Auteur Topic: meer uit mijn camera halen dan alleen de automatische stand gebruiken  (gelezen 4313 keer)

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
Re: meer uit mijn camera halen dan alleen de automatische stand gebruiken
« Reactie #38 Gepost op: 1 december 2012, 15:44:08 »
Nu gebruik ik de zelfde batterijen als die ik voorheen in mijn ist dl gebruikte.. maar aan het einde van mijn pauze waren mijn batterijen gewoon al leeg!
Hoe kan dat? Is dat omdat ik nu in RAW fotograveer?

Nee, heeft niks met RAW te maken maar komt puur door de batterijen die jij gebruikt.  ;)

Ik heb ook nog een set batterijen besteld (een 3e set) maar als ze na een half uur al leeg zijn heb ik aan 3 sets ook niet echt veel hahah iemand tips?

Jazeker, bestel meteen de beste batterijen die er op de markt te vinden zijn; Sanyo Eneloop
en bestel gelijk dé allerbeste oplader mee.

Gegarandeerd ga je hiervan heel veel jaren plezier en gemak een beleven!  :good:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #38 Gepost op: 1 december 2012, 15:44:08 »

Offline K-x_fan

• Full Member
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #37 Gepost op: 1 december 2012, 00:27:07 »
Ik weet niet of onderstaande site al genoemd is, maar deze bevat veel nuttige en begrijpelijke basisinformatie en daarnaast veel tips voor instellingen bij bepaalde onderwerpen:

http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus

Sigma 8-16, 18-250, Pentax 1,8/50, Tamron 17-50, 70-300, Metz MB 44 AF-1

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #36 Gepost op: 30 november 2012, 22:52:20 »
hahaha die knop heb ik zien zitten :P

Nee, wij helaas ook nog niet.......... :( 8)

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
  • Don't shoot what it looks like, shoot what it feel
    • Leonie van Duffelen Fotografie
« Reactie #35 Gepost op: 30 november 2012, 22:46:58 »
hahaha die knop heb ik zien zitten :P
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #34 Gepost op: 30 november 2012, 19:32:15 »
En o ja, de meetings zijn ook erg waardevol voor tips en tricks ;) Én, erg gezellig over het algemeen...

Als je met de meets mee gaan denk ik dat je een camera moet hebben met een goed shake reduction inderdaad ;) :)
Of een "laugh reduction".

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 30 november 2012, 19:24:43 »
 :dankk2: ik heb me gelijk aangemeld!
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #32 Gepost op: 30 november 2012, 18:33:36 »
Hey Luwaniej,

Ik vond in het begin het e-book van Laura Vink wel een heldere uitleg geven over scherptediepte/diafragma&sluitertijden.
Misschien dat het voor jou wat duidelijkheid geeft.
Je moet je alleen aanmelden maar dat kun je later altijd weer afmelden.
http://vinkacademy.nl/gratis-fotografie-ebook-alles-over-scherptediepte/

Groetjes, Monique

En o ja, de meetings zijn ook erg waardevol voor tips en tricks ;) Én, erg gezellig over het algemeen...

newmikey2

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 30 november 2012, 15:45:08 »
Bladzij 92 van je handleiding:

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #30 Gepost op: 30 november 2012, 15:41:54 »
Met 1 van de wieltjes (e-dails)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 30 november 2012, 15:30:46 »
Zoiets dacht ik al ;) Geeft niks, we helpen je er wel doorheen!

Bij de Av stand bepaal jij het diafragma en de camera past dan automatisch de sluitertijd zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de Tv stand bepaal jij het sluitersnelheid en de camera past dan automatisch het diafragma zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de TAv stand bepaal jij het diafragma en de sluitertijd en de camera past dan automatisch de ISO gevoeligheid zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de P stand bepaalt de camera automatisch de sluitertijd en het diafragma zo aan dat een correcte belichting resulteert. Je kunt één van beiden dan nog wijzigen waarbij de ander "mee verandert"
Bij de M stand bepaal jij het diafragma en de sluitertijd en de camera past dan niets aan

Met de +/- knop kan je de automaat van de camera dan nog iets beinvloeden zodat deze met opzet iets overbelicht (sneeuw, witte of felle achtergronden etc.) of onderbelicht (opnamen in het bijna donker, opnamen tegen een donkere achtergrond etc.)

:dankk2: en met welke knop stel ik dan het diafragma in? ik heb namelijk overal een beetje aangezeten maar zag nergens het f getal veranderen  :afro:
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8

newmikey2

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 30 november 2012, 15:17:33 »
Zoiets dacht ik al ;) Geeft niks, we helpen je er wel doorheen!

Bij de Av stand bepaal jij het diafragma en de camera past dan automatisch de sluitertijd zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de Tv stand bepaal jij de sluitersnelheid en de camera past dan automatisch het diafragma zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de TAv stand bepaal jij het diafragma en de sluitertijd en de camera past dan automatisch de ISO gevoeligheid zo aan dat een correcte belichting resulteert
Bij de P stand bepaalt de camera automatisch de sluitertijd en het diafragma zo aan dat een correcte belichting resulteert. Je kunt één van beiden dan nog wijzigen waarbij de ander "mee verandert"
Bij de M stand bepaal jij het diafragma en de sluitertijd en de camera past dan niets aan

Met de +/- knop kan je de automaat van de camera dan nog iets beinvloeden zodat deze met opzet iets overbelicht (sneeuw, witte of felle achtergronden etc.) of onderbelicht (opnamen in het bijna donker, opnamen tegen een donkere achtergrond etc.)
« Laatst bewerkt op: 30 november 2012, 15:29:09 door newmikey2 »

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 30 november 2012, 15:10:06 »
Dat je van camera veranderd ben, snap ik nu - vandaar de jump in MP's maar wat je hier boven schrijft heeft niets met de Av stand te maken - dit is exposure correction en die werkt in alle standen.

Je gebruikt die -2 tm +2 incidenteel om de automatische belichting van de camera iets bij te stellen in situaties waar deze in de war kan raken zoals in de sneeuw of bij een concert - niet voor normaal gebruik in 98% van de situaties.

oke dan heb ik dat dus verkeerd begrepen. Ik dacht namelijk dat dat het gene is wat je zelf regeld met AV, maar wat dan wel? Ik heb verder zitten kijken bij de knopjes en draaiknop maar kwam niks tegen wat ik zag verandere als ik er aan zat..  :schaam:
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8

newmikey2

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2012, 15:04:15 »
na jaren lang alleen de automatische standen gebruikt te hebben wil ik nu mijn cam beter leren kennen.. ben vd week in theorie al bezig geweest met de "AV-stand"
En nu heb ik dat in de praktijk gebruikt en door te "spelen"met de -2 tm +2 zie ik wat de camera doet en leer ik hem dus beter kennen.
Dat je van camera veranderd ben, snap ik nu - vandaar de jump in MP's maar wat je hier boven schrijft heeft niets met de Av stand te maken - dit is exposure correction en die werkt in alle standen.

Je gebruikt die -2 tm +2 incidenteel om de automatische belichting van de camera iets bij te stellen in situaties waar deze in de war kan raken zoals in de sneeuw of bij een concert - niet voor normaal gebruik in 98% van de situaties.

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2012, 14:56:38 »
Da`s dus gewoon SD ;)
Maar je hebt nu een K200d, dus die 8 Gb is geen probleem.

Vandaar dat ik nu de 8gb besteld hebt.. De ist dl trok dat niet..
ik hoop hem morgen binnen te krijgen.
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 30 november 2012, 14:55:07 »

Citaat
Als je eerst 6.1 MP had was je camera verkeerd ingesteld - het maximaal aantal MP's verandert niet bij RAW.

dat snap ik ;) ik ben van canera veranderd.. van de ist dl naar de k200d

Citaat
Wil absoluut niet "rottig" doen maar met de Av stand "spelen" gaat niks opleveren. Probeer eerst eens de handleiding door te lezen en een basisboek digitale fotografie (of zo'n magazine uit de krantenkiosk).

na jaren lang alleen de automatische standen gebruikt te hebben wil ik nu mijn cam beter leren kennen.. ben vd week in theorie al bezig geweest met de "AV-stand"
En nu heb ik dat in de praktijk gebruikt en door te "spelen"met de -2 tm +2 zie ik wat de camera doet en leer ik hem dus beter kennen.

Citaat
Het feit dat je pas bij de omschakeling naar RAW het volle aantal megapixels van je camera ging gebruiken zegt dat je je camera gewoon niet goed genoeg kent - doe daar iets aan!
lees bovenstaande

Citaat
Je zal het niet vaak van me horen aangezien ik een RAW fanaat ben, maar als je Picasa wilt gebruiken, je camera niet goed kent en géén idee hebt van beeldbewerken op de computer kan ik je alleen maar RAW afraden. Pentax staat bekend om zijn kwalitatief hoogwaardige JPEGs - begin bij het begin!
lees bovenstaande
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2012, 14:53:49 »
ja max. 2gb
Da`s dus gewoon SD ;)
Maar je hebt nu een K200d, dus die 8 Gb is geen probleem.

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 30 november 2012, 14:49:20 »
Kan de ISD al sdhc aan?

ja max. 2gb
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8

newmikey2

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 30 november 2012, 13:52:32 »
...batterijen gewoon al leeg!
Nee

Citaat
Ook me geheugenkaartje van 2gb was snel leeg... van 6.1 mp naar 10.1mp en dan ook is in raw.. scheelt een hoop haha. Voorheen kon ik zon 600 foto's op mijn kaartje kwijt.. en had ik met 2 kaartjes altijd genoeg.
Als je eerst 6.1 MP had was je camera verkeerd ingesteld - het maximaal aantal MP's verandert niet bij RAW.

Citaat
Gelukkig van de week al een 8 gb erbij besteld.. dus dan heb ik bij elkaar 12gb.
Zou inderdaad ruim voldoende moeten zijn.

Citaat
Ik heb ook nog een set batterijen besteld (een 3e set) maar als ze na een half uur al leeg zijn heb ik aan 3 sets ook niet echt veel hahah iemand tips?
Als je gewone (NiCad) batterijen gebruikt is dat redelijk logisch, ja. Je kan het beste goede oplaadbare accu's gebruiken van het type NiMh liefst met een vermogen van 2000MaH of meer.

Citaat
Ik heb net buiten een beetje met de AV stand gespeeld.. en eerst de ISO op 100 gezet en daarna op AUTO ben benieuwd of er nog wat bij zit..
Wil absoluut niet "rottig" doen maar met de Av stand "spelen" gaat niks opleveren. Probeer eerst eens de handleiding door te lezen en een basisboek digitale fotografie (of zo'n magazine uit de krantenkiosk).

Het feit dat je pas bij de omschakeling naar RAW het volle aantal megapixels van je camera ging gebruiken zegt dat je je camera gewoon niet goed genoeg kent - doe daar iets aan!

Je zal het niet vaak van me horen aangezien ik een RAW fanaat ben, maar als je Picasa wilt gebruiken, je camera niet goed kent en géén idee hebt van beeldbewerken op de computer kan ik je alleen maar RAW afraden. Pentax staat bekend om zijn kwalitatief hoogwaardige JPEGs - begin bij het begin!

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2012, 13:22:54 »
Kan de ISD al sdhc aan?

Offline christophe

• Senior Member
  • **
  • I Love YaBB 2!
    • fotosite
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2012, 13:07:54 »
raw neemt idd meer plaats op.

dat van die batterijen ligt aan je batterijen...

Offline luwaniej1

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2012, 13:02:15 »
Zo net in mijn lunch pauze even naar buiten gegaan om wat foto's te maken. Het was zo lekker zonnig.. tot mijn pauze begon.. weg zon :'(
Nu gebruik ik de zelfde batterijen als die ik voorheen in mijn ist dl gebruikte.. maar aan het einde van mijn pauze waren mijn batterijen gewoon al leeg!
Ook me geheugenkaartje van 2gb was snel leeg... van 6.1 mp naar 10.1mp en dan ook is in raw.. scheelt een hoop haha. Voorheen kon ik zon 600 foto's op mijn kaartje kwijt.. en had ik met 2 kaartjes altijd genoeg.
Gelukkig van de week al een 8 gb erbij besteld.. dus dan heb ik bij elkaar 12gb.
Ik heb net buiten een beetje met de AV stand gespeeld.. en eerst de ISO op 100 gezet en daarna op AUTO ben benieuwd of er nog wat bij zit..
pentax K1
70-200 f/2.8 50mm f/1.8

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2012, 23:47:09 »
Er bestaat zoiets als; hoe duurder mijn fototoestel en des te duurder mijn lenzen des te beter mijn foto's zullen zijn...

dit klopt dus helemaal niet hoor, je kan met de meest eenvoudige camera best héél mooie beelden maken.
Het gaat erom je camera helemaal te kennen, te weten wat hij doet en wat jij moet onder bepaalde omstandigheden (heel donkere omgeving of een zonnige dag op het strand).

