Auteur Topic: Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend  (gelezen 1350 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2010, 00:22:17 »
Tussen 2 ((())), Digikam is net geupdate naar versie 1.5 samen met de Kipi plugins - een hoop nieuwe functionaliteit.

Succes en laat nog even welke distro je draait!

Dank u. Mijn PC's hebben allemaal enkel windows (win98, winXP en Vista) als operating system.
Op de winXP computer heb ik heel veel Open Source videobewerkingssoftware staan en dat werkt behoorlijk - vandaar nu mijn interesse voor Digikam, zeker als het me nieuwe functionaliteiten zou bieden.
Voorlopig heb ik gewoon eens een beetje rondgekeken op http://www.digikam.org/drupal/download?q=download/binary/ maar nog niets beslist.
Exposure blending lijkt me alleszins een erg nuttige functie.
Zoals je hierboven kan zien, merkte RonHendriks zopas op dat PSE8 dat eveneens kan. Als dat het geval is, moet ik zelfs niets meer installeren - PSE8 staat namelijk reeds op mijn Vista PC.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2010, 00:22:17 »

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2010, 00:01:44 »
Ik heb de functie die op Elements zit (vanaf versie 8 ) ook wel eens gebruikt en dat ziet er mooi natuurlijk uit.

Hoe heet die functie in PSE8, Ron? Alligneert die de beelden ook?

newmikey

  • Gast
Re:Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2010, 23:57:22 »
Dat vind ik er ook van. Gewoonweg schitterend!
Dank je!

Citaat
Heb je de foto's zonder statief gemaakt?
Ja, gewoon uit de hand

Citaat
Zitten de align_image_stack en enfuse plugins reeds bij KDE (Digikam) of moeten ze elders gezocht worden?
Beetje afhankelijk van welke distro je draait. Ze worden meestal niet standaard door DigiKam geinstalleerd maar je kan ze in je package manager zoeken en aanklikken. Enfuse staat er meestal apart bij, align_image_stack is een onderdeel van de Hugin panorama software.
Bij mij (op PCLinuxOS) gaat dat héél simpel met Synaptic, andere distros zullen andere package managers gebruiken maar het is meestal niet nodig om van source te compileren. De exposure blending plugin is onderdeel van de Kipi-plugins voor DigiKam die waarschijnlijk wel al standaard meegeinstalleerd wordt.

Tussen 2 ((())), Digikam is net geupdate naar versie 1.5 samen met de Kipi plugins - een hoop nieuwe functionaliteit.

Succes en laat nog even welke distro je draait!



RonHendriks

  • Gast
Re:Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2010, 23:43:28 »
Dat ziet er goed uit. Ik heb de functie die op Elements zit (vanaf versie 8) ook wel eens gebruikt en dat ziet er mooi natuurlijk uit.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2010, 23:30:28 »
mooi resultaat.

HDR (inz. de tonemapping) levert voor mij toch te artificiële beelden op. Exposure blending oogt gewoon veel aangenamer en natuurlijker. Bedankt om jouw techniek te delen.

Dat vind ik er ook van. Gewoonweg schitterend!
Heb je de foto's zonder statief gemaakt?
Zitten de align_image_stack en enfuse plugins reeds bij KDE (Digikam) of moeten ze elders gezocht worden?

Tom_W

  • Gast
Re:Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2010, 22:29:53 »
leuke foto, en zeker een topic wat ik ga onthouden; bedankt om dit met ons te delen.  :good:

groetjes,

Tom

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:54:43 »
Leuk om ook een te proberen..

10x voor de uitleg..
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

gnodde

  • Gast
Re:Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:36:51 »
Inderdaad een mooi voorbeeld van exposure blending. Dit onderwerp zou zich ook niet echt geleend hebben voor HDR/Tonemapping.
Dank voor je uitgebreide toelichting.

Jan.

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:00:48 »
mooi resultaat.

Ben zelf ook bezig met exposure blending, als het nodig is. HDR (inz. de tonemapping) levert voor mij toch te artificiële beelden op. Exposure blending oogt gewoon veel aangenamer en natuurlijker. Bedankt om jouw techniek te delen.

Yves

newmikey

  • Gast
Slotkapel Egmond aan de Hoef - vanmiddag laat - Exposure blend
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2010, 20:37:15 »
Om nog maar eens te laten zien wat een exposure blend is en hoe anders dat eigenlijk is dan HDR - de twee worden (onterecht) vaak verward. Een goed voorbeeld is een situatie als vandaag: lekker op het fietsje een rondje in de buurt, prachtig licht rond de ruine van het Slot van Egmond en de Slotkapel daarachter.

Het probleem is dat je eigenlijk pal west-zuidwest kijkt en ondanks dat de zon nog redelijk buiten beeld blijft heb je toch de keuze om òf de kapel, òf de mooie blauwe lucht, òf de mooie groene bomen om de begraafplaats van het kerkje goed vast te leggen maar is het dynamisch bereik van je digitale sensor niet groot genoeg voor alle drie. De volgende afbeeldingen geven die keuzes één voor één weer:

Kapel en bruggetje mooi belicht:
Date/Time   17-Oct-2010 16:27:34
Focal Length   50 mm
Exposure Time   1/350 sec
Aperture   f/8
ISO Equivalent   400


Lucht mooi belicht:
Date/Time   17-Oct-2010 16:27:35
Exposure Time   1/1500 sec
Aperture   f/8
ISO Equivalent   400
Exposure Bias   -2


Bomen en groen mooi belicht:
Date/Time   17-Oct-2010 16:27:35
Exposure Time   1/90 sec
Aperture   f/8
ISO Equivalent   400
Exposure Bias   +2


Met het z.g. "exposure blending" of "belichting mengen" probeer je de best belichte delen van een serie foto's zo samen te voegen dat een foto ontstaat die op het oog wel de gehele dynamiek weergeeft en de manier waarop we de scene ervaren hebben het beste benaderd. De betere software pakketten lijnen de foto's ook nog automatisch uit zodat je rustig een belichtingstrapje uit de hand kan schieten. Eventuele bewegingen tussen de foto's worden dan eerst opgeheven, waarna de verschillende belichtingen met een daartoe geeigend algoritme worden "gemengd".

Ik gebruik daar Open Source tooltjes voor maar er zijn ook in de betaalde software wereld pakketten te vinden die dit voortreffelijk doen. Mijn programma'tjes zijn achtereenvolgens align_image_stack en enfuse, beide reeds bekend in de OSS wereld en bij mij onder controle van de grafische schil die het fotobeheerprogramma DigiKam biedt met zijn plugins:


Het resultaat op basis van de hier gebruikte drie bracket opnames: