Vanochtend de eerste competitiewedstrijd. Met de K5II en 50-135 richting veld getogen. Regen en sneeuw trokken weg en de zon kwam tevoorschijn.
Net als met de K200 was ik nu ook weer teleurgesteld in de hoeveelheid goede foto's. Maar wat mij nog meer teleurstelt is de kleur van de foto's. Elke keer is het licht weer anders, maar ik vind het verschil schokkend.
Valt me ook tegen hoe de K5 scherp stelt, had er meer van verwacht.
Daarnaast had ik begrepen dat de K5 de lens herkent, zodat je eventuele front/back-focus kon aanpassen.
Ik heb wel de plek gevonden waar je de focus kunt aanpassen, maar volgens mij moet je dan een lijstje maken van al je lenzen en dan elke keer handmatig aanpassingen doen. Heb ik dat goed?
Bij Pentax-software wel lensinfo, maar bij iets Windows-achtigs gaat er geen info mee.
Ik ben al aan het schuiven geweest met instellingen, maar elke keer vind ik het eindresultaat onbevredigend. Ik heb vanochtend de kleurinstelling op natuurlijk gezet, met een bleek eindresultaat. Wanneer ik levendig instel wordt rood direct erg magenta.
Ik ga maar eens een vergelijkingstest doen tussen de 2 camera's.
Hier alvast enkele foto's van vanochtend en een paar oude met de K200 ter illustratie.
1:
zo uit de camera, het rood is verschrikkelijk, lijkt wel magenta. Ik vind ook dat de lichte partijen veel te overbelicht zijn. Camera reageert hier erg sterk op want zodra er schaduw is worden er weer mooiere foto's gemaakt.
Het lijkt wel alsof de K5II bij weinig licht beter presteert dan bij meer licht.
2:
zo uit de camera, deze kleuren vallen dan weer niet tegen.
3:
vergelijking, de vorige wedstrijd, met de K200
4:
prachtige warme kleuren van de K200 i.c.m. de 50-135.
5:
zo uit de camera