Auteur Topic: Hema fotokwaliteit  (gelezen 812 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5931
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Hema fotokwaliteit
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2014, 14:57:06 »
Sinds Snapfish (van HP) gestopt is ben ik over gegaan naar de HEMA, ik heb diverse aanbieders uitgeprobeerd en profotonet en hema kwamen voor mij toen als beste uit de bus. Het verschil tussen die 2 was klein, behalve de prijs  :-[ dus toen bij Hema blijven plakken. En nog steeds tevreden over. Je kunt ook incidenteel een keer pech hebben natuurlijk. Blijft altijd moeilijk verhaal, ik heb toen 4 verschillende getest, volgens mij zat daar webprint bij en ik weet niet wat de 4e toen was. Maar wellicht had ik het die bewuste dag net slecht met webprint getroffen, want daar waren de afdrukken slecht. Overigens had ik dezelfde foto`s naar de verschillende centrales verstuurd om een eerlijk beeld te krijgen. Maar als ik het goed had willen doen had ik de test misschien 3x moeten doen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Hema fotokwaliteit
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2014, 14:57:06 »

bbwijdieks

  • Gast
Re: Hema fotokwaliteit
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2014, 14:42:18 »
Er kunnen meerdere oorzaken zijn van de tegenvallende kwaliteit.
Printers maken gebruik van CMYK kleurprofielen de meeste afdrukdiensten adviseren om foto's aan te leveren in sRGB en de software of printer doet dan zelf de conversie.
Iedere conversie levert in principe kwaliteitsverlies op de mate hiervan hangt weer af van de instellingen van de converter.
Nog een variabele is de kwaliteit van het papier (aantal gram) en de afwerking ervan (hoogglans/satin/).
Het aantal ppi/dpi heb ik altijd ingesteld staan op 300 maar 240 zou ook wel genoeg moeten zijn dus daar ligt het niet aan.

newmikey2

  • Gast
Re: Hema fotokwaliteit
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2014, 14:42:07 »
Ik gebruik al jaren HEMA en eigenlijk nooit klachten gehad. Onlangs (minder dan 2 weken terug) nog 1 maal 50X70 en een tiental 30x45 vergrotingen op mat - waren stuk voor stuk prima.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Hema fotokwaliteit
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2014, 14:24:22 »
Kleurprofiel is: sRGB IEC61966-2.1
Indelingsoptie: Basislijnen
Horizontale en verticale resolutie: 240 dpi
Bitdiepte: 24
Kleurvoorstelling: sRBG
Pixels: 4928 x 3264


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

bbwijdieks

  • Gast
Re: Hema fotokwaliteit
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2014, 14:17:49 »
Bedankt voor de tip Mocca. Zal er eens naar kijken. Van een vriend hoorde ik dat Kruidvat altijd wel goed is volgens hem dus dat is ook een optie denk ik.

Voor het opslaan van de foto heb ik JPEG gebruikt. De foto's zijn gemaakt in RAW en hiermee bewerkt. De foto is hierna geopend (en dus hierbij omgezet naar JPEG). De foto is hierna licht bewerkt en opgeslagen. Alles op maximale kwaliteit. De JPEG bestanden zien er perfect uit.

Welk kleurprofiel heb je gebruikt? En welke ppi?

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Hema fotokwaliteit
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2014, 14:13:10 »
Bedankt voor de tip Mocca. Zal er eens naar kijken. Van een vriend hoorde ik dat Kruidvat altijd wel goed is volgens hem dus dat is ook een optie denk ik.

Voor het opslaan van de foto heb ik JPEG gebruikt. De foto's zijn gemaakt in RAW en hiermee bewerkt. De foto is hierna geopend (en dus hierbij omgezet naar JPEG). De foto is hierna licht bewerkt en opgeslagen. Alles op maximale kwaliteit. De JPEG bestanden zien er perfect uit.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

bbwijdieks

  • Gast
Re: Hema fotokwaliteit
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2014, 14:03:17 »
Voor mij is dit dus waarschijnlijk de eerste en meteen laatste keer bij de Hema. Jullie nog tips voor in de toekomst?

Welke instellingen heb je gebruikt bij het opslaan van de foto's?

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Hema fotokwaliteit
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2014, 13:39:04 »
Ik bestel mijn foto's bij profotonet, en heb to tnu toe nooit klachten gehad. het enige wat ik tegen ben gekomen, is dat het Z/W papier icm met de afdrukcentrale die ze gebruiken in het begin niet optimaal was. (en het andere is gevouwen foto's, maar dat ligt aan de fijne PostNL).
Hema gebruik ik soms nog weleens om snel een paar foto's voor familie af te drukken, maar geen slechte ervaring mee qua kwalitiet. kan ook komen dat ik iets minder oplet omdat het voor de familie is, en de eisen niet zo hoog.

Maar als je een andere afdrukservice zoekt, kan ik profotonet aanraden. Als je voor een andere gaat (bv kruidvat), dan ook eerst kijken waar ze de fotos laten afdrukken. Can in de zelfde centrale zijn als de Hema, en dan heb je nog steeds het zelfde probleem. Oftewel, het probleem ligt niet zo zeer bij de Hema, maar bij de gebruikte afdruk centrale.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Hema fotokwaliteit
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2014, 13:25:35 »
Vandaag de foto's in ontvangst genomen die ik via de online fotoservice van Hema had besteld.

- 3x 20 bij 30 cm
- 5x 10 bij 15 cm

Ik moet zeggen dat ik zeer teleurgesteld ben in de kwaliteit van de kleine afdrukken. De grotere afdrukken zijn nog redelijk maar de kleine naar mijn inzien erg slecht. De randen zijn erg schokkerig en er zit nauwelijks details in bepaalde delen. Hoe is jullie ervaring met de afdrukservice
van de Hema? Ik heb een klacht gestuurd en wacht nu op antwoord maar het is wel jammer van de foto's. De kwaliteit van de verzonden bestanden was erg goed maar de verwerking door de Hema blijkbaar erg slecht (het verkleinen naar 10 bij 15.)

Voor mij is dit dus waarschijnlijk de eerste en meteen laatste keer bij de Hema. Jullie nog tips voor in de toekomst?


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's