Auteur Topic: moet ik mijn lens calibreren  (gelezen 2068 keer)

newmikey2

• Gast
Re: moet ik mijn lens calibreren
« Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2014, 09:37:23 »
Zou ik mijn lens moeten ( laten) calibreren , ik vind de scherpte ook wel tegen vallen .
Ik heb de K5ii en weet niet of ik met mijn camera de lens wel kan calibreren.
Nee, in het door jou beschreven geval helpt calibreren niet.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2014, 09:37:23 »

newmikey2

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 8 augustus 2014, 09:37:23 »
Zou ik mijn lens moeten ( laten) calibreren , ik vind de scherpte ook wel tegen vallen .
Nee, in het door jou beschreven geval helpt calibreren niet.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 8 augustus 2014, 04:50:57 »
15m is te ver weg, voor de camera is het dan lastig om de afstand van het onderwerp exact te bepalen.

Mee eens,enige Optie probeer dichterbij te komen en fotografeer handmatig bij AF blijft hij zoeken en scherpstellen.
En dan is het vogeltje helaas al gevlogen :D

JohnnieS

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 8 augustus 2014, 04:50:57 »
15m is te ver weg, voor de camera is het dan lastig om de afstand van het onderwerp exact te bepalen.

Mee eens,enige Optie probeer dichterbij te komen en fotografeer handmatig bij AF blijft hij zoeken en scherpstellen.
En dan is het vogeltje helaas al gevlogen :D

Offline karelb

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2014, 20:09:37 »

15 meter is om een gekraagde r.staart die 6 meter hoog zit in een beboste omgeving een heel eind weg met een k511 of wat voor camera dan ook met een 300 f4 lens erop .
je hebt meestal al een nadeel omdat je vaak moet gaan overbelichten of in iso omhoog en een laag f nummer omdat er gewoon te weinig licht is .
wat je heel vaak ziet met foto's is dat ze een f gebruiken van 5.6 ongeveer om voldoende licht ( snelheid ) te krijgen , terwijl je eigenlijk een f8 of nog iets hoger zou moeten hebben met zeg zo'n 320 tot max 500 iso .
op zo,n afstand om dan een beetje foto te krijgen moet je aardig gaan croppen en dan kun je het redelijk vergeten met f 5.6/6.3 en 800 tot 1000 iso om een mooie plaat over te houden  met een vogeltje als de g.r.staart.
camera K3 + batterygrip + K5 + smc da 300mm F4 + sigma 150-500 mm + conv hd pentax-da 1.4 aw + manfrotto 1 poot 680B + 3p.statief Manfrotto 055XPROB + swinghead Caruba TSH-A1

Offline karelb

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2014, 20:09:37 »

15 meter is om een gekraagde r.staart die 6 meter hoog zit in een beboste omgeving een heel eind weg met een k511 of wat voor camera dan ook met een 300 f4 lens erop .
je hebt meestal al een nadeel omdat je vaak moet gaan overbelichten of in iso omhoog en een laag f nummer omdat er gewoon te weinig licht is .
wat je heel vaak ziet met foto's is dat ze een f gebruiken van 5.6 ongeveer om voldoende licht ( snelheid ) te krijgen , terwijl je eigenlijk een f8 of nog iets hoger zou moeten hebben met zeg zo'n 320 tot max 500 iso .
op zo,n afstand om dan een beetje foto te krijgen moet je aardig gaan croppen en dan kun je het redelijk vergeten met f 5.6/6.3 en 800 tot 1000 iso om een mooie plaat over te houden  met een vogeltje als de g.r.staart.
camera K3 + batterygrip + K5 + smc da 300mm F4 + sigma 150-500 mm + conv hd pentax-da 1.4 aw + manfrotto 1 poot 680B + 3p.statief Manfrotto 055XPROB + swinghead Caruba TSH-A1

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 17 juli 2014, 22:59:11 »
15 meter is niet te ver weg voor de camera, het is gewoon een kwestie van goed scherpstellen, hetzij AF of MF.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 17 juli 2014, 22:59:11 »
15 meter is niet te ver weg voor de camera, het is gewoon een kwestie van goed scherpstellen, hetzij AF of MF.

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2014, 20:04:32 »
15m is te ver weg voor de camera......

Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2014, 20:04:32 »
15m is te ver weg voor de camera......

Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 7 juli 2014, 23:39:11 »
15m is te ver weg voor de camera is het dan lastig om de afstand van het onderwerp exact te bepalen.
Nog een factor die sterk kan meewegen is het tijdstip waarop je fotografeert.
Als de temperatuur op de dag snel oploopt wordt het al snel heiig en komt er waterdamp in de lucht.
Dat verpest je foto's vanaf een grote afstand of een vergezicht.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 7 juli 2014, 23:39:11 »
15m is te ver weg voor de camera is het dan lastig om de afstand van het onderwerp exact te bepalen.
Nog een factor die sterk kan meewegen is het tijdstip waarop je fotografeert.
Als de temperatuur op de dag snel oploopt wordt het al snel heiig en komt er waterdamp in de lucht.
Dat verpest je foto's vanaf een grote afstand of een vergezicht.

