Wat een geneuzel, en niemand ziet dat de bal NIET rond is
Ron, ook jij hebt voorlopig geen bril nodig. je hebt verdomd goede ogen
Je kunt de cirkel eenvoudig controleren in photoshop.
je selecteert met een cirkel
Kies bij de gereedschappen, links boven (zie foto) ovaal selectiegereedschap. sleep met de muis linker toets ingedrukt.
Met shift wordt dit een cirkel en met spatie erbij kun je de cirkel verplaatsen.
Zet die nu over de bal. laat eerst de muis los dan pas shift en spatie
en kijk nu naar de afmetingen
De vergroting in deze schermafdruk is 200%
De werkelijk afmeting bij 100% is voor de bal een doorsnede van ongeveer 6 cm
Kijk nu rechts en zie dat er een klein randje wit overblijft van ongeveer een milimeter. Respect als je dat in een oogopslag ziet (mijn leesbril heeft +5 en nog zie ik het amper)
Ik heb het geheel in ongeveer 15 à 20 minuten gemaakt, tja en dan zullen er best wel wat minder secure zaken zijn. (bij een gezonde rechterhand zou ik het ongetwijfeld wat secuurder en sneller gekund heben)
Het ging mij er alleen maar om, dat m.i. de compositie van de foto wat evenwichtiger werd.
Bij het origineel bevat bijna de gehele linkerhelft geen belangrijke info, dat begint pas bij het midden tot aan de rand van de foto.
Bij de bewerking (als ik het origineel had gehad, waren er beslist geen artifacten ontstaan) vult het onderwerp goed het (bijna) vierkant.
Het kind staat sterk in de compositie en de bal gaat een belangrijke rol spelen.
Eigenlijk bevestigt alleen Eljakim dit ...
het kijkt lekkerderOverigens ook zonder de bewerking is dit een sterke (kinder)foto.
Het hele verhaal is vooral educatief bedoeld....kijk of je niet meer uit een foto kunt halen, hoe verbeter ik de compositie, hoe maak ik de foto spannender, enz enz.
Hier is vooral het punt van gebruik maken van de info die al deels in de foto zit, canvas vergroten, spiegelend copyeren.... en je hebt een hele bal in de foto, daarna het deel links afsnijden.
Je blijft natuurlijk altijd puriteinen houden....zo was en dus moet het zo....
al met al hoop ik dat jullie van dit verhaaltje (alsmede aan de voorgaande opmerkingen en uitleg) wat op steken.....
cire
PS. Kees ik stuur je een pb