Auteur Topic: K-5 en JPEG, geen goede combinatie?  (gelezen 6715 keer)

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: K-5 en JPEG, geen goede combinatie?
« Reactie #66 Gepost op: 8 februari 2013, 18:32:35 »
Even ter ondersteuning:
Hier foto 1 van Ron
Met enige bewerking alleen in ACR is het een en ander redelijk onder controle

« Laatst bewerkt op: 8 februari 2013, 19:17:32 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #66 Gepost op: 8 februari 2013, 18:32:35 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #65 Gepost op: 8 februari 2013, 15:09:37 »
Welk "kleur" profiel gebruik je voor de JPEG?
Volgens mijn was het levendig die het ruis juist omhoog haalde.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #64 Gepost op: 8 februari 2013, 13:34:06 »
Ik schreef het volgende naar Ron, na zijn foto's gezien te hebben:

Ron,

Ik begrijp dat je zeer teleur gesteld bent over je foto's.
Zoals ik ze nu te zien krijg, geen ander woord dan: waardeloos zeker foto 1.

Bij foto 1: wat een ruis !.... maar vreemd, de isowaarde is 800, niets bijzonders voor een K5.
De scherpte lig op speler nr 4, je fotografeerd met f4,5; dat betekent slechts 1 a 1,5 meter dieptescherpte; met andere woorden voorgrond en achtergrond onscherp.  Daarnaast is de totaal scherpte bij volle opening voor dit type lenzen beperkt. (dit wil niet zeggen dat daarmee de lens slecht is, nee dit type lens kent beperkingen, dat geldt ook voor lenzen van andere merken)
Daarnaast constateer ik dat in je toestel Contrast op 2 (hard) staat en scherpte op hard.
Beide zaken verhogen de hoeveelheid ruis, althans de ruis wordt fors verscherpt.

Foto 2 scherpte ligt hier net achter speler 4 (kijk naar gras)
Nu is de scherptediepte bij deze opening en volle lenslengte (300mm op APS) slechts 50cm (als ie dat al haalt?)
1/500ste is op 300mm aan de lange kant. Er is volle opening gebruikt.
er is enige chromatische abaratie, maar zeker niet schokkend en met AdobeCameraRaw (ACR of Lightroom) goed in de hand te houden.
Weer veel ruis. onbegrijpelijk...maar weer je camera instelling... hou het op voorkeur van de fabrikant (of is Pentax gek?) dus alles normaal....

foto 3
Ruis is nu stuk beter
scherpte ligt niet op de spelers, maar op de achtergrond bomen en reclameborden
er is vignetering

foto 4
idem als foto 3

foto 5
Ruis nog steeds erg maar veel minder dan bij foto 1, ondanks iso1600..
vignetering

Resumé:
Ruis eigenschappen kan ik niet verklaren...idioot veel, mijn oude k10d was aanzienlijk beter.
De camera instellingen werken zeker ruis verhogend, maar zoveel lijkt mij uitgesloten.

Wat doet picasa ???????? ik zie het staan in de exifgegevens..

Ik wil de lenseigenschappen wel eens zien bij een niet sportfoto onder normale lichtomstandigheden.
Ik geloof niet dat deze lens zo slecht is, maar het type lens heeft beperkingen.
Het is zeker geen sportlens.

Of je hier veel aan hebt... ik weet het niet.
zet de instellingen van de camera op normaal; verscherp of stel bij in een goed fotobewerkingsprogramma.
In ieder geval, gebruik je lens waarvoor hij bedoeld is, gebruik slechts zelden volle opening. Bij maximale lenslengte zal ook enig scherpteverlies ontstaan. Het is normaal voor dit type lens, dat geldt ook voor lenzen van de merken canon en nikon (mits in de zelfde prijsklasse). Nogmaals de lens hoeft daarmee niet slecht te zijn, maar de eigenschappen beperken de mogelijkheden.  Binnen die beperkingen kun je prachtige foto's maken: zie http://www.pentaxphotogallery.com/photos/gallery/query?camera=&lens=3810
Groet
cire

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #63 Gepost op: 8 februari 2013, 13:30:30 »
De Pentax f/2.8 50-135 lijkt me voor zaalsporten een zeer geschikte lens, qua bereik en lichtsterkte.

