Auteur Topic: Shake Reduction  (gelezen 1469 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Shake Reduction
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2011, 21:11:44 »
Dat is een andere discussie ;-) 
Dat is zo, maar omdat ik dus met een knopje relatief handig in en uit kan schakelen let ik er nooit op of de sr klaar is. Daar zit wel zo'n lampje voor maar dat kan ik vanwege de bril net niet zien en er is ook geen inschakelbaar piepje voorzoals voor de belichting en de af. Als ik het aanzet weet ik dat ik langzamer moet klikken. Ik zal er eens op letten of het opnieuw begint nadat ik de knop heb losgelaten en direct weer indruk op het zelfde punt.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Shake Reduction
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2011, 21:11:44 »

gnodde

  • Gast
Re:Shake Reduction
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2011, 20:58:35 »
SR? Oh, dat is één van de vele mogelijkheden van mijn K-x waar ik eigenlijk nooit gebruik van maak  :-X

Jan.

asplx

  • Gast
Re:Shake Reduction
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2011, 20:58:17 »
:dance: oef, ik was al bang dat ik de nieuwe technologie weer teveel negeerde.

;D ;D

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Shake Reduction
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2011, 20:54:46 »
ben ik de enige die de sr bewust alleen inschakelt als de omstandigheden dat vereisen? Bij weinig licht als de sluitertijden wat langer worden bv.

Dat is een andere discussie ;-)  Bij de K10D ging ik met de SR veel bewuster om dan bij de K-7. Sinds de SR verborgen zit in het menu, vergeet ik het dus dikwijls.

greetz,
Erik

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Shake Reduction
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2011, 20:48:38 »
 :dance: oef, ik was al bang dat ik de nieuwe technologie weer teveel negeerde.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

  • Gast
Re:Shake Reduction
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2011, 20:46:35 »
ben ik de enige die de sr bewust alleen inschakelt als de omstandigheden dat vereisen? Bij weinig licht als de sluitertijden wat langer worden bv.

Nee.

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Shake Reduction
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2011, 20:45:03 »
ben ik de enige die de sr bewust alleen inschakelt als de omstandigheden dat vereisen? Bij weinig licht als de sluitertijden wat langer worden bv.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Shake Reduction
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2011, 20:18:31 »
Ik heb mijn 'onderzoekje' idd aan de hand van PhotoMe gedaan.

Uit de review van Imaging Resource
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K5/K5A.HTM

"With the K-7, as soon as you released the shutter button, the stabilization system went back to sleep. Let off the shutter button for a quarter of a second, then half press again, and you had to wait all over for the system to ready itself. The K-5's stabilization system, by contrast, stays active for a good few seconds after you let go of the shutter button. Since I tend to bring the camera to my eye and half-press the shutter button to get a focused view, then let go, re-frame and finally take my picture, the result is that the system is now almost always ready immediately that I'm done framing. No more waiting, and no more blurry shots because I wasn't paying attention. It's a much better behavior."

greetz,
Erik

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Shake Reduction
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2011, 20:04:03 »
Je kan met photome in de exif kijken, dan staat er bij SR of die uit, aan, of niet klaar was.

Zal kunnen dat de k5 dat heeft, ik weet het in iedergeval niet.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Shake Reduction
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2011, 19:59:27 »
Tnx! Dat zou idd een flink aantal onscherpe foto's verklaren. Bij de K-7 vergeet ik dikwijls de SR uit te zetten als ik bewegende onderwerpen fotografeer (al dan niet door middel van meetrekken) en ik heb eens zitten kijken in de metadata....veel foto's (bijna allemaal) waarbij de SR nog niet klaar was, zijn onscherp.

[...] ik wou ook dat ze gewoon een cool down time geven zodat die niet meteen inactief wordt...
Naar ik begrepen heb, heeft de K-5 dat wel.

greetz,
Erik

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Shake Reduction
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2011, 13:08:25 »
Op Pentaxuser.co.uk was er en discussie hier over een jaar of zo terug en het blijkt dat er inderdaad onscherpte onstaat hierdoor, de SR is bezig zichzelf in te stellen dus waarschijnlijk beweegt die zichzelf?
Te minste hoe dan ook het is niet een positief iets, wat er ook gebeurd.

De K10D is nog langzamer om actief te worden dus het probleem zal een stukje minder zijn bij de nieuwere camera's hopelijk, ik wou ook dat ze gewoon een cool down time geven zodat die niet meteen inactief wordt...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8282
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Shake Reduction
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2011, 01:05:03 »
Hallo,

Bij de K-7 is de Shake Reduction (SR) gelijk inactief als je de focus knop loslaat. Als je opnieuw focust dan duurt het ff voor de SR weer actief is. Mijn vraag is de volgende: als ik nu afdruk terwijl de SR nog bezig is om actief (het SR-handje is nog niet zichtbaar op de balk onderin de viewfinder) te worden is dan het effect gelijk aan SR-uit of zorgt het ervoor dat er extra onscherpte ontstaat/kan ontstaan?

greetz,
Erik