Je kan dit maar op één manier leren en dat is door te oefenen, oefenen en oefenen...
Hét grote voordeel van een digitale camera is dat je zoveel foto's kan maken als je wil omdat je nadien de foto's toch gewoon weer kan verwijderen.

Wat software betreft kan ik jou GIMP aanraden, het is net als het veel te dure Adobe Photoshop maar helemaal gratis.  :good:

Succes!

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2012, 22:31:36 »
After Shot Photo Pro is eveneens een goede RAW bewerker (het oorspronkelijke Bible programma) dat door Corel is omgebouwd tot een workflow programma met de nodige plug-ins.
Het heeft dezelfde functionaliteit als Lightroom, maar is iets goedkoper geloof ik.
Ik werk er met veel plezier mee, naast PaintShopPro.

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2012, 22:28:39 »
Nog even over RAW: ja, je hebt gelijk, uiteindelijk ga je naar een JPEG toe. Maar het punt is dat wanneer je je foto bewerkt (wat je nu in Picasa doet) je dat ‘beter’ met een RAW kan doen dan met een JPEG. Er zijn bepaalde dingen die je dan kan alsnog kan aanpassen zonder dat de kwaliteit van de foto achteruit gaat (een goed voorbeeld is alsnog een andere witbalans).

Als een JPEG uit je camera komt en je past wat aan en slaat weer op als JPEG dan is er altijd kwaliteitsverlies. Als je een RAW neemt, wat aanpast en opslaat als JPEG dan heb dat met zo weinig mogelijk verlies gedaan.

Maar: niet alle programma’s kunnen goed met RAW-files werken. Ik weet echt niet of Picasa dat goed kan. Eerder is Lightroom genoemd en dat is een geweldig programma maar kost ook wat. Bij de Pentax camera’s zit zit een CD met een programma die het ook kan maar niet veel mensen gebruiken die en ik kan me voorstellen dat dat programma op eerste gezicht nogal indrukwekkend kan zijn om je zoveel meer kan aanpassen dan met Picasa.

Blijf vooral vragen stellen: het is moeilijk om alles in een keer te begrijpen, door er mee bezig blijven kom je elke keer een stap verder!
Verliefd op de K-1

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2012, 21:59:07 »
nogmaals bedankt voor deze uitlegg(en)
Ik begrijp nu dat het dus wel degelijk zin heeft om het RAW te grbruiken.
Ik vindt het wel fijn dat ik het vertrouwde picassa gewoon kan blijven gebruiken voor nabewerking.
picassa slaat idd op als JPEG.

Kan je dus door bijv. de tv stand te gebruiken bij sport een betere foto krijgen dan met de sportstand zelf (mits goed ingesteld)

ik heb eigenlijk altijd veilig de automatische standen gebruikt omdat ik "bang" ben om niet het resultaat te krijgen wat ik wil. Ik hoop dat het weekend een beetje mooi weer is.. dan kan ik lekker oefenen.

die fotomeet lijkt me wel wat! word dat vanuit dit forum georganiseerd?
lijkt me heel leerzaam en ook leuk!

De "Meets"vind je in het topic > "Waar naar toe vandaag" > http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?board=30.0
Goed in de gaten houden of het beetje in de buurt is en anders kun je wellicht met iemand carpoolen.

Tja, gewetensvraag of je met Tv een betere foto krijgt. Beetje ontwijkend antwoord: "dat hangt helemaal van de fotograaf af"  ;).
In eerste instantie wellicht niet, maar als je op enig moment in de gaten hebt wat de camera doet en begrijpt wat welke instelling voor effect heeft, krijg je zeker betere foto's.
zoals gezegd stelt de sportstand een snellere sluitertijd in om bewegingsonscherpte te voorkomen. Hij zal dan diafragma of ISO aanpassen om toch een goed belichte foto te krijgen.
Dus wellicht minder scherptediepte. Dat voorkom je door zelf na te denken en camera niet te laten denken  ;)
Dus stel je snellere sluitertijd in en kleiner diafragma (meet scherptediepte), maar dan moet je ISO wel omhoog omdat door sluitertijd en klein diafragma je te weinig licht op je sensor krijgt.
Hogere ISO geeft in principe meer "ruis" (korrelige foto), wat weer afhankelijk is van de camera die je gebruikt en de lichtomstandigheden.

Het blijft dus beetje "schipperen" en nadenken en uiteindelijk wordt dat ook een soort van automatisme.

Helemaal een uitdaging wordt het om alles op de M-stand te gaan doen. Dan stel je dus alles zelf in.