Auteur Topic: Hoe slaan wij onze foto's op?  (gelezen 1991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serpiente

  • Gast
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #27 Gepost op: 29 december 2014, 22:31:09 »
-Ik importeer in Lightroom DNG RAW naar de map 'origineel' die is onderverdeeld in jaren '2013, 2014,...
- Dan maak ik in Lightroom een verzameling 'naam van mijn reis'
- Dan ga ik de goede foto's sterren geven en de slechte foto's verwijder ik uit de verzameling
- Dan bewerk ik alles (ook metagegevens toevoegen en opslaan)
- Dan exporteer ik de foto's die ik bewerkt heb in TIFF naar de map 'Bewerkt->2014->naam van mijn reis->TIFF'
- Dan exporteer ik de foto's die ik bewerkt heb in DNG naar de map 'Bewerkt->2014->naam van mijn reis->DNG' voor als ik later nog bewerkingen wil doen.
- Dan open ik de TIFF-bestanden in Photoshop en doe ik een slimme verscherping en sla ze op.
- Die TIFF bestanden kun je dan omzetten naar elk gewenst bestandsformaat voor verder gebruik. Dit is een eindproduct.
- Ik maak van die TIFF bestanden ook JPG bestanden van 900px breed met mijn logo er op. Die komen in  Internet->2014->naam van mijn reis'

Ik heb dus drie mappen die ik opsla. Ik behoud de DNG, TIFF en JPG. De grote bulk originelen die ik niet heb gekozen gaan na een jaar of twee weg.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #27 Gepost op: 29 december 2014, 22:31:09 »

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #26 Gepost op: 20 december 2014, 13:24:51 »
Ik kopiëeer de mappen uit de camera in een op buroblad staande map FOTOMAP JAN3. Camera wel zo ingesteld dat map dan volgnummer-mm-dd geeft. Hoef ik slechts volgnummer in jj te veranderen, zo staan de mappen altijd chronologisch.

Dan de RAW's bewerken in ACDSee Pro 5 en als JPEG's opslaan en daarna de meeste RAW's verwijderen.

Dan aan mapnaam plaatsnaam en trefwoord toevoegen, bijv: 140716-Diemen-IJburg-Fietsen.

Diverse backups op meerdere externe schijven: een grote thuis, een mobiele die ik altijd meeneem als ik poosje van huis ben en eentje bij een vriend.
Gebruik daar het eenvoudige SyncToy voor.


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #25 Gepost op: 12 december 2014, 06:37:39 »
Voor de gebruikers van een Synology NAS: Synology Data Replicator. Loopt in de achtergrond en elke wijziging wordt meteen weggeschreven naar je NAS :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2014, 22:06:38 »
Ik heb zelf SyncBack SE, de betaalde versie. Erg handig en veel gebruikersvriendelijker dan TrueImage.

Aangezien mijn moederboord e/o voeding het ook aan het begeven lijkt, ga ik de rest van mijn computer ook "upgraden".
Een grotere kast (CM Storm Trooper), een nieuwe voeding, een nieuw moederbord (Gigabyte) en een nieuwe processor (i7-4790K). En een extra 3TB HDD.
Dan maar eens verder zien.

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2014, 21:20:11 »
Humm, zo zie je dat er veel mogelijkheden zijn.
De K5 slaat foto's automatisch op in mapjes met een nummer en een datum, zonder jaartal.
Ik stop de SD kaart in een kaartlezer en gooi weg wat onscherp of mislukt is
Dan kopieer ik de hele map, dus op datum, naar een map, bijv. "winter 2014" onder "afbeeldingen"  op de computer.
Vaak maak ik dan een toevoeging aan de naam van de map, bijv. "531_1911 Haven Amsterdam"

Ik gebruik net als Edzo SyncBack om elk uur automatisch een backup te maken van alles wat veranderd en toegevoegd is op de hele harde schijf naar een Western Digital Mybook, die naast de PC staat.
Elke maand maak ik, ook met SyncBack een backup op een extra externe disk, die ik ergens anders bewaar.... Als het spul eens gestolen wordt, ook de eerste backup, hoop ik de tweede nog te hebben.

