Auteur Topic: Louwmans Automueum in Den Haag 2.  (gelezen 3548 keer)

Offline PenPus

• Full Member
  • *
Re:Louwmans Automueum in Den Haag 2.
« Reactie #32 Gepost op: 22 november 2010, 13:35:16 »
xienix

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #32 Gepost op: 22 november 2010, 13:35:16 »

jjw

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 6 november 2010, 02:25:41 »
Leuk geprobeerd, maar ver ondermaats als je het mij vraagt. Zelfs als je door de ruis en onscherpte heen kan kijken dan is de compositie niet boeiend of verkeerd. Het zijn saaie registraties, hier en daar vallen er delen van auto's af, of de auto lijkt bijvoorbeeld uit beeld te rijden.

Als het vanwege de afstand/lens niet mogelijk was om de auto er volledig op te krijgen had je misschien beter kunnen focussen op een bepaald onderdeel ipv de gehele auto. Verder laten de foto's van Mieg volgens mij zien dat er ook best wat 'gunstigere' mogelijkheden waren om foto's te maken in het museum, misschien was het beter geweest om daar op te richten en foto's van te plaatsen?

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #30 Gepost op: 5 november 2010, 17:15:38 »
Ook in Den Haag:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=18062.msg147120#new

En nu weer terug naar het museum..... ;)
« Laatst bewerkt op: 5 november 2010, 17:19:59 door Kees SC »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #29 Gepost op: 5 november 2010, 17:03:43 »
Ik gebruik hem niet dagelijks maar bevalt ie  :toppie:
Ik heb overigens niet de Seagul maar een naar mijn gevoel degelijker, €65,--

Hoi Kees,

Welke heb jij dan als ik vragen mag?
Ik zie de Seagull staan, die is inderdaad goedkoper. Ik begrijp dat de kwaliteit wat "labber-de-poepie" is?
Kwam van de week ook ergens een andere tegen, iets duurder, kan hem echter zo snel niet vinden.
Hoor graag welk merk beter is.

Groet
Edzo

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #28 Gepost op: 5 november 2010, 16:57:03 »
Ben er ook later achter gekomen dat die van jou beter is dan de Seagull  :cry:

Nog even off topic: ik had hem wat goedkoper omdat ik de verkoper attendeerde op een foutieve advertentie op MP. Maar hij zal best een deal willen sluiten voor meerdere exemplaren.

Okay, back 2 the topic.

newmikey

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 5 november 2010, 16:38:02 »
Ik gebruik hem niet dagelijks maar bevalt ie  :toppie:
Ik heb overigens niet de Seagul maar een naar mijn gevoel degelijker, €65,--

Ben er ook later achter gekomen dat die van jou beter is dan de Seagull  :cry:

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #26 Gepost op: 5 november 2010, 16:35:18 »
Ik overweeg er ook eentje aan te schaffen, maar dan puur voor macro opnamen of voor opnamen vanaf statief.
Functioneert die dan wel?
Ik gebruik hem niet dagelijks maar bevalt ie  :toppie:
Ik heb overigens niet de Seagul maar een naar mijn gevoel degelijker, €55,--
« Laatst bewerkt op: 5 november 2010, 17:16:18 door Kees SC »

newmikey

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 5 november 2010, 15:48:43 »
Ik overweeg er ook eentje aan te schaffen, maar dan puur voor macro opnamen of voor opnamen vanaf statief.

Héél goed zelfs! Zeker als je heen en weer schakelt tussen 1x en 2x vergroting op statief. Ik heb zo'n goedkope Chinese maar dat werkt prima en heeft ook een diopter afstelling.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #24 Gepost op: 5 november 2010, 15:42:59 »
Ik kan je wel wat ervaringen met een hoekzoeker met 2x vergroting geven: waardeloos zeker als je een bril draagt (zoals ik) en uit de hand schiet want tegen de tijd dat je weer naar 1x schakelt om de compositie te bepalen, beweeg je de camera.

Die hoek/loupe zoeker is geweldig vanaf statief en op 1x voor opnamen vanuit een laag standpunt op AF maar om handmatig mee te focussen: blaaaarghhhhhhh!  :cry:

asplx

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 5 november 2010, 13:32:29 »
Citaat van: Y-cam
Als je die in raw zou hebben, Ruurd ...
Hebt ik... :cheer:

Ik schiet vooralsnog in RAW+.
maar nu de software en de ervaring nog...
Maar dat ga goe kom...

Bedankt en groeten,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 5 november 2010, 13:30:40 »
Dank je voor de tip. Mieg

Groeten,
Ruurd

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
    • http://www.miegz.com
« Reactie #21 Gepost op: 5 november 2010, 13:25:20 »
@ Ruurd,

Je mag daar foto's maken met een statief, de medewerkers waren zelf zo vriendelijk om soms even de mensen tegen te houden als ik weer een foto 30 seconden ging belichten...

