Auteur Topic: Welke lens voor actie foto's van honden?  (gelezen 2588 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Will

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
  • Udenhout (Nbr)
    • wpfotografie
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2011, 20:26:32 »
Wat betreft garantie is er het een en ander aan de hand. 
Bij Foto Konijnenberg was het in het verleden zo dat men in België 2 jaar garantie gaf en in Nederland slechts 1 jaar.
De uitleg bij de vestiging in België was indertijd dat België de officiële Europese regels volgde volgens de Belgische wetgeving verplicht bij verkoop. In Nederland hoefde dit niet of kon hier lakser mee worden omgegaan vandaar dat de vestiging in Den Ham en de rest in Nederland zich er probeerden af te maken met 1 jaar garantie. De consumenten organisaties hier ook de laatste jaren steeds meer tegen gestreden en gelijk gekregen.
Men mag er bij een kwaliteit product vanuit gaan dat dit een bepaalde levensduur dient te hebben en dat een eventuele garantie hiermee dient gelijk te lopen. Calamiteiten en onderhoud zijn hier dan ook relevant bij. 
Kan me wel voorstellen als je bij een winkel en hiermee verder door bij een importeur terecht komt deze niet blij is service te moeten verlenen op iets waar hij in beginsel niets aan heeft verdiend.
En dan komt service willen geven weer om de hoek kijken.
Niets voor niets en weinig voor een beetje wordt dan gedacht.
Voor niets gaat de zon op.

K20D met batterijpack. Canon SX200IS.
SMC 18-55II, SMC 50-200, Sigma Apo DG 70-300, Sigma 70-200 DG APO.
Metz 58 AF-1
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
http://www.flickr.com/photos/made_by_will/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2011, 20:26:32 »

Offline Jonny

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 494
  • Geslacht: Man
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2011, 18:41:04 »
Belgische versie kopen.  Verplicht twee jaar garantie.  De Beukelaer is verplicht alles wat binnen Europa gekocht werd te aanvaarden voor herstelling.  Vraag me nu niet meer waar dat staat maar ik heb het ergens gelezen.
PS : Europa heeft vrij verkeer van goederen.

On topic, ik heb de K5 met de 18-135 WR.  Ik zou geen van beiden meer willen missen.  En de honden fotograferen lukt ook.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2011, 16:04:08 »
Klopt! Bovendien kan het zelfs zo zijn dat een kapotte lens naar Duitsland of Frankrijk gestuurd moet worden. In het verleden had import maar 1 jaar garantie, en op NL versies gaf de NL-importeur (de Beukelaer) een extra jaar garantie.
Of dit nog zo is weet ik eigenlijk niet. Maar wat service betreft zit je toch wat veiliger met NL-versies.

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2011, 16:01:37 »
Bij grijze import halen ze hem bijvoorbeeld uit Duitsland of Frankrijk. Daar kunnen ze hem goedkoper krijgen. Dat is buiten de reguliere import wegen om. Het is niet illegaal maar je kan wat problemen met de garantie krijgen. Je moet dan vaak alles zelf regelen.
Met hem wordt hier voor de duidelijkheid de winkel mee bedoelt, dus een Nederlandse winkel die spullen verkoop voor de Duitse mark is grijze import.
Trouwens kunnen we nog wel spreken over grijze import, heeft de EU niet de markt open gegooid?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2011, 13:35:54 »
Beste Carel,

Wat is het verschil tussen een NL exemplaar en grijze import?

Groet,

Wytze
Bij grijze import halen ze hem bijvoorbeeld uit Duitsland of Frankrijk. Daar kunnen ze hem goedkoper krijgen. Dat is buiten de reguliere import wegen om. Het is niet illegaal maar je kan wat problemen met de garantie krijgen. Je moet dan vaak alles zelf regelen.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2011, 11:27:12 »
Beste Carel,

Wat is het verschil tussen een NL exemplaar en grijze import?

Groet,

Wytze

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #17 Gepost op: 9 maart 2011, 18:38:44 »
Ja, ik zag dat Konijn de set ook voor €1329 in de aanbieding heeft.
Ik zag in je voorstel rondje dat je uit (omgeving) Eindhoven komt. Je kan als je de set echt eerst in handen wilt voelen naar Konijn in Turnhout gaan. is toch wat dichter dan Holten.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

  • Gast
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #16 Gepost op: 9 maart 2011, 18:08:31 »
Mocht het kado meevallen kun je nog heel wat andere leuke dingen kopen :D

calina

  • Gast
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #15 Gepost op: 9 maart 2011, 18:01:33 »
Ik wil um ik wil um!! Haha je kan d'r zo hebberig van worden he ;)
Zag de set bij Konijnenberg ook voor 1329 euro.
Zal m'n moeder nog eens bellen, ik krijg van haar nog een verjaarskadootje :)
Alle beetjes helpen!

RonHendriks

  • Gast
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2011, 17:58:12 »
Kijk dat gaat ineens heel vlug. als de geldbuidel weer gevuld is kan er altijd iets anders gekocht worden.

In Urk kost de set 1349 euro http://www.cameranu.nl/artikel/131484/Pentax_K-5_18-55_WR_50-200_WR.html ook een hele goeie winkel.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2011, 17:19:51 »
Bij Cameratop100 (Foto ten Velde in Holten) kost de Pentax K-5 + 18-55 WR + DA 50-200 €1329. (en origineel NL, geen grijze import)
Zie: http://www.cameratop100.nl/shop/digitaal-reflex/pentax/k-5.html

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

calina

  • Gast
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2011, 17:16:51 »
Precies, da's ook wel belangrijk. Ik sta ook nog wel eens langs de lijn bij landrover dagen en daar spat de bagger je ook om de oren.
Die WR is dan wel slim. Nu hopen dat ik m'n D80 en toebehoren verkocht krijg, scheelt ook weer een leuk stukje!

Gr. Astrid

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2011, 17:05:57 »
Ik ben blij te horen dat je mbv de adviezen hier tot een beluit hebt kunnen komen en zie nu dus uit naar de resultaten  :)
Ga er maar van uit dat de honden en de Pentax WR kit straks minder last hebben van de regen dan jij. Die kit zal je in staat stellen door te gaan met fotograferen terwijl iedereen als een haas zijn fotoapparatuur opbergt als het begint te regenen en dan verbaasd naar jou staan te kijken.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2011, 17:20:29 door andre-mz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

calina

  • Gast
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #10 Gepost op: 9 maart 2011, 15:29:33 »
Bedankt voor jullie reacties.

Ron, ik zal zeker dat tooltje loslaten op de hondenfoto's die ik nu heb, da's zeker een goede hulp.
Het zullen meest grote honden zijn, formaat herder/labrador ongeveer, dus heel veel zoom zal misschien niet persé nodig zijn.

Jos, waar heb je die aanbieding gezien? Een tijdje wisselen is geen drama, kan ik intussen verder sparen :)

Gr. Astrid

Edit : Tooltje losgelaten op een hele hoop foto's. De honden foto's zijn meest op 200 mm. De landschappen tussen 18 en 50 gemiddeld.
Kortom, de aanbieding die Jos gevonden had (en ik inmiddels ook) lijkt me zeker geen slechte keuze.
Als ik voor zo'n hondenshoot ga, ga ik niet voor wat anders ;)
Nogmaals dank voor de reacties, echt super!! Ik zag door de bomen het bos... of de honden niet meer  ::)

Gr. Astrid
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2011, 15:43:01 door calina »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2011, 15:03:38 »
Daar heb je wel gelijk in ja. Bij foto's van honden heb je geen enorme tele nodig aangezien ze wel in de buurt blijven. Als ze buiten je tele bereik komen dan fluit je even.
Snelle autofocus is belangrijker. 18-135 heeft een snelle autofocus. Hij is alleen aan de prijzige kant (K5+18-135 is €1700).



Hangt natuurlijk wel van de grootte van de hond af. Wij hebben een kleine Maltezer en dan heb je toch wel 200mm nodig om een leuke afstand te houden waarbij ze niet zo hard de camera in rent dat de AF het zeker niet meer bij kan houden. Zou zelfs nog wel wat langer kunnen gebruiken maar daarvoor heb ik een converter aangeschaft.

RonHendriks

  • Gast
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2011, 14:44:10 »
Kijk eens in dit draadje: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=19551.0 laat dat programmaatje eens los op een fotostapel die je gemaakt hebt met je Nikon. Dan krijg je wat inzicht in welke brandpunten je de afgelopen tijd zoal het vaakst gebruikt hebt. Koppel je dat aan je foto's waar je het meest tevreden over bent en waar je naar toe wil met fotografie en je keuze voor een lens wordt een stukje makkelijker.

Serpiente

  • Gast
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2011, 14:43:56 »
Ja, als de OP veel buiten in de natuur en in de bagger wil gaan werken dan is een weather sealed K5 de meest voor de hand liggende keus.
Ik weet niet hoever het budget reikt maar een K5 + 18-135 WR lijkt me toch wel een hele mooie combo.

grtz, Andre
Daar heb je wel gelijk in ja. Bij foto's van honden heb je geen enorme tele nodig aangezien ze wel in de buurt blijven. Als ze buiten je tele bereik komen dan fluit je even.
Snelle autofocus is belangrijker. 18-135 heeft een snelle autofocus. Hij is alleen aan de prijzige kant (K5+18-135 is €1700).

