nogmaals bedankt voor deze uitlegg(en)
Ik begrijp nu dat het dus wel degelijk zin heeft om het RAW te grbruiken.
Ik vindt het wel fijn dat ik het vertrouwde picassa gewoon kan blijven gebruiken voor nabewerking.
picassa slaat idd op als JPEG.
Kan je dus door bijv. de tv stand te gebruiken bij sport een betere foto krijgen dan met de sportstand zelf (mits goed ingesteld)
ik heb eigenlijk altijd veilig de automatische standen gebruikt omdat ik "bang" ben om niet het resultaat te krijgen wat ik wil. Ik hoop dat het weekend een beetje mooi weer is.. dan kan ik lekker oefenen.
die fotomeet lijkt me wel wat! word dat vanuit dit forum georganiseerd?
lijkt me heel leerzaam en ook leuk!
De "Meets"vind je in het topic > "Waar naar toe vandaag" >
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?board=30.0Goed in de gaten houden of het beetje in de buurt is en anders kun je wellicht met iemand carpoolen.
Tja, gewetensvraag of je met Tv een betere foto krijgt. Beetje ontwijkend antwoord: "dat hangt helemaal van de fotograaf af"

.
In eerste instantie wellicht niet, maar als je op enig moment in de gaten hebt wat de camera doet en begrijpt wat welke instelling voor effect heeft, krijg je zeker betere foto's.
zoals gezegd stelt de sportstand een snellere sluitertijd in om bewegingsonscherpte te voorkomen. Hij zal dan diafragma of ISO aanpassen om toch een goed belichte foto te krijgen.
Dus wellicht minder scherptediepte. Dat voorkom je door zelf na te denken en camera niet te laten denken

Dus stel je snellere sluitertijd in en kleiner diafragma (meet scherptediepte), maar dan moet je ISO wel omhoog omdat door sluitertijd en klein diafragma je te weinig licht op je sensor krijgt.
Hogere ISO geeft in principe meer "ruis" (korrelige foto), wat weer afhankelijk is van de camera die je gebruikt en de lichtomstandigheden.
Het blijft dus beetje "schipperen" en nadenken en uiteindelijk wordt dat ook een soort van automatisme.
Helemaal een uitdaging wordt het om alles op de M-stand te gaan doen. Dan stel je dus alles zelf in.