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2014, 21:09:29 »
Dag Ron
Ik heb al foto, s van de gekraagde roodstaarten op het forum staan , flink gecropt

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2014, 21:09:29 »
Dag Ron
Ik heb al foto, s van de gekraagde roodstaarten op het forum staan , flink gecropt

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2014, 20:17:15 »
Plaats eens een foto, want op 15 meter lijkt me dat een klein vogeltje.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2014, 20:17:15 »
Plaats eens een foto, want op 15 meter lijkt me dat een klein vogeltje.

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2014, 20:02:21 »
Dag Berend bedankt voor je reactie
Meestal heb ik licht genoeg.
Ook zonder converter heb ik het probleem.
Ik ben een tijd bezig geweest om de gekraagde roodstaarten op de foto te zetten  , afstand toch minimaal 15 meter , scherpstelpunt in het midden en de vogels zaten op een boomstronk een meter of 6 hoog.
Ik moest tegen de lucht in fotograferen , maar als ik de vogel in het midden van mijn zoekveld had kreeg ik de foto niet scherp , mijn camera bleef dan zoeken naar scherpte , iets lager mikken op de bovenkant van de boomstronk , die kreeg ik dan wel gelijk scherp waarna ik op de vogel richte en de foto maakte , maar ik heb het vermoeden dat de boomstronk wel scherp en de vogel minder scherp op de foto kwam.
Ik gebruik de 300mm f4 lens

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2014, 20:02:21 »
Dag Berend bedankt voor je reactie
Meestal heb ik licht genoeg.
Ook zonder converter heb ik het probleem.
Ik ben een tijd bezig geweest om de gekraagde roodstaarten op de foto te zetten  , afstand toch minimaal 15 meter , scherpstelpunt in het midden en de vogels zaten op een boomstronk een meter of 6 hoog.
Ik moest tegen de lucht in fotograferen , maar als ik de vogel in het midden van mijn zoekveld had kreeg ik de foto niet scherp , mijn camera bleef dan zoeken naar scherpte , iets lager mikken op de bovenkant van de boomstronk , die kreeg ik dan wel gelijk scherp waarna ik op de vogel richte en de foto maakte , maar ik heb het vermoeden dat de boomstronk wel scherp en de vogel minder scherp op de foto kwam.
Ik gebruik de 300mm f4 lens

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2014, 13:16:06 »
Hier kunnen een hoop oorzaken voor zijn:

- Weinig licht
- Gebruik van een teleconverter
- Een te vlak/te weinig contrast gebied waar je op scherpstelt

Als de scherpte op de achtergrond ligt dan kan dat geen front- of backfocus zijn de corrigerende functie van de camera is een microadjust waar je hooguit 2-3mm de focus mee kunt verleggen.
Dat lost het probleem dus niet op , een hoofdregel bij het fotograferen van vogels is dat je scherpstelt op de ogen.
De AF punten van de K-5 II zijn op 2 punten na allemaal van het kruistype dus je hoeft niet per se het middelste punt te gebruiken.
Ik gebruik vaak links -of rechtsboven als de vogel dichtbij zit en het middelste punt als de vogel wat verder weg zit en waarvan ik vantevoren weet dat ik de foto ga croppen.
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2014, 13:38:13 door Berend »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 6 juli 2014, 13:16:06 »
Hier kunnen een hoop oorzaken voor zijn:

- Weinig licht
- Gebruik van een teleconverter
- Een te vlak/te weinig contrast gebied waar je op scherpstelt

Als de scherpte op de achtergrond ligt dan kan dat geen front- of backfocus zijn de corrigerende functie van de camera is een microadjust waar je hooguit 2-3mm de focus mee kunt verleggen.
Dat lost het probleem dus niet op , een hoofdregel bij het fotograferen van vogels is dat je scherpstelt op de ogen.
De AF punten van de K-5 II zijn op 2 punten na allemaal van het kruistype dus je hoeft niet per se het middelste punt te gebruiken.
Ik gebruik vaak links -of rechtsboven als de vogel dichtbij zit en het middelste punt als de vogel wat verder weg zit en waarvan ik vantevoren weet dat ik de foto ga croppen.
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2014, 13:38:13 door Berend »

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
moet ik mijn lens calibreren
« Reactie #2 Gepost op: 6 juli 2014, 12:35:48 »
Het valt mij op dat als er een vogel op een tak of zo boven de grond zit  , en ik het centrale scherpstelpunt in het midden hebt staan , dat ik de vogel eigenlijk boven het middenpunt in mijn zoeker moet hebben om de vogel scherp in beeld te krijgen.
Als ik de vogel in het midden van mijn zoeker plaats dan stelt de camera scherp op de achtergrond.

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
moet ik mijn lens calibreren
« Reactie #1 Gepost op: 6 juli 2014, 12:35:48 »
Het valt mij op dat als er een vogel op een tak of zo boven de grond zit  , en ik het centrale scherpstelpunt in het midden hebt staan , dat ik de vogel eigenlijk boven het middenpunt in mijn zoeker moet hebben om de vogel scherp in beeld te krijgen.
Als ik de vogel in het midden van mijn zoeker plaats dan stelt de camera scherp op de achtergrond.