Auteur Topic: ELE rally  (gelezen 1570 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jacko

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Bestaat er iets anders dan Pentax..
Re:ELE rally
« Reactie #17 Gepost op: 4 juni 2011, 12:18:03 »
Genoeg gezegd over snelheid in de foto's. Het zijn mooie foto's ik zou alleen een iets hoger standpunt hebben gekozen, bv op foto 3 vind ik de grassprieten erg dominant aanwezig wat er voor zorgt dat ik niet de focus op de auto heb.

Verder zou ik zeggen blijf oefenen, ben benieuwd naar jou foto's van de ELE volgend jaar.
Pentax K200D - Pentax K20D - D-BGF3- Pentax 18-55 (Kit) - Pentax F 70-210 - Pentax SMC 28-105 - SMC F 28mm 2.8 - Sigma DL Zoom 75-300 - Metz 50 AF-1 Takumar 135mm 2.5 Pentax M 50mm 1.7 - Sigma 17-70
Kata 3N1-20 - Manfrotto 709BR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:ELE rally
« Reactie #17 Gepost op: 4 juni 2011, 12:18:03 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:ELE rally
« Reactie #16 Gepost op: 30 mei 2011, 20:01:28 »
[...]Kortom dat kan iedereen als ik dat kan. ;)

Je doet jezelf tekort!

[...] stel scherp op een plek waar je je onderwerp wilt schieten >> zet daarna de camera op MF (manuele focus). Dan heb je in ieder geval geen vertragingen.
Ga ik eens proberen in een situatie waar het bewegende onderwerp op ongeveer gelijkblijvende afstand van mij blijft. Tnx.

greetz,
Erik

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:ELE rally
« Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2011, 18:45:41 »
Je foto's zijn goed scherp, maar zoals meerderen al gezegd hebben missen ze dynamiek door de (te) hoge sluitertijd.
Nog enkele tips voor pannen: sluitertijd niet al te kort nemen (zoals Johan al meldde, zo tussen 1/60-1/250) >> stel scherp op een plek waar je je onderwerp wilt schieten >> zet daarna de camera op MF (manuele focus). Dan heb je in ieder geval geen vertragingen.
Het pannen zelf moet je gewoon oefenen; volg je onderwerp met je camera (doe net alsof je aan het filmen bent) en druk af op je voorbestemde plek.
Als je het kunstje eenmaal door hebt is het geeneens zo moeilijk meer.. (maarja, dat is met meer dingen zo...)  :P

Gr. Carel

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

RonHendriks

  • Gast
Re:ELE rally
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2011, 13:13:55 »
Over de foto's is al genoeg gezegd.

Een fietser 'pannen' zie ik als de eredivisie van het pannen. Vanwege de relatief lage snelheid heb je langere sluitertijden nodig (met sterk verhoogde kans op ongewenst bewogen foto's). Voor het leren oppakken van een focuspunt is een fietser daarentegen wel weer makkelijker.

Bij de eerste foto dacht ik dat het een stilstaande auto betrof, maar bij 3 is het toch duidelijk anders. Niet mijn ding. Ook van pannen weinig kaas gegeten.

Grappig dat je de fiets noemt, want die heb ik dan wel eens ge[probeerd, is met een sony Nex 5, staat ook in dat hoekje: http://i33.tinypic.com/2wq7blk.jpg Kortom dat kan iedereen als ik dat kan. ;)

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5932
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:ELE rally
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2011, 13:03:14 »
Nuttige aanvulling, bedankt.

Henk

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8284
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:ELE rally
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2011, 12:59:37 »
Over de foto's is al genoeg gezegd.
Ik heb alleen ervaring met de K10D en de K-7. Wat is doe, is dat ik met de AF-S scherp stel op een punt op het asfalt waar ik van plan ben de auto 'op te pikken' en als de auto er dan is meetrekken met de AF-punt op dezelfde plek op de auto en afdrukken als de compositie bevalt. Dit werkt alleen als de afstand tussen jouw en de auto min of meer hetzelfde blijft. Verandert deze dan zul je - bij gebruik van AF-S - de ontspanknop ff los moeten laten en opnieuw half indrukken vlak voor het moment dat je daadwerkelijk wilt afdrukken. Dan kan de camera opnieuw focussen. Bij deze methode is het wel raadzaam om de SR uit te zetten. Deze heeft enige tijd nodig om te heractiveren als je de ontspanknop loslaat. De AF-c gebruik ik liever niet omdat je dan ook kunt afdrukken als het onderwerp nog niet in focus is (en bij de K10D en K-7 vind het over het algemeen niet snel genoeg; ik heb het wel eens geprobeerd, maar was er niet zo tevreden over).

En ik zou beginnen met pannen langs de snelweg. Door de relatief hogere snelheid kun je met kortere sluitertijden toe. Een fietser 'pannen' zie ik als de eredivisie van het pannen. Vanwege de relatief lage snelheid heb je langere sluitertijden nodig (met sterk verhoogde kans op ongewenst bewogen foto's). Voor het leren oppakken van een focuspunt is een fietser daarentegen wel weer makkelijker.

Zoals Andre zegt, het is een kwestie van doen, verschillende opties proberen om te kijken wat je bevalt en dan nog meer doen  :)

Ben benieuwd naar het resultaat!

greetz,
Erik

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5932
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:ELE rally
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2011, 12:36:59 »
Bedankt voor deze aanvulling, ik zal zeker gaan oefenen en zal dan de resultaten plaatsen.

Henk

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:ELE rally
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2011, 12:34:35 »
Ik weet niet welke camera je hebt, maar sinds ik de K5 heb gebruik ik daar zelfs de AF-C optie.  :)
Aangezien het onderwerp bij panning meestal langs je voorbij komt kan je met AF-S ook uit de voeten. Als je op een goede plek staat en je weet precies waar je onderwerp zich zal bevinden kan je natuurlijk ook handmatig werken en van te voren scherp stellen op dat punt.
Gewoon flink oefenen met de verschillende opties en ervaring opdoen is het belangrijkste.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5932
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:ELE rally
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2011, 12:26:30 »
Ik heb nog wel een vraagje over focus bij pannen, van te voren manueel op een punt scherpstellen of autofocus? Ik heb de laatste serie beide uitgeprobeerd maar ik zie niet veel verschil. Maar hier is vast een (regel) voor.

Henk

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5932
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:ELE rally
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2011, 12:21:46 »
Bedankt voor de tips, ik had er inmiddels al meer over gelezen. Ik realiseer me ook wel dat ik niet meteen het makkelijkste onderwerp heb gekozen. Ik zal zeker eens wat gaan proberen langs de weg.

Henk

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:ELE rally
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2011, 11:06:27 »
Het is allemaal al gezegd, te weinig dynamiek en snelheid door de hele snelle sluitertijden.
De tips van Johan mbt panning zijn zeker aan te raden. Je kan gewoon thuis in de straat beginnen met fietsers, gebruik 1/60-1/125. Daarna moeilijkheidsgraad opvoeren via scooters en brommers en uiteindelijk auto's langs de snelweg.
Suc6 de volgende keer.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
Re:ELE rally
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2011, 10:11:07 »
Henk,

Voor panning van auto's moet je al gauw tussen 1/60 en 1/250 gaan zitten.Gewoon een paar keer oefenen langs de snelweg, en als je dat onder de knie hebt, ga je eens langs het fietspad zitten.(heb ik ook gedaan).
Mooie serie, voor de eerst keer! Welke camera heb je gebruikt?(dat weet ik nu,K5) En op hoeveel mm heb je geschoten?
Foto's 1 en 5 zijn in mijn ogen teveel verscherpt. Foto3 vindt ik de beste, hier zie je de wazige tekst op de banden, en het standpunt vindt ik ook mooi.
Succes voor de volgende keer.

grJohan

kdj4

  • Gast
Re:ELE rally
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2011, 08:27:22 »


De wagens staan er allemaal netjes op maar het oogt allemaal wat statisch, er zit geen dynamiek/snelheid in. De actie is bevroren en dat maakt autosport-foto`s (meestal) wat saai.


Komt nog bij dat de foto's te veel verscherpt zijn en dat doet het hier niet goed.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2011, 10:35:58 door kdj »

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:ELE rally
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2011, 07:28:37 »
De wagens staan er allemaal netjes op maar het oogt allemaal wat statisch, er zit geen dynamiek/snelheid in. De actie is bevroren en dat maakt autosport-foto`s (meestal) wat saai.
De volgende keer zou je eens moeten proberen te "pannen". Eviz en Johan kunnen je vast wel wat tips geven :)
+1
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5932
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:ELE rally
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2011, 22:36:59 »
Waar de exif is gebleven weet ik niet, ik heb dezelfde programma`s gebruikt als anders. Dus ik weet niet waar het anders is gegaan. Wat betreft het statisch van de foto`s dat klopt wel. Ik ben met snelle sluitertijden begonnen (1/2000) dus dan bevriest alles. Op een zeker moment ben ik ook wat gaan meetrekken op een langzamere tijd (experimenteren) maar daar is niet veel van terecht gekomen. Helaas werd de proef geneutraliseerd waardoor ik niet verder kon experimenteren. Dus je commentaar klopt perfect en ik ga er zeker nog eens mee aan de gang want ik weet zeker dat er meer uit te halen valt.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:ELE rally
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2011, 21:22:24 »
Geen exif, dus ik kan je instellingen niet bekijken.

De wagens staan er allemaal netjes op maar het oogt allemaal wat statisch, er zit geen dynamiek/snelheid in. De actie is bevroren en dat maakt autosport-foto`s (meestal) wat saai.
De volgende keer zou je eens moeten proberen te "pannen". Eviz en Johan kunnen je vast wel wat tips geven :)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5932
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
ELE rally
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2011, 20:33:10 »
Ik ben eens een keer iets geheel anders wezen fotograferen, het was eigenlijk een beetje uitproberen om snelle voertuigen op de plaat te krijgen. Helaas kon ik niet zelf mijn plaatsje kiezen dus ik moest het doen met een minder spectaculaire plaats. Helaas heb ik maar een half uurtje gefotografeerd omdat er een neutralisatie kwam vanwege een ongeval. Toch wat resultaten.

foto1


foto2



foto3



foto4



foto5