Auteur Topic: Dreumes Pentax  (gelezen 4234 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bvds

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
  • Licht dat ons aanstoot in de morgen....
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #34 Gepost op: 4 maart 2011, 22:46:23 »
@edzo; ja had gezien dat je ook een 500g had gehad; MAAR IK HAD EEN GX !!! Te gek ding met zo'n oranje knopje om opnieuw de sluiter te kunnen spannen en niet door te spoelen, helaas heb ik die niet meer, wel de G, daarvan zit het objectief los en de scherpstelling, zo'n gelig ruitje dat samen moest vallen, werkt niet meer dacht ik,

en mijn MX was zo'n mooi bedrag 666 guldens: € 302,70...

ook maar even gegoogled op Postfoto en zowaar tweede hit brengt me bij achtergrondinfo... zal ik jullie besparen
 
Bram
Spotm./KM/MX/ME/Progr.A+winder/SFX/P30/MZ3+grip/MZ50/K5/K1 II/M24,35 &40 2.8/A50 1.7,70-210,35-70 3.5/F&FA28-80 3.5/DAEDAL 16-45 4/Tamron 90 2.8/Tokina1352.8/ 4006.3 M42->K/Sigma28 2.8/80-200 4/28-803.5-5.6/100-3004.5-6.7/Slik 35DN&500GPhilipsSBC5303

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Dreumes Pentax
« Reactie #34 Gepost op: 4 maart 2011, 22:46:23 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #33 Gepost op: 4 maart 2011, 22:38:18 »
Zo dit topic gaat maar weer eens wat omhoog nav de opmerkingen bij nieuw lid lecturer in recent runes en reactie Johnnie, c.s,

Ik heb leren fotograferen met een Afga Isolette klapcamera/rolfilm, van m'n vader. Op een voetreis van de HAVO in de Hoge Venen, half jaren '70, gefotografeerd vanaf het doosje (instructie) en soms mbv de lichtmeter van een vriends Practica.
Daarna werd het de Ricoh 500G, ook van pa ('lenen') en...want een mooie feature, door de dubbelopnamenmogelijkheid uiteindelijk een eigen 500 GX.

Omdat mijn vrienden al spiegelreflexen hadden en we een fotoclub vormden heel lang gespaard voor een Asahi Pentax MX; waarom...? Kleine camera, met de ledjes in de zoeker en ingespiegeld diafragma, ongekende luxe! en de folder sprak zo tot de verbeelding.. die mooie kleine camera met dat goudglanzende 1.7/50 mm objectief.

Daarna heel lang niets erbij gekocht, 666 gulden was voor mij ellenlang sparen dus je was met die 50 mm in zekere zin goed beperkt..

Aangezien ik niet technisch/non Beta ben was die halfautomaat eigenlijk wel een heel goede keus voor mij want op info van die camera en veel gevoel/ervaring heb ik altijd wel goede beelden geschoten. Nou was met de lichtmeting van de Pentaxen nooit was mis, en als je m.n. dia's maakt zegt dat wat. De MX heeft me eenmaal in de steek gelaten (sluiter) uitgerekend in voormalig Joegoslavie/Plitvice meren. Verder eigenlijk nooit echt wat met mijn Pentaxen gehad.
Een enkele keer keek ik wel eens verder maar wat me ooit wel kon bekoren was de Canon A1 vanwege de dubbelautomaat, maar Canon nu spreekt me voor geen cm aan....
Later heb ik veel met mijn Program A met winder gefotografeerd en daarna de MZ-3, daar is wel het veertje van de flitser van stuk. Heel knullig; zonder val/stoot, raadsel hoe dat kwam... Maar...een heel fijne camera!

Alle camera's heb ik eigenlijk nog en staan in de kast in huis. Een ME staat er ook bij, die is een tijd van mijn broer geweest, deed er niet veel mee, dus hup bij de familie.

kortom, ik heb altijd heel veel plezier aan pentax beleefd en vooral het trouw blijven aan de k-bajonet vind ik heel sterk, helaas is door aps-c daarmee feitelijk je bereik wel weer beperkt, zeker gezien mijn uitrusting, maar goed je kunt alles blijven gebruiken.

gr,
Bram

Leuk, ik heb ook een Ricoh 500 G gehad (staat sinds paar weken weer hier in de kast).
Daarna een Praktica en toen ook de Pentax MX. Veel sparen inderdaad, maar was geweldige camera.
Van de MX overgestapt naar de SFX. Toen de *istDS en nu de K-x.