De 50-135 is misschien wel een van de mooiste lenzen die Pentax levert.
Door de grote inwendige scherpstel slag is de lens daarmee echter minder geschikt zijn voor sportfotografie.
Maar voor bv. portretten prachtig (zou je niet verwachten van een zoom)
cire
www.artillusio.nl

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #62 Gepost op: 8 februari 2013, 13:25:59 »
Ik zie ook steeds verschil in scherpte tussen live view foto's en foto's via zoeker maar dat kan aan mijn ogen liggen. Succes. :))
Dat kan ook aan de dioptrie-instelling van je zoeker liggen. Er zit een schuifje bovenop de zoeker waarmee je dat kan instellen.
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2013, 13:36:59 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #61 Gepost op: 5 februari 2013, 22:28:05 »
Super dat je zo tevreden bent over je Sigma 70-300mm! Ik heb zelf de Pentax DA 55-300mm, maar ik onderschrijf absoluut niet dat deze lens veel last zou hebben van CA.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #60 Gepost op: 5 februari 2013, 20:37:25 »
Hallo pentaxers / pentaxianen,

op de lens zat vast nog wel garantie maar dan had ie ongetwijfeld opgestuurd moeten worden en daar
had ik even geen zin in. In de winkel werd ook verteld dat deze lens, maar ook de 55-300, meer last heeft
van CA dan de Sigma die ik nu heb. Dat was op de test foto's met de sneeuw ook wel te zien.
Ik ga proberen of ik die foto's hier op het forum kan krijgen.

Toch denk ik wel dat mijn lens gewoon niet goed was, er zijn genoeg mensen te vinden die wel knappe
foto's met hun 50-200 kunnen maken, zonder vlekjes en randjes, ook gewoon in jpeg geschoten.
Maar goed, ik ben nu blij met de Sigma en wil ook niet te lang blijven hangen in een probleem wat nu
voor mij is opgelost. Ik wil gewoon foto's maken met mijn nieuwe camera!

Wat betreft de Sigma f/2.8 70-200 kan ik zeggen dat ik die lens uiteraard zeer interessant vind.
Maar die zit ook in een iets andere prijsklasse dan de lens die ik nu heb gekocht voor 189,-
Voor buitenfoto's met voldoende licht denk ik ook wel te kunnen volstaan met deze lens.

Voor binnenfoto's wordt het natuurlijk een ander verhaal maar ik vermoed dat daarvoor lenzen te vinden
zijn die qua bereik misschien nog wel wat handiger zijn dan de 70-200.
De Pentax f/2.8 50-135 lijkt me voor zaalsporten een zeer geschikte lens, qua bereik en lichtsterkte.
De wide kant had voor mij nog wel iets korter gemogen maar je kan natuurlijk niet alles hebben  ;)
Wel lees ik regelmatig dat mensen problemen hebben met de sdm focus motor in hun 50-135.
Ik weet niet of dat een oud probleem is wat ondertussen is opgelost of dat het nog steeds speelt.
Misschien zijn er wel andere lichtsterke lenzen te vinden in het bereik van zo'n 30-120mm.
Daar zal ik me nog eens in verdiepen.

De Pentax 60-250 f/4 is natuurlijk ook een interessante lens, zowel voor binnen als voor buiten.
Helaas geen f/2.8 maar met de iso mogelijkheden van de K-5 hoeft dat niet zo'n groot probleem te zijn.
Geen idee trouwens of deze lens ook problemen heeft (gehad) met de betrouwbaarheid van de sdm motor.

Ook zal ik eens kijken naar het schieten in raw en het verwerken in Lightroom.
Ben wel benieuwd hoeveel winst daar nog valt te behalen.

Iedereen weer bedankt voor het meedenken en voor de tips!