De K5 begint de mapnaam elke dag met een nieuw, oplopend nummer. De foto's krijgen ook een oplopend nummer. Daarmee ben ik een keer de mist in gegaan, doordat ik met twee kaarten werkte, die uiteindelijk foto's bevatten met dezelfde naam. Ik heb toen nogal wat overschreven. Hoop gedoe. Nu kopieer ik altijd de laatst gemaakte map naar een lege kaart. De nummering loopt dan weer perfect door. Bij 9999 begint het wel opnieuw :)

Ik kan SyncBack wel aanbevelen. Even studeren hoe je het wilt instellen en dan werkt het snel en goed.
Ik gebruik de gratis versie: SyncBackFree.
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #22 Gepost op: 11 december 2014, 05:33:55 »
Als je die reset ben je alle gegevens kwijt. Je kunt hem wel naar een dropbox map verplaatsen, maar dan zou je op de andere machine al je originele foto's op dezelfde plek moeten hebben staan. Het kan, maar lijkt me wel lastig.

Daarnaast is de database 1 bestand, dus zodra je hem afsluit en hij bijgewerkt wordt, moet je behoorlijk veel data uploaden, mijn database is bijv bijna 1 gb, dus dat duurt wel even om te uploaden.

Klopt. De LR database is erg groot, dropbox lijkt mij daar minder geschikt voor. Dat je niet (niet altijd) bij je originele foto's kan hoeft geen probleem te zijn. Maar sinds kort bestaat er ook Lightroom Mobile (voor appelaars): https://helpx.adobe.com/lightroom/how-to/lightroom-mobile.html
Zoek je zo iets? NB: is geen backup optie...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #21 Gepost op: 10 december 2014, 20:58:54 »
Onder het histogram is een aankruisvakje met de tekst "originele foto"
klik er eens op en je krijgt tekst en uitleg.
Meer weet ik er niet van, ik heb deze mogelijkheid nog nooit gebruikt.
Misschien is Thoran hier mee geholpen...

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #20 Gepost op: 10 december 2014, 11:57:44 »
Die database .. kan die reset worden?  of ben je dan wel alle gegevens kwijt?

Die database ..  kan die in bijvoorbeeld dropbox gezet worden zodat ik die vanuit twee locaties kan gebruiken op twee verschillende machiens ..
Thuis pc en in de studio via laptop?

en zoja .. hoe doe ik dat ?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #19 Gepost op: 10 december 2014, 08:21:36 »
Belangrijk voor degene die met LR werken: vergeet ook niet de LR database te backuppen !!
Tenslotte laat LR de originele bestanden ongemoeid en bewaart de bewerkingen alleen in de database.
LR is non destructive....

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #18 Gepost op: 9 december 2014, 23:18:06 »
Voordeel van Lightroom is, dat je bij importeren van een SD-card automatisch een backup naar een externe harde schijf kan maken.
Daar staan dan al je onbewerkte foto's nog op.
Bij twee schijven dus één met onbewerkte foto's van de SD-card en één met alle bewerkte foto's.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #17 Gepost op: 9 december 2014, 09:26:26 »
Ik doe het allemaal nog redelijk basic:
- Ik kopieer de foto's naar een speciale partitie op mijn HD, daar heb ik per onderwerp een map aangemaakt. De index daarvan zit in m'n hoofd :D.
- Ik selecteer vervolgens in deze map welke foto's er weg mogen.
- Vervolgens wis ik eventueel de foto's op de SD card, dat doe ik pas nadat ik ze uitgezocht heb, dat heeft me al een aantal keren behoed voor een onbedoelde (Shft)-delete actie.
- Foto's die ik wil bewerken kopieer ik zodat orgineel en bewerking naast elkaar staan.