Offline bvds

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
  • Licht dat ons aanstoot in de morgen....
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #32 Gepost op: 4 maart 2011, 22:34:04 »
@jan; ja Anno Bakker, Hoogeveen (www ervoor, nl erachter , foto ervooraanplakken ;D  ) bestaat nog, voor het laatst geweest half jaren '80 voor een dia outfit.... schrik niet van de site; stond in mijn geheugen als speciaalzaak, ook m.n. occasions

mijn MX bij Postfoto in Arnhem gekocht, ook ter zielen, zou niet weten wie/wat er achter stak...

Bram
Spotm./KM/MX/ME/Progr.A+winder/SFX/P30/MZ3+grip/MZ50/K5/K1 II/M24,35 &40 2.8/A50 1.7,70-210,35-70 3.5/F&FA28-80 3.5/DAEDAL 16-45 4/Tamron 90 2.8/Tokina1352.8/ 4006.3 M42->K/Sigma28 2.8/80-200 4/28-803.5-5.6/100-3004.5-6.7/Slik 35DN&500GPhilipsSBC5303

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #31 Gepost op: 4 maart 2011, 22:20:20 »
Leuk topic, dit!  :) :) Hoe ik tot Pentax gekomen ben?
Via een ommetje. In 1977 hadden mijn ouders een gulle bui. Mijn tweelingbroer kreeg een tuner-versterkercombo en ik mijn eerste spiegelreflex, de Praktika LTL-3 met de Pentacon 1.8/50. Later kwamen daar een Panagor 3.5/70~205 en 2.5/25 bij. Mijn oom van wie ik heb leren fotograferen (en ontwikkelen/afdrukken) had vroeger de Asahi SP. Hij had het altijd over de 'Asahi'. Die wilde ik toch ook wel, mooi compact en degelijk waarop de Panagors te gebruiken waren.
Dus vanuit de Brabantse Kempen  een ASPSP-body besteld bij Anno Bakker (bestaat die nog, Carel?). In mijn studententijd in Delft kwamen er een zwart exemplaar en later nog een ESII bij en de SMC-Tak 3.5/24 en de prachtige SMC-T 1.8/85. Ik was dus al gevallen voor de Pentax Look&Feel; compact handzaam degelijk.
In 1997 overgegaan op de K-bajonet. De MZ-10 gekocht. Kwamen weer wat lenzen bij, occasions. Later de MZ-5n erbij.

Toen digitaal vreemdgegaan met de Olympus C8080WZ, vond ik toen wel een mooie brugcamera met grip en voorzetlenzen, een mini-systeemcamera.

Maar ik was toch weer èrg blij met mijn nieuwe Pentax K200D, waarop mijn oude lenzen weer uit de kast konden. Voelde erg goed...

Nog steeds tevreden met de mooie compacte K200D + Grip, ook bij weinig licht moet ik zeggen -- ruisverhalen ten spijt.
Aangezien er geen opvolger voor de K200D is (WR en grip-mogelijkheid -- jammer dat de Kr die niet heeft) hou ik het nog zo, wellicht een tweede K200D...

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline bvds

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
  • Licht dat ons aanstoot in de morgen....
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #30 Gepost op: 4 maart 2011, 22:20:10 »
Gek he, hoe dat dan per persoon uitpakt; ik haakte af (sterk uitgedrukt) met idd die Super A en Z en SFX series (vooral qua design) en de *ISt D kon me niet echt overtuigen (vanuit testen dan, nooit mee gefotografeerd) dus pentax raakte bij mij echt een beetje uit beeld maar ben het wel altijd blijven volgen en vanaf de K10/20/100/200 weer aangehaakt in de zin van 'ja Pentax zou het best weer kunnen gaan worden'..

en dat werd het dus...

gr,
Bram
Spotm./KM/MX/ME/Progr.A+winder/SFX/P30/MZ3+grip/MZ50/K5/K1 II/M24,35 &40 2.8/A50 1.7,70-210,35-70 3.5/F&FA28-80 3.5/DAEDAL 16-45 4/Tamron 90 2.8/Tokina1352.8/ 4006.3 M42->K/Sigma28 2.8/80-200 4/28-803.5-5.6/100-3004.5-6.7/Slik 35DN&500GPhilipsSBC5303

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #29 Gepost op: 4 maart 2011, 21:12:19 »
Prachtig, deze verhalen!
Ik kan er helemaal in mee gaan. Voor mij was het effe over de SuperA en SFX: Pentax ging richting compactjes met VERSCHRIKKELIJKE kwaliteit, n.m.m.

De MZ-serie ken ik niet anders dan met slappe veren, maar na de *istDL en nu de K-x weer helemaal "in love"! :cheer:

Offline bvds

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
  • Licht dat ons aanstoot in de morgen....
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #28 Gepost op: 4 maart 2011, 20:21:20 »
Zo dit topic gaat maar weer eens wat omhoog nav de opmerkingen bij nieuw lid lecturer in recent runes en reactie Johnnie, c.s,

Ik heb leren fotograferen met een Afga Isolette klapcamera/rolfilm, van m'n vader. Op een voetreis van de HAVO in de Hoge Venen, half jaren '70, gefotografeerd vanaf het doosje (instructie) en soms mbv de lichtmeter van een vriends Practica.
Daarna werd het de Ricoh 500G, ook van pa ('lenen') en...want een mooie feature, door de dubbelopnamenmogelijkheid uiteindelijk een eigen 500 GX.

Omdat mijn vrienden al spiegelreflexen hadden en we een fotoclub vormden heel lang gespaard voor een Asahi Pentax MX; waarom...? Kleine camera, met de ledjes in de zoeker en ingespiegeld diafragma, ongekende luxe! en de folder sprak zo tot de verbeelding.. die mooie kleine camera met dat goudglanzende 1.7/50 mm objectief.

Daarna heel lang niets erbij gekocht, 666 gulden was voor mij ellenlang sparen dus je was met die 50 mm in zekere zin goed beperkt..

Aangezien ik niet technisch/non Beta ben was die halfautomaat eigenlijk wel een heel goede keus voor mij want op info van die camera en veel gevoel/ervaring heb ik altijd wel goede beelden geschoten. Nou was met de lichtmeting van de Pentaxen nooit was mis, en als je m.n. dia's maakt zegt dat wat. De MX heeft me eenmaal in de steek gelaten (sluiter) uitgerekend in voormalig Joegoslavie/Plitvice meren. Verder eigenlijk nooit echt wat met mijn Pentaxen gehad.
Een enkele keer keek ik wel eens verder maar wat me ooit wel kon bekoren was de Canon A1 vanwege de dubbelautomaat, maar Canon nu spreekt me voor geen cm aan....
Later heb ik veel met mijn Program A met winder gefotografeerd en daarna de MZ-3, daar is wel het veertje van de flitser van stuk. Heel knullig; zonder val/stoot, raadsel hoe dat kwam... Maar...een heel fijne camera!

Alle camera's heb ik eigenlijk nog en staan in de kast in huis. Een ME staat er ook bij, die is een tijd van mijn broer geweest, deed er niet veel mee, dus hup bij de familie.

kortom, ik heb altijd heel veel plezier aan pentax beleefd en vooral het trouw blijven aan de k-bajonet vind ik heel sterk, helaas is door aps-c daarmee feitelijk je bereik wel weer beperkt, zeker gezien mijn uitrusting, maar goed je kunt alles blijven gebruiken.

gr,
Bram
Spotm./KM/MX/ME/Progr.A+winder/SFX/P30/MZ3+grip/MZ50/K5/K1 II/M24,35 &40 2.8/A50 1.7,70-210,35-70 3.5/F&FA28-80 3.5/DAEDAL 16-45 4/Tamron 90 2.8/Tokina1352.8/ 4006.3 M42->K/Sigma28 2.8/80-200 4/28-803.5-5.6/100-3004.5-6.7/Slik 35DN&500GPhilipsSBC5303

Serpiente

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #27 Gepost op: 10 december 2010, 15:32:41 »
We zitten in hetzelfde schuitje (maar dat wisten we al zo'n beetje van elkaar) Ronald,

Ook ik ben me aan het orienteren bij de 'big boys' van de fotografiewereld. Van Canon komt alleen de 7D in aanmerking en van Nikon de D7000. Alhoewel ik er nog niet uit ben is op dit moment de nood om over te stappen naar één van die twee andere merken niet meer zo groot. Pentax heeft, zo blijkt uit diverse testen, een dijk van een camera neergezet. Misschien de opvolger van de 7D (het kan hard gaan bij Canon). Met de 7D en D7000 schiet ik niet zo heel veel op, op dit moment.
Behalve dat mijn portemonee er een stuk leger van gaat worden...  ???

Als Pentax het kikkerdril-probleem goed oplost verwacht ik te blijven. Gaan ze hier mee lopen klooien dan haak ik waarschijnlijk af en ga op termijn overstappen. Maar mijn intentie is het niet.
Het is inderdaad wel handig om te weten of Pentax daar goed mee omgaat. Daarnaast heb je gewoon garantie op fabrieksfouten. Het lijkt me vrij makkelijk aan te tonen dat je zelf geen kikkers in je camera stopt.

Voor mij komen eigenlijk alleen de K5, D300s en 7D in aanmerking. De D7000 heeft op zich een goede en logische bediening, maar ligt niet lekker in de hand. Daarnaast vind ik hem maar marginaal verschillen van de K5 (weinig vooruitgang). Met een 7D en D300s ga je qua AF wel vooruit. De D300s is ook erg robuust en weather sealed. De bediening van de D300s is ook erg aangenaam in combinatie met de ergonomie. De 7D ligt ook lekker in de hand en aan de bediening is best te wennen (dat hij alleen CF slikt is wel minder). Het nadeel van deze camera's is weer dat de sensors minder zijn dan de K5 en dat ze een stuk zwaarder zijn.
Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in een 300mm F4 prime (kan ik combineren met natuur en sport bij daglicht). Zowel Pentax, Nikon als Canon hebben deze. De Pentax en Canon zijn weather sealed, maar de Nikon niet. De Pentax en Canon zijn gestabiliseerd, maar de Nikon niet. Wel zijn ze allemaal van hoge kwaliteit. De Canon is wel de lelijkste van allemaal.
Op dit moment is Canon volgens mij de enige die een weather sealed teleconverter heeft. Ik neem aan dat die Kenko dingen niet weather sealed zijn. Pentax heeft er een paar jaar geleden één aangekondigd, maar die is er nog niet. Misschien maken ze hem wel "DC motor compatible" en krijgen straks alle DA* objectieven een DC update.   

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #26 Gepost op: 10 december 2010, 14:49:26 »
Op dit moment wil ik er meer aan uitgeven dan toen en ben ik serieuzer bezig met fotograferen. Ik ga binnen nu en anderhalve maand een nieuwe camera kopen. Ik zal weer kritisch zijn. Dat ben ik dan voor zowel Pentax, Nikon en Canon. Voor de laatste twee extra kritisch omdat het ook iets meer gaat kosten. Naar Sony en Olympus kijk ik niet eens. Ik vind ze beide echt inferieur aan Pentax. --- Dat kikkerdril probleem is ook nog niet helemaal opgelost.   
We zitten in hetzelfde schuitje (maar dat wisten we al zo'n beetje van elkaar) Ronald,

Ook ik ben me aan het orienteren bij de 'big boys' van de fotografiewereld. Van Canon komt alleen de 7D in aanmerking en van Nikon de D7000. Alhoewel ik er nog niet uit ben is op dit moment de nood om over te stappen naar één van die twee andere merken niet meer zo groot. Pentax heeft, zo blijkt uit diverse testen, een dijk van een camera neergezet. Misschien de opvolger van de 7D (het kan hard gaan bij Canon). Met de 7D en D7000 schiet ik niet zo heel veel op, op dit moment.
Behalve dat mijn portemonee er een stuk leger van gaat worden...  ???

Als Pentax het kikkerdril-probleem goed oplost verwacht ik te blijven. Gaan ze hier mee lopen klooien dan haak ik waarschijnlijk af en ga op termijn overstappen. Maar mijn intentie is het niet.

Serpiente

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #25 Gepost op: 10 december 2010, 13:25:46 »
Gezien mijn budget destijds en mijn doelen (ik wilde een camera waar ik tijdens natuur excursies/reizen mooie foto's mee kon maken), heb ik voor de K10d gekozen. Ik kon een Nikon D60, Canon EOS 450D, Olympus E-520, Pentax K200d en K10d betalen. De Nikon D80 lag net boven mijn budget en was de mindere van de K10d.
Ik wilde een grote camera die niet te plastic was, een schempje bovenop en deze was weather sealed and voelde sterk aan. Ook de zoeker was een stuk groter dan de rest. Bij die Olympus was dat al helemaal een drama.
Op dit moment wil ik er meer aan uitgeven dan toen en ben ik serieuzer bezig met fotograferen. Ik ga binnen nu en anderhalve maand een nieuwe camera kopen. Ik zal weer kritisch zijn. Dat ben ik dan voor zowel Pentax, Nikon en Canon. Voor de laatste twee extra kritisch omdat het ook iets meer gaat kosten. Naar Sony en Olympus kijk ik niet eens. Ik vind ze beide echt inferieur aan Pentax. Pentax heeft eigenlijk het beste van Sony en Olympus. De compactheid en waterdichtheid van Olympus en de beeldkwaliteit van Sony (zelfs nog beter). Nu nog de AF van een D300s/7D en er valt niets meer te kiezen. Mocht ik voor Pentax kiezen dan is de kans groot dat ik die koop uitstel en eerst een DA* 300 koop, aangezien de K5 toch goedkoper wordt de komende maanden. Dat kikkerdril probleem is ook nog niet helemaal opgelost.   

JohnnieS

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #24 Gepost op: 10 december 2010, 04:51:35 »
Ik had dat gevoel in 1977 toen ik mijn eerste Camera Kocht.(het ons gevoel)
Een Pentax P30 met een Takamar - zoom 28-80 mm
Voor mij is Pentax zo wie zo de Beste boven al die andere concurrenten,waarom? Daarom!
Heb in de loop van al die jaren veel plezier aan het Cameraatje gehad, en nog steeds.
Zal daarom ook nooit over stappen op een ander Merk.
Bekende spreekwoord, Kwaliteit wint Altijd daarom Pentax Only.

grt, JohnnieS :caffee:

Offline cootje1

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 181
  • Geslacht: Man
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #23 Gepost op: 9 december 2010, 22:55:13 »
Ik had een Program-A in 1987 met een drietal objectieven en kocht 3 maanden geleden een K-M nadat ik hoorde dat al mijn objectieven het gewoon zouden doen en ja hoor geen centje pijn, alles deed het naar behoren, laat vervolgens het hele zaakje aan mijn vader zien (die een Canon 350d heeft) en die zegt tegen mij "zozo je hebt dus een professionele kamera gekocht" en ik moet zeggen dat de Pentax inderdaad meer het idee geeft dat je een echte camera in je handen hebt (iets zwaarder en voor het gevoel ook iets degelijker). Nu is dit allemaal een gevoelskwestie maar is dit niet met alles uiteindelijk het geval.
En toch geeft Pentax mij het beste gevoel en daarmee basta..

met vriendelijke groet

Marc
 
,D-BG4
SMC Pentax-A zoom 1:4 70-210mm, SMC Pentax-A zoom 1:3,5-4,5 35-70mm,  SMC Pentax-A 1:2,8 35mm. Pentax SMC DA 17-70sdm

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #22 Gepost op: 26 november 2010, 22:31:33 »
Na mijn eerste camera, een Ricoh 500G ben ik snel overgestapt naar een SLR camera, een Praktica. Dat was toch wel erg spartaans, dus na enig sparen overgestapt naar een Pentax ME (ergens in 1977/1978). Deze camera heb ik een hele tijd gebruikt alvorens in 1987 over te stappen naar een Pentax SFX. De reden waarom ik voor Pentax heb gekozen was, dat het in die tijd een redelijk trendsettend merk was, met zeer innovatieve zaken. De SFX was de eerste SLR-camera met ingebouwde flitser. Voor die tijd heel bijzonder.
Na wat glaswerk aangeschaft te hebben, ben ik pas laat (in 2005) naar digitaal overgestapt (de *istDS). De fotografie hobby van destijds stond wat minder in de belangstelling en tot begin dit jaar heb ik me dan ook beperkt tot "vakantie-kiekjes" en foto's tijdens korte uitjes. Daar ging de camera dan toch wel steeds mee, ook bij een dagje wandelen.
Na het overlijden van mijn *istDS heb ik begin dit jaar de K-x gekocht. Ik had toen nog niet echt in de gaten wat voor briljante camera dit is gezien zijn prijs. Ik heb er dus nog geen moment spijt van gehad.

Met de genoemde voordelen kan ik het eens zijn. Met name het "Pentax-gevoel" en het feit bij een wellicht klein, maar select gezelschap te horen spreekt mij erg aan. Het zijn allemaal overtuigde gebruikers in plaats van de "doorsnee-DSLR gebruikers" die in de winkel een Canon of Nikon aangesmeerd krijgen en dus minder merkgevoel hebben.

Nadeel vind ik eigenlijk alleen de minder goede verkrijgbaarheid van accessoires voor Pentax en de slechte marketing in Nederland is erg jammer. Ik ben wel van mening dat het merk nog steeds de potentie in zich heeft om zich te onderscheiden als zeer innovatief op fotografie gebied.

Ik zie mezelf dan ook na ruim 30 jaar nog steeds als erg trotse Pentax gebruiker!!

gnodde

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #21 Gepost op: 26 november 2010, 21:50:26 »
Ik had, voor ik me (weer) serieus met fotografie ging bezig houden, een Nikon bridge camera (P90). Leuk ding voor het schieten van plaatjes, maar toch niet voor serieuze fotografie.
Dus ging ik op zoek naar een DSLR. En met vriendje Google heb ik het internet afgestruind naar welke toestellen in mijn prijsklasse vielen. Daar een lijstje van opgesteld, en toen op zoek naar reviews van de diverse toestellen. En net als Amiganut kwam ik uit bij de K-x.
Ik heb me totaal niet bezig gehouden met verkrijgbaarheid van accessoires. Die zijn voor Pentax ook wel te krijgen, als is het misschien niet bij de fotowinkel om de hoek. Kwaliteit, en daarme de prijs.kwaliteit verhouding was de doorslaggevende factor bij mijn besluit te kiezen voor de Pentax.

Jan.

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #20 Gepost op: 26 november 2010, 20:03:42 »
Hoi,
ik heb mijn K20D gekocht in januari dit jaar.
Eigenlijk ging ik (na uren op internet gelezen) te hebben een Canon 450D vasthouden en kopen, maar dat ding was veeeeeeeeeeel te iel voor mij.
Zo kwam ik bij Pentax K20D en een Sony A(ik dacht)700, maar de Sony werd mij te duur en toen heb ik voor de Pentax gekozen. Nikon en Canon hebben wel een formaat dslr als de K20D, maar dan zit je in een heel andere prijsklasse!
Het scheelt ook dat de verkoper toevallig een zeer enthousiast Pentax gebruiker was (had een K7) en geen praatjesmaker, maar een man met kennis van zaken.
Tot nu toe geen moment spijt gehad en dat er minder keuze is in lenzen.....ach er is veel meer te koop als ik kan betalen, dus dat scheelt.... :D :D :D :D
Misschien is het wel een lastig dat er minder accessoires te koop zijn, maar dat neem ik graag op de koop toe.
Menu is reuze handig en werkt als vanzelf. Camera is super robuust.
Nu heeft mijn vrouw een K-x en die is ook zeer tevreden.

Als ik nu weer voor de keuze zou staan...PENTAX!
Zou dat niet kunnen om wat voor reden dan ook...dan eerst kijken bij Sony.....dan bij Nikon....dan...geen idee? Andere hobby zoeken?

Henk

ArjanvH

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2010, 00:22:43 »
Als 11 jarige kreeg ik mijn eerste kleurencamera ( die ik wel met mijn ouders moest delen), een Pentax Pc35AF.
1 van d eerste AF compact cameras.
Bij ons trouwen kregen we een zoom compact: een Pentax Espio 115.

Daarna ging ik ook nog werken als camera monteur bij Pentax in Breda, en volgde er in rap tempo meerdere (2e hands) pentaxen.
in 1999 de eerste SLR een nieuwe MZ7 met serie nummer 000021 ( de eerste batch uit japan  :P )
in 2000 volgde de eerste digitale een EI200 ( die nog steeds werkt).

Dus tja , wat moet ik anders voor merk kopen ;)

Offline Kirsten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 436
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2010, 23:35:08 »
Mijn keuze voor Pentax? Héél simpel, toen ik aan mijn nonkel zaliger vroeg welke camera ik "later wanneer ik groot ben" best zou aanschaffen
keek ie heel verbaasd maar tegelijk ook heel overtuigend op en antwoordde heel kordaat; Pentax!!

Hij was een expert en kei op het gebied van analoge camera's (vooral herstellingen), had fotografie school gevolgd enzo
dus hij kende zowat alle types en merken zowel van buiten als vanbinnen.
En hij was toen reeds verbaasd over de materialen en kwaliteit die op, rond en in een Pentax aanwezig waren.
Volgens hem waren het de meest betrouwbare toestellen waarmee het minst kon mislopen.

Dis da's voor mij de reden geweest om een K10D aan te kopen, heb er nog geen moment spijt van gehad

conclussie: yes, i'm proud to be a Pentaxian!

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #17 Gepost op: 6 oktober 2010, 14:29:10 »
Ik weet het niet, maar een Pentaxcamera of Pentaxlens lijkt haast wel iets magisch te hebben.  :-\
Het voelt direct goed, het ziet er goed uit en is degelijk en lekker compact gebouwd. (dit geldt allemaal zowel voor de camera's als de lenzen)

P.s. ik verplaats dit topic naar Algemene Discussie, past daar beter....

Groeten, Carel  :-* Pentax!

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline amiganut

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #16 Gepost op: 6 oktober 2010, 13:06:57 »
Mijn K-x is mijn eerste dSLR. De keuze is er op gevallen na een paar jaar reviews te hebben gelezen. Steeds een beetje in de budget range omdat ik ook niet teveel er aan uit kon geven. In het begin kwam de K200D er steeds erg goed uit ten opzichte van de andere merken. Helaas was het geld er toen niet voor de K200D. Ik bleef lekker reviews lezen en ook toen de K-m (K2000) te koop was bleven de reviews me richting Pentax sturen. Helaas ook toen nog niet echt het geld er voor dus maar lekker blijven lezen. Ook ondertussen al eens een paar instap Canon's vast gehouden maar de body kwam erg overeen met de foto kwaliteit die ik in de reviews zag. Ik had heel erg het idee een speelgoed cameratje vast te hebben. Vervolgens kwam de K-x op de markt. Deze uiteraard ook gevolgd in reviews en kwam ook wederom met de kit lens qua foto kwaliteit er als beste uit. Ook het gebruik van AA batterijen sprak mij erg aan bij deze 2 modellen van Pentax. Het geld was er op een gegeven moment voor de K-x en heb toen een Witte besteld (had de camera nog NOOIT in handen gehad). Na een dikke maand wachten eindelijk de camera thuis gekregen. En tot nu toe nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop. Je hebt bij de K-x echt het gevoel een camera in handen te hebben. En niet zoals bij de instappers van Canon (die dan nog eens duurder waren ook) een speelgoed plastic gevalletje.

Voordelen van een Pentax?

Het is geen camera die je koopt omdat "zoveel mensen er een hebben". Je bent dus geen kuddedier.
Shake Reduction in de body. Dus geen extra dure objectieven nodig.
AF motor in de body. Wederom geen extra dure lenzen nodig.
AA batterijen (in ieder geval in de instap modellen)
Ligt erg prettig in de hand en je hebt het idee een camera vast te houden en niet een stukje speelgoed. Zelfs ten opzichte van de Canon EOS 7D
Gebruiksgemak. Vind de instellingen beduidend makkelijker vindbaar dan de paar Canons die ik heb vast gehad.

Nadelen

Helaas veel niet op voorraad bij de meeste Fotografie winkels.
Helaas weinig fotografie cursus boeken waarbij een Pentax als voorbeeldtoestel wordt gebruikt.
Weinig accessoires van Pentax zelf.

Maar de nadelen zijn mij te weinig om Pentax aan de kant te zetten.

Heb ondertussen een K100D liggen (die ondertussen gebruikt wordt door m'n vriendin) die ik om wil bouwen naar InfraRood.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #15 Gepost op: 6 oktober 2010, 11:58:15 »
Hoe ik tot mijn keuze voor Pentax kwam:

Na een plastic DDR cameraatje (kleinbeeld) eerst een Chinon aangeschaft. Ik werkte bij V&D op de platenafdeling, náást de fotoafdeling. Een collega van me kocht een ME-Super die ik echter niet kon betalen (ƒ 999,-- meen ik). De Chinon, ook met K-bajonet, was wel voor mij weggelegd.

Na een aantal jaren wilde ik meer qua camera. En dus kwam ik weer bij Pentax uit vanwege het glaswerk wat ik al had. Toen kwam alsnog de ME-Super (zwart) en nadien nog een aantal bodies voor het gebruik.
Later begon ook het verzamelen van oude camera’s, waarbij ik toch vaak met een Pentax thuiskwam. (Asahi) Pentax had tenslotte ook een mooie geschiedenis!

Omdat de digitijd voor mij laat kwam en ik nog steeds de nodige lenzen had ben ik uiteraard bij Pentax gebleven.
Als ik een vrij budget had, zou ik dan overstappen? Ja, wel naar een nieuwere body, wel naar betere lenzen, maar ik denk niet naar een ander merk. De keer dat ik een Canon in handen had werd ik daar niet warm van. Daarnaast ben ik nogal merkentrouw met sommige dingen. En dat Pentax soms wat onbekender is heeft weleens nadelen, zoals al genoemd, maar je bent ook een beetje een buitenbeentje, niet zoals de grijze massa (al is de leeftijd voor mijn gevoel wel van een hoger gemiddelde dan bij de andere merken). En dat voelt ook wel weer lekker!


Alwin

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #14 Gepost op: 6 oktober 2010, 11:23:07 »
Ik kan niet echt vergelijken met andere merken wat betreft gebruiksgemak van de toestellen en de wat betreft functionaliteiten. Ik heb indertijd (december 2008) de K20D gekocht omdat 'ie voorradig was in de winkel waar ik toevallig naar binnen liep en hij voelde degelijk aan. Voor de rest was het DSLR gebeuren nieuw voor mij. Ik had alleen ervaring met een Panasonic Lumix DMC-LX2 compact camera.

Het valt mij op dat nieuwe techniek en de manier waarop het verpakt wordt bijna een gevoel van 'lust' opwekt, waardoor het een begerenswaardig object wordt om te bezitten. Ik heb dat gevoel nog steeds wel met  de Pannie LX2 en Pentax K20D, en omdat ik ook nog steeds tevreden ben met de kwaliteit van de foto's, voel ik niet echt de behoefte om iets nieuws aan te schaffen.

Kwaliteit van de foto's heeft voor een groot deel ook te maken met de lens die je voor op het toestel plaatst.

Elke standaard van kwaliteit kun je vervolgens ook deconstrueren door het te situeren in de tijd waarin een toestel gemaakt wordt met de gegeven technische mogelijkheden en charmes van die tijd. Dat maakt je minder afhankelijk van verkoopoffensieven van camera-fabrikanten.

En dan sluit je zo'n verhaal af met: Mijn 2 cents.
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2010, 13:14:13 door Alwin »

RonHendriks

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #13 Gepost op: 6 oktober 2010, 10:54:14 »
Mijn keuze voor Pentax, de K20D kwam op basis van een aantal zaken. Voor een deel gebrek aan kennis (leuk al die specificaties, maar hoeveel snap je ervan voordat je eens veel met een camera hebt gewerkt) en voor een deel omdat mij wensenlijst alleen betaalbaar was bij Pentax. Overigens is het budget sindsdien flink verhoogt (wat natuurlijk een andere afweging had kunnen geven) en mijn fotografie toch ook wel weer verandert. Ik had een analoge Nikon met niet zo interessante lenzen die ook niet meer bruikbaar waren op instappers van Nikon (D40 en D60 omdat die geen motor hebben), dus was ik verder niet gebonden aan welk merk dan ook.

Overigens ben ik na wat overleg met een vriend en het raadplegen van al die mooie informatie op internet naar een winkel gelopen, waar ze gewoon een hele set aan Pentax hadden liggen. Dit was december 2008 en nu hebben ze er ook minder op voorraad. De K20D voelde lekker in de hand liggen en de menuset kwam me aangenaam over. Ik had de Canon 50D en de Nikon D90 (of was het nog de D80, ik meen in ieder geval niet de D300 en ook geen Sony) in overweging. Ben toen gestart met de K20D met grip, DA*16-50 en de DA*50-135 gestart. Zo'n set was niet in prijs te vergelijken met de Nikon/Canon (lichtsterk en stabilisatie) varianten.

Om eens toe te voegen aan de ProCon-lijst de lijst van maakt me geen bal uit:
- het overgrote deel van die 25 miljoen lenzen interesseerd me niets.
- de accu/batterij maakt me niks uit zolang er maar stroom is.
- dat van die kudde, maakt me ook niet uit.
- het weinig verkrijgbaar zijn is voor mij verder geen enkel beletsel, maar ik snap wel dat dat voor het merk Pentax niet zo goed is.

Ik heb veel van mijn primes gekocht voor de grote prijsverschuiving. In die zin ben ik een minder klagend iemand. als ik nu weer dezelfde set zou willen verzamelen moet je wel flink extra in de buidel tasten. Dat is zeker vervelend voor het merk en de nieuwe gebruikers. In de tijd dat ik die spullen kocht maakte Pentax wel verlies, en dat is uiteraard een situatie die niet blijvend kan zijn. Het vergroten van het aantal gebruikers, naast het feit dat iedereen iets meer in de collecteschaal van HOYA moet stoppen, is dan ook een belangrijk gegeven.

Voor mijn gevoel is er genoeg keuze in lensaanbod. Dat is uiteraard wel iets dat voor iedereen heel persoonlijk is. Voor mij mag er nog een mooie lichtsterke 28mm uitgebracht worden. Mijn behoefte aan langer dan 300mm is nu eenmaal klein, omdat ik toch niet op stap ga met zo'n kanon. In het gebied van 21mm tot 135mm heb je een redelijke grote keuze van goede lenzen en dat is voor mijn gebruik genoeg.

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 6 oktober 2010, 10:02:14 »
Pentax heeft kleine, goede spullen, je kan nu zo'n beetje de hele boel WR kopen. Dat moet Pentax uitbuiten. De camera's zijn erg instelbaar, goede kwaliteit

Nadelen:
- je kan geen kuddedier zijn, als Pentaxian ben je een uitzondering
- Niet al te veel keus op het gebied van lenzen
- Veel zeurende medegebruikers over hoe slecht Pentax het allemaal doet. (stap dan gewoon lekker over)
- Geen marketing in NL en BE. Hierdoor kan je nog zulke goede producten hebben, verkopen doet het niet...
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2010, 07:53:59 »
Met Buks eens!


Wat glaswerk betreft,hebben Canon en Nikon, een paar goedkope toppertjes, maar voor de rest moet je toch wel op rond de €1000 uit de tas halen.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Buksbeest

  • Gast
Re:Dreumes Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2010, 23:17:59 »
Voor mij was het simpeler:

Wordt ik blij als ik een Canikon in handen heb? Nee totaal niet.
Wordt ik blij als ik mijn Pentax in handen heb? Ja, intens!

Simple as that!