Heel eenvoudig. Maak een vliegreisje vanaf luchthaven Düsseldorf. Leg je fototas op de band naar de scanner van de veiligheidscontrole en wacht aan de andere kant met je broek zowat op je sokken ( Bertels af, schoenen uit) tot na lang wachten je fototas er weer uit komt rollen. Netjes dicht. De volgende morgen op onze vakantiebestemming cameratas opengemaakt. Wat een rotzooi!. Alle vakverdelers los gemaakt en alles er gewoon weer ingedonderd. Tegen elkaar aan. Mijn K10D body kapot functieschakelaar afgebroken en software door de war. Dat laatste heb ik weer kunnen herstellen, maar de functieschakelaar is echt kapot. Het apparaat werkt nog wel en met een paperclip kun je het asje bedienen van de functies. Bij thuiskomst ter reparatie aangeboden bij een officiële Pentaxdealer. Voor € 660,= zou die gerepareerd kunnen worden. Topcover vervangen, undercover vervangen hoofdcircuit vervangen enz. Duidelijk, dat een K10D dat niet meer waard is en wel veel zaken vervangen voor een simpel schakelaartje...en enigszins overhaast een K5IIs gekocht. Weet iemand een handige sleutelaar om de functieknop weer te repareren? Ben dolenthousiast over de K5IIs, maar wil mijn oude K10D eigenlijk niet kwijt. En fotograferen met een paperclips in je hand is ook niet alles.......