Auteur Topic: Welke brandpuntsafstand ingeven voor een A 50mm i.c.m. tussenringen?  (gelezen 1317 keer)

Offline ReneM

• Super Pentaxian
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Re: Welke brandpuntsafstand ingeven voor een A 50mm i.c.m. tussenringen?
« Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2014, 13:33:34 »
...Ik begrijp je redenatie hier echter niet... De afstand bij macro ik kleiner, dus beweging heeft een groter effect toch??
Ik neem aan dat correctie dan juist meer nodig is (zonder statief dus)...

Een kleine beweging van de lens geeft op korte afstand een veel kleinere beweging tov je onderwerp dan wanneer die afstand langer is.
Die kleinere beweging moet je dus niet laten corrigeren alsof het een grote beweging is, want dat leidt tot bewegingsonscherpte.

Het klopt dus dat je mijn redenering niet begrijpt.  ;)

Verder moet je natuurlijk vooral doen wat je denkt dat goed is.  ;C

Vriendelijke groet, René

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2014, 13:33:34 »

Offline ReneM

• Super Pentaxian
« Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2014, 13:33:34 »
...Ik begrijp je redenatie hier echter niet... De afstand bij macro ik kleiner, dus beweging heeft een groter effect toch??
Ik neem aan dat correctie dan juist meer nodig is (zonder statief dus)...

Een kleine beweging van de lens geeft op korte afstand een veel kleinere beweging tov je onderwerp dan wanneer die afstand langer is.
Die kleinere beweging moet je dus niet laten corrigeren alsof het een grote beweging is, want dat leidt tot bewegingsonscherpte.

Het klopt dus dat je mijn redenering niet begrijpt.  ;)

Verder moet je natuurlijk vooral doen wat je denkt dat goed is.  ;C

Vriendelijke groet, René

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2014, 12:18:02 »
::)
Tja, ik kan me ook vinden in wat ReneM zegt.
gewoon SR uitzetten en een goed statief gebruiken.
Uit de losse hand Macro schieten kan wazige Foto's opleveren, en je krijgt meestal maar een Kans

Uit de hand gaat echt meer dan uitstekend, zeker in combinatie met 'kokerflits'.
Vraag: Had je mijn vraag wel gelezen ??   :( >:(

Ik ben nu bezig met macro experimenten, ook met 50 mm lens (M 1,7) en tussenringen.
Ik werk vaak niet vanaf statief nu, maar stel scherp d.m.v. voor/achteruit bewegen van de camera.

Als je Google'd op Pentax SR and extension tubes zijn er meerdere relevante links (waarbij menigeen elkaar op dit thema ook tegenspreekt)
Wel interessante stof vind ik.

Als je SR gebruikt lijkt de 'common sense' neer te komen op brandpuntsafstand verlengen met de lengte van de gebruikte tussenringen .
Ook wordt nadrukkelijk gezegd dat SR bij macro niet zoveel uitmaakt omdat de afstand te klein is....

Flits (en dus snelle sluitertijd) wordt aanbevolen als je zonder statief werkt, waarvan akte.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2014, 12:18:02 »
Uit de losse hand Macro schieten kan wazige Foto's opleveren, en je krijgt meestal maar een Kans

Uit de hand gaat echt meer dan uitstekend, zeker in combinatie met 'kokerflits'.
Vraag: Had je mijn vraag wel gelezen ??   :( >:(

Ik ben nu bezig met macro experimenten, ook met 50 mm lens (M 1,7) en tussenringen.
Ik werk vaak niet vanaf statief nu, maar stel scherp d.m.v. voor/achteruit bewegen van de camera.

Als je Google'd op Pentax SR and extension tubes zijn er meerdere relevante links (waarbij menigeen elkaar op dit thema ook tegenspreekt)
Wel interessante stof vind ik.

Als je SR gebruikt lijkt de 'common sense' neer te komen op brandpuntsafstand verlengen met de lengte van de gebruikte tussenringen .
Ook wordt nadrukkelijk gezegd dat SR bij macro niet zoveel uitmaakt omdat de afstand te klein is....

Flits (en dus snelle sluitertijd) wordt aanbevolen als je zonder statief werkt, waarvan akte.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8

JohnnieS

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2014, 11:45:49 »

JohnnieS

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2014, 11:45:49 »

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2014, 11:31:36 »
Dit is een misvatting. De SR is gebaseerd op een veel grotere afstand van je onderwerp dan je bij macro aanhoudt.
De SR zal dus altijd overcorrigeren wat leidt tot meer bewogen foto's dan wanneer je de correctie uitzet.