Periodiek ca. 1x per 3 maanden maak ik een backup naar een externe HD. Dan loop ik een risico's foto's van de afgelopen periode kwijt te raken, maar dat is in de praktijk nog niet voorgekomen. (even afkloppen...).

Dus voor mij redelijk basic, maar eerlijk gezegd ben ik ook geen groot-verbruiker als het om aantal click gaat. Dus voor mij werkt dit prima zo.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #16 Gepost op: 6 december 2014, 18:28:02 »
Inporteer de raw bestanden in lightroom en geef ze daar ook een naam.
De bewerkte foto,s komen per jaar in jpg mappen.
op de D schijf in de compiuter en gesingronizeerd op twee schijven in de nas,
Dus 3x de zelfde mappen singroon op 3 schijven.

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #15 Gepost op: 6 december 2014, 16:33:04 »
Ik zet de foto's van de camera naar een externe harde schijf die altijd aangesloten is op pc of laptop.
Gooi weg wat ik niet goed genoeg vind en daar wordt ik steeds strenger in. ;)
Bewerk wat ik nodig vind.
Dat sla ik op in jpeg
Dan gaat er een kopie van die dag naar pc of laptop en eens per twee weken gaat alles naar een andere externe schijf.
Ik gebruik pc en laptop als eerste backup

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #14 Gepost op: 6 december 2014, 11:39:43 »
Mijn workflow in LR heb ik al uitgebreid beschreven :) Maar qua backup heb ik het tegenwoordig erg makkelijk:
Alles staat op een harde schijf van 2TB, en die loopt mee in automatische backup van backblaze https://www.backblaze.com voor iets van $50/jaar. Onbeperkt qua omvang. Eerste keer staat de boel een paar weken te stampen daarna 'file and forget'.
 Ik zit ervover te denken om mijn Synology NAS maar weg te doen (8TB in RAID, dus 4TB effectief).
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2014, 10:31:43 »

Na importeren
pas ik de naam van de map aan naar bijvoorbeeld :
(2014-12-06 Midwinterfair Zaterdag) en vertel Lr dan welke map het ook alweer was ...  bij naams verandering raakt hij de map kwijt  :angel:

Waarom ná importeren pas?

Mijn werkwijze sinds in Lightroom heb:
1. SD card in kaartlezer.
2. In LR importeren en tijdens importeren hernoemd hij de bestanden in <2014-maand-onderwerp-fotonummer>, zoals 2014-10-Myanmar-001
    Tijdens het importeren voegt hij direct tags toe, zoals Pentax, Pentax K-3, 2014, Vakantie, etc.
    Dan geef ik ook direct de map aan die ik dan kan laten aanmaken door LR.
    Volgens mij kun je tijdens importeren ook al wat fotoinstellingen laten toepassen, zoals contract, helderheid, etc. Dat moet ik nog eens gaan bekijken.
3. Als alles is opgeslagen ga ik bewerken en daarvoor heb ik presets aangemaakt, die bij de omzetting naar JPG direct de foto in de map JPG plaatsen en nog paar handelingen uitvoeren.
    Na opslaan als JPG direct een preset bewerken die er een sized foto van maakt met watermerk erop.

Het gaat me eigenlijk meer om het opslaan zelf. Dat gebeurd nu op de schijf in de computer en een externe schijf.
Daar wil ik dus eens verder naar kijken. Raid opstelling in de computer, of een NAS en waar sla ik dat allemaal op.
De kluis van Mike vind ik goed idee. We hebben een brandwerende kluis, maar daar past geen NAS (meer) in.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #12 Gepost op: 6 december 2014, 10:02:12 »
Veel dingen zijn toch hetzelfde, alleen voor de backup kan het wat wijzigen.


Ik heb jaarmappen, met daaronder een naam, eerst datum en dan een onderwerp, net als Thoran.
Na uploaden maak ik de eerste schifting, alles wat onscherp, te veel dubbel of mislukt is, gaat weg.
Ik bewaar RAW en JPG en wat ik bewerk met DxO Optics Pro krijgt een DxO toevoeging die makkelijk te zoeken en vinden is.


