Auteur Topic: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"  (gelezen 1607 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2014, 12:52:39 »
Sigma 150-500 dan geen optie?
Met de TC 1.4?
Werkt goed hoor heb ik ervaren.
Ja zeker, maar een kennis van me heeft zo'n Canon lens en die gebruikt 'm vooral voor vogelfotografie. En ik zie 'm vaker bij vogelaars uit de tas komen. Mooi bereik en snelle AF. En resultaten die mij erg aanspreken. Mocht ik ooit zelf zoiets overwegen aan te schaffen voor vogelfotografie dan zal ik logischerwijs eerst naar geschikte lenzen voor Pentax kijken. En daar hoort de Sigma (1)50-500 ook bij. Een TC hoeft bij dat bereik niet direct van mij, die zou ik eerder overwegen bij een 300mm prime.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2014, 12:52:39 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #18 Gepost op: 16 september 2014, 11:47:43 »
Sigma 150-500 dan geen optie?
Met de TC 1.4?
Werkt goed hoor heb ik ervaren.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #17 Gepost op: 16 september 2014, 09:22:05 »
Naar de 100-400 ben ik ook wel erg benieuwd. Ik heb wel eens zitten kijken naar de 100-400 van Canon, voor vogelfotografie een perfecte lens. Nu komt 'ie er dus ook van Pentax. Nadeel is wel dat je zo'n lens voorlopig alleen nieuw kunt aanschaffen want ik verwacht niet dat 'ie snel in de tweedehands markt terecht komt. Heeft natuurlijk gewoon met marktaandeel te maken. Voor vogelfotografie is een snelle AF belangrijk, dus ik ben erg benieuwd hoe deze nieuwkomer daarop presteert.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Serpiente

  • Gast
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2014, 00:31:05 »
De TC had je al? Wheatersealed flash?
Dat zijn dingen voor erbij. Geen dingen die ik echt nodig heb. Ik heb de TC op reis niet een keer gemist. Ik kon met 300mm prima uit de voeten. Een TC kun je er niet zo even af halen als je te dichtbij komt.
Misschien als ik eens op safari ga ofzo. Echt afhankelijk van waar ik heen ga of als ik in een hebberige bui ben. Een weather sealed flash is leuk, vooral het batterijen klepje. Nu heb ik tape op het klepje en een waterdichte hoes (die ik nooit nodig heb gehad). Ik heb het niet echt nodig.

Ik ben wel benieuwd naar de 100-400.

RonHendriks

  • Gast
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2014, 23:31:38 »
Zo kun je het ook bekijken. Ik ben zelf voorlopig uitgekocht bij Pentax. Ik kan niet meer doorgroeien. Ik kan misschien een stapje maken naar de K-3.

De TC had je al? Wheatersealed flash?

Serpiente

  • Gast
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2014, 23:25:13 »
Zo kun je het ook bekijken. Ik ben zelf voorlopig uitgekocht bij Pentax. Ik kan niet meer doorgroeien. Ik kan misschien een stapje maken naar de K-3.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2014, 22:35:40 »
Ze willen gewoon dat er gespaard word voor een 645z ;)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2014, 22:31:11 »
We kunnen ook zeggen dat Ricoh Pentax hun producten als niche in de markt zetten, dus niet bedoeld voor de massa :) . Dat is ook de reden dat ik voornamelijk met oud Pentax glas fotografeer. Hun niche producten overstijgen mijn budget :D . Grt. Cliff.

Like (sorry, ik mis de knop hier  ;)), dan deze maar: :good:

Offline Cliff-SP3

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Man
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2014, 22:26:08 »
Met eens in de zeg maar 2 jaar een nieuwe camera, nauwelijks nieuw glaswerk vanuit Ricoh en steeds minder lenzen met K-bajonet vanuit Sigma en Tamron gaan we geld overhouden voor andere zaken.
We kunnen ook zeggen dat Ricoh Pentax hun producten als niche in de markt zetten, dus niet bedoeld voor de massa :) . Dat is ook de reden dat ik voornamelijk met oud Pentax glas fotografeer. Hun niche producten overstijgen mijn budget :D . Grt. Cliff.
digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2014, 21:52:46 »
Ricoh zorgt alleen dat we niet té hebberig worden en dingen gaan kopen die toch maar zelden uit de kast komen  :angel:

Ze kennen hun klanten dus heel goed en nemen die tegen zichzelf in bescherming :D .

Maar zonder gekheid, uiteraard zijn er aspecten waar Pentax het moet afleggen tegen andere merken, zeker op professioneel terrein. Maar wat is er mis mee om in dat geval op een ander merk over te stappen? Dat lijkt me juist zeer legitiem. Je moet de spullen kopen die passen bij je klus, dus als je als studiofotograaf meer aan een Nikon systeem hebt, of als sportfotograaf beter met Canon presteert, koop dat dat gewoon. Ik denk dat het voor slechts een zeer beperkt aantal mensen een beperking is dat ze niet frequenter een camera kunnen kopen dan de frequentie waarmee Pentax deze lanceert.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2014, 21:39:51 »
Pentax heeft nog steeds het grootste assortiment lenzen! en ik denk niet dat wanneer het niet op de Photokina staat het er ook niet meer zal komen.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2014, 21:27:36 »
Zoals gezegd J@@P: met Pentax kan ik ruimschoots uit de voeten en mis ik eigenlijk (nog) niets. Wellicht een lens tussen de Sigma 8-16 mm en de Pentax 60-250, maar daarin wordt eind dit jaar ook voorzien lijkt het  :angel:

