Auteur Topic: Testje sterren fotograferen  (gelezen 627 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Testje sterren fotograferen
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2014, 22:29:57 »
Ik heb vroeger menige avond met sterrenkijker buiten gestaan, dus ik herken de fascinatie wel.
Ik weet dat ik heeeel lang geleden op een zwoele zomeravond nog laat buiten kwam en het uitzonderlijk helder was en de Melkweg dichtbij leek en duidelijk zichtbaar.
Dat gevoel kan ik nu nog voor me halen...
 
Maar, het is helaas in Nederland maar zelden echt helder en dan ook nog als het jou niet uitkomt... :)
Vooral in de zomermaanden moet je wel erg lang wachten voordat het goed donker wordt, dat is wel lastiger.
 
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Testje sterren fotograferen
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2014, 22:29:57 »

bbwijdieks

  • Gast
Re: Testje sterren fotograferen
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2014, 22:11:49 »
Leuk! Ben er zelf ook veel mee bezig in de winter. Altijd leuk om mee bezig te zijn.

Ik had ergens gelezen dat voor het noordelijk halfrond februari t/m september de beste tijd is om sterren te fotograferen

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Testje sterren fotograferen
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2014, 20:49:29 »
Leuk! Ben er zelf ook veel mee bezig in de winter. Altijd leuk om mee bezig te zijn.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

bbwijdieks

  • Gast
Re: Testje sterren fotograferen
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2014, 20:32:32 »
Thx Eric! Ik had al een tijdje een artikel over sterren fotograferen op mijn pc staan.
Afgelopen weekend heb ik het doorgenomen en het fascineerde mij direct.
Als je echt een duistere plek, omgevingslicht nihil, hebt gevonden dan word het pas echt interessant.
Je kunt dan namelijk de Melkweg zien en heel erg mooi fotograferen.
Met een DSLR kun je namelijk licht ontvangen van sterren die je met oog niet kunt zien.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Testje sterren fotograferen
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2014, 12:30:20 »
Dit ziet er scherp uit en je hebt aardig wat sterren gevangen, ik zeg: geslaagd!
Wil je echt sterren vastleggen of gaat het je meer om een mooie opname waar toevallig sterren op staan?
 
Zie niet direct welk stuk hemel je hier te pakken hebt.
Alhoewel ik links bovenin Cassiopeia lijk te zien, met zijn karakteristieke W vorm (4 van de 5 sterren zie ik dan).
Dan is daaronder Perseus te zien en zou rechts in het midden de Andromeda nevel kunnen staan.
Het is even uit het hoofd...
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

bbwijdieks

  • Gast
Testje sterren fotograferen
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2014, 11:43:06 »
Afgelopen dinsdag was het kraakhelder wat een mooie gelegenheid was om sterren te fotograferen.
Deze foto is vooral bedoeld als testopname om te zien welke instellingen het beste werken bij een bepaalde beeldhoek.


17mm | F/2.8 | iso 800 | 20s