Voor backup gebruik ik een online variant, Anatra, omdat ik met glasvezel geen last heb dat het te lang duurt.
Geen hardware om te onderhouden of die stuk kan gaan, altijd na een paar uur netjes in de backup (loopt elk uur).
Snelheid is instelbaar, dus ook als je wat minder bandbreedte hebt, met ADSL bijvoorbeeld, kan het.
De prijs is slechts 5 euro per maand en dan mag ik in mijn huis (4 computers en een notebook) alles backuppen wat ik wil.
Ook een enkele keer moeten gebruiken om iets terug te halen en het werkt prima.


En dan is er ook de optie om via een internet browser waar je maar wilt iets op te zoeken.
Heel handig is je eens ergens zit en je opeens een bepaalde foto nodig hebt.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

newmikey2

  • Gast
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #11 Gepost op: 6 december 2014, 09:28:01 »
Ik gebruik Rapid Photo Downloader van fotograaf Damon Lynch (http://www.damonlynch.net/rapid/) om de foto's van de SD kaartlezer te halen rechtstreeks naar de externe harde schijf waarbij automatisch mappen worden aangemaakt onder een mapstructuur van alle cameras die ik gebruik (en ooit gebruikt heb). Mapnamen krijgen automatisch de datum van de foto's mee, alsmede een vrij op te geven onderwerp. Bestandsnamen worden aangepast zodat per foto de individuele ISO instelling gebruikt bij het maken van de foto in de bestandsnaam verschijnt.

Vervolgens sorteer en beoordeel ik de foto's in digiKam (DAM software), ken ze een aantal sterren toe, voeg tags toe en plaats ze eventueel op de GoogleMaps kaart waarmee ze ge-geotagged worden. Ik converteer vervolgens alle raws in batch zodat ze in dezelfde map worden opgeslagen en de tags overgenomen worden.

Wekelijks backup ik alle toegevoegde mappen alsmede alle nieuwe bewerkingen in reeds bestaande mappen naar een aparte 3Tb harde schijf die ik boven in een brandwerende kluis bewaar. Eénmaal per kwartaal maak ik daar een schijfimage van die ik bij mijn zwager onderbreng. Het kopieren doe ik gewoon met de bestandsbeheerder van het KDE buroblad, Dolphin (zie onderstaande afbeelding)
 

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #10 Gepost op: 6 december 2014, 09:26:31 »
Ik doe het iets anders.

1 Bewerken en automatisch opslaan in Aperture. (map in een jaartal)
2 Ieder uur een automatische incrementele back-up via mijn externe Timecapsule.
3 Iedere 3 maanden een kopie van mijn bieb bij mijn moeder neerleggen.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2014, 07:04:44 »
Via lightroom
  • Afbeeldingen
  • Jaar Map
  • Datum (2014-12-06)

Na importeren pas ik de naam van de map aan naar bijvoorbeeld :
(2014-12-06 Midwinterfair Zaterdag) en vertel Lr dan welke map het ook alweer was ...  bij naams verandering raakt hij de map kwijt  :angel:

Bewerken opslag

In de map met originelen RAW bestanden maak ik 2 mappen
  • Bewerkt Full Size
  • Bewerkt klein met logo (Deze zijn voor internet etc ... 1024pix langste zijden en 72dpi)

Plaats gehele map met submappen op back-up schijf

Moet nog wel eens uitvinden hoe ik die lightroom catalogus op Dropbox of zoiets ga plaatsen zodat ik via verschillende locaties die info van bewerken blijf behouden .. 