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #59 Gepost op: 4 februari 2013, 13:12:18 »
Wel ik heb ik nog een vraag:
Hoe kan ik een foto krijgen in mijn posts?
Ik heb nu het picasa album gelinkt, als ik één foto uit het album als afbeelding toevoeg krijg ik een rood kruisje te zien. Ik doe vast iets verkeerd maar heb geen idee wat dat is ...

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11437.msg225347#msg225347

Ben wel benieuwd: lag het nou inderdaad aan de lens? Heb je hier nog garantie op?

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #58 Gepost op: 4 februari 2013, 12:57:28 »
Ik heb ondertussen alle foto's bekeken en ben nog steeds tevreden!

Om goed met de vorige lens te kunnen vergelijken heb ik deze foto's op dezelfde manier en met de dezelfde instellingen gemaakt.
Dus uit de hand, op S-AF met 1 focus punt, met SR aan en in jpeg opgeslagen.

Ook de foto's op 300mm f/5,6 van voorwerpen op wat grotere afstanden waren veel beter dan ik had verwacht.
Bij de paar foto's die niet zo goed waren lag het focuspunt net naast de speler, gebruikers fout dus.
Ik heb geen problemen met front of back focus kunnen ontdekken.

Wel had ik wat last van de continu veranderende licht omstandigheden, een zonnige middag maar met veel wolken.
Hierdoor zijn niet alle foto's het zelfde qua kleurbalans.
Ik stond ook niet echt handig opgesteld, met zon in de rug zodat ik af wel wat overbelichte hoofden op de foto's zie.
(maar ik stond daar wel heerlijk uit de koude wind en dat beviel me prima   ;))   

Met de instellingen voor de belichting moet ik dus nog wat meer handigheid zien te krijgen.
Dat geldt ook voor het vinden van de "ideale" combinatie tussen sluitertijd, diafragma en iso waarden.
Achteraf had ik wel met wat lagere iso's en langere sluitertijden kunnen schieten maar dat is een kwestie van proberen en aanpassen.
Dat zijn de "aanloop probleempjes" die horen bij de overstap naar een andere camera.

Wat betreft de topic titel kan ik nu zeggen dat de K-5 en JPEG geen slechte combinatie zijn   ;)
Jammer dat mijn eerste lens niet zo'n best exemplaar was, dat heeft het plezier wat je bij een nieuwe camera
verwacht toch wel flink verminderd. Ik zie het maar als een soort van valse start ...

Ik heb de foto's van afgelopen zaterdag hier geplaatst:
https://picasaweb.google.com/ronfotoalbum/SportingKrommenieC1SpiritC12013#
Dit zijn gecropte foto's, hier en daar wat verscherpt en de kleuren wat aangepast.
De maximale resolutie heb ik bij het uploaden beperkt tot 1600 pixels.
Ze zullen geen van allen in het museum terecht komen maar ik ben er blij mee   :)

Wel ik heb ik nog een vraag:
Hoe kan ik een foto krijgen in mijn posts?
Ik heb nu het picasa album gelinkt, als ik één foto uit het album als afbeelding toevoeg krijg ik een rood kruisje te zien. Ik doe vast iets verkeerd maar heb geen idee wat dat is ...

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #57 Gepost op: 2 februari 2013, 19:30:13 »
Hallo, daar ben ik weer  ;)

ik ben net thuis en moet zo meteen weer weg maar toch even een zeer korte update.
Vanmiddag flink wat foto's gemaakt, zowel vanaf de tribune als langs de lijn.
Wisselende omstandigheden, zon / zon met wolken / bewolkt.
De 70-300 is een fijne lens, alleen vlak langs de lijn is 70mm soms net wat te lang als de actie dichtbij is.
Vanaf de tribune is het bereik gewoon helemaal perfect.

Zojuist een stuk of vijftig foto's op de pc bekeken en gelukkig: een wereld van verschil met de foto's van
enkele weken geleden!!!
Geen onscherpte meer, geen vreemde vlekjes, geen grassprietjes van "waterverf" en bijna alle foto's zijn
ook gewoon prima gefocust. (nog steeds alles met AF-S geschoten)
Wel is er bij veel vergroten iets van purple fringing te zien maar geen gekleurde vlekjes of erg veel korreligheid.

Hopelijk is de rest van de foto's ook zo maar daar heb ik wel vertrouwen in.
Zodra ik alles bekeken heb zal ik wat meer schrijven, dat gaat nu helaas even niet lukken.

Maar de foto's met deze lens zien er dus absoluut stukken beter uit!

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #56 Gepost op: 1 februari 2013, 23:16:23 »
Fijn om te horen dat je (weer) tevreden bent met je K5 en nu de Sigma lens.
Ben erg benieuwd naar de voetbal foto's die je met je nieuwe combi gaat maken.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #55 Gepost op: 1 februari 2013, 17:37:54 »

Ik ben dus naar de fotowinkel geweest om de camera op te halen.
In het reparatie rapport stond inderdaad wat me telefonisch al was verteld; camera van nieuwe firmware voorzien, getest en in orde bevonden.
Korrelige foto's werden verklaard door het gebruik van iso 1600.
Dat vond ik nog wel apart, ik had namelijk foto's van iso 200 t/m 1600 aan ze gegeven die er allemaal beroerd uit zagen.

Binnen de foto's bekeken en op de 50-200 foto's waren allerlei vreemde gekleurde randjes te zien op de plaatsen waar de sneeuw overging in de donkere achtergrond.
Deze randjes waren met de 55-300 al minder maar nog wel steeds erg goed zichtbaar, ook zonder ontzettend veel te vergroten.
Met de Sigma zagen de foto's er een stuk beter uit, pas na erg veel inzoomen kon je hier en daar een erg dun paars lijntje ontdekken maar het was echt vele malen minder erg dan bij beide Pentax lenzen en absoluut niet storend.
Helaas hebben we niet even een andere 50-200 getest (niet aan gedacht  :-X) maar het was in ieder geval duidelijk dat het probleem bij de lens lag.

Ik ben geen expert maar ik ben zeer verbaasd! Het lijkt mij niet anders te kunnen zijn dan dat er iets met de LENS mis is.
En dat de reparatiebon aangeeft dat het probleem veroorzaakt wordt door de hoge ISO: lariekoek!! De k-x kan 1600 ISO aan, de K-5 zéker.
Jammer dat je geen andere 50-200 hebt geprobeerd, want deze lens kan zeer acceptabele foto's maken! Ik heb hem een tijd gebruikt en nu de 55-300 en voor mijn doeleinden is dat niet verkeerd. En waarvoor jij hem gebruikt had ook niet. Ik ben in verwarring, trouwens ook door de reactie van de reparatieafdeling   :schaam:

PaulZ

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 1 februari 2013, 16:09:54 »
Had hetzelfde soort "probleem" met K30/DA50-200, bij het gebruik van RAW+, rode vlekjes soms meer dan op jouw foto's. Was in sommige gevallen al zichtbaar op het display. Met alleen JPEG heb ik minder problemen gehad maar scherpte blijft moeilijk, vooral bij bewegende zaken. Heb op de camera wel aan alles zitten rommelen met AF en sindsdien gaat het beter. Ik zie ook steeds verschil in scherpte tussen live view foto's en foto's via zoeker maar dat kan aan mijn ogen liggen. Succes. :))

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #53 Gepost op: 31 januari 2013, 14:20:40 »
Ik vind dit alles bijeen een zeer vreemd verhaal, Natuurlijk zijn er mindere lenzen. Maar zo slecht is geen enkele pentaxlens...
ruis bij 1600 iso?  Bij de k5.... ik weet nergens van.... gewoon perfect bij mij
Ik heb dus een heleboel vraagtekens
Zou je bij mij in de buurt wonen, wil ik wel eens wat uitproberen.
Ik heb dit nog nooit gehoord of gezien, overigens ook niet bij andere (merk)camera's (tenzij bij oudere versies, de ruiskwestie)
Kun je mij eens een  paar (2 à 3) jpeg"s toesturen... Aan picasa heb ik niks
cire
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2013, 14:35:33 door cire »
www.artillusio.nl

