Auteur Topic: Pentax 18-135 mm ervaringen en vraag aansturing AF-motor  (gelezen 1368 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Pentax 18-135 mm ervaringen en vraag aansturing AF-motor
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2011, 15:53:50 »
DC gebruikt dezelfde contacten als de SDM dus als je camera SDM ondersteund dan moet de DA18-135 gewoon werken.

Het enige probleem dat ik heb (maar dit komt mogelijks door onwetendheid) is als er een persoon recht op je afkomt dan zit ik er wel eens naast.
Heeft met de camera te maken en niet met de lens.
Pentax heeft nog steeds geen AF dat "voorspelt" waar een bewegend onderwerp zal wezen dus het zit er dan soms wat naast.
De "midden" klasse Nikon en Canon hebben focus tracking volgens mijn.


Trouwens hoe vinden jullie de nieuwe verdelen van de ringen op de lens?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax 18-135 mm ervaringen en vraag aansturing AF-motor
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2011, 15:53:50 »

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Pentax 18-135 mm ervaringen en vraag aansturing AF-motor
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2011, 14:39:19 »
Ik heb de lens nu een tweetal maanden in gebruik en ik moet zeggen het is zo'n allrounder dat hij er enkel vanaf gaat om de macro lens te gebruiken.  De AF motor is zeer snel in het scherpstellen.  Het enige probleem dat ik heb (maar dit komt mogelijks door onwetendheid) is als er een persoon recht op je afkomt dan zit ik er wel eens naast.  Maar voor rest zou ik dat ding voor geen geld ter wereld willen kwijt zijn.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Pentax 18-135 mm ervaringen en vraag aansturing AF-motor
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2011, 13:41:56 »
Je kijkt niet op de goede plek. Je moet niet op de ring kijken waar alle contactjes zitten, maar iets dieper linksonder in je camera zitten twee goeden contactpinnetjes. De lens zal dus prima functioneren op je K-x.

Tja, ik ben geen gynaecoloog hè  :D Maar nu dieper het gat in gekeken en inderdaad de pinnetjes zitten er en op de foto van de 18-135 zie ik nu ook dat de contactjes niet op de rand zitten, maar op het uitstekende deel van de lens dat in de camera valt. Weer wat geleerd  :) ;) Dankjewel dus.

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax 18-135 mm ervaringen en vraag aansturing AF-motor
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2011, 13:07:31 »
Je kijkt niet op de goede plek. Je moet niet op de ring kijken waar alle contactjes zitten, maar iets dieper linksonder in je camera zitten twee gouden contactpinnetjes. De lens zal dus prima functioneren op je K-x.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2011, 14:38:06 door RonHendriks »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Pentax 18-135 mm ervaringen en vraag aansturing AF-motor
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2011, 13:02:57 »
Wat zijn de gebruikerservaringen met de nieuwe 18-135 mm WR lens?
Ik ben benieuwd hoe deze bevalt aangezien ik hem op korte termijn ook aan wil gaan schaffen.

Daarbij de vraag of de DC motor goed op de K-x werkt. Als ik in de test op het internationale forum kijk, zie ik twee contactjes voor de AF-motor voeding, terwijl ik op mijn K-x op die plek maar één pinnetje zie zitten. Met andere woorden werkt dat wel? Ik heb nog geen lenzen met ingebouwde AF-motor dus heb daar dan ook (nog) geen ervaring mee.