Ik ben het ook wel met Mike eens. Ik snap dat je dan idd een wat geavanceerdere website-structuur moet maken.
Nou, zelfs dàt is niet eens nodig. Je kan, om het simpel te houden bij alle vervolgvragen een antwoord "Niet van toepassing" of "Ik ben niet geinteresseerd in een cursus" opnemen.
Dat biedt nòg een voordeel: je kunt dan scannen naar slordig/foutief/ongeldig ingevulde enquete formulieren en zo het "waarheidsgehalte" van je enquete opkrikken.
Maar ik ben met je eens dat, naar het voorbeeld van bijv. de Trosradar enquetes, een iets geavanceerdere structuur voordelen biedt. Trosradar vraag bijvoorbeeld bij een enquete naar het eetgedrag en de onderhoudskosten van marmotjes als eerste "Heeft u een marmotje?". Als je daar met nee op antwoordt, krijg je onmiddellijk een eindpagina met een bedankje voor het meedoen.
Dat is niet nutteloos want het voegt waardevolle informatie toe, in dit geval "X% van de respondenten heeft een marmotje". Je kan deze afsplitsingen uiteraard ook verderop in de enquete toepassen; na de vraag "Eet uw marmotje droogvoer of blikvoer?" (Géén idee, ik klets maar wat), kan je dan aan de hand van het antwoord òf alle merken droogvoer òf alle merken blikvoer de revue laten passeren met een optie voor beide.
Zo worden antwoorden van een enquete statistisch significant en kan je er bijvoorbeeld een zakelijke go/no-go beslissing van laten afhangen. Als de enquete echter vooringenomen is, wat we ook vaak elders op bijvoorbeeld het TrosRadar forum bij studenten van bijv. design academy's tegenkomen, is de uitkomst onbetrouwbaar en zelfs vaak misleidend.
Koopt u vaak designmeubelen?
Nee.
Waar koop u het liefst uw designmeubelen?
Dit was ook zo'n leuke:
https://vueconomics.qualtrics.com/SE/?SID=SV_8926KazYRuMeFdq notabene van de Vrije Universiteit!
Niet om je te ontmoedigen Micha, maar misschien heb je er iets aan. Hier staan uitstekende tips over hoe je omgaat met het evt. laten overslaan van sommige vragen door mensen voor wie ze niet gelden:
http://educatie-en-school.infonu.nl/methodiek/38809-hoe-maak-ik-een-goede-vragenlijst-of-enquete.html