Auteur Topic: Lightroom of PSPX3  (gelezen 1269 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Lightroom of PSPX3
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2013, 19:17:53 »
Eerlijk gezegd een verkeerde vraag :)

Lightroom is een workflow systeem: heel snel omgaan grote aantallen foto's. Correcties eenmalig aanbrengen en daarna snel doorvoeren op andere foto's.

PSP (en CS en PSE) zijn principieel gericht op het bewerken van één foto.

De pakketten vullen elkaar dus aan: je begint in LR voor de basis en waar nodig maak je een 'uitstapje' naar PSP...

Inmiddels is er wel wat vervaging: ook in PSP, PSE en CS zitten opties om met fotoverzamelingen om te gaan en LR heeft steeds meer opties om foto's ook te bewerken. Die laatste optie is zo krachtig dat ik dit hele jaar PSE nog niet heb opgestart!

Dit is hetzelfde als de combi AfterShotPro (workflow) en PSP (bewerking).
De kosten van die twee programma's vallen in het niet bij de kosten van Adobe producten.

Voordeel dus kosten en (naar men zegt) eenvoudigere bediening (maar is net wat je gewend bent).
Nadeel: weinig documentatie in vorm van bladen of opleidingen.
Ik heb zelf Staplessen en werkt goed en er zijn voldoende tutorials op YouTube voor PSP te vinden.
Dus of dat nu zó een nadeel is.......

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lightroom of PSPX3
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2013, 19:17:53 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Lightroom of PSPX3
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2013, 10:57:43 »
Eerlijk gezegd een verkeerde vraag :)

Lightroom is een workflow systeem: heel snel omgaan grote aantallen foto's. Correcties eenmalig aanbrengen en daarna snel doorvoeren op andere foto's.

PSP (en CS en PSE) zijn principieel gericht op het bewerken van één foto.

De pakketten vullen elkaar dus aan: je begint in LR voor de basis en waar nodig maak je een 'uitstapje' naar PSP...

Inmiddels is er wel wat vervaging: ook in PSP, PSE en CS zitten opties om met fotoverzamelingen om te gaan en LR heeft steeds meer opties om foto's ook te bewerken. Die laatste optie is zo krachtig dat ik dit hele jaar PSE nog niet heb opgestart!

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Lightroom of PSPX3
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2013, 10:03:31 »
Bewerk hem eerst in LR en ga dan naar PSP om de stofjes met de clone brush weg te halen.
Dat is nu net iets wat met LR perfect werkt.
Op één foto het stofje weg clonen en vervolgens kun die bewerking kopieeren en in een keer naar alle andere opnames plakken waar dat stofje ook zit.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Lightroom of PSPX3
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2013, 21:46:51 »
Ik heb Corel PSP X6 er nu op staan voor de bewerkingen en Corel After Shot Pro voor de selectie en snelle bewerkingen.
PSP schijnt vergelijkbaar te zijn met Photoshop (kan ik niet zo beoordelen omdat ik zelf Photoshop niet heb) en Aftrer Shot Pro schijnt vergelijkbaar te zijn met Lightroom.
Ik heb demo van Lightroom op mijn PC gehad, maar is niet echt mijn ding. Zelf vind ik After Shot Pro makkelijker werken.
Maar het zal zijn wat je gewend bent. En net als met Pentax versus Canikon: er zullen meer mensen Adobe gebruiken dan PSP.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Lightroom of PSPX3
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2013, 10:47:02 »
Werk zelf met LR en PSPX4. Gebruik LR veel meer als PSP, werkt gewoon makkelijker als je veel foto's doet. Maar vind PSP wel onmisbaar als er veel stofjes op de foto zitten. Bewerk hem eerst in LR en ga dan naar PSP om de stofjes met de clone brush weg te halen.

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Lightroom of PSPX3
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2013, 10:37:44 »
Ik werk sinds een half jaartje met beide PSE 11 (geen PSP 3, weet ik!) en Lightroom 4.4
Het is natuurlijk maar net wat je allemaal met je foto's (wilt) doen, maar zonder Lightroom kan ik persoonlijk niet meer. Ideaal om snel foto's te bewerken (belichting, contrast etc). Het aanmaken van voorkeur instellingen (presets) werkt erg plezierig als je grote hoeveelheden foto's allemaal hetzelfde wilt bewerken. Voor het grove werk ('photoshoppen') schakel ik over naar PSE11.

Kortom voor mij zijn beide programma's een aanvulling op elkaar.

Een tip van mijn kant: download eerst de proefversie van Lightroom om te kijken of het iets voor je is (via Abode).
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline asgar

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 57
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Lightroom of PSPX3
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2013, 00:52:13 »
Hallo Pentax-vrienden.

Tis wel al heel laat maar toch....

Heb al vele jaren PSP, nu nummer X3, maar is PSP beter, slechter of heel veel anders dan Lightroom.

Zit beetje te aarzelen of ik Lightroom erbij op de pc moet zetten en of dat zinvol is.

Wie kent ze beide? graag beetje advies

Groet en alvast bedankt,

Asgar