Allemaal met statief gemaakt, http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=17008.0

Mieg
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

gnodde

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 5 november 2010, 13:18:55 »
Als je die in raw zou hebben, Ruurd ...

Inderdaad. Want bewerken van de jpeg zoals hij hier staat levert niet veel goeds op (o.a. veel ruis).

Jan.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #19 Gepost op: 5 november 2010, 13:15:54 »
Nr. 5, met al die zwarte tonen lijkt mij wel interessant. Oogt ook behoorlijk scherp en de compo valt niet tegen. Benieuwd wat we daar nog zouden kunnen uithalen in de nabwerking.  Als je die in raw zou hebben, Ruurd ...

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #18 Gepost op: 5 november 2010, 13:03:09 »
Hmm, een tonemap zou hier inderdaad wel eens mooi gewerkt hebben, sepia misschien ook wel. Zonder scherpte missen ook deze bewerkingen het doel.

Bedankt! Ik ga volgende keer in een museum je suggestie eens uitproberen, had hier zelf eigenlijk nog nooit aan gedacht.
Mijn zwager werkt nog in het oude museum van Louwman in Raamsdonksveer. Ik ga daar rond kerst een HDR serie maken van de oude "rommel" die daar achtergebleven is.
Let wel: tussen die zgn rommel zitten schijnbaar nog prachtige exemplaren!

asplx

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 5 november 2010, 12:52:31 »
De volgende keer gewoon een [compact] statief & afstandsbediening meenemen, dan gaat het zeker weten goed komen

Mijn enige twijfwel is, of men statieven toelaat.
Maar we hebben al afgesproken, nog een keer te gaan en dan neem ik die attributen zeker mee.

Maar voor wat hoort wat:
Ik heb het museum de tip gegeven, om op een aantal plaatsen in de route een verwijzing naar het restuarant te plaatsen om op adem te komen....
Mogen ze van hun kant wel een statief toelaten....  :D

Groeten,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 5 november 2010, 12:41:25 »
Je betoog is overtuigend, Mike.  ;D

Ik heb Thea ooit eens een scherpstelloupe gegeven. Misschien dat ik die eens op de K10 kan uitproberen.
Mijn camera wens?

Een LX-D met sportzoeker :cheer: en om mijn part mag er ook nog AF in zitten.

Groeten,
Ruurd

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 5 november 2010, 12:38:42 »
De volgende keer gewoon een [compact] statief & afstandsbediening meenemen, dan gaat het zeker weten goed komen

newmikey

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 5 november 2010, 12:22:40 »
Is zo'n loupezoeker of zo'n ander ding dan geen oplossing voor je Ruurd? Want dit is toch wel balen zo!

Je weet wat ik bedoel, zoiets waar Cemi het toen over had, of die ik ooit eens als tip gaf. Daarmee wordt je beeld toch groter?
Anderzijds, de camera heeft ook een AF-stand.......

Ik kan je wel wat ervaringen met een hoekzoeker met 2x vergroting geven: waardeloos zeker als je een bril draagt (zoals ik) en uit de hand schiet want tegen de tijd dat je weer naar 1x schakelt om de compositie te bepalen, beweeg je de camera.

Die hoek/loupe zoeker is geweldig vanaf statief en op 1x voor opnamen vanuit een laag standpunt op AF maar om handmatig mee te focussen: blaaaarghhhhhhh!  :cry:

asplx

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 5 november 2010, 12:22:23 »
Maar ik heb geen AF-lenzen....

De tip van Mike over het Anti-Bibber-handje in de zoekerd is een goede. Dat heb ik idd een paa keer gezien.

Groeten en dank voor alle tips.
Ruurd

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #12 Gepost op: 5 november 2010, 12:04:55 »
Even hierop doorgaand:

Ik ben al geruime tijd niet tevreden over de scherpte van de opnamen.

Tja, de K10-zoeker is bepaald geen LX, helaas, helaas:
Mischien moet ik eens oriënteren op een vergrootglaasje op de zoeker. Wordt ook toegepast in de schachtzoeker van de Hasselblad.

Is zo'n loupezoeker of zo'n ander ding dan geen oplossing voor je Ruurd? Want dit is toch wel balen zo!

Je weet wat ik bedoel, zoiets waar Cemi het toen over had, of die ik ooit eens als tip gaf. Daarmee wordt je beeld toch groter?
Anderzijds, de camera heeft ook een AF-stand.......

asplx

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 5 november 2010, 12:00:44 »
Even hierop doorgaand:

Ik ben al geruime tijd niet tevreden over de scherpte van de opnamen.
Ik heb hier wat de sluitertijden betreft, zeker -te- ruim de tijd genomen...
Daarover geeft Mike een aantal zeer duidelijke aanwijzingen.
Dan het manueel scherpstellen:
Tja, de K10-zoeker is bepaald geen LX, helaas, helaas: Niet gua grootte en niet qua helderheid.
En een digitaal zoekertje met slechts 230 kp kan in mijn beleving absoluut niet op tegen de LX sportzoeker.