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
« Reactie #52 Gepost op: 27 januari 2013, 21:21:52 »
Citaat
Hopelijk kan ik hier binnenkort melden dat ook de veld voetbal foto's er nu goed uit zien!
Dat geeft goede moed voor volgend weekend, op het veld?
Dank voor je uitleg en veel plezier met de Sigma.
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #51 Gepost op: 27 januari 2013, 20:51:16 »

Het zou ook mee kunnen spelen dat de lens kwaliteit wat kritischer ligt voor een 16Mp K-5 dan voor een 8Mp E-500.

Dat kan ik je wel verzekeren. Ik heb een K-m (10mp) en een K30 (16,3 mp). Ik heb sinds kort een Sigma 150-500 en schoot eerst met de K-m.
Ik was rondweg teleurgesteld door de kwaliteiten. Zeer weinig kleine details terwijl de scherpte toch echt goed stond afgesteld.
Omdat ik de K-m toch al zat was een K30 gekocht. De resultaten zijn nu geweldig. Zeer veel mooie details enz.

andersom kan natuurlijk ook.... Ik heb een 18-200 van Tamron die ik altijd al gebruikte op de K-m. Vond de plaatjes altijd geweldig.
Nu met de K30 zijn ze nogsteeds goed. Echter nauwelijks verschil in kwaliteit tussen de K-m en de K30.... Terwijl als ik het verschil tussen de K-m en K30 zie bij de Sigma zou dat verschil er toch echt moeten zijn...... De lens is dan de remmende factor

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #50 Gepost op: 27 januari 2013, 19:42:46 »
Ik weet dat het andere prijscategorie is, maar vind het jammer dat je geen SIGMA 70-200mm F2.8 hebt uitgeprobeerd... Dat is op dit forum een veel gebruikte sportlens...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #49 Gepost op: 27 januari 2013, 16:54:56 »
goed om te lezen ... dank voor het vervolg en duidelijke beschrijvingen :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #48 Gepost op: 27 januari 2013, 16:51:30 »
Eindelijk tijd om even achter de pc te zitten!

Ik ben dus naar de fotowinkel geweest om de camera op te halen.
In het reparatie rapport stond inderdaad wat me telefonisch al was verteld; camera van nieuwe firmware voorzien, getest en in orde bevonden.
Korrelige foto's werden verklaard door het gebruik van iso 1600.
Dat vond ik nog wel apart, ik had namelijk foto's van iso 200 t/m 1600 aan ze gegeven die er allemaal beroerd uit zagen.

Maar goed, de camera was in orde dus ik vertelde de verkoper dat het volgens mij dan toch aan de lens moest liggen.
Hij heeft toen wat lenzen bij elkaar gepakt en heeft buiten wat foto's met hoog contrast genomen, dat was niet zo moeilijk met een hoge berg sneeuw voor de deur  :)
De lenzen waren mijn Pentax DA 50-200 WR, een Pentax DA 55-300 en een Sigma 70-300 APO DG f/4.0-5.6.

Binnen de foto's bekeken en op de 50-200 foto's waren allerlei vreemde gekleurde randjes te zien op de plaatsen waar de sneeuw overging in de donkere achtergrond.
Deze randjes waren met de 55-300 al minder maar nog wel steeds erg goed zichtbaar, ook zonder ontzettend veel te vergroten.
Met de Sigma zagen de foto's er een stuk beter uit, pas na erg veel inzoomen kon je hier en daar een erg dun paars lijntje ontdekken maar het was echt vele malen minder erg dan bij beide Pentax lenzen en absoluut niet storend.
Helaas hebben we niet even een andere 50-200 getest (niet aan gedacht  :-X) maar het was in ieder geval duidelijk dat het probleem bij de lens lag.
Ik weet niet in hoeverre de firmware upgrade nog iets aan de situatie heeft veranderd.

