Auteur Topic: K5II t.o.v. K200D voetbalfoto's  (gelezen 2400 keer)

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: K5II t.o.v. K200D voetbalfoto's
« Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2013, 21:51:16 »
Ik heb nog even gekeken in mijn Exif toen het fout ging en zie daar dat Auto Bracket aan stond, dus dat is duidelijk.
Blijft een bijzonder verhaal, die wilde variatie in sluitertijden bij gelijkblijvende licht omstandigheden.

Misschien heb je nog wat aan de nieuwe firmware die net uit is, het kan in ieder geval geen kwaad om die naar de laatste versie te zetten...

Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2013, 21:51:16 »

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2013, 21:27:57 »
Volgens exif staat de bracketing niet aan.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #17 Gepost op: 4 februari 2013, 21:14:28 »
Dit doet me toch wel denken aan mijn eerste poging om mijn nieuwe K30 te temmen.
Zonder dat ik het door had, stond bracketing aan, maar dan niet met een multishot, dus maakte de camera maar 1 foto tegelijk.
Ik had geen idee dat het aan stond, omdat ik (volgens mij) dat niet zelf aangezet had, maar dat moet haast wel.
Ik ga er helemaal van uit dat het niet aan staat, maar werp eens een blik op het menu...

Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2013, 19:51:57 »
nee, hij maakt echt maar 1 opname als ik afdruk, of blijft doorgaan natuurlijk als hij op continustand staat.
Maar bij 5 achtereenvolgende foto's gaat de sluitertijd van 1/1000 via 1/1600 naar 1/2500, weer terug naar 1/2000 en daarna weer 1/2500. De foto's zijn gelukkig wel scherp.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2013, 19:08:14 »
Heb je niet per ongeluk auto-bracketing aan staan?
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2013, 12:48:55 »
nee, beduidend beter. Niets uitgebeten, maar dat zal niet zo snel gebeuren als je hardlopers fotografeert onder de bomen.
Wat ik wel vreemd vind is dat ik foto's maak in burst-stand en dat er eerst lichte en dan ineens donkere foto's uitkomen. Ik sta stil en de hardlopers waren niet zo snel.. ;)
Ik zal als ik de kans heb nog eens met zonlicht foto's maken met verschillende instellingen.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2013, 08:43:36 »
Vandaag bij de midwintermarathon vrienden gefotografeerd. Ook nu ineens een stel foto's in 1 serie met andere belichting. Ik heb hooglicht&schaduwcorrectie aangezet en de iso omhoog gedaan en de foto's werden beter.
"Beter" in de zin van "prima over tevreden" of als "wel beter dan de voetbalfoto's, maar zeker niet geweldig"?
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2013, 22:36:03 »
Boekje geeft aan dat er voor 20 lenzen instellingen ingevoerd kunnen worden. Maar nergens zie je wat je voor welke lens aangeeft. Waarschijnlijk wordt er geredeneerd dat dat niet nodig is, je voert de correctie in met de lens op de camera en bij herkenning wordt deze instelling ingeschakeld.
Vandaag bij de midwintermarathon vrienden gefotografeerd. Ook nu ineens een stel foto's in 1 serie met andere belichting. Ik heb hooglicht&schaduwcorrectie aangezet en de iso omhoog gedaan en de foto's werden beter.

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2013, 21:04:06 »
Nee, je kan er namelijk 10 aanpassen. Nummer is dus wel logisch!

Nee, want je kunt de AF niet aanpassen voor een lens die je er niet op hebt zitten.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2013, 17:42:31 »
Als er inderdaad 1, 2, 3... zou staan.
Nu is het altijd 1 als in het woord .
Volgens mij gewoon een vertaal fout.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2013, 12:58:11 »
Je hebt helemaal gelijk, nummer staat er inderdaad niet bij.
"huidige" of bijvoorbeeld zelfs "één" was in ieder geval duidelijker geweest dan "1".

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2013, 12:52:33 »
Er staat "toepassen op 1", niet nummer 1 (bij mijn K-5 althans). De andere optie is "toepassen op alle". Dit lijkt mij redelijk duidelijk, maar misschien was "toepassen op huidige" een betere omschrijving geweest.
Je hebt helemaal gelijk, nummer staat er inderdaad niet bij.
"huidige" of bijvoorbeeld zelfs "één" was in ieder geval duidelijker geweest dan "1".

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2013, 12:14:47 »
Toevallig ben ik vandaag ook met de AF aanpassing bezig geweest in de K5.
Het lijkt inderdaad alsof hij geen lens herkent of onthoudt, omdat hij telkens hetzelde nummer laat zien:
"TOEPASSEN OP NR 1"
Maar bij mij onthoudt hij wel de verschillende instellingen tussen de FA 50 1.7 en Sigma 17-70.
Dus staar je niet blind op dat nummer.
Hoeveel verschillende objectieven kunnen worden opgeslaan weet ik zo even niet, maar dat staat volgens mij wel in de handleiding.

Er staat "toepassen op 1", niet nummer 1 (bij mijn K-5 althans). De andere optie is "toepassen op alle". Dit lijkt mij redelijk duidelijk, maar misschien was "toepassen op huidige" een betere omschrijving geweest. Hoe dan ook, kies je "toepassen op 1", dan wordt de aanpassing opgeslagen voor de lens die je er op dat moment op hebt. Kies je "toepassen op alle", dan wordt de aanpassing opgeslagen voor alle lenzen.

Wat betreft de rest: probeer eens de belichtingscompensatie negatief bij te stellen. Het kan zijn dat één kleurkanaal (bvb het rood in het shirt of het groen van het gras) eerder vol loopt dan de andere twee, waardoor de kleuren gaan verschuiven (net even gecheckt: het rood loopt inderdaad af en toe vol). Het vollopen van alle 3 de kanalen veroorzaakt in ieder geval het uitgebeten wit.

Mocht dit niet helpen voor de kleuren, dan kun je nog de witbalans vast instellen. Ik vind zelf de K-5 (en K-7) qua witbalans veel beter dan mijn oude K100D Super was (bij lamplicht bijvoorbeeld), maar misschien gaat het niet altijd goed.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2013, 11:40:33 »
Het lijkt inderdaad alsof hij geen lens herkent of onthoudt, omdat hij telkens hetzelde nummer laat zien:
"TOEPASSEN OP NR 1"
Maar bij mij onthoudt hij wel de verschillende instellingen tussen de FA 50 1.7 en Sigma 17-70.
Hoeveel verschillende objectieven kunnen worden opgeslaan weet ik zo even niet, maar dat staat volgens mij wel in de handleiding.

Mijn K5 onthoudt van 10 lenzen de zgn micro adjustment. Let alleen op met SIGMA lenzen! Sommige SIGMA lenzen hebben dezelfde lenscode en dan kan de K5 ze niet herkennen! Met Pentax lenzen gaat het bij mij altijd goed...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2013, 19:04:26 »
Daarnaast had ik begrepen dat de K5 de lens herkent, zodat je eventuele front/back-focus kon aanpassen.
Ik heb wel de plek gevonden waar je de focus kunt aanpassen, maar volgens mij moet je dan een lijstje maken van al je lenzen en dan elke keer handmatig aanpassingen doen. Heb ik dat goed?
"TOEPASSEN OP NR 1"

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2013, 18:46:24 »
Wellicht weet Ron of anderen hier licht op te schijnen.

Gezien maar dit weekend even geen tijd voor om erin te duiken.

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2013, 18:29:35 »
Voor de wedstrijd kijk ik altijd welke sluitertijd er tevoorschijn komt. Ik gebruik bijna altijd 2.8. In verband met de mooie onscherpte in de achtergrond. Ik weet dat je daardoor meer fotoos weggooit maar als t raak is heb je ook meteen een mooie foto.
Ik was gewend dat de k200 eigenlijk altijd iets onderbelicht. Dit lijkt wel op een omgekeerde wereld. De camera gaf aan ruim voldoende licht te hebben en naar mijn gevoel heeft hij echt overbelichte fotoos gemaakt zonder Dat daar aanleiding toe is. De variatie in sluitertijd is ook vreemd.
Focus wel op spot maar belichting niet. Als dat de reden is vind ik dat wel vreemd. Het was zonnig dus 1/250 is veel te lang bij 2.8.
Wellicht weet Ron of anderen hier licht op te schijnen.

Ik heb gisteravond  met een paar oude lenzen (M) tulpjes gefotografeerd en dan komt er prachtig beeld tevoorschijn, bij heel weinig licht.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2013, 17:27:34 »
Ik heb even foto 1 en foto 5 bekeken
Beiden zijn overbelicht, bij foto 1 zodanig erg dat ik met ACR in het linker jongetje de zwaar gebleekte vlekken uit zijn gezicht niet weg krijg.
De kleur wordt aanzienlijk beter wanneer je de helderheid terugdraait.
Met de pipet geprobeert de juiste witbalans te vinden, maar alle witten zijn uitgevreten, dus dat lukt niet goed.
Met wat geel bijgeven worden de foto's goed.
De vraag is hier; ligt het aan de camera of toch aan de fotograaf?
Moeilijk te beoordelen met deze foto's, wel valt me op dat je met volle opening fotografeerd.
Overigens is foto 2 met 1/1600ste gefotografeerd en de andere op 1/250ste
cirE
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2013, 17:30:35 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
K5II t.o.v. K200D voetbalfoto's
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2013, 16:09:49 »
Vanochtend de eerste competitiewedstrijd. Met de K5II en 50-135 richting veld getogen. Regen en sneeuw trokken weg en de zon kwam tevoorschijn.
Net als met de K200 was ik nu ook weer teleurgesteld in de hoeveelheid goede foto's. Maar wat mij nog meer teleurstelt is de kleur van de foto's. Elke keer is het licht weer anders, maar ik vind het verschil schokkend.
Valt me ook tegen hoe de K5 scherp stelt, had er meer van verwacht.

Daarnaast had ik begrepen dat de K5 de lens herkent, zodat je eventuele front/back-focus kon aanpassen.
Ik heb wel de plek gevonden waar je de focus kunt aanpassen, maar volgens mij moet je dan een lijstje maken van al je lenzen en dan elke keer handmatig aanpassingen doen. Heb ik dat goed?

Bij Pentax-software wel lensinfo, maar bij iets Windows-achtigs gaat er geen info mee.

Ik ben al aan het schuiven geweest met instellingen, maar elke keer vind ik het eindresultaat onbevredigend. Ik heb vanochtend de kleurinstelling op natuurlijk gezet, met een bleek eindresultaat. Wanneer ik levendig instel wordt rood direct erg magenta.
Ik ga maar eens een vergelijkingstest doen tussen de 2 camera's.
Hier alvast enkele foto's van vanochtend en een paar oude met de K200 ter illustratie.

1:

zo uit de camera, het rood is verschrikkelijk, lijkt wel magenta. Ik vind ook dat de lichte partijen veel te overbelicht zijn. Camera reageert hier erg sterk op want zodra er schaduw is worden er weer mooiere foto's gemaakt.
Het lijkt wel alsof de K5II bij weinig licht beter presteert dan bij meer licht.

2:

zo uit de camera, deze kleuren vallen dan weer niet tegen.

3:

vergelijking, de vorige wedstrijd, met de K200

4:

prachtige warme kleuren van de K200 i.c.m. de 50-135.

5:

zo uit de camera