Mischien moet ik eens oriënteren op een vergrootglaasje op de zoeker. Wordt ook toegepast in de schachtzoeker van de Hasselblad.

@EricR: De meeste van deze opnamen zijn ook nog eens door glas heen genomen, in een betrekkelijk smalle gang. Hierdoor is er weinig ruimte voor een lekkere compositie.

@Kees: normaliter wordt wat sluitertijden betreft 1/f sec aangehouden, met Anti-Bibber kan het wat langer.
En mogelijk heeft Elvira een goede vaste hand....

Dank voor jullie inbreng. Ik moet de : LX-neigingen maar wat meer onderdrukken.... :( :'(

Groeten,
Ruurd

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #10 Gepost op: 5 november 2010, 11:36:22 »
p.s. Tot welke tijd kun je NORMALITER nog uit de hand fotograferen? Ik had vroeger geleerd niet beneden 1/60 uit de hand te schieten, maar Elvira gaar soms behoorlijk ver daaronder zonder bewegingsonscherpte. Komt dat door de extreem lichte lenzen (zoals de kitlens bijv.)? Want analoog of digitaal, dat maakt daarop toch niet uit?

Sorry, even een zijstapje[/i]

Hangt natuurlijk wel van de situatie af. Een bewegend voorwerp zal op 1/60 vaak nog onscherp zijn, een statisch voorwerp is dan vooral afhankelijk van de focale lengte. Op 10mm haal je de halve seconde misschien nog wel, op 300mm mag je blij zijn als je het op 1/60 redt. Heb overigens op 300mm wel scherpe platen voor elkaar gekregen beneden de 1/60 sec maar dat vereist wel een erg stabiele hand.

De SR van Pentax win je misschien 1 1/2 a 2 stops maximaal mee onder normale omstandigheden maar iemand met een onvaste hand zal niet veel geholpen worden door de SR, het is natuurlijk geen middel dat grote uitslagen volledig kan corrigeren. Daar tegenover staat dat als iemand zonder SR al sluitertijden (en scherpe foto's aflevert) kan halen van 1/15 bij een focale lengte van 50mm met SR nog aardig wat kan winnen.

Diafragma speelt inderdaad ook nog een rol, wide open zal je scherptegebied vrij klein zijn zodat iedere beweging van de camera veel meer versterkt wordt. Dan heeft een vaste hand vaak ook nog weinig nut, een paar mm uitslag is al voldoende om scherpte op het focuspunt te verliezen. Ook weer afhankelijk van focale lengte natuurlijk, bij een 10mm zal dat amper spelen, bij een tele-objectief des te meer.

Offline Mikeeagle

• Full Member
  • *
  • SAAB: Born from Jets
« Reactie #9 Gepost op: 5 november 2010, 11:35:48 »
ik ben een paar maanden geleden in dit mooie museum geweest (zie http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=16969.0) en had ook de nodige moeite met het licht (of liever het gebrek eraan). Vooral de plek waar de voertuigen staan die Ruurd heeft gefotografeerd is zo aardedonker dat je daar zonder extra licht geen fatsoenlijke foto kunt maken, Ik heb het niet eens geprobeerd, dus hulde aan Ruurd om het aan te durven en hulde om de foto's op het forum te plaatsen. Ik ga verder niet in op de technische aspecten (ben zelf maar een amateur), maar het is de foto's aan te zien dat de omstandigheden niet gunstig zijn om er iets moois van te maken.

Gr,

Michiel.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2010, 11:24:18 »
Voor op gezet: ik vind het jammer, dat geldt voor beide series. Alles over scherpte is al gezegd (en met veel meer woorden als dat ik het kan), maar helaas moet ik zeggen: het project is niet gelukt!
Over onderwerp, uitsnede e.d. kun je twisten, maar over de scherpte van deze foto's niet. En dat vind ik jammer want het was leuk geweest als je hierdoor gestimuleerd zou worden. Maar helaas kan ik dat er niet van maken zonder oneerlijk te worden.
Sorry! Maar laat het je niet weerhouden hè!!

p.s. Tot welke tijd kun je NORMALITER nog uit de hand fotograferen? Ik had vroeger geleerd niet beneden 1/60 uit de hand te schieten, maar Elvira gaar soms behoorlijk ver daaronder zonder bewegingsonscherpte. Komt dat door de extreem lichte lenzen (zoals de kitlens bijv.)? Want analoog of digitaal, dat maakt daarop toch niet uit?

Sorry, even een zijstapje
« Laatst bewerkt op: 5 november 2010, 11:51:08 door Kees SC »