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2014, 01:03:57 »
Is er een speciaal proggie voor om een map met foto's automatisch te hernoemen?
Tot nu toe gooi ik de map foto's op Afbeeldingen en dan in een submap per jaar, maar de mappen die de Pentax aanmaakt is niet logisch te volgen. Het was veel overzichtelijker geweest als de mapjes bijvoorbeeld  i.p.v. "100_1303"   "2014_03_13" zou zijn. Uiteraard zou ik dit ook handmatig kunnen doen, maar eerlijkheid gebied mij dat ik daar in de praktijk niet aan toe kom. (ja, gemakzucht of snel-snel...)  :-[
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2014, 23:18:30 »
Ik zou het in de Finder( =verkenner) op mijn mac kunnen doen en dan werkt het hetzelfde als in Windows, maar als je een kaartje of een USB-stick in je computer stopt, verschijnt hij in OS X altijd op je bureaublad.   Met behulp van "sleur en pleur" zet ik hem dan eerst op het bureaublad....

Ziet er dan zo uit:

« Laatst bewerkt op: 5 december 2014, 23:25:08 door BertHermans »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2014, 22:23:00 »
Ik importeer mijn foto's op een eenvoudige manier:
1. Ik zet de map met foto's van de SD-kaart op het bureaublad. De map EN de foto's worden hernoemd volgens het stramien JJJJ MM DD omschrijving,  bijv.  2014 12 05 pakjesavond.
2. Daarna verplaats ik de map naar de map /afbeeldingen/foto's/2014
3. Dezelfde map wordt gekopieerd naar een externe schijf: Foto
4. Eénmaal per dag wordt er om 11:00 uur automatisch een aanvullende backup op een derde schijf gemaakt. Alleen de nieuwe en veranderde bestanden worden toegevoegd.

Klinkt heel eenvoudig inderdaad.
Vraagje Bert, waarom kopieer je naar het bureaublad en niet naar verkenner?
En je hebt dus alle foto's in één map met submappen per datum, niet per jaar. Dus in die ene map staan alle data dat je foto's hebt gemaakt?

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2014, 22:23:00 »
Ik importeer mijn foto's op een eenvoudige manier:
1. Ik zet de map met foto's van de SD-kaart op het bureaublad. De map EN de foto's worden hernoemd volgens het stramien JJJJ MM DD omschrijving,  bijv.  2014 12 05 pakjesavond.
2. Daarna verplaats ik de map naar de map /afbeeldingen/foto's/2014
3. Dezelfde map wordt gekopieerd naar een externe schijf: Foto
4. Eénmaal per dag wordt er om 11:00 uur automatisch een aanvullende backup op een derde schijf gemaakt. Alleen de nieuwe en veranderde bestanden worden toegevoegd.

Klinkt heel eenvoudig inderdaad.
Vraagje Bert, waarom kopieer je naar het bureaublad en niet naar verkenner?
En je hebt dus alle foto's in één map met submappen per datum, niet per jaar. Dus in die ene map staan alle data dat je foto's hebt gemaakt?

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2014, 22:10:35 »
Ik importeer mijn foto's op een eenvoudige manier:
1. Ik zet de map met foto's van de SD-kaart op het bureaublad. De map EN de foto's worden hernoemd volgens het stramien JJJJ MM DD omschrijving,  bijv.  2014 12 05 pakjesavond.
2. Daarna verplaats ik de map naar de map /afbeeldingen/foto's/2014
3. Dezelfde map wordt gekopieerd naar een externe schijf: Foto
4. Eénmaal per dag wordt er om 11:00 uur automatisch een aanvullende backup op een derde schijf gemaakt. Alleen de nieuwe en veranderde bestanden worden toegevoegd.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Hoe slaan wij onze foto's op?
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2014, 22:10:35 »
Ik importeer mijn foto's op een eenvoudige manier:
1. Ik zet de map met foto's van de SD-kaart op het bureaublad. De map EN de foto's worden hernoemd volgens het stramien JJJJ MM DD omschrijving,  bijv.  2014 12 05 pakjesavond.
2. Daarna verplaats ik de map naar de map /afbeeldingen/foto's/2014
3. Dezelfde map wordt gekopieerd naar een externe schijf: Foto
4. Eénmaal per dag wordt er om 11:00 uur automatisch een aanvullende backup op een derde schijf gemaakt. Alleen de nieuwe en veranderde bestanden worden toegevoegd.