Kort samengevat: Ik ben nu dus eigenaar van een Sigma lens geworden!
Vrijdag avond foto's gemaakt van een zaalvoetbal wedstrijd en die zagen er goed uit. Vanwege de hogere iso's wel wat korrelig maar dat is logisch.
Ik had verwacht dat foto's op 300mm redelijk soft zouden worden (het is toch een budget lens) maar dat viel me dus juist reuze mee.
Ook open (nou ja, 5.6 dus) zag het er nog best goed uit, en ik kon ook nergens vreemde randjes bij contrastrijke overgangen ontdekken.
Nu zijn de contrasten binnen in een zaal, met tl verlichting, ook lang niet zo groot als buiten op een zonnige dag en met de DA 50-200 waren de binnen resultaten ook niet slecht te noemen.

Ik heb zojuist vanuit het zolderraam wat foto's gemaakt van een witte dakkapel met dakpannen als achtergrond.
Op 300mm, f/5.6, uit de hand, met verschillende iso waarden en dus verschillende sluitertijden.
De foto's waren behoorlijk scherp (beter dan ik had verwacht) en de gekleurde randjes / vlekjes heb ik niet kunnen vinden.
De SR in de K-5 doet blijkbaar ook goed zijn werk want ik kon geen bewegingsonscherpte ontdekken.
Ik zie ook wel dat mijn Zuiko 50-200 f/2.8-3.5 scherper was maar die mag je natuurlijk niet met deze Sigma vergelijken.

Ik heb helaas nog geen veld voetbal foto's kunnen maken vanwege de afgelastingen maar ik heb er wel vertrouwen in dat dat met deze lens beter gaat lukken dan met de DA 50-200. Het probleem zat hem dus niet in de slechte jpeg engine maar blijkbaar voornamelijk in de kwaliteit van de DA 50-200 lens.
Ik weet niet of al deze lenzen zo slecht zijn of dat ik gewoon de verkeerde heb getroffen.

Wat ook meespeelt is dat de Zuiko kit lens van mijn E-500 gewoon erg goed is voor een kit lens, daar heb ik in 20.000+ foto's nog nooit iets van hinderlijke CA in kunnen ontdekken terwijl ik toch de meeste foto's flink crop.
Ik ging er bij aanschaf eigenlijk van uit dat de Pentax lens toch wel minimaal van het zelfde niveau zou zijn maar dat was dus een flinke misrekening.
Het zou ook mee kunnen spelen dat de lens kwaliteit wat kritischer ligt voor een 16Mp K-5 dan voor een 8Mp E-500.

Maar goed, ik ga binnenkort dus op pad met de Sigma om te zien of ik daar wel blij van kan worden.
Mijn eerste indruk van de IQ is in ieder geval erg positief en dat geeft weer moed!

De lens heeft op andere vlakken wel een paar minpuntjes tegenover de Pentax lenzen.
Hij beschikt niet over Quickshift maar dat is voor mijn gebruik geen enkel bezwaar.
Ook roteert de front lens bij het focussen zodat het gebruik van een pola filter wat lastiger is maar ook dat is voor mij niet relevant.
Helaas is het geen WR lens en dat is eigenlijk het enige minpunt wat ik wel jammer vind maar bij serieus slecht weer sta ik altijd erg snel binnen, of onder een paraplu.
Een betere stof afdichting is natuurlijk wel altijd prettig.
Daar staat tegenover dat de lens wat dikker is en uitgerust met een behoorlijk brede zoom ring, iets wat ik persoonlijk wel erg kan waarderen. Focussen gebeurt net als bij de DA 50-200 via de screwdrive en is voor mij snel genoeg maar zeker niet stil te noemen.
Voor mijn gebruik is dat ook echter geen enkel bezwaar.

Ik zie dat het een lang verhaal is geworden, ook dankzij mijn "mini-review" van de Sigma 70-300 APO DG f/4.0-5.6   ;)
Hopelijk kan ik hier binnenkort melden dat ook de veld voetbal foto's er nu goed uit zien!

Iedereen hierboven nogmaals bedankt voor het meedenken en voor de tips!

Edit:
De Sigma schijnt in tegenstelling tot wat ik hier boven vermeld over een eigen focus motor te beschikken.
Ik heb ook nog even met de macro stand zitten spelen alhoewel daar niet mijn belangstelling ligt.
Ik vond het resultaat erg goed, met Liveview kun je erg nauwkeurig scherpstellen.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2013, 14:36:40 door RonV »

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #47 Gepost op: 25 januari 2013, 16:18:49 »
Als je een beetje in de buurt van Breukelen woont kan je mijn DA* of Limiteds even lenen om te testen.
Gebruik zelf RAW en Jpeg en ben over beide tevreden. (Jpeg met zijn beperkingen maar ook voordelen)
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2013, 20:59:29 »
SPANNEND !
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #45 Gepost op: 24 januari 2013, 17:12:26 »
Succes met testen, er zijn wel wat mensen nieuwsgierig hoe het afloopt, ik wel in ieder geval....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #44 Gepost op: 24 januari 2013, 16:32:49 »
Zojuist ben ik door de fotozaak gebeld dat ik mijn K-5 kan ophalen.
Zoals verwacht is ie voorzien van een nieuwe firmware.
Gelukkig heeft het niet de "beloofde" 5 tot 7 weken geduurd maar 2,5 week.

Er werd me verteld dat de ruis in mijn voorbeeld foto's door de hoge iso (1600) komt.
Wel apart omdat de ruis sowieso niet mijn grootste bezwaar was en omdat de foto die
ik het ergst vind qua gekleurde vlekjes / randjes (foto 4) genomen is met iso 400.

Als het niet aan de camera ligt vermoed ik toch dat het aan de 50-200 ligt.
Ga eens kijken of het mogelijk is om de 50-200 op een 55-300 in te ruilen ....
Ben benieuwd !

Offline RonV

• Newbie
« Reactie #43 Gepost op: 24 januari 2013, 16:21:40 »
Edwin,

ik heb c-af nooit echt fijn gevonden en ben er aan gewend om met s-af te schieten.
Zolang het voorwerp niet al te snel van je af of naar je toe beweegt gaat dat prima.
Ik heb ook foto's gemaakt van bijv. motorcross wedstrijden en dat ging met s-af ook goed,
terwijl dat toch een stuk sneller beweegt dan voetballers.
https://picasaweb.google.com/ronfotoalbum/MotorcrossKrommeniedijk2006#

Bij vrije trappen e.d. focus ik op de bal, kader, en vlak na het moment dat de bal wordt geschopt
druk ik af. Dat levert bijna altijd scherpe plaatjes op van de speler en de bal die dan een paar
meter van de speler verwijderd is.

Wat betreft zaalvoetbal, ik zie dat jij een 50-135 f/2,8 hebt en ik denk dat je daarmee een
fantastische lens voor zaalvoetbal foto's in huis hebt, zowel qua bereik als qua lichtsterkte.
(en als je nu denkt dat ik jaloers ben heb je gelijk  ;))

Ron
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2013, 09:10:22 door RonV »

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 22 januari 2013, 17:09:20 »
zaalvoetbalfoto's heb ik nooit durven nemen met de K200, de eerste waren matig met de K5II omdat ik niet ver genoeg durfde te gaan.
Ik heb dit weekend spinningfoto's gemaakt, ISO 3200, en dan wordt het al weer mooier.
Toch zie ik veel verschil, je moet echt je camera goed afstellen en dat duurt een tijdje.
Ik denk dat jij met jouw camera samen met anderen moet gaan schieten, en dan lenzen wisselen en kijken wat het resultaat is.
En jij zegt dat je op AF-S schiet, dat moet je echt aanpassen naar AF-C. Zodra je de ontspanknop half ingedrukt hebt blijft de focus staan, de spelers lopen door, het scherptegebied uit.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36