Minder koffie drinken is het enige dat werkt, nou ja, biljart spelen ook heb ik begrepen.  ;)

Ik drink veel koffie maar biljart ook... Dat heft elkaar op??   :) :)

Ik begrijp je redenatie hier echter niet... De afstand bij macro is kleiner, dus beweging heeft een groter effect toch??
Ik neem aan dat correctie dan juist meer nodig is (zonder statief dus).

3 verschillende antwoorden, niettemin bedankt!

Ik ga voorlopig voor het antwoord in de laatste link van Conquest.
Dat komt het meest overeen met mijn eigen gevoel en visie op deze vraag.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2014, 13:48:09 door ArnoR »

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2014, 11:31:36 »
Dit is een misvatting. De SR is gebaseerd op een veel grotere afstand van je onderwerp dan je bij macro aanhoudt.
De SR zal dus altijd overcorrigeren wat leidt tot meer bewogen foto's dan wanneer je de correctie uitzet.

Minder koffie drinken is het enige dat werkt, nou ja, biljart spelen ook heb ik begrepen.  ;)

Ik drink veel koffie maar biljart ook... Dat heft elkaar op??   :) :)

Ik begrijp je redenatie hier echter niet... De afstand bij macro is kleiner, dus beweging heeft een groter effect toch??
Ik neem aan dat correctie dan juist meer nodig is (zonder statief dus).

3 verschillende antwoorden, niettemin bedankt!

Ik ga voorlopig voor het antwoord in de laatste link van Conquest.
Dat komt het meest overeen met mijn eigen gevoel en visie op deze vraag.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2014, 13:48:09 door ArnoR »

Offline Conquest

• Full Member
  • *

Offline ReneM

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2014, 22:58:35 »
...Hierbij is SR dus wel belangrijk, en ik wil graag bevestigd dat je gewoon 50 mm in moet geven...

Vriendelijke groet, René

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2014, 21:54:08 »
Ik blaas dit draadje even nieuw leven in...

Hierbij is SR dus wel belangrijk, en ik wil graag bevestigd dat je gewoon 50 mm in moet geven.
Voor mijn gevoel beweeg ik meer met de tussenringen, maar 50 mm blijft 50 mm en SR instelling dus daarop houden?
OF... 50 mm blijft inderdaad 50 mm, maar 'shake' is groter, dus hogere waarde opgeven om dit op te vangen?

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2014, 12:03:55 »
ik zou ook inderdaad gewoon 50mm invoeren. Want zoals sander aangeeft, waarschijnlijk toch op statief, dus je hoeft het niet in te voeren voor de SR.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2014, 12:03:55 »
ik zou ook inderdaad gewoon 50mm invoeren. Want zoals sander aangeeft, waarschijnlijk toch op statief, dus je hoeft het niet in te voeren voor de SR.

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2014, 11:54:44 »
Die brandpuntsafstand dient voorzover bekend twee doelen:

1 > aansturen van de SR, maar ik ga ervanuit dat als je er Macro opnames mee gaat maken de SR sowieso uitzet (*) en de camera op een statief of bonenzak o.i.d. plaatst. Als je overigens wel de SR wil gebruiken kun je gewoon 50 mm ingeven.

2 > puur administratief, zodat je in je Exif gegevens kunt zien dat het een 50 mm lens was, handig als je bijvoorbeeld meerdere oude lensjes gebruikt.

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2014, 11:54:44 »
Die brandpuntsafstand dient voorzover bekend twee doelen:

1 > aansturen van de SR, maar ik ga ervanuit dat als je er Macro opnames mee gaat maken de SR sowieso uitzet (*) en de camera op een statief of bonenzak o.i.d. plaatst. Als je overigens wel de SR wil gebruiken kun je gewoon 50 mm ingeven.

2 > puur administratief, zodat je in je Exif gegevens kunt zien dat het een 50 mm lens was, handig als je bijvoorbeeld meerdere oude lensjes gebruikt.

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
Welke brandpuntsafstand ingeven voor een A 50mm i.c.m. tussenringen?
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2014, 22:33:01 »
Misschien is mijn vraag te simpel....

Ik heb een Pentax-A 50mm 1:1.7 en zeer recent een set Asahi Pentax Auto Extension Tubes. Welke brandpuntsafstand geef ik in op de camera bij het monteren van de A in combinatie met de tussenringen?
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
Welke brandpuntsafstand ingeven voor een A 50mm i.c.m. tussenringen?
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2014, 22:33:01 »
Misschien is mijn vraag te simpel....

Ik heb een Pentax-A 50mm 1:1.7 en zeer recent een set Asahi Pentax Auto Extension Tubes. Welke brandpuntsafstand geef ik in op de camera bij het monteren van de A in combinatie met de tussenringen?
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd