Auteur Topic: Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen  (gelezen 1227 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2010, 17:08:29 »
Uit de karige aanwijzingen die je geeft schat ik dat je een SMC K 200mm F2.5 of mischien zelfs een A* 200mm F2.8 op de kop kan tikken. Als het de A* 200mm is dan meteen toehappen, de SMC K 200 is overigens ook niet te versmaden, nog steeds de meest lichtsterke 200mm die Pentax ooit heeft geproduceerd.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2010, 17:08:29 »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2010, 11:15:50 »
Ongeveer éénderde stop, inderdaad niet bar veel. Het kan nét het verschil uitmaken of de AF wel of niet werkt.

Zou de Sigma 3,5/180 mm macro een alternatief kunnen zijn, Eric? Ik weet daar helaas de lichtsterkte niet van.

Groeten,
Ruurd

Out of my league, Ruurd. Kan het wel betalen maar wil het niet betalen  :) Dan koop ik net zo goed de DA* 200mm.

Heb nog een manual focus 70-210mm f3.5 waarmee ik o.a. de veteranendag heb geschoten (niet op veteranen  :D), denk dat ik voorlopig daar nog mee aan de slag ga en als er een interessant aanbod voorbij komt ik misschien toch ga voor een DA* 200mm of de Sigma 180mm die ook nog eens inzetbaar is als macro objectief.

asplx

  • Gast
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2010, 10:04:28 »
2,5, zal niet veel verschil uitmaken t.o.v. van 2,8 maar het is altijd meegenomen. Het is jammer dat de DA* 200mm vrij prijzig is, had het anders wel geweten.
Ongeveer éénderde stop, inderdaad niet bar veel. Het kan nét het verschil uitmaken of de AF wel of niet werkt.

Zou de Sigma 3,5/180 mm macro een alternatief kunnen zijn, Eric? Ik weet daar helaas de lichtsterkte niet van.

Ik heb zelf de SMC f/4 150 mm - eh nee, die doet ik absoluut niet weg - en er is ook een f/3,5 versie van. Beide staan wel eens op Marktplaats.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2010, 11:00:55 door asplx »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2010, 09:25:02 »
En ik zeg: Prime !

Maar een lichtsterke prime tussen de 150 en 200 mm heeft toch al gauw 2,8 of 4,0 als grootste opening.
Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke keuze.

Sterkte en succes met de keuze.
Ruurd

2,5, zal niet veel verschil uitmaken t.o.v. van 2,8 maar het is altijd meegenomen. Het is jammer dat de DA* 200mm vrij prijzig is, had het anders wel geweten.

asplx

  • Gast
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2010, 03:40:29 »
En ik zeg: Prime !

Maar een lichtsterke prime tussen de 150 en 200 mm heeft toch al gauw 2,8 of 4,0 als grootste opening.
Ik ben heel benieuwd naar de uiteindelijke keuze.

Sterkte en succes met de keuze.
Ruurd

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2010, 00:04:22 »
Ik zou gaan voor een mooie Pentax FA 100-300mm  ;)

Maar als je hoofdzakelijk in een beperkte range fotografeert zou ik een mooie prime kopen, dat stukje meer of minder kunnen de voetjes nog wel aan.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

newmikey

  • Gast
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2010, 23:32:13 »
Heb al aangegeven dat ik het bereik tussen 150 en 200mm het meeste zou gebruiken bij een AF-zoom, wat misschien inderdaad de keuze voor de prime wat makkelijker maakt.

Zie je wel: je had het antwoord gewoon zelf! Dan ook géén twijfel meer, je weet precies wat je wilt.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:54:13 »
Heb al aangegeven dat ik het bereik tussen 150 en 200mm het meeste zou gebruiken bij een AF-zoom, wat misschien inderdaad de keuze voor de prime wat makkelijker maakt.

newmikey

  • Gast
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:45:28 »
Dan kan ik net zo goed een munt opgooien natuurlijk, dit leidt nergens naar toe.

 :D :D :D

En dat is een geheel correcte conclusie tenzij.....

je er nog eens goed voor gaat zitten en opschrijft waar je hem precies voor gaat gebruiken, waar je prioriteiten liggen en waar je denkt dat je meeste voordeel te behalen valt en....uiteindelijk....zelf beslist!

Sterkte.

Buksbeest

  • Gast
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:42:09 »
Dan kan ik net zo goed een munt opgooien natuurlijk, dit leidt nergens naar toe.

Okee eerlijk is eerlijk: Een munt opgooien heeft mij al een aantal mooie ervaringen gegeven waar ik anders "Nee" tegen zou zeggen. Dus zo heel slecht is die manier niet.

Maar onderbouwt: Enige nadeel van de prime is MF, AF is tegenwoordig prettiger (mijn eigen ervaring dan). Als jij zegt dat manueel geen hinder voor jou is, dan zeg ik echt prime. Betere beeldkwaliteit en je bent op een andere manier bezig met je foto.

En het gewicht natuurlijk. Pentax is licht, lichtsterke zooms niet, primes wel.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:38:59 »
Dan kan ik net zo goed een munt opgooien natuurlijk, dit leidt nergens naar toe.

Buksbeest

  • Gast
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:31:45 »
Ja zeker.

1 vaste stem voor de Prime.
De ander zegt eerst 'zoom', maar komt daar binnen 1,5 min op terug. Hij zegt dan ook Prime.

Dus 2-0 voor de prime!

Het is trouwens niet voor niets dat er weinig verschil zit tussen "Prime" en "Prima".
En zoom en ... uhrm... Nou daarom dus!  :D

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:21:22 »
Ja hier heb ik veel aan  :D

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:20:44 »
Of neen: toch de prime. Punt.

succes!


Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:19:56 »
De Zoom. Punt.

Succes!

Buksbeest

  • Gast
Re:Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:18:11 »
De Prime. Punt.

Succes!

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Koopadvies gevraagd, klassieker kopen (prime) of toch een lichtsterke zoom kopen
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2010, 22:16:19 »
Vraag niet snel om koopadvies maar zit nu te dubben tussen een klassieker die je niet snel nog eens vindt en behoort tot de betere manual focus primes op de markt in het bereik voorbij 150mm (<300mm) en een AF-telezoom. Zeg er expres niet bij welk objectief om kapers voor te zijn  :D

Maar tegelijkertijd is het ook aantrekkelijk om een lichtsterke AF-telezoom te kopen waarbij ik dan toch weer waarschijnlijk vooral de range tussen de 150 en 200mm zou gebruiken. Voordeel is natuurlijk ook dat je AF hebt maar over het algemeen gaat manual focussen me redelijk af, ook bij de wat zwaardere objectieven (< 1 Kg). Nadeel van een die AF telezoom is dat de prijs weer een stuk hoger ligt dan het objectief dat ik nu op het oog heb.

Keuze dus vooral tussen meer veelzijdigheid (AF-zoom) en absolute kwaliteit op 1 brandpuntsafstand (manual prime). Normaal gesproken zou ik de keuze al gemaakt hebben en voor een prime zijn gegaan maar heb te weinig ervaring met lichtsterke AF-zooms om een weloverwogen keuze te maken.