Auteur Topic: Welke workshop volgen jullie?  (gelezen 830 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Welke workshop volgen jullie?
« Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2011, 19:03:08 »
Ik heb twee workshops studiofotografie gedaan. Daar was ik erg tevreden over. Ik heb alleen zelf geen studio-flitsset zodat ik verder weinig met die kennis doe/kan doen. Vandaar binnenkort een workshop Strobisme  8)

Daarnaast twee workshops 'natuurfotografie' gedaan, voor gevorderden. Dat was een tegenvaller. De cursisten waren bijna allemaal beginners en wisten niet hun camera te bedienen.....zucht.

greetz,
Erik

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Welke workshop volgen jullie?
« Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2011, 19:03:08 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Welke workshop volgen jullie?
« Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2011, 07:06:37 »
Ik volg minimaal vier workshops per jaar... Een prima manier om wat te leren en nog gezellig ook!
Van een aantal workshops heb ik een review geplaatst, maar dat had je vast al gezien ;)

Uiteraard beginnen veel workshops met diafragma e.d., maar lang niet alle. Kwestie van goed kiezen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:Welke workshop volgen jullie?
« Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2011, 00:56:41 »
toen ik zeker wist dat fotografie mijn hobby zou worden heb ik een basiscursus gedaan om te kijken of ik met het lezen van boeken iets gemist had. zeker leuk en links en rechts wat punten duidelijker gekregen.

sindsdien geen workshops meer gedaan. ik heb mij wel aangemeld voor de strobist workshop van vvo. dit om toch wat meer "grip" te krijgen op de flitsers.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

RonHendriks

  • Gast
Re:Welke workshop volgen jullie?
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2011, 22:58:17 »
Ik heb heel lang geleden een cursus fotografie gedaan, was nog met Doka erbij. Heel leerzaam, want die kennis duikt vanzelf weer op.

Niet heel veel aan betaalde workshops gedaan. Wel een dag workshop met Govert de Roos gevolgd, maar dat was met Zoom, met voor mij echt een uitje, luxe met boek kado enz. Wel heel leuk.

Ik volg wel vaker lezingen. Sommigen zijn gratis en soms betaal je een entreegeld. Gericht toch vaak op sport, maar ook studio, natuur e.d. Het gaat ook om de kennis die je er opdoet door te zien.

Nadeel van sommige workshops is toch vaak dat er relatief veel tijd wordt besteed aan basiszaken (diafragma e.d.) waardoor er uiteindelijk weinig tijd overblijft voor echt leerzame dingen.

Laatste lezing over sportfotografie, kostte 20 euro, daardoor weinig mensen die hun basis niet op orde hadden. De eerste vraag over basiszaken werd ook kort gehouden, want daarvoor moet je gewoon een basiscursus volgen. Zo ging er geen tijd verloren aan iemand die niet weet hoe de camera werkt. Vond ik een grote +

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Welke workshop volgen jullie?
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2011, 22:45:52 »
En welke workshops zou je willen volgen? Mij lijkt een workshop hdr of een workshop landschapfotografie erg boeiend.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Buksbeest

  • Gast
Re:Welke workshop volgen jullie?
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2011, 21:38:11 »
Workshop strobistfotografie bij Martin Hogeboom.
Super workshop geweest! Lekker casual, maar veel gedaan en nog meer geleerd.
Ook uitermate gezellig! (Maar dat zijn de meeste workshops wel).

En dan nu een 4 jarig "cursusje" op de FVS  :D

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Welke workshop volgen jullie?
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2011, 21:22:45 »
Heel lang geleden in het analoge tijdperk een "cursus" fotografie gedaan bij een plaatselijke volksuniversiteit. Gewoon om de basiskennis, werking, belichting, compositie, e.d. van fotografie te begrijpen.
Veel later ook nog eens een "cursus" digitale foto bewerking gedaan bij dezelfde volksuniversiteit, we gebruikte toen Pixia.

Het waren geen hoge school cursussen maar het werd heel begrijpelijk en op een leuke manier uitgelegd, verder zijn dit soort cursussen over het algemeen goedkoop en best gezellig. Overigens zijn de docenten vaak gepensioneerde fotografen of grafici die het leuk vinden om 1 keer in de week zo'n avondje te houden aan gemotiveerde mensen.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

newmikey

  • Gast
Re:Welke workshop volgen jullie?
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2011, 16:47:29 »
Ik ben benieuwd wat voor een workshop iedereen (heeft) gevolgd en wat de bevindingen daarvan zijn. Wil zelf misschien ook eens een workshop volgen en vraag me af wat echt leuk is.

Géén eigenlijk. Ik heb geleerd door te doen, te kijken en vooral véél te lezen en step-by-step tutorials te volgen (zowel in de bladen als op internet). Vooral de Engelse fotografiebladen hebben hele goede instructies waar stap voor stap wordt gehandeld en soms het oorspronkelijke bestand op een CD'tje bij het blad zit.

Ik heb niet zo'n positief beeld van workshops, misschien onterecht. Wat ik gezien en gehoord heb van mensen die ze bezocht hebben was het nivo te laag (zogenaamd zodat alle deelnemers het konden volgen) omdat er géén toelatingsbeleid was en ging het toch vooral om het innen van het geldbedrag wat er mee gemoeid was.

Ook, maar dat ligt puur aan mijzelf, gaan de meeste workshops over fotobewerking uit van de Windows met Photoshop standaard - voor mij in het geheel niet interessant, zij het wel begrijpelijk. Andere software, en helemaal andere besturingssystemen komen in het geheel niet aan bod. Het is een beetje het beeld van computer workshops waar zelfs nu nog wordt uitgegaan van de combo Internet Explorer en Outlook Express/Windows Mail ondanks het feit dat toch heel veel mensen al gekozen hebben voor een andere browser en/of ander emailprogramma of zelfs alleen nog maar webmail gebruiken.

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Welke workshop volgen jullie?
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2011, 16:36:23 »
Ik ben benieuwd wat voor een workshop iedereen (heeft) gevolgd en wat de bevindingen daarvan zijn. Wil zelf misschien ook eens een workshop volgen en vraag me af wat echt leuk is.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter