Auteur Topic: Pentaxforum  (gelezen 2286 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Pentaxforum
« Reactie #28 Gepost op: 14 september 2014, 20:15:56 »
Ik werk ook nog steeds met prima resultaten met de K-x ne met de K200D die ik van Cemi heb overgenomen en dioe nog steeds perfect werkt ook op het strand van een Deens waddeneiland ROMO.
Fijn om te horen dat hij nog prima werkt.  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Pentaxforum
« Reactie #28 Gepost op: 14 september 2014, 20:15:56 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Pentaxforum
« Reactie #27 Gepost op: 14 september 2014, 01:01:21 »
Leuk hoe zo`n topic een eigen leven gaat leiden, in de openingspost geef ik aan dat ik veel voorbij zie komen over andere merken en nu weer eens gekeken en gaat het daar helemaal niet meer over.

Ik denk dat we ons hier meer druk moeten gaan maken over de activiteit in de fotohoek Henk.
Beschamend voor een "fotografie forum".............. :(

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Pentaxforum
« Reactie #26 Gepost op: 13 september 2014, 16:00:51 »
 :D :D Zo werkt dat ja! Doen kranten en TV ook vaak. Even iets anders er tussendoor roepen en het onderwerp reageert als een kameleon. Kan heel handig zijn.

Wie weet het onderwerp weer te veranderen in dit topic... ::) ::)

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5927
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Pentaxforum
« Reactie #25 Gepost op: 13 september 2014, 14:46:11 »
Leuk hoe zo`n topic een eigen leven gaat leiden, in de openingspost geef ik aan dat ik veel voorbij zie komen over andere merken en nu weer eens gekeken en gaat het daar helemaal niet meer over.

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
Re: Pentaxforum
« Reactie #24 Gepost op: 13 september 2014, 14:10:48 »
Ik werk ook nog steeds met prima resultaten met de K-x ne met de K200D die ik van Cemi heb overgenomen en dioe nog steeds perfect werkt ook op het strand van een Deens waddeneiland ROMO.

Ik zal later in de komende weken een paar voorbeelden posten ! :)
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Pentaxforum
« Reactie #23 Gepost op: 12 september 2014, 20:25:40 »
Fuji X-T1 graphite silver ;)
De zwarte mag ook  ;D
Nee, serieus... als ik ooit een andere camera ga kopen is het deze, of een opvolger of de Sony A7 oid.
Met andere woorden een goede systeem camera.

Offline koensteunenberg

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 99
  • Geslacht: Man
Re: Pentaxforum
« Reactie #22 Gepost op: 12 september 2014, 18:15:03 »
Een K-x wat een luxe :P zelf gebruik ik de K-m want ik hou wel van 'simpel'.

DA 18-55 ii, DA 50-200, 40 LTD.

Offline Cliff-SP3

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 103
  • Geslacht: Man
Re: Pentaxforum
« Reactie #21 Gepost op: 12 september 2014, 18:08:10 »
Er zit naast kwaliteit kunnen leveren  ook een flinke dosis geluk en gunfactor in het verhaal ...
Je kan serieus prachtige plaatjes maken .. maar als de keus niet op jou valt ..  maakt dat geen drol uit.

Je eerste keus zal dus altijd voor je eigen ontwikkeling en speelplezier moeten zijn ..

"wat heb ik nodig?"
"wat mis ik?"
"wat kan ik mij veroorloven?"

Zijn de basis vragen ....


Thoran heeft gelijk. We kunnen allemaal wel mee willen met steeds maar beter mooier sneller en duurder, maar worden we daar betere fotografen door? We voelen ons tegenwoordig allemaal een professionele fotograaf tot verdriet van degenen die met fotografie een boterham proberen te verdienen. Ik begrijp die frustratie wel. Iedere amateur met een buidel geld loopt zo de winkel uit met de duurste en laatste snufjes erop. Als professionele fotograaf moet je in deze hype mee, anders kun je net zo goed stoppen. Het is maar weinigen gegeven full time met fotografie bezig te zijn, de meesten hebben een baan erbij. Persoonlijk denk ik dat degene die door de zoeker kijkt en compositie bepaalt er meer toe doet dan het hebben van dure apparatuur. Zelf hobby ik wat met een K-x en twee onderhand antieke Olympus digitale camera's E-1 en E-500. En mocht ik full frame willen dan pak ik een analoge Japanner of Rus. Grt. Cliff.
digitaal Pentax K-x, analoog MX, Super A, SP 1000 en Super Takumar en SMC Pentax en andere Pentax-K en M42 objectieven voor deze camera's

http://www.flickr.com/photos/dnf_spedition

RonHendriks

  • Gast
Re: Pentaxforum
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2014, 17:22:34 »
Laat ik het zo zeggen,

ik denk niet dat er veel mensen zijn die wat aan de 645Z hebben met de foto's die ze maken, zoals sport, simpele portretten, huisdieren, etc.

Dan heb je niks aan 50MP bestanden.

Zo'n camera heb je pas wat aan bij foto's in de studio of een gecontroleerde omgeving. En heel selectief voor natuur fotografie.

Landschap, fashion, bedrijfsreportages, huwelijksreportages (als het wat mag kosten).

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Pentaxforum
« Reactie #19 Gepost op: 12 september 2014, 16:43:30 »
Langzaam, te grote bestanden, duur, groot, zwaar, dure objectieven, etc.

Onzin .. 
Het is een heel andere camera.... voor een heel ander publiek met geheel andere wensen en eisenpakket.

Tis een prachtige camera, maar kan me voorstellen dat veel mensen niet weten wat ze ermee moeten doen.

Dat klopt blijkbaar :evil:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline koensteunenberg

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 99
  • Geslacht: Man
Re: Pentaxforum
« Reactie #18 Gepost op: 12 september 2014, 16:27:02 »
En bovendien als je al niet voor een camera met grotere sensor gaat waarom dan niet voor de 645Z?

DA 18-55 ii, DA 50-200, 40 LTD.

RonHendriks

  • Gast
Re: Pentaxforum
« Reactie #17 Gepost op: 12 september 2014, 16:18:22 »
Ben toch wel benieuwd Cemi ;)

Fuji X-T1 graphite silver ;)

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Pentaxforum
« Reactie #16 Gepost op: 12 september 2014, 16:16:08 »
Ik droom niet van een Canikon, maar van een Fujifilm.... (ik ga niet zeggen welke).

Ben toch wel benieuwd Cemi ;)
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Pentaxforum
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2014, 16:14:13 »
Ik droom niet van een Canikon, maar van een Fujifilm.... (ik ga niet zeggen welke).

RonHendriks

  • Gast
Re: Pentaxforum
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2014, 15:48:07 »
Trouwens al die body's met meer dan 16mp is helemaal niet nodig, dat kan ook in je nadeel werken.
Wat dacht je, je body is gevoeliger met foto's maken en straf alles genadeloos af.
M.a.w. je moet dan ook de betere objectieven kopen en die zijn dus veel duurder, zekers voor die FF body's.
Bijvoorbeeld: Nikon D4s kost rond de € 4500,00 een objectief daarvoor begin al vanaf € 1500,00.

Ik dacht even  ??? maar de D4s kost 6149 euro. Die tas met lenzen voor een beetje sportfotograaf kost vlug 40.000 euro.

Ik ben ook niet de grootste fan van al die extra megapixels, met 16mp heb je ruim voldoende. Ik heb twee posters gemaakt met de K-01 van 150x75cm en die zien er prima uit.

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Pentaxforum
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2014, 11:42:52 »
Hier ff een reactie wat betrefd FF camera's.

Sorry, hier zijn dus ook personen die Analoge foto's maken, dat is dus FF.
Nu in het Digitale tijdperk zijn die foto's in die camera's de helft kleiner, dus half kleinbeeld.
De reden is, namelijk het maken van sensoren voor FF kosten bakken met geld, daarom is er dus ook kleinere sensoren en dat is dus de helft van FF en kosten goedkoper.

Ja, ik heb nog genoeg negatieven, 36x24mm,  en weet dus waar ik over praat.
Vroeger werd er dus ook halfkleinbeeld camera's verkocht, daar kon je dan gewoon de kleinbeeld rolletjes ingebruiken en kon je de dubbele aantal foto's maken.
Een nadeel was, volgens mij kon je van dat halfkleinbeeld negatief dus geen grotere afdrukken laten maken.

Trouwens al die body's met meer dan 16mp is helemaal niet nodig, dat kan ook in je nadeel werken.
Wat dacht je, je body is gevoeliger met foto's maken en straf alles genadeloos af.
M.a.w. je moet dan ook de betere objectieven kopen en die zijn dus veel duurder, zekers voor die FF body's.
Bijvoorbeeld: Nikon D4s kost rond de € 4500,00 een objectief daarvoor begin al vanaf € 1500,00.

Wil je toch FF werken, dan zal je naar een ander merk moeten overstappen.
Maar pasop, bij 1 merk weet ik, dat je Analoge objectieven NIET kan gebruiken op Digitaal, van een ander merk, kan je bijna alle Analoge objectieven wel gebruiken op Digitaal.


Serpiente

  • Gast
Re: Pentaxforum
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2014, 11:31:32 »
Dat is wel een van de redenen dat de gehele cameramarkt aan het kantelen is. Prachtig al dat hobbywerk, maar de professionele markt is flink om zeep geholpen. In heel veel categorieën aangezien we tegenwoordig even swipen op onze iPad of smartphone en wat foto's online bekijken. Heel mooi en ook echt prachtig om te zien op die steeds betere apparaten, echter financiële middelen om die foto's maken komen er steeds minder.
Klopt. Vaak zijn foto's een dag later al oud nieuws, want er zijn alweer nieuwe. De beste fotografen moeten het vooral van hun nevenactiviteiten hebben. Bijvoorbeeld workshops/seminars etc. voor amateurs die ook zulke foto's willen maken.
Als je dat goed kunt of een goede baan buiten de fotografie hebt kun je het jezelf veroorloven.

Er zit naast kwaliteit kunnen leveren  ook een flinke dosis geluk en gunfactor in het verhaal ...
Je kan serieus prachtige plaatjes maken .. maar als de keus niet op jou valt ..  maakt dat geen drol uit.

Je eerste keus zal dus altijd voor je eigen ontwikkeling en speelplezier moeten zijn ..

"wat heb ik nodig?"
"wat mis ik?"
"wat kan ik mij veroorloven?"

Zijn de basis vragen ....


Je hebt helemaal gelijk :) Dat laatste houdt me bij Pentax. Ik moet toegeven dat Pentax flinke stappen heeft gemaakt, maar blijven vaak achter de meute aan hobbelen op cruciale dingen (AF en snelheid). Ze zijn dan weer innovatief met dingen waarvan ik zoiets heb: 'Wat moet je er mee?'.

Maar goed, het is niet mijn intentie om anderen te bekeren..

RonHendriks

  • Gast
Re: Pentaxforum
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2014, 11:17:55 »
Is verkopen de enige reden om een dergelijke camera te kopen? Als fotografie je passie is en je jezelf wil ontwikkelen, met zo goed mogelijke foto's dan wil je ook betere apparatuur als je tegen grenzen aanloopt. Ik kan je precies uitleggen waar ik tegenaan loop.
Er zijn ook mensen die tegen audiofielen zeggen dat je op een soundbar met Spotify net zo goed muziek kan luisteren. ;)

Ik ben het met je eens dat verkopen ontzettend moeilijk is. In de wildlife & natuur categorie verkopen alleen de allerbeste een beetje. Wil je geld verdienen dan zal je beter moeten worden. Dat is voor weinig mensen weggelegd. Voor sommige mensen is dat frusterend.

Dat is wel een van de redenen dat de gehele cameramarkt aan het kantelen is. Prachtig al dat hobbywerk, maar de professionele markt is flink om zeep geholpen. In heel veel categorieën aangezien we tegenwoordig even swipen op onze iPad of smartphone en wat foto's online bekijken. Heel mooi en ook echt prachtig om te zien op die steeds betere apparaten, echter financiële middelen om die foto's maken komen er steeds minder.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Pentaxforum
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2014, 10:15:30 »
"Als" ik al voor een full frame ga tzt .. zal mijn K5 voor verkoop vrij komen ..  ;C

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5927
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Pentaxforum
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2014, 10:12:52 »

Dromen ja dat doe ik ook, ik droom ervan dat een full frame volgend jaar uitkomt en jullie de K3 verkopen voor een prikkie aan mij  :)

:D :D Die droom heb ik dan ook nog wel, ook al realiseer ik me dat mijn foto`s er niet beter van worden, maar mijn huidige camera zal niet het eeuwige leven hebben.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Pentaxforum
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2014, 09:56:00 »
Meteen als er weer wat nieuws komt van andere merken begint het weer te kriebelen  :)
Ik heb dat helemaal niet nodig en geen behoefte aan.
Met een klein beetje extra aandacht voor, tijdens en na het maken van de foto kan ik wat plezier en kwaliteit prima meekomen.

Vorig jaar op een tuinshow de eerste prijs gehaald met macro foto´s van mosjes, iedereen vond de foto´s mooi maar ook zo mooi scherp, ook de Canikon mannen, ik heb ze toen verteld dat de foto´s met mijn IstDs op 6 megapixels gemaakt zijn uit het handje met een Tamronlens, daarna nog wat uitgesneden en daar bij een copyshop laten uitprinten op A3 voor 1 €.
Toen wisten de heren en dame niet wat ze moesten zeggen  :D

Mensen kijk naar wat je nodig hebt, doe er wat extra funfactor er boven op en blijf genieten van je hobby.
Dromen ja dat doe ik ook, ik droom ervan dat een full frame volgend jaar uitkomt en jullie de K3 verkopen voor een prikkie aan mij  :)

Het zal wel aan mij liggen en de manier van leven die ik heb hier, maar mijn spulletjes kunnen meer dan ik en ik zit niet in een ratrace.
Ik wil niemand beledigen, maar zo denk ik er over, maar ik ben dan ook een rare uitzondering  ;)

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Pentaxforum
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2014, 09:20:15 »
Haha, ja ik had ook zoeis van wat gebeurt er? Ik dacht even dat ze die camera's goedkoop van de hand deden en wij er als gieren op af kwamen  :D.

Ik ben honk- en merkvast, wat betekent dat ook nooit, nee nooit (!) zal overstappen. Pentax bied mij meer dan ik aan kan en ben er zeer tevreden mee. Bovendien ben ik nog steeds verliefd op dat merk ( al 35 jaar).
Ook op nadere vlakken ben ik heel "merkvast": ik heb maar 1 merk motor gereden, bij auto's kom ik aan 2, kom nooit in die betonnen bak in Mokum behalve voor een concert van AC/DC ( :D) en ook in de liefde ben ik honkvast  ;)  :angel: ).

Dus, ik heb wel even gekeken in de hoek waar de droom van de FF weer naar boven kwam. En snel weer weg, want ik heb
a). geen behoefte aan FF;
b). ik heb geen behoefte aan een ander merk.

Maar in zijn algemeenheid kan dit m.i. best op dit forum geplaatst worden in de daarvoor bestemde hoek. Maar het moet geen reclamepraat zijn om mensen te bewegen de overstap te maken, alhoewel we daarvoor toch wijs genoeg zijn om dat zelf te bepalen. En de mensen de écht FF willen en het wachten moe zijn, gaan toch wel. En daar is ook niets mis mee.
En beste forummers: we mogen ook trots zijn op wat Pentax wél allemaal uitbrengt of uitgebracht heeft! Als ik zo'n log apparaat van Canon of Nikon in mijn handen heb (ja, dat gebeurt weleens) dan weet ik weer dat we allemaal zo trots zijn op de compacte, handzame bodies van Pentax, ooit begonnen met de M-serie, en waar Pentax heden ten dage nog steeds om geroemd wordt!

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Pentaxforum
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2014, 08:57:38 »
Volgens mij is er weinig mis mee om op dit forum een apart hoekje te hebben met info over andere merken. Benchmarken kan volgens mij nooit kwaad, zo is dat board ook bedoeld. Zeker niet om leden te bewegen over te stappen, ook niet met de pretentie om volledig te zijn, daar zijn andere merkfora veel beter in. Maar als er een fotobeurs in aantocht is lijk het mij logisch dat de grote merken daar ook actief zijn en dat dat zijn afspiegeling heeft in een board als dat op dit forum. Zelf kijk ik ook regelmatig naar andere merken en als ik wat leuks zie post ik dat hier. Gewoon ter lering en vermaak.
Dus om er heel erg van te schrikken, dat lijkt mij niet nodig. :) De komst van de K-S1 leidde tot veel meer reacties, dus je zit nog steeds goed, :D

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Pentaxforum
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2014, 08:27:28 »
Er zit naast kwaliteit kunnen leveren  ook een flinke dosis geluk en gunfactor in het verhaal ...
Je kan serieus prachtige plaatjes maken .. maar als de keus niet op jou valt ..  maakt dat geen drol uit.

Je eerste keus zal dus altijd voor je eigen ontwikkeling en speelplezier moeten zijn ..

"wat heb ik nodig?"
"wat mis ik?"
"wat kan ik mij veroorloven?"

Zijn de basis vragen ....


Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Serpiente

  • Gast
Re: Pentaxforum
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2014, 00:58:30 »
Klik ik net op "Toon ongelezen berichten" schrik ik me rot, ik dacht dat ik op een fout forum zat. De eerste 2 topics gingen over FF camera`s van Nikon en Canon. Het moet voor veel mensen toch wel teleurstellend zijn dat Pentax niet met een FF camera komt, ik zou maar snel overstappen naar Nikon of Canon, die hebben dat immers wel. Ik snap best dat er gedroomd word, maar we weten toch allemaal dat dromen bedrog zijn. Als ik er aan toe ben om info in te winnen over Canikon ga ik wel naar hun forum, die weten daar veel meer over dan wij Pentaxers. 8)
Er is een hoekje voor andere merken.. Je hoeft het niet te lezen. Je klinkt een beetje als mijn oom (een Rotterdammer) wanneer hij langs de Amsterdam Arena rijdt als het over Canon en Nikon gaat.
Dromen over Nikon en Canon hoeft niet, dat is een kwestie van sparen. Pentax is een ander verhaal (dat horen we binnenkort).

Overstappen is een optie.

Ja ach het is Photokina tijd en dan gaan de bibbers in de botten sluipen. Dat gaat ook weer vanzelf over. Photokina gaat voorbij zonder Pentax FF en de meesten realiseren zich dat het kopen van een Nikon FF met bijbehorende lenzen geen enkele zin heeft als er niemand meer foto's koopt.
Is verkopen de enige reden om een dergelijke camera te kopen? Als fotografie je passie is en je jezelf wil ontwikkelen, met zo goed mogelijke foto's dan wil je ook betere apparatuur als je tegen grenzen aanloopt. Ik kan je precies uitleggen waar ik tegenaan loop.
Er zijn ook mensen die tegen audiofielen zeggen dat je op een soundbar met Spotify net zo goed muziek kan luisteren. ;)

Ik ben het met je eens dat verkopen ontzettend moeilijk is. In de wildlife & natuur categorie verkopen alleen de allerbeste een beetje. Wil je geld verdienen dan zal je beter moeten worden. Dat is voor weinig mensen weggelegd. Voor sommige mensen is dat frusterend.