Auteur Topic: Lenzen reinigen..  (gelezen 1075 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2014, 01:30:58 »
Nog bedankt jongens voor de aangeboden tips.
De lenspen heb ik toch niet durven gebruiken omdat het z'n grote oppervlakte is en een krasje is snel gebeurd.
Wel met heel weinig Atomizer Cleaner Solution op een wattendoekje gespoten en later de pluisjes verwijderen als het opgedroogd was.
Nu moet ik zeggen dat het nog niet van dat was en heb dan maar ook eens het Viewfinder glasje gepoetst en dat scheelt toch wel   :dash1: grapje hoor.
De enkele plekjes (regendruppels!) zijn er af en ze glans als nieuw, nu hopen dat de coating op termijn niet aangetast is.
Dat kan enkel de tijd uitwijzen.
Hier heb ik de cleaner gevonden het blijkt om een anti-condens spray te gaan, dus niet echt een schoonmaak produckt.
Lijkt me wel veilig te zijn.
http://www.cameranu.nl/nl/p11702/konig-foto-video-reinigingset
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2014, 01:40:29 door VanMar »
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2014, 01:30:58 »

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #16 Gepost op: 21 mei 2014, 13:19:51 »
Citaat
Toen ik ze voor het eerst zag schrok ik toch een beetje van die harde dop! lijkt me toch wel wat hard.
Is deze ook goed?
Nog een vraagje kan ik deze pen niet beter in de ijskast leggen tegen het uitdrogen?

De dop is hard, maar daarin zit een stevig driehoekig "viltje" met koolstofpoeder. Dat koolstof neemt alle vettige vuil op. Met beleid poetsen natuurlijk. Niet drukken, je hoeft niet te polijsten. gewoon het koolstof z'n werk laten doen.
In de koelkast? ik heb hem nu een paar jaar als vast item in de fototas en hij doet het nog prima.
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline Koos

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 273
  • Geslacht: Man
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2014, 11:25:00 »
Ik gebruik een vaak gewassen theedoek met warm water en een heel klein drupje afwasmiddel erin. Dit die ik al jaaaaaren en heb nog nooit iets van schade bemerkt. Natuurlijk wel met beleid poetsen en niet lopen raggen  ;)
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

RonHendriks

  • Gast
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2014, 19:31:58 »
Maar....... ik hoor van mensen met een limited of DA* lens, dat zij hun lensen regelmatig gewoon even flink onder de douche houden... ik heb geen limited geld.. :(  :)

Dat lijkt me meer voor een heel uitzonderlijk iets dan voor een regelmatig terugkerende douchebeurt.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2014, 19:15:01 »
Han, dat wilt nu lukken dat ik recent z'n type heb gekocht namelijk de deze;

http://www.batteryking.nl/products/accu-s/accu-digitale-camera/pentax/lenspen-voor-filters-en-lenzen.html


Toen ik ze voor het eerst zag schrok ik toch een beetje van die harde dop! lijkt me toch wel wat hard.
Is deze ook goed?
Nog een vraagje kan ik deze pen niet beter in de ijskast leggen tegen het uitdrogen?
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2014, 18:00:46 »
ik gebruikte aanvankelijk van alles, tot ik, gelukkig op een oude lens, een duidelijk zichtbaar gat kreeg in de coating. Daarvoor gebruikte ik brillendoekjes, lap met spiritus, medische alcohol, handdoek, t-shirt en zo meer.
Na het coating-gat gebruikte ik Hama lensdoekjes, nadat ik flink op de lens geademd had, wat een beetje vocht achter laat.

het volgende geleerd op dit forum en dat bevalt me heeeel erg goed:
ik gebruik een lenspen.
Beslist eerst voorzichtig afborstelen met het borsteltje van de lenspen, om elk zandje of krassend stofje te verwijderen, om krassen in de coating te voorkomen.
dan vlekken, vingers, spatten etc. met het kool-voetje voorzichtig wegpoetsen. Dat werkt erg goed. Je houdt gewoon geen sporen over.

Ik zie allerlei prijzen van de lenspen. Ongetwijfeld ook goedkope kopieën. Ik zou voor het echte merk "lenspen" kiezen. Hierbij een voorbeeld, uiteraard overal elders te koop

http://www.klein.nl/lenspen-original-lens-cleaner?utm_source=googleshopping&utm_medium=pricewatch&utm_term=LENSPEN+ORIGINAL+LENS+CLEANER&utm_content=reinigingsmiddelen&utm_campaign=google_cpc&gclid=CLjZ17zsur4CFWbItAodeWwA8Q

Maar....... ik hoor van mensen met een limited of DA* lens, dat zij hun lensen regelmatig gewoon even flink onder de douche houden... ik heb geen limited geld.. :(  :)

Groet, Han
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2014, 17:14:53 »
Dat zijn een heleboel tips.
Het is dat ik de lens al wel een jaar of twee heb en ze nog niet heb gereinigd.
Nu denk ik wel dat er al wat vuil op zit door wind en regenvocht.
Nu heb ik eens een art. gekocht en daar was een extra produckt bij geleverd.
Mss dat iemand dit kent 'Atomizer Cleaner Solution' weet niet of het veilig is, het is tenslotte een dure lens.

bernhardn

Een UV filter is inderdaad nog van het analoge tijdperk en werd vooral in het hoog gebergte gebruikt.
Mijn ervaring is ook dat al wat je voor de lens schroef scherpteverlies met zich meebrengt.
Natuurlijk hangt het ook af van de kwaliteit van de filter in welke mate dit al of niet opvalt.
Het is wel raar dat bij de Sigma f4.5/500mm twee insteek filters worden bij geleverd een UV!! en een pola., de UV word door Sigma afgeraden om die niet te gebruiken!?.

