ander kunstlicht locatie/studio
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2010, 16:39:15 »
Leuke manier om te fotograferen. Doe zelf graag veel op lokatie met draadloos flitsen dmv reportage flitsers.
Ik ken de cursussen die jij nu aangeeft zelf niet, dus kan er geen oordeel over geven.

Zelf heb ik in November 2009 een workshop gevolgd bij Martin Hogeboom. Ik kende hem al, omdat hij ook ooit gewerkt heeft waar ik nu nogsteeds werk en hij nog wel eens langs komt.
Heb ontzettend veel geleerd van zijn manier van werken, een manier die mij zeker aanspreekt!
In de ochtend laat hij vooral zijn werk zien en verteld daarbij hoe hij ze gemaakt heeft, iets wat je dus zelf inzicht geeft in je eigen/zijn manier van werken.

's middags ga je op lokatie fotograferen. Modellen, visagie en alles wordt geregeld. Hij verteld, kijkt mee en geeft tips. De dag was uitermate leerzaam, maar vooral erg gezellig. Voor de dag vond ik de prijs zat meevallen! Gaat trouwens voornamelijk over draadloos flitsen op lokatie, niet over de studio oid  ;)

Martin's workshops: http://www.behindthescenes.nl/
Momenteel dus volgeboekt, maar houd het in de gaten. HIj update vaak meerdere data, maar zitten snel volgeboekt (Enkele dagen).
Mijn resultaten op de workshop: http://mkeppel.blogspot.com/2009/11/workshop_14.html

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
welke fotocursus voor gebruik van flitser en ander kunstlicht locatie/studio
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2010, 14:43:29 »
Ik ben wellicht geinteresseerd in het volgen van een kortere cursus om meer te leren over het gebruik van flitser, kunstlicht en studio-fotografie, denk reportageflitser, studioflitsers/lampen, reflectors, op locatie etc. etc. Vooral wat betreft het gebruik van mijn eigen reportageflitser in verschillende situaties/locaties zou ik meer kunnen leren, ik doe hier eigenlijk veel te weinig mee vanwege gebrek aan inzicht/vaardigheden. Studiofotografie lijkt me erg interessant om meer over te leren maar zal ik in de praktijk minder gebruiken aangezien ik geen studio heb (op de uni hebben we een halfgare studio die ik kan gebruiken..)

Nu is het natuurlijk niet mogelijk om al deze dingen te vangen in één korte cursus (misschien ook wel?) maar een van de onderstaande cursussen leek me wel interessant, er zit alleen wel veel verschil in prijs, duur van de cursus en misschien ook wel in kwaliteit. Vroeg me daarom af of mensen ervaringen hebben met een van onderstaanden en/of aan kunnen raden welke waarschijnlijk het beste aansluit (ook kijkend naar prijs/kwaliteit):

curus creatief flitsen bij de fotoschoo,l 6 x 2 uren, 390 euro.
Maken gebruik van de faciliteiten van de fotoacademie, zit tegenwoordig ook in eindhoven op strijp-s, nieuwe ruimte en studio dus dat klinkt wel goed. De omschrijving klinkt goed, uitgebreid aan de slag met eigen reportageflitser en ook de basisbeginselen van studio fotografie komen aan bod. Denk dat ik hiermee veel praktijk ervaring op kan doen waar ik nadien ook nog wat mee kan en dat ik een mooie set foto's over houd.
http://fotoschool.nl/eindhovenuitbouwcreatiefflitsen.asp

cursus portretfotografie bij het CKE, 5 x 3 uren, 89 euro.
Is misschien teveel gefocused op portretten, nogal logisch. Uiteraard komt ook hierbij het gebruik van licht aan de orde. Vraag me wel af of er de eerste 2 lessen niet teveel tijd wordt gebruikt voor de basis camera-techniek (zie ook omschrijving in link), deze beheers ik immers al. Het is een stuk goedkoper dan die van de fotoschool en daarom misschien het gokje wel waard, maar misschien wel te goedkoop en te ver van wat ik wil leren.
http://www.cke.nl/beeldend.asp?pg=cursus&id=23050&kjv=&rbr=&schl=Beeldend

cursus studiofotografie bij john geven studios, 1 dag van 11:00-16:00, 100 euro.
Enorme, professionele studio dus wat faciliteiten zit het wel goed. Maar het is maar één dag en wellicht teveel gefocused op het gebruik van allerhande studioapperatuur, wat wel leuk is, maar waar ik daarna weinig meer mee zal kunnen werken.
http://www.johngevenstudios.nl/docs/Fotografiecursussen_2010-2011.pdf zie pagina 4.

Zoals misschien al duidelijk is neig ik dus naar de fotoschool cursus. Is alleen weer wel een flinke smak met geld, de andere cursussen zijn meer  'leuk om te doen voor dat geld' om het zo maar te zeggen, maar de vraag is of ik daar wel iets aan heb. Tja..eigenlijk heb ik de keuze dus al gemaakt terwijl ik dit topic schreef, maar goed wat denken jullie er van?






 
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels