Analoog, ben daarmee begonnen in 1976...met een Pentax ME.
Jaren lang een doka gehad en veel dia's gemaakt, het blijft altijd een schitterend gevoel als je een 40 bij 50 ( ik hou van groot) ziet opkomen in je ontwikkelaar.
Ik kan iedereen aanraden om analoog te werken, dan maak je geen 1000 foto's meer van één onderwerp, kost je 27 rolletje's, ga die maar eens ontwikkelen, drogen, enz...
Je MOET dan de foto, in je zoeker goed uitkaderen, anders staat je vergroter veel te hoog (korrel) en die dia kan je weggooien, zo leer je wel kijken, las laats op tweakers.net, dat je met de nieuwe Nikon D800 met 36 megapixels, beter een foto kan snijden, zoveel pixels zodat je lekker kan kaderen, prutsers, geen andere woorden voor.
Heb hier een paar dozen liggen van Ilford met daarin mijn foto's, ruikt na 20 jaar nog steeds naar de fixeer, heerlijk...
Een afdruk op papier, of bariet nog beter, is zo mooi daar kan digitaal niet tegenop, is en blijft handwerk.
Allemaal voordelen, maar helaas erg veel nadelen, kost nu de hoofdprijs, en er is niks ergers om de volgende dag te zien dat je afdrukken te licht of te donker zijn, het blijft moeilijk beoordelen bij kunstlicht....
Ik zou nooit meer terug willen naar het analoge tijdperk, zit nu lekker met mijn dikke rode kater op schoot...voor mijn Mac met 2 keer 24 inch, en lightroom en photoshop, voor mij geen doka meer, doordrukken en tegenhouden, het bleef altijd een gok in de doka, nu met photoshop een eitje, retoucheren, was een vak apart, ik heb vele saaie zondagen mijn foto's bewerkt, dat doe ik nu binnen 10 seconde...
Maar blijft mooi, analoog.
Mieg