En ik denk dat dit voor de meeste leden hier aan de orde is.
Ricoh zorgt alleen dat we niet té hebberig worden en dingen gaan kopen die toch maar zelden uit de kast komen  :angel:

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2014, 21:26:41 »
Dat groene gras verhaal is beperkt waar. Het is waar voor mij  :D. Op zijn best een middelmatig fotograaf, dus de apparatuur is de bottle neck niet. Maar ben je een betere, professionele fotograaf zijn er toch snel grenzen waar je tegen aanloopt. Voor studiowerk kan FF soms noodzakelijk zijn en een flashsysteem als het Nikon CLS is dan echt wel een pre. Voor sportfotografen is AF en burstrate een belangrijk item. En dan wil het nog niet eens over een professionele service organisatie hebben...

Het is niet voor niets dat een aantal (goede) fotografen van dit forum overgestapt zijn.

Dat gezegd hebbende kom ik terug op het begin: voor de 90% van de leden van dit forum is de apparatuur geen begrenzing. Hoogstens in de zin dat we geen nieuw speelgoed kunnen kopen  :D
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2014, 21:20:36 »
Zoals Cruijff ooit eens heel geleerd zei: "Elk nadeel heb zijn voordeel".

Onze hobby als Pentax gebruikers wordt steeds goedkoper!
Met eens in de zeg maar 2 jaar een nieuwe camera, nauwelijks nieuw glaswerk vanuit Ricoh en steeds minder lenzen met K-bajonet vanuit Sigma en Tamron gaan we geld overhouden voor andere zaken.
Eigenlijk mogen we dus niet eens zo mopperen  :evil: :angel:
Ik bespeur een parallel met de wijze waarop de jongere generatie over mobieltjes praat. Een model van een jaar oud is al oud omdat er niet niet de nieuwste Android op draait of iets dergelijk. :evil: ;)
Ik zou niet weten waarom ik nieuw glaswerk zou willen als ik een hele serie ltd lenzen had. Ik bedoel dat ik uit het aanbod van Pentax prima een set kan samenstellen waarmee ik jaren vooruit kan. Het geld ontbreekt mij simpelweg, dus voor mij maakt Pentax/Ricoh mijn hobby nog niet goedkoper. Er is nog genoeg te wensen over.
En als je nu eens een ander merk had, zou je dan echt ieder jaar een nieuwe camera kopen? Als dat een doel op zich is, om altijd het nieuwste van het nieuwste te hebben, dan is een overstap het overwegen waard ja. Maar dan heb je een ander merk, wedden dat je dan weer een lens van de ltd kwaliteit van Pentax gaat missen. Ik denk dat je altijd bezig blijft. Het voetbalgras is elders ook altijd groener.


Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2014, 21:04:22 »
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de hebberigheid vanzelf aan banden wordt gelegd door Ricoh  :evil: :angel:.
En inderdaad Ron, met de huidige opbouw kun je voldoende uit de voeten. Zelfs een professioneel fotograaf zou dat makkelijk nog kunnen.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2014, 20:47:20 »
En voor wie heel veel geld heeft, de 645Z + de complete lezen set :)

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2014, 20:25:06 »
Ik ervaar nog altijd geen beperkingen ....  dat neemt niet weg dat ik wel veel wensen heb ..  maar dat is hebberigheid ...

Ok .. ik heb mazzel gehad .. en eigenlijk alles kunnen kopen waar ik blij van dacht te worden ...
En begin langzamerhand door te krijgen welke lenzen ik prettig vind ... en .. waarom ... :)

Maar ik weet nu al dat mijn hebberigheid ...  altijd sterker zal zijn :evil:  ;C


Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

  • Gast
Re: Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2014, 20:13:34 »
Tsja ik weet dat er veel geklaagt wordt, maar in alle redelijkheid is het Pentax systeem nog steeds heel compleet en kun je er uitstekende foto's mee maken.

Wie ruim in de slappe was zit:
  • K-3 body (of twee)
  • Sterrenset: 55mm, 50-135mm en 300mm (of de 60-250mm)
  • Zoomlenzen: 12-24 en 20-40mm met een ster ernaast
  • Primeset: 31mm/43mm/77mm of de Limiteds 15mm/40mm/70mm
  • Een flitser erbij 540bv
  • Leuke compact ernaast voor op stap, de MX-1 of de Ricoh GR

Wie iets minder geld heeft of lekker compact op stap wil:
  • K-S1 body
  • 18-135mm

Daar kun je nog steeds mee op pad denk ik.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Photokina 2014: "Elluk nadeel heb sun foordeel"
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2014, 19:46:23 »
Zoals Cruijff ooit eens heel geleerd zei: "Elk nadeel heb zijn voordeel".

Onze hobby als Pentax gebruikers wordt steeds goedkoper!
Met eens in de zeg maar 2 jaar een nieuwe camera, nauwelijks nieuw glaswerk vanuit Ricoh en steeds minder lenzen met K-bajonet vanuit Sigma en Tamron gaan we geld overhouden voor andere zaken.
Eigenlijk mogen we dus niet eens zo mopperen  :evil: :angel: