Auteur Topic: reparatie Pentax K20D  (gelezen 1020 keer)

jsoomers

• Gast
Re:reparatie Pentax K20D
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2011, 01:55:47 »
Hallo Margo,

Ik werd laatst verrast met een sensor probleem in mijn K20d (zie http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=20233.0) en heb toen gekozen om via Marktplaats vervanging te zoeken.
Dat neemt niet weg dat ik mijn camera toch heb opgestuurd (ook na 2 jaar en 2 maanden) om een beroep te doen bij Pentax op basis van "redelijkheid en billijkheid".
Men heeft mij toegezegd dat er eerst een prijsopgave volgt, mocht dit niet onder de garantie vallen.
De verzendkosten zijn dus altijd het proberen waard, lijkt mij...

Zodra ik antwoord heb, laat ik dit weten.

Gr. Jos

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2011, 01:55:47 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2011, 23:13:50 »
Kan je niet zoals bij Apple laptops iets met een coulance regeling doen? Die camera hoort het gewoon langer dan twee jaar te doen.

Tsja ik weet daar niet alles van, wellicht een ander wat preciezer.

Als zo'n camera een economische levensduur heeft van 3 jaar, waarvan er 26/36ste deel is verstreken (dus 10/36ste deel nog resteerd nog van de economische levensduur) en de coulance zo'n 50 % reductie op de reparatie bedraagt. Dan kom ik al rekenende uit op een te betalen bedrag van 400 - (0,5 x 10/36 x 400) = 344,45 euro.

Nog steeds heel veel geld voor een oude camera.

Eens op gegoogled en het volgende gevonden over een oude camera:
Je geeft aan dat je camera van 1,5 jaar oud gebreken begon te vertonen. Je hebt de camera teruggebracht naar de verkoper. Nu, inmiddels twee maanden later, krijg je van de verkoper te horen dat er sprake zou zijn van stootschade terwijl jij aangeeft dat je zorgvuldig met de camera bent omgegaan. De fabrieksgarantie is verstreken. Je vraagt je af hoe het zit met je rechten, hoe het precies zit met de bewijslast en wat je het beste kan doen.

Omdat er geen garantie meer is, val je in dit geval terug op de wettelijke regels. Wettelijk gezien is de verkoper, op grond van de koopovereenkomst die je met hem hebt afgesloten, verplicht om je een “deugdelijk product” te leveren. Blijkt het product achteraf ondeugdelijk en had je het specifieke gebrek niet mogen verwachten, dan kan je de verkoper hierop aanspreken.

De verkoper mag je niet zomaar doorverwijzen naar de fabrikant of wijzen op de inmiddels verstreken fabrieksgarantie. In geval van een ondeugdelijk product heb je recht op kosteloos herstel of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast. Je kunt niet verplicht worden tot bijbetaling bij herstel of vervanging. Is een kosteloze oplossing niet mogelijk, dan bent je gerechtigd de koopovereenkomst alsnog te ontbinden. Het uitgangspunt hierbij is dat je recht hebt op volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. Alleen wanneer je geruime tijd probleemloos gebruik hebt gemaakt van het product kan het redelijk zijn dat je niet het volledige aankoopbedrag terugkrijgt.

Kies je toch voor reparatie of vervanging dan kan - na langere tijd gebruik - het redelijk zijn om een deel van de reparatiekosten te betalen. Bijvoorbeeld als de levensduur van een product door de reparatie wordt verlengd. Ook is het redelijk dat je een gebruiksvergoeding betaalt als het product - na langere tijd - wordt vervangen door een nieuw exemplaar. Reparaties die het gevolg zijn van normale slijtage of verkeerd gebruik komen voor je eigen rekening. Hiermee komen we aan op het punt dat je zelf al aansnijdt: de bewijslast.

Als een product zes maanden na aanschaf, of na afloop van de garantie, kapot gaat, dan geldt de standaard bewijs-regel: wie stelt, bewijst. Het is in dat geval dus aan jou om aan te tonen dat er sprake is van een ondeugdelijk product en dat het gebrek niet is veroorzaakt doordat je het product verkeerd hebt gebruikt. Dit kan je bijvoorbeeld doen door aan te geven dat het product uiterlijk geen gebreken vertoont. Daarnaast kan je contact opnemen met de fabrikant om te vragen of het defect bekend is en wellicht vaker voorkomt.

In het uiterste geval zou een (technisch) expert kunnen laten vaststellen of er sprake is van een ondeugdelijk product. Het is meestal niet raadzaam om zelf een technisch expert in te schakelen, vanwege de kosten. Als je er niet uitkomt met de verkoper, kun je in sommige gevallen terecht bij een geschillencommissie. Eén van de voordelen hiervan is dat de geschillencommissie zelf een technisch expert kan inschakelen om een product te onderzoeken.

Wij adviseren je nog één keer schriftelijk (aangetekend) je klacht voor te leggen aan de verkoper. Stel hem een redelijke termijn van bijvoorbeeld twee weken om alsnog met een oplossing te komen. Je kunt in de brief aangeven dat, als de termijn overschreden wordt en je geen oplossing hebt gekregen, je de overeenkomst ontbindt. Probeer in dit schrijven zoveel mogelijk ‘bewijs’ aan te dragen.

Voorbeelden van dit soort brieven vind je op ConsuWijzer
www.consuwijzer.nl/Voorbeeldbrieven

Als Polectro is aangesloten bij de Uneto-VNI kun je terecht bij de Geschillencommissie Elektro om een bindende onafhankelijke uitspraak te krijgen. Voor meer informatie over de voorwaarden en procedure kun je website raadplegen www.geschillencommissie.nl.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2011, 23:31:33 door RonHendriks »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2011, 22:41:43 »
Kan je niet zoals bij Apple laptops iets met een coulance regeling doen? Die camera hoort het gewoon langer dan twee jaar te doen.
Dat lijkt mij ook, en volgens mij moet daar een regeling voor bestaan.

Henk

Serpiente

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2011, 22:28:52 »
In alle redelijkheid is de camera de reparatie niet meer waard.

Wat je kunt doen is alle contactjes reinigen aan de lenskant en bij de camera, wellicht dat er wat vuiligheid op zit. Met wattestaafje en alcohol.

Aangezien je toch geen recht op garantie hebt zou je ook de Duitse reparateur kunnen proberen. http://www.fotomaerz.de/ Kost je verzendkosten en onderzoek, waarnaar je kunt besluiten om wel/niet te repareren.

Nog steeds vind ik dit een twijfelachtige route, maar wel beter dan de Nederlandse route.

Zo'n camera lijkt een duur ding, maar feitelijk is die economisch snel afgeschreven als er na 2 jaar een defect tevoorschijn komt.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2011, 21:58:21 »
In alle redelijkheid is de camera de reparatie niet meer waard.

Wat je kunt doen is alle contactjes reinigen aan de lenskant en bij de camera, wellicht dat er wat vuiligheid op zit. Met wattestaafje en alcohol.

Aangezien je toch geen recht op garantie hebt zou je ook de Duitse reparateur kunnen proberen. http://www.fotomaerz.de/ Kost je verzendkosten en onderzoek, waarnaar je kunt besluiten om wel/niet te repareren.

Nog steeds vind ik dit een twijfelachtige route, maar wel beter dan de Nederlandse route.

Zo'n camera lijkt een duur ding, maar feitelijk is die economisch snel afgeschreven als er na 2 jaar een defect tevoorschijn komt.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2011, 22:08:21 door RonHendriks »

MROOZ1

• Gast
reparatie Pentax K20D
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2011, 21:56:24 »
Hallo, ik ben 2 jaar en 2 maanden geleden overgestapt van de K10D naar de K20D. Mijn garantie is dus verlopen en mijn camera is defect; het kan zijn dat je een hele dag foto's kunt maken zonder problemen, maar het kan ook best zijn, dat de eerste 2 foto's goed gaan en dat je daarna alleen maar zwarte beelden krijgt als je terugkijkt. Het diafragma wordt niet aangepast en als je dan soms de batterij er even uit laat zakken en weer terugdrukt, dan kan het ook zo maar weer goed gaan voor een tijdje. Nu heb ik vandaag van de dealer gehoord, dat Pentax standaard een reparatieprijs hanteert van € 400,--!! Dat is toch te gek voor een camera van net 2 jaar oud. Heeft iemand ervaring met dit soort reparatiekosten bij Pentax? En wat raden jullie me aan te doen? Wel heb ik trouwens de camera verzekerd op mijn kostbaarhedenverzekering, dus misschien valt daar nog wat terug te halen.