De 50-200 is leuk om mee te beginnen, maar hunt (heftig zoeken bij het scherpstellen en niets vinden) wel vrij snel. Misschien dat het met een K5 wel beter is. Je kan er op zich wel rennende honden mee fotograferen. Dat heb ik er wel mee gedaan. 

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2011, 12:58:55 »
Ja, als de OP veel buiten in de natuur en in de bagger wil gaan werken dan is een weather sealed K5 de meest voor de hand liggende keus.
Ik weet niet hoever het budget reikt maar een K5 + 18-135 WR lijkt me toch wel een hele mooie combo.

grtz, Andre

Dat lijkt me ook :good:!
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2011, 12:39:28 »
Ja, als de OP veel buiten in de natuur en in de bagger wil gaan werken dan is een weather sealed K5 de meest voor de hand liggende keus.
Ik weet niet hoever het budget reikt maar een K5 + 18-135 WR lijkt me toch wel een hele mooie combo.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2011, 12:19:20 »
Alleen focust zo'n Lumix nou niet echt snel en is mede door ontspanvertraging het schieten bij snelle actie vooral heel goed anticiperen op de beweging. Dat doe je bij een DSLR ook wel maar bij een Lumix ga je veel shots missen. Dan heb je nog meer aan een Casio die een hi-speed mode heeft, een EX-FH25 heeft dan beste papieren. 20x zoom en tot 1000fps (wel op lage resolutie).

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2011, 12:09:09 »
Ik heb nu dus een Sigma 18-200 en ik vraag me af of dat voor goeie shoots voldoende zoom heeft.
Aan de onderkant wil ik niet te veel weggeven. Wat is slim? Een 18-200, een 28-300?
Wat is sneller met focussen, een Sigma of een Tamron? (vrees dat een Pentax er nog even niet in zit)
Ik zou liefst 1 lens willen, zodat ik niet hoef te wisselen. In huis maak ik vrijwel geen foto's.

(1) Jouw Sigma (voor Nikon) kan je niet op een Pentax gebruiken.
(2) Als je met "onderkant" groothoek bedoelt, is 18-200 geschikter dan 28-300.
(3) Zoomlenzen voor DSLR's - zeker die van meer dan 3x - zijn gewoonlijk trager en minder scherp dan andere objectieven.
(4) Er zijn Pentaxlenzen die sneller focussen dan Sigma's en Tamrons, maar evengoed andersom.
(5) Volgens mij is een Panasonic Lumix bridgecamera met groot zoombereik (12x of meer) het geschiktste toestel voor jou.

jsoomers

  • Gast
Re:Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2011, 07:45:28 »
Dus lekker rennen en springen, door de bagger en een portretje, alles buiten in de vrije natuur.

Tja.. het zou dan jammer zijn als je niet optimaal gebruik gaat maken van het WR voordeel!
Ik zie net een aanbieding van de K5 + 18-55WR + 50-200WR voor € 1.349,-
Als je daar de prijs voor de body van aftrekt....?
Ja, je moet dan een tijdje wisselen maar voor deze geringe meerprijs kun je in de meeste gevallen met de 50-200 naar buiten en een heeeele poos speculeren op het optimale objectief!

Succes!

Gr. Jos

calina

  • Gast
Welke lens voor actie foto's van honden?
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2011, 01:38:23 »
Hoi,

Zoals ik zojuist al in mijn voorstel rondje heb gemeld, zoek ik nog een goede lens. Gezien dit een beter plekje is, post ik hier even.
Momenteel heb ik een Nikon D80 met een Sigma 18-200 en wil ik over naar een Pentax K5. Ik ben het meest bezig met foto's maken van landschappen en dieren.
Nu wil ik me wat meer, of eigenlijk zoveel mogelijk (als amateur/hobby fotograaf) gaan toeleggen op fotoshoots van honden en dan wel zo natuurlijk mogelijk.
Dus lekker rennen en springen, door de bagger en een portretje, alles buiten in de vrije natuur.

Ik heb nu dus een Sigma 18-200 en ik vraag me af of dat voor goeie shoots voldoende zoom heeft.
Aan de onderkant wil ik niet te veel weggeven.

Wat is slim? Een 18-200, een 28-300?
Wat is sneller met focussen, een Sigma of een Tamron? (vrees dat een Pentax er nog even niet in zit)
Ik zou liefst 1 lens willen, zodat ik niet hoef te wisselen. In huis maak ik vrijwel geen foto's.

Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt!

Groeten,
Astrid