Auteur Topic: Landelijke halve finale return wedstrijd (badminton)  (gelezen 2514 keer)

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
Re:Landelijke halve finale return wedstrijd (badminton)
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2012, 07:56:58 »
Ik zag dat je mijn Flickr al gevonden had. Daar staan, sinds gisteren, nog een aantal nieuwe bij. Of die de moeite waard zijn mag je zelf bepalen.  :)

Kijk voor inspiratie anders eens op de websites van:
Alex van Zaanen
of
Rene Lagerwaard

Bij de site van Rene Lagerwaard komen ook de camera settings in beeld bij een foto.

Greetz,
Hans.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2012, 07:56:58 »

X-Ray

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2012, 21:09:02 »
Zeker geen slechte score. Heb je nog meer foto's die de moeite waard zijn?
Kan misschien wat inspiratie opdoen want binnenkort ben ik weer van plan wat nieuwe foto's op de club te maken. We zijn begonnen in een nieuwe zaal te spelen dus alles moet weer bijgewerkt worden.

Alvast bedankt.

Raymond

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2012, 18:37:52 »
Thanks Raymond!

Ik heb zowel met de K10d en de K-5 foto's gemaakt, beide variƫrend met de DA* 16-50 en de Sigma 70-200 erop. Heb met de K10d iets meer dan 30 foto's gemaakt en met de K-5 iets meer dan 70. Heb ook regelmatig de tijd genomen om gewoon naar een paar hele mooie wedstrijden te kijken, juist omdat ik zelf ook speel.

Greetz,
Hans.

X-Ray

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2012, 22:26:28 »
Als badminton fan en beoefenaar kan er niet voor mij niet veel fout aan deze foto's. Ik heb voor onze club's website ook foto's gemaakt indertijd nog mijn mijn K10 maar zo scherp en sfeervol heb ik ze niet gekregen. Complimenten.
De ruis daar stoor ik me niet zo aan. Vind de sfeer en de moment goed gevangen.
Hoeveel foto's heb je in totaal geschoten?

Raymond

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2012, 18:18:42 »
Als laatste wil ik er nog aan toevoegen dat de "img width truc" enkel bedoelt is voor als je bijvoorbeeld t.b.v. een verduidelijking in een discussie van internet een foto wilt gebruiken die eigenlijk te groot is.

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2012, 16:56:59 »
Pffff... ok, blijkbaar mag gebruik van width=1024 en height=1024 bij de img-tag ook niet (net een PB hierover gehad).

Linken zijn dus aangepast.

Onlangs zijn de regels aangepast (verruimd), laten we ons daar aan dan ook gewoon, zonder discussie houden.

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 29 januari 2012, 15:31:25 »
Pffff... ok, blijkbaar mag gebruik van width=1024 en height=1024 bij de img-tag ook niet (net een PB hierover gehad).

Linken zijn dus aangepast.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2012, 12:17:08 »
Voor badminton is 1/200 of 1/250 te langzaam als je de slag fotografeert. Er komt veel te veel beweging in. Kijk maar eens naar #4. Daar heb je 1/400 gebruikt bij een relatief langzame round-the-head en daar zie je al enorm veel beweging in het racket.
Jammer genoeg zijn ze een paar jaar geleden met de grote toernooien verhuisd van het Indoor sportcentrum Eindhoven naar de nieuwe hal in Almere. :(

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

kdj4

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2012, 23:12:27 »
Bij deze sport is 1/200 misschien wel te langzaam, je krijgt dat idd te veel beweging ik de arm.

Bij korfbal en volleybal probeer ik dan een foto te maken waarbij de spelers bijna stilstaan maar ook zo dat het lijkt of ze nog vol in actie zijn en dan is 1/200 of 1/250 te doen.
Voorbeeld foto [1/250]  is dat de speler in de lucht op een dood punt zit en dat hij net niet te veel beweging in zijn arm heeft, dit punt vind je alleen als je dit soort sport ook heel veel fotografeert.
Voordat ik ben begonnen met fotograferen kwam ik nooit bij volleybal of korfbal, met name korfbal had ik behoorlijk moeite omdat ik het spel eerst niet echt doorhad en de spelers van links naar rechts vliegen, nu ik er vaker kom en de spelers uit eigen dorp een beetje kan en hun gedrag gaat het steeds beter. hier heb je ook weer, fotograferen is doen doen en nog eens doen.

Een ander probleem, wil je echt top foto's maken in sporthallen met minder licht kom je uit op de toppers van Nikon en Canon en laat die nu juist een mooie tweede hands auto kosten  ;)

voorbeeld foto op 1/250 iso 1250

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2012, 22:35:11 »
Thanks voor de feedback Kees.

Wat de kleur betreft, dat klopt, volgens mij ben ik in ieder geval met rood wat teveel doorgeschoten en bij 1 ook met blauw. Moet zeggen dat ik altijd wel twijfel over de juiste kleurbalans en bij 1 en 3 helemaal tijdens het editen, maar op een gegeven moment raak ik in ieder geval elk gevoel voor kleur kwijt. Dan is het prettig om er op deze manier wat feedback over te krijgen.  :)

Ik twijfel wel of een sluitertijd van 1/200 of 1/250 niet te langzaam is. Het spel gaat zo gigantisch snel op niveau. Het belangrijkste is: ik heb een basis om vanuit verder te gaan experimenteren.

Nog eentje op 1/400 van de tweede heren single tussen Jerry Natenstedt (Duinwijck) en Nick Fransman (BC Amersfoort):

4.  K-5

_K5_1385-A - 1200px by Ghanzer, on Flickr

Greetz,
Hans.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2012, 15:29:06 door Ghanz »

kdj4

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2012, 20:12:52 »
Bij dit soort sport in een hal ben je ook afhankelijk van het licht.
Wij zien vaak mooie binnen sportfoto's van Ron maar Ron komt ook vaak bij wedstrijden dat op hoog nivo wordt gespeeld en die sporthallen zijn vaak beter belicht.
Je sluitertijd kun je echt een stuk lager zetten, ik heb afgelopen zondag voor de krant foto's gemaakt bij ons in de sporthal, een hal gebouwd begin jaren 80 en de belichting is daar verre van goed, ik gebruik daar een sluiter tussen de 1/200 en 1/250 om niet boven de iso 2000 uit te komen, want de kwaliteit van een hoge iso bij de 7D is natuurlijk niet als de K-5.

De foto's van jou zijn toch aardige foto's voor de eerste keer, al klopt de kleur in foto 1 en 3 niet helemaal.
Zelf had ik foto 1 niet bewaard want je ziet het pluimpje zelf niet, het zelfde geld voor een voetballer zonder bal.
Wil je dit soort fotografie beter hebben zul je toch vaker moeten gaan en schroom dan niet om veel foto's weer weg te gooien, want hoe meer foto's je weg gooit hoe beter de volgende foto's gaan worden  ;)

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2012, 17:46:13 »
Andre en Joop: Thanks!

Er komt nog meer hoor, maar ik ben ook nog een gecombineerde ski en spot vakantie aan het voorbereiden, dus kom niet echt aan editen toe dit weekend.

@Andre: Dit niveau haal ik ook echt niet. Maar het is als recreatief speler wel heel mooi om te zien en om het dan ook nog te kunnen combineren met een andere hobby.  :toppie:

Ik denk dat ik voortaan wel wat vaker ga kijken. Om te beginnen eind februari: Yonex Dutch Junior International (29 februari t/m 4 maart). Ook bij ons in de hal.

Greetz,
Hans.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2012, 16:13:50 »
Helemaal zo slecht nog niet, een beetje weinig foto's voor een algehele impressie, maar toch 3 gevarieerde foto's. Foto 2 heeft een hoog journalistieke waarde, heel mooi!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2012, 15:42:05 »
Wow, badminton foto's. Dat zie je niet veel. Heb zelf zo'n 15 jaar gespeeld, hoewel natuurlijk niet op dit niveau  :)
Voor mij is #1 gewoon de meest aansprekende, ik herken de sprongsmash en op zo'n moment hangt de speler gewoon even stil in de lucht. Op het moment van de smash zelf is die 1/640 waarschijnlijk te langzaam, op dit niveau slaan die mannen met een snelheid van zo'n 200 km/h. Die 21mm lijkt me toch wel wat wijd, mischien is een 40 of 50mm beter.
Mischien toch maar zo brutaal worden en vlak langs de scheidsrechter stoel gaan staan. Dan kan je in elk geval de gezichten ook op de foto krijgen.
Dus ik kijk uit naar je volgende serie.  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2012, 13:16:29 »
Bedankt voor de feedback allemaal!

Zoals gezegd, dit was voor mij de eerste keer dat ik dit probeerde. Heb me dan ook meer gefocussed op een acceptabele sluitertijd en heb daarbij de eventuele vele ruis door de hoge ISO (K-5 op 4000 en de K10d op 1600) maar even voor lief genomen. Ik zie dat ik foto 1 op 1/640 genomen heb, waarschijnlijk ga ik een volgende keer op 1/500 of 1/400 zitten zodat de ISO nog een stapje omlaag kan. En er aan denken dat je bij hogere ISO waardes misschien toch beter wat "exposure to the right" kan toepassen.

En wat Ron zegt klopt, er was niet altijd evenveel ruimte. Het publiek zat redelijk dicht op de velden en daarbij werden ook nog baan 1 en 2 gebruikt waarbij baan 1 aan de halmuur grenst (zie rechts op foto 2) en direct naast baan 2 zaten de teams opgesteld. (Daarnaast ben ik nog niet brutaal genoeg om, zoals een paar andere (semi-prof) fotografen, een plekje naast de scheidsrechter in te nemen).

Greetz,
Hans.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2012, 11:51:49 »
Mooie serie, zeker voor een eerste poging.
Bij foto 1 inderdaad net teveel ruis (wellicht nog verwijderbaar?) en jammer dat de shuttle er niet op staat.
Foto 2 inderdaad zoals Henk zegt mooi moment en Z/W komt mooi over.
Foto 3 is erg mooi, maar had wellicht net iets meer ruimte mogen hebben, hoewel dat ook maar afwachten is hoe dat overkomt.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2012, 10:56:41 »
Een lastige sport en zo te zien een zaal met niet veel extra mogelijkheden om wat ruimte te vinden. De eerste heeft er wel alles op, maar daarna ook nog de rest van de zaal. Voor mij is de derde wel aansprekend, maar ietsje meer gezicht zou ook net mooi zijn. Mooie serie, voor mijn gevoel.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2012, 10:45:18 »
Mooie momenten op de foto. Vind de ruis bij sommige ook een beetje jammer maar daar is weinig aan te doen in deze omstandigheden. (weet uit ervaring hoe verschrikkelijk moeilijk dit soort dingen is)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2012, 10:39:53 »
Overigens voldoen deze foto's niet aan de norm qua grootte.... :(

Sorry Kees, maar kan je uitleggen waarom?

Ik heb "width=1024" in de img-tag gebruikt om de exif beschikbaar te houden en toch aan de forum eisen te voldoen. Oftewel, verklaar je nader alsjeblieft. Als blijkt dat zelfs "width=1024" (of de height variant) niet gebruikt mag worden, dan hoor ik het graag (maar zal je het bij mij voortaan zonder exif info moeten doen).

Greetz,
Hans.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2012, 10:10:50 »
Voor mij ook 2 en 3, waarbij de sfeer van 2 mooi is.

Overigens voldoen deze foto's niet aan de norm qua grootte.... :(

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2012, 08:58:52 »
Foto 2 vind ik een topper, het moment is prachtig vastgelegd en hij doet het prima in Z/W de ruis voegt zelfs wat toe in deze foto. 3 is ook een heel mooi shot, en 1 is een mooi overzicht maar hier stoort de ruis me wel enigszins.

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
Landelijke halve finale return wedstrijd (badminton)
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2012, 00:52:05 »
Vanavond speelde Duinwijck de return wedstrijd van de halve finale om het landelijk kampioenschap tegen Amersfoort. Afgelopen woensdag werd met 4-4 gelijk gespeeld en er moest dus gewonnen worden om de landstitel in de finale (25 februari in Barendrecht dacht ik) te kunnen verdedigen. Helaas werd het vanavond al in de 7e wedstrijd beslist met 5 gewonnen wedstrijden voor Amersfoort.

Normaal ga ik eigenlijk nooit kijken, maar had vanavond geen zin in thuis zitten, dus toch gaan kijken. Natuurlijk waren zowel de K10d als de K-5 mee. (Exif in de foto's)

1.  K-5  -  Erik Meijs in volle vlucht voor een smash tijdens zijn single tegen Edwin Ekiring

_K5_1394-A - 1200px by Ghanzer, on Flickr

2.  K10d  -  Verwerken van een gemist punt

_IGP45361-BW - 1200px by Ghanzer, on Flickr

3.  K10d  -  Akvile Stapusaityte aan serve

_IGP45370-A - 1200px by Ghanzer, on Flickr

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ben zelf niet geheel ontevreden voor een eerste poging.  :)

Greetz,
Hans.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2012, 15:28:40 door Ghanz »