LennartKm

Werd de pola niet in het leven geroepen om reflectie's tegen te gaan, ruiten,water enz?
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2014, 17:50:12 door VanMar »
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2014, 14:57:42 »
Een polarisatiefilter is inderdaad wel geweldig! Die heb ik voor 2 lenzen ook. Geeft geweldige kleuren


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2014, 14:49:11 »
Qua scherpte maakt het helemaal niks uit in de praktijk. Misschien in het lab ietsje maar in de tests die ik zelf heb uitgevoerd is er geen enkel verschil te zien. Ik gebruik ze dus puur als bescherming. Koop liever een nieuw filtertje dan een nieuwe lens. Ik ben veel in de bossen te vinden met takken en dergelijke. Het gebruik van UV filters heeft me bijvoorbeeld al 1 lens gescheeld! Stond bij een rally foto's te maken toen een auto wat stenen opwierp. Mijn UV filter was aan puin -> grote put erin maar de lens had gelukkig niks.

Ik woon in een gebied met het zachtste water van Nederland dus gebruik ik vaak kraanwater. Ik heb ook een fles demiwater voor als ik op reis ben.

Duidelijk, want er zijn ook mensen die spenderen een fortuin aan UV filters en denken dat de foto beter wordt!
(maar verwar het niet met polarisatiefilters)

RonHendriks

  • Gast
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2014, 14:35:03 »
Ik ben echt heel erg hierin. Ik wasem er eens op en ga er dan met mijn bloes overheen :schaam:

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2014, 14:30:26 »
@Lennart, waarom gebruik je een UV filter?

Qua scherpte maakt het helemaal niks uit in de praktijk. Misschien in het lab ietsje maar in de tests die ik zelf heb uitgevoerd is er geen enkel verschil te zien. Ik gebruik ze dus puur als bescherming. Koop liever een nieuw filtertje dan een nieuwe lens. Ik ben veel in de bossen te vinden met takken en dergelijke. Het gebruik van UV filters heeft me bijvoorbeeld al 1 lens gescheeld! Stond bij een rally foto's te maken toen een auto wat stenen opwierp. Mijn UV filter was aan puin -> grote put erin maar de lens had gelukkig niks.

Ik woon in een gebied met het zachtste water van Nederland dus gebruik ik vaak kraanwater. Ik heb ook een fles demiwater voor als ik op reis ben.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline K-x_fan

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2014, 14:13:39 »
Ik gebruik normaliter ook skylight/UV filters ter bescherming (behalve op de Sigma 8-16), en reinig deze met een schoon gewassen katoenen zakdoek of een microvezel lensdoekje.
Als ik een frontlens grondig wil schoonmaken, gebruik ik hiervoor een reinigingsvloeistof voor brillenglazen van de opticien en een lensdoekje. Dit geeft met heel weinig moeite een perfect resultaat.

N.B. Gebruik nooit goedkope vochtige papieren wegwerp brillendoekjes. Deze kunnen grove vezels bevatten die de lenscoating kunnen beschadigen!

Sigma 8-16, 18-250, Pentax 1,8/50, Tamron 17-50, 70-300, Metz MB 44 AF-1

Serpiente

  • Gast
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2014, 14:05:27 »
Rocketblower, lenspen, vezeldoekje.. Is het dan nog vies dan speciale vloeistof.

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2014, 13:57:31 »
Zelf gebruik ik altijd een lensdoek. Dit vaak met een behoorlijke hoeveelheid water. (al is dat voor mij stukken minder riskant aangezien ik UV filters gebruik)

Water bevat kalk! je kan beter een speciale lens reiniger gebruiken en niet die beeldscherm spray die je overal gratis bij krijgt die laat weer een vette waas achter.
er is speciale lenscleaner.

@Lennart, waarom gebruik je een UV filter? je weet dat dit bij Digitaal niks uitmaakt het maakt je foto alleen minder scherp.
UV filters zijn uit de tijd van de film, om deze te beschermen tegen UV zodat je geen blauwe waas krijgt.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2014, 13:23:28 »
Ik gebruik altijd een lenspen en een microvezel lensdoekje.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Lenzen reinigen..
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2014, 13:11:40 »
Zelf gebruik ik altijd een lensdoek. Dit vaak met een behoorlijke hoeveelheid water. (al is dat voor mij stukken minder riskant aangezien ik UV filters gebruik)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Lenzen reinigen..
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2014, 13:03:33 »
Nu zit ik met het volgende, wat is een veilige manier om de coating van een lens te reinigen.
Nu een standaard lens durf ik wel met een zacht doekje doen, maar het grote glas van een 500/4.5 is toch nog wat anders.
Iemand een goede tip?
